karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، در دامنه شمالی کوه بی‌بی شهربانو  و در میان زمین‌هایی که متعلق به کارخانه ی سیمان ری می باشد، یک برج دیده می شود. این برج، بنایی دایره شکل است که شباهت چندانی به برج‌های امروزی ندارد اما از دوره‌ی ساسانیان آن را با عنوان برج خاموشان می شناسند و از آن با عناوین دیگری همچون استودان گبرها یا استخوان‌دان گبرها و  استودان نیز یاد می شود.

پس از خروج از ری باید در دامنه ی کوه بی‌بی شهربانو، مسافتی را با پیاده‌روی و سنگ‌نوردی طی کرد تا بتوان به این بنا رسید. از دوره‌ی ساسانیان، این برج توسط زرتشتیان مورد استفاده قرار می گرفت. آنها عناصر چهارگانه ( آب، باد، آتش و خاک ) را مقدس می شمردند و آلودن آن را عملی ناروا به شمار می آوردند. زرتشتیان با این اعتقاد که دفن مرده در خاک یا انداختن آن در آب رودخانه و سوزاندن در آتش حرام است، اجساد مردگان خود را طعمه حیوانات می‌کردند و استخوان آنها را پس از جدا شدنِ گوشت و خشک شدن، درونِ استودان را از سنگ یا آهک یا گل بنا می کردند و درست درون چاله‌ای که وسط این بنا قرار داشت، می‌انداختند.

در این میان نقش دو موبد در انتقال اجساد این مردگان داستانی برای خود دارد.

این بنا تا اوایل دوره پهلوی به عنوان مکان آخرت مردگان مورد استفاده قرار می گرفت زیرا این خاندان از اوایل حکومت خود، دفن مردگان به این روش را مردود دانستند و این مکان به مرور زمان بلا استفاده ماند.

در تابلوی معرفی برج خاموشان که در پایین برج قرار گرفته است، همه اطلاعات این برج و حتی قوانینی که باید براساس آن باید از این بنای تاریخی مراقبت کرد را گوشزد می کند اما در آن اثری از زمان ثبت این اثر تاریخی وجود ندارد.

امیرمصیب‌ رحیم‌زاده، مدیر نمایندگی میراث فرهنگی شهرری در گفتگو با ایسنا درباره ی اقداماتی که می‌توان برای این بنای تاریخی انجام داد تا محیط  برای حضور گردشگران فراهم شود چنین می گوید:

این بنای تاریخی در ملک خصوصی کارخانه سیمان ری قرار دارد اما اگر گروهی قصد بازدید از این بنای تاریخی را داشته باشد، با هماهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان امکان بازدید وجود دارد.

وی تاکید می‌کند:

اما این که اگر بخواهیم مسیر دسترسی گردشگران و زیرساخت‌هایی را بری حضور آن‌ها فراهم کرد، باید با هماهنگی کارخانه سیمان ری انجام شود.

او همچنین با اشاره به این‌که این بنای تاریخی و ارزشمند سال 1387 با 50 میلیون تومان اعتبار مرمت شده است، بیان می‌کند:

با توجه به اینکه این بنای تاریخی در خارج از شهر ری قراردارد باید نمایندگی میراث فرهنگی شهرری برای ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه با مالک این بنا همکاری کند.

او همچنین تاکید می‌کند:

در حال حاضر آخرین اقدامات برای ثبت ملی برج خاموشان در حال انجام است و پرونده‌ی ثبت ملی برج خاموشان تهیه شده است و باید برای ادامه کارها پیگیری‌های مناسب انجام شود.

آخر دنیای مردگان در شهر ری
آخر دنیای مردگان در شهر ری
آخر دنیای مردگان در شهر ری
آخر دنیای مردگان در شهر ری
آخر دنیای مردگان در شهر ری

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حسن

از کجا میدونید زردشتیان دفن کننده مردگانشان را اعدام می کردند

انتشار:01 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

چگونه چنین جایی تبدیل به ملک خصوصی شده ؟!در چه زمان فروخته شده؟ جایی که قرن ها برای این مراسم در نظر گرفته شده بوده است!،،؟

انتشار:30 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

علی

چه عقیده مزخرفی که جسد وابستگانشون رو طعمه حیوانات‌ میکنند تازه هرکی جسد رودفن میکرد زرتشتیها اونو اعدام میکردن

انتشار:30 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.