karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 دی 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایلنا، باستان شناسان توانسته اند آثاری از یک پایگاه نظامی متعلق به دوران ایران باستان و هخامنشی را در شمال فلسطین اشغالی در نزدیکی شهر عکا کشف کنند. 

این پایگاه نظامی در سایت باستان شناسی تل کیسون قرار گرفته است و به نظر می رسد به ارتش کمبوجیه، فرزند کوروش کبیر و دومین شاه هخامنشی تعلق داشته باشد. گمان می رود این پایگاه در جریان حملات ایرانی ها به مصر باستان در سال های 520 قبل از میلاد ساخته شده باشد. 

حفاری های این منطقه زیر نظر تیمی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو و در دو مرحله انجام شده است: مرحله اول آن به سال 2016 میلادی باز می گردد و مرحله دوم نیز در سال 2018 صورت گرفته است. بر اساس یافته های باستان شناسان این منطقه بسیار استراتژیک بود و ایرانیان حتا پس از حمله به مصر به طور گسترده از این پایگاه استفاده می کردند. البته این پایگاه علاوه بر استفاده نظامی به عنوان یک مرکز بزرگ فعالیت های اداری کاربرد داشت. 

از جمله آثار کشف شده در این پایگاه می توان به اشیایی مانند شیشه های سرامیکی، ظرفهای سفالین پخت و پز یونانی و فنیقی اشاره کرد. باستان شناسان در مورد کشفیاتی که داشته اند می گویند یافته های آنها با اطلاعات منابع باستان شناسی از جمله تاریخ هرودوت همخوانی دارد.

کمبوجیه دوم، در سال های پس از رسیدن به قدرت در سلسله هخامنشی بیش از هر چیز وقت خود را صرف تهیه مقدمات لشکرکشی به مصر کرد. سپاه او پس از تهیه مقدمات لازم توانست طی ده روز از صحرای سینا بگذرد و مصر را به تصرف خود در بیاورد. آن طور که مطالعات نشان می دهد به احتمال زیاد کمبوجیه در این پایگاه ارتش خود را جمع آوری و سپس به مصر حمله کرده است. کمبوجیه با تصرف مصر به عنوان "آغاز کننده دودمان بیست و هفتم مصر" (1) رسید.

 

پاورقی


1- در مصر سلسله های پادشاهی به نام دودمان خوانده می شوند و اکثر سلسه هایی که بر روی کار می آمد با شماره ای شناخته می شد. به عنوان مثال دودمان یازدهم مصر. زمانی که کمبوجیه در مصر به قدرت رسید، دودمان بیست و هفتم را آغاز کرد و بین مصری ها با لقب آغاز کننده دودمان بیست و هفتم شناخته شد. 

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.