karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، ارزیابان یونسکو برای بررسی پرونده جنگل‌ های هیرکانی با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی، هفته سوم مهرماه به ایران سفر می‌کنند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، در توضیح این خبر گفت: 

پرونده جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر طبیعی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و بنیاد سوکو -آلمان- برای ثبت در فهرست جهانی برای سال ۲۰۱۹ آماده شده است.

او به تکمیل پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در زمستان ۹۶، انجام بررسی‌های تکنیکی پرونده ارسالی و بازدیدهای میدانی از محدوده‌های مورد درخواست ثبت جهانی اشاره کرد و ادامه داد: 

قرار است این پرونده در نشست کمیته میراث جهانی  سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان دومین اثر میراث طبیعی کشور بعد از بیابان لوت مطرح شود.

آقای طالبیان از تایید ساختاری پرونده ارسالی به یونسکو خبر داد و افزود: 

در دو سال هشت نشست تخصصی در قالب شش نشست در ایران و دو نشست در آلمان با حضور متخصصان بنیاد سوکو آلمان، کارشناسان و صاحبنظران ایرانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دانشگاه تربیت مدرس در استان‌های شمالی کشور به منظور بررسی تکنیکی محتویات و آگاهی‌افزایی جوامع محلی، مدیران پایگاه‌های ملی و منطقه‌ای، مدیران محلی و استانی برگزار شده است.

از جمله فعالیت های انجام شده برای ثبت پرونده جنگل های هیرکانی می توان به همایش هم اندیشی و هم افزایی مدیران ملی، استانی و محلی، تشکیل کمیته راهبردی، ایجاد پایگاه محلی جنگل‌های هیرکانی با مشارکت سه دستگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اشاره کرد. 

آقای طالبیان همچنین به چهار بازدید میدانی از سوی کارشناسان و متخصصان ایرانی از 15 سایت با هدف کنترل میدانی خطوط و حریم، مکان‌یابی نصب تابلوهای مشخصات و راهنمای مسیر و شناخت دقیق ظرفیت سایت‌ ها اشاره کرد و گفت: 

پنجمین بازدید از منطقه جنگل ابر در سمنان و سایت های جنگل‌ های گلستان در هفته‌ های آینده انجام می‌ شود.

جنگل های هیرکانی، بخشی از طبیعت ایران هستند و یادگاری از دوران سوم زمین شناسی و عصر یخبندان به شمار می روند. این جنگل ها از نظر گونه های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی بسیار غنی هستند و تعدادی از نادرترین گونه های جنگلی جهان را در خود جای داده اند. 80 گونه درختی، 50 گونه درختچه ای، گونه های بومی (اندمیک) درختی و گونه های جانوری مانند پلنگ، خرس، کل و بز، مرال و ... بخش هایی از حیات طبیعی جنگل های هیرکانی را شامل می شوند. این جنگل ها در اکثر نقاط اروپا و سیبری به دلیل سرما و یخبندان از بین رفته اند و به دلیل اقلیم معتدل تر حاشیه دریای خزر توانسته اند به حیات شان ادامه دهند. 

در پانزده نقطه کشور جنگل های هیرکانی به چشم می خورد که در لیست زیر نام تعدادی از آنها را می بینید: 

«پارک ملی گلستان»، «جنگل ابر»، «جهان‌ نما»، «بولا»، «جنگل الیمستان»، «جنگل واز»، «حوزه کجور نوشهر»، «چهارباغ چالوس»، «جنگل خشک داران»، «گشت رودخان»، «سیاه رودبار گیلان» و منطقه حفاظت‌شده «لیسار»

جنگل هیرکانی

وبسایت تابناک

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.