karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 خرداد 1403

به روز رسانی

03 تیر 1403

شرکت هواپیمایی فوکر در سال 1912 ابتدا در آلمان تأسیس شد که پس از جنگ جهانی اول آن را به هلند انتقال دادند. آنتونی فوکر خلبان و مهندس هوافضا آمریکایی - هلندی بود که با طراحی فوکر سعی در ارائه هواپیمای مسافربری کوچک تا متوسط داشت. از زمان تأسیس تا انحلال شرکت، انواع مختلفی از فوکر تولید شد؛ این شرکت در نهایت در سال 1996 در پی ورشکستگی به کار خود پایان داد. این هواپیماهای نام آشنا سال‌ها است که در ایران فعالیت دارند و در ردیف بهترین هواپیماهای مسافربری ایران برای مسافت‌های کوتاه قرار گرفته‌اند. در حال حاضر 2 نوع فوکر 50 و فوکر 100 در شرکت‌های هواپیماهای ایرانی فعال‌اند.

فوکر 50

معرفی هواپیمای فوکر

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، شرکت هواپیمایی فوکر را آنتونی فوکر تأسیس کرد. ابتدای کار، فوکر طراحی هواپیمای ملخی معروف خود به نام "The Spin" را انجام داد و پس از ساخت Fokker D.VII برای جنگ جهانی اول، در سال 1919 "کارخانه هواپیماسازی هلند" در آمستردام را به ثبت رساند.

فوکر 50، 60، 70 و 100 انواع مختلف این هواپیما بود؛ این شرکت پس از ساخت 213 فروند فوکر 50، 4 فروند فوکر 60، 47 فروند فوکر 70 و 283 فروند فوکر 100 در سال 1996 به دلیل ورشکستگی منحل شد. در حال حاضر این شرکت به‌عنوان تأمین‌کننده و ارائه دهنده خدمات تخصصی در زمینه هواپیما فعالیت می‌کند.

هواپیماهای فوکر در ایران شامل مدل‌های فوکر 100 و 50 است که برای پروازهای داخلی استفاده می‌شوند؛ ایران ایر 2 فروند فوکر 100، ایرلاین آسمان 7 فروند فوکر 100، کیش ایر یک فروند فوکر 100، قشم ایر 4 فروند فوکر 100 و ایرلاین کارون (نفت) 5 فروند فوکر 100 و 5 فروند فوکر 50، را در اختیار دارند.

فوکر 100

فوکر 100

فوکر 100 جزو هواپیماهای مسافربری ایران است که دو موتور توربوفن ساخته شرکت فوکر هلند دارد و از سال 1988 میلادی روانه بازار شده است. این مدل هواپیما در همان ابتدای کار توانست در بازار هواپیماهای مسافربری کوچک بسیار موفق عمل کند که از جمله دلایل موفقیت آن را می‌توان بی‌رقیب بودن فوکر در سری هواپیماهای کوچک اقتصادی دانست. فوکر ظرفیت جابه‌جایی 109  مسافر را دارد و تنها دارای کلاس‌ پروازی اقتصادی است. در مجموع 278 فروند از فوکر تا سال 1996 ساخته شد؛ اگرچه ظرفیت این نوع از هواپیما 109 نفر اعلام شده است اما اکثر آن‌ها تنها 100 صندلی با عرض 34 اینچ (86 سانتی‌متر) دارند.

عرشه پروازی پیشرفته، عملکرد خوب، سرو‌صدای بسیار کم در فضای کابین، فضای مناسب قفسه بالای صندلی، دارا بودن حداکثر سه سرویس بهداشتی، وجود صندلی‌های مختلف با ردیف دوتایی و سه تایی، مصرف سوخت کم و انتشار پایین آلاینده‌های موتور از مزیت‌های این هواپیما به شمار می‌رود.  

وجود یک درب بازشو به جلو به سمت پایین با پله‌های یکپارچه محکم که کاملاً با پله‌های قابل حمل سازگار است، موجب حداکثر انعطاف‌پذیری عملیاتی در این هواپیما شده و علاوه بر این سوار شدن و پیاده شدن را در فرودگاه‌های بدون پله‌های قابل حمل آسان کرده است. داشتن موتورهای کم سروصدا موجب شده تا عملیات فرودگاه در ساعات اولیه روز یا دیروقت امکان‌پذیر باشد.

فوکر 100

داخل هواپیما فوکر 100

داخل کابین فوکر 100

فوکر 100

فوکر 50 

این هواپیما یک هواپیمای توربوپراپ (موتور پروانه‌ای) منطقه‌ای است که امروزه نزدیک به 30 اپراتور از آن در سراسر جهان در انواع محیط‌های عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوکر 50 یک هواپیمای مسافربری 46 تا 56 نفره است که از مزیت‌های آن می‌توان به صندلی‌های مناسب، قفسه بالای صندلی با فضای کافی، سطح مقطع کابین بزرگ، راهروی وسیع، صدای بسیار کم کابین، تهویه مناسب، درصد سوخت و آلودگی کم، صدای پایین در هنگام پرواز اشاره کرد. فوکر 50، چهار در خروجی دارد که امکان تغییر صندلی‌ها و استفاده از نور LED به‌عنوان آپشن برای آن در نظر گرفته شده است. در ایران از فوکر به‌عنوان هواپیمای مسافربری و باربری استفاده می‌کنند؛ این هواپیما کلاس پروازی ندارد.

داخل هواپیما فوکر 50

کابین فوکر 50

فوکر 50

فوکر 50

جدول مقایسه فوکر 50 و 100

مشخصات

فوکر 100

فوکر 50

فاصله نوک دو بال

۲۸٫۱ متر

۲۹ متر

طول

۳۵٫۵ متر

۲۵/۲۵ متر

ارتفاع

۸٫۵ متر

8.32 متر

ظرفیت مسافر

100 تا 109 نفر

46 تا 56 نفر

بیشینه سرعت

۸۱۶ کیلومتر بر ساعت

565 کیلومتر بر ساعت

محدوده پرواز

270۰ کیلومتر

2055 کیلومتر

کدام ایرلان ها فوکر دارند ؟

  • کیش ایر: فوکر 100
  • قشم ایر: فوکر 100 و فوکر 50
  • آسمان ایر: فوکر 100
  • ایران ایر: فوکر 100
  • کارون ایر: فوکر 100 و فوکر 50
  • ماهان ایر: فوکر 50

فوکر 50 ماهان

Majid Hasankhani - jetphoto

سخن آخر

با توجه به افزایش میزان سفرهای داخلی و خارجی، برای بسیاری از مسافران مهم است که بدانند با چه مدل هواپیمایی سفر می‌کنند و این هواپیما چه ویژگی‌هایی دارد. در این مطلب سعی کردیک تا به مهم‌ترین ویژگی‌های هواپیمای فوکر، به ویژه فوکر 50 و فوکر 100 که در ایران استفاده می‌شوند، اشاره‌ای داشته باشیم. در صورتی که عزم سفر کرده‌اید می‌توانید بلیت پرواز داخلی و بلیت پرواز خارجی خود را با منصفانه‌ترین قیمت از سایت کارناوال رزرو نمایید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.