karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اندونزی از آن کشورهاست که طبیعت سرسبز و روح افزای آن با جاذبه های منحصر به فردش، اولین انگیزه بسیاری از جهانگردان برای سفر به این نقطه از کره خاکی است. کشوری که جاذبه های طبیعی اش انتها ندارند و برای گشت و گذار در آن سال ها وقت نیاز داری تا بتوانی فضای بهشت گونش را به خوبی لمس کنی!
همراه کارناوال باشید، وسایل خود را جمع کنید و کوله ای سبک بر پشت بیاندازید. می خواهیم به سراغ یکی از بزرگ ترین دریاچه های دنیا برویم و جلوه های دلبری مادر طبیعت را تمام قد به نظاره بایستیم. دریاچه ای بس زیبا که در اثر یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات تاریخ زمین شناسی کره زمین پدید آمده و گمان هم نمی کنید حاصل فورانی مخرب و کشنده بوده باشد!
وقتی دریاچه توبا را برای گردش و سفر انتخاب می کنید، خود را برای یک طبیعت گردی تمام عیار آماده کنید. ترکیبی بدیع از جنگل های سبز و آب فیروزه ای دریاچه پیش روی شماست.
اگر از آن دسته عاشقان طبیعتید، آشنایی با جاذبه های بکر زیر را از دست ندهید:
دریاچه وان | بزرگ ترین دریاچه ترکیه
دریاچه اوباری لیبی | بهشتی رویایی در میان کویر سوزان
سرآب نیلوفر کرمانشاه | جلوه ای زیبا از طبیعت ایران

دریاچه اسکندرکول تاجیکستان | زمردی در میان کوهستان
دریاچه فیوا نپال | انعکاسی همچون آینه در طبیعت

دریاچه توبا اندونزی

چرا دریاچه توبا؟


- دریاچه ای بسیار زیبا با طبیعتی بکر در کشور اندونزی است.
- دریاچه توبا از اعجاب طبیعی اندونزی به حساب می آید.
- بزرگ ترین دریاچه آتشفشانی در دنیاست.
- بزرگ ترین دریاچه کشور اندونزی می باشد.

دریاچه توبا اندونزی

Dedi Erfiadi

آشنایی با دریاچه توبا | Lake Toba

دریاچه توبا یکی از زیباترین شگفتی های طبیعی جهان است که وسعت بسیاری دارد و تنها وسعت جزیره وسط آن، با کشور سنگاپور برابری می کند. توبا در شکل و شمایل، بیش از آن که شبیه دریاچه باشد، به دریایی وسیع می ماند و البته یکی از عمیق ترین دریاچه های جهان هم محسوب می شود.
دریاچه توبا جایی است که می توانید برای استراحت، طبیعت گردی و البته گشت و گذار و خوش گذرانی رویش حساب کنید و برای ساعاتی از گرما، شلوغی و آلودگی کره زمین دور شوید. برای استراحت خود جایی را در جزیره ساموسیر، جزیره وسط این دریاچه انتخاب کنید و در میان آرامش طبیعت غرق شوید.
باید بدانید که دریاچه توبا بزرگ ترین دریاچه کشور اندونزی و بزرگ ترین دریاچه آتشفشانی در دنیاست که طولی در حدود 100 کیلومتر، عرضی 30 کیلومتری و عمقی در حدود 505 متر دارد. این دریاچه درست در میان بخش شمالی جزیره سوماترا قرار گرفته و ارتفاعش از سطح دریا در حدود 900 متر ارزیابی می شود. وقتی می گوییم توبا دریاچه ای آتشفشانی محسوب می شود، یعنی این دریاچه بر اثر فعالیت های آتشفشانی به وجود آمده. عمر دریاچه توبا به حدود 69 هزار تا 77 هزار سال پیش بر می گردد، زمانی که انفجاری عظیم از یک ابَرآتشفشان به وقوع پیوست و این انفجار، خود مخرب ترین فوران آتشفشانی کره زمین در طی 25 میلیون سال گذشته بوده است!
در اطراف دریاچه توبا خط ساحلی پر شیب و چندین دره وجود دارد و آب آن را چندین رودخانه تأمین می کنند و مهم ترین رودخانه خروجی از دریاچه نیز رودخانه آشان است که در نهایت به جریان مالاکا می پیوندد.

دریاچه توبا اندونزی

Alexander Nainggolan

جاذبه های دریاچه توبا

در اطراف دریاچه توبا جاذبه ها و دیدنی های مختلفی وجود دارند که هر کدامشان می توانند یک روز از سفر شما را به خود اختصاص دهند. با توجه به بزرگی دریاچه توبا، آشنایی با تمام جاذبه های اطراف این دریاچه در یک مطلب غیرممکن است به همین دلیل تنها به معرفی جاذبه های جزیره ساموسیر اکتفا می کنیم.

1- چشمه های آب داغ

در بخش غربی جزیره ساموسیر و در نزدیکی شهر کوچک پانگوروران (Pangururan) چندین چشمه آب داغ به چشم می خورد که برای آب بازی و شست و شوی دست و پا مناسب است. هزینه ورود به منطقه چشمه ها، 2000 روپیه اندونزی (حدود 500 تومان) می باشد. البته استخرهایی هم در این محدوده به چشم می خورند که اغلب رایگان بوده و برخی از آن ها که مخصوص گردشگران خارجی هستند و هزینه ای 10 هزار روپیه ای (حدود 2500 تومان) دریافت می کنند.
هزینه: بین 2 هزار تا 10 هزار روپیه (حدود 500 تا 2500 تومان)

دریاچه توبا

۲- مقبره شاه سیدابوتار 

باتاک، نام قبیله ای است که در محدوده دریاچه توبا زنگی می کنند و سیدابوتار، نخستین پادشاه باتاکی بود که دین مسیحیت را در منطقه تحت حکومت خود رسمی اعلام کرد. مقبره این پادشاه در روستای توموک قرار دارد که در ۵ کیلومتری جنوب غربی روستای توک توک واقع شده است.

دریاچه توبا اندونزی

3- موزه باتاک

با بازدید از موزه باتاک می توانید با مردم این قوم و قبیله متفاوت آشنا شوید و از نحوه زندگی، رسم و رسوم سنتی،  لباس ها، مشاغل و ... آن ها سردرآورید. در موزه باتاک می توانید به داستان های آن ها گوش کنید و از دیدن رقص و موسیقی محلی شان لذت ببرید. خوب است بدانید که رقص محلی موزه روزانه دوبار اجرا می شود. 
موزه باتاک در بخش شمالی جزیره ساموسیر و در روستای توموک قرار دارد و به راحتی می توانید خود را به آن برسانید.
هزینه ورود: 50,000 روپیه اندونزی (حدود 12 هزار تومان)
ساعت بازدید: 8 تا 20
آدرس: اندونزی، شمال سوماترا، جزیره ساموسیر، سیمانیندو، روستای توموک

Address: Tomok, Simanindo, Samosir Regency, North Sumatra 22395, Indonesia

جاذبه های دریاچه توبا

۴- خانه های تاریخی و صندلی های سنگی آمباریتا

در روستای تاریخی آمباریتا با گنجینه های جالب توجهی رو به رو خواهید شد که ساعاتی شما را سرگرم می کنند. خانه های عجیب مردمان باتاک که سقفی منحنی و متفاوت دارند و قدمتشان بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال می باشد و البته صندلی های سنگی و متفاوت روستای آمباریتا را نباید از قلم انداخت. از این صندلی های تاریخی برای اعدام و شکنجه افراد خاطی استفاده می کردند.

خوب است بدانید که این روستا در جزیره ساموسیر قرار دارد و بنابراین دسترسی بسیار راحتی از محل اقامت شما در جزیره دارد.
ساعت بازدید: ۸ تا ۱۸
مدت زمان بازدید: حدود ۲ ساعت

جاذبه های دریاچه توبا

جاذبه های دریاچه توبا

5- آبشار بینانگالوم | Binangalom Waterfall

بینانگالوم آبشاری زیبا و باشکوه است که به درون دریاچه توبا می ریزد. برای رسیدن به این آبشار می توانید قایقهای موتوری را از شهر پاراپات یا جزیره ساموسیر کرایه کنید و پس از مدت کوتاهی، خود را در کنار آبشار بیابید. زمان چندانی در راه نخواهید بود و حدودا 30 دقیقه ای به بینانگالوم خواهید رسید. در پای آبشار لباس از تن بکنید و تجربه لمس طبیعت را در خاطر خود جاودان کنید، به درون آب بپرید و شنا در آب سفاف و تمیزش را از دست ندهید. البته توصیه می کنیم جلیقه نجات بپوشید و زیاد به خود آبشار نزدیک نشوید، چرا که جریان های بینانگالوم بسیار تند می باشد.

جاذبه های دریاچه توبا

6- سواحل دریاچه توبا

در مجموع دور تا دور جزیره ساموسیر، سواحل دریاچه وسیع و زیبا توبا محسوب می شود، اما در این میان برخی نقاط بیش از باقی مورد توجه گردشگران هستند. چند تا از این سواحل عبارت اند از:

1) ساحل باتو هدا | Batu Hoda Beach
2) ساحل پاناتی اینداه استونگیر | Pantai Indah Situngkir 
3) ساحل پاسیر پوتیه | Pasir Putih Beach

جاذبه های دریاچه توبا

Franshendrik Tambunan

7- موزه هوتا بولون سیمانیندو | Museum Huta Bolon Simanindo

موزه هوتا در واقع خانه سابق یکی از پادشاهان باتاک است که دارای 14 همسر بود! بر روی سقف این خانه سلطنتی شاخ هایی از بوفالو به چشم می خورد و درون خود موزه مجموعه هایی از لوازم آشپزی برنجی، سلاح ها، تندیس ها، کاسه های سفالی هلندی و چینی و کنده کاری های باتاکی به چشم می خورد. در این موزه نیز روزی دو بار اجرای حرکات موزون و موسیقی محلی برقرار است که در ساعات 10 و 11:45 دقیقه انجام می شوند.
موزه هوتا بولون سیمانیندو در روستایی به همین نام قرار گرفته که در شمال جزیره ساموسیر می باشد.
ساعات بازدید: 8 تا 18
هزینه بازدید: 10 هزار روپیه اندونزی (حدود 2500 تومان)
آدرس: اندونزی، سوماترا، جزیره ساموسیر، سیمانیندو، سیمانیندو سانگال، 
Address: Jl. Pelabuhan Simanindo, Simanindo Sangkal, Simanindo, Kabupaten Samosir, Sumatera, Indonesia

دریاچه توبا اندونزی

دریاچه توبا اندونزی

تفریحات دریاچه توبا

طبیعی است که جاذبه های دریاچه وسیع توبا تنها به دیدنی های اطراف و جزیره محدود نشود و طیف وسیعی از تفریحات رو به روی شما وجود داشته باشد:

1- شنا و آب تنی

تن را به آب گرم دریاچه توبا بسپارید و از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. برای آبتنی می توانید به سراغ چشمه های آب داغ نیز بروید.

2- قایق سواری

در هر کجا که اقامت دارید، می توانید قایق هایی پیدا کنید که با آن به اطراف بروید و در طبیعت روستاها و شهرهای توبا به گردش بپردازید. البته تنها قایق های موتوری و کروز نیستند و جت اسکی، قایق های موزی و حتی قایق های کایاک از دیگر گزینه های جذاب برای تفریح بر روی دریاچه توبا هستند. این تفریحات آبی را به راحتی می توانید در تمام اقامتگاه های اطراف دریاچه توبا پیدا کنید. 

3- کوهنوردی 

درست در وسط جزیره ساموسیر کوهی کوچک وجود دارد که با بالا رفتن از آن می توانید به منظره و چشم اندازی خارق العاده از دریاچه و طبیعت اطراف دست یابید. 

4- ماهیگیری

انواع و اقسام ماهی ها را در دریاچه زیبا و چشمنواز توبا می توانید ببینید و بنابراین موقعیت بسیار مناسبی برای ماهیگیری پیش روی شماست. اگر لوازم ماهیگیری همراه خود ندارید، می توانید آن ها را از مغازه های روستای توک‌توک تهیه کنید. اول صبح ها زمان مناسبی برای شکار ماهی هاست و می توانید از باقی مانده صبحانه خود، مانندنان و تخم مرغ به عنوان طعمه استفاده کنید. برای پیدا کردن محلی مناسب جهت ماهیگیری از محلی ها کمک بگیرید و خواهید دید شما را با قایق به مکانی مناسب هدایت می کنند.

دریاچه توبا اندونزی

Teuku Jody Zulkarnaen

5- طبیعت گردی

طبیعت کشور اندونزی و اطراف دریاچه توبا بسیار زیبا و نفس گیر است. آبشارهای بسیار زیادی وجود دارند که در انتظار شما هستند تا خود را به آن ها برسانید و غرق در زیبایی و ابهت آن ها شوید.

6- دوچرخه سواری

یکی از راه های جذاب برای گردش در طبیعت جزیره ساموسیر، دوچرخه سواری است. مسیر دوچرخه سواری جزیره میان دو روستای آمباریتا و توموک قرار گرفته و با بالا رفتن از تپه ها می توانید مناظر فوق العاده ای را با چشم خود ببینید و از تماشای زمین های برنج و طبیعت سبز اطراف دریاچه نفس خود را حبس کنید. نگران پیدا کردن دوچرخه هم نباشید، چرا که مکان های زیادی هستند که به راحتی می توانید دوچرخه را از آن ها کرایه کنید. هزینه کرایه دوچرخه ها بسته به مکان و خود دوچرخه متفاوت بوده و از روزی 30 هزار روپیه اندونزی (حدود 7 هزار تومان) آغاز می شود. 

7- گشت و گذار در میان مردم جزیره  ساموسیر

مردم ساکن جزیره ساموسیر، همگی از قبیله باتاک می باشند و در هر روستای این جزیره پا بگذارید می توانید با آداب و رسوم و زندگی جالب و متفاوت آن ها آشنا شوید. گشت و گذار در روستاها، بازدید از سوغاتی ها و صنایع دستی آنها، گذراندن زمانی در جشن و پایکوبی محلی شان، امتحان غذاهای خاص باتاکی ها و ... همگی از تفریحات خاص این جزیره هستند.

8- عکاسی

یکی از تفریحات معمول و البته دوست داشتنی در طبیعت گردی، عکاسی از لحظات خوش و البته مناظر چشمنواز است. برای عکاسی حرفه ای تر از دریاچه توبا، توصیه می کنیم مقاله های عکاسی زیر را بخوانید:

دریاچه توبا اندونزی

William Tan

تفریحات دریاچه توبا

جشنواره های دریاچه توبا

هر ساله در اطراف دریاچه توبا جشنواره ها و فستیوال های مختلفی برگزار می شود که هر یک به موضوعی اختصاص یافته و طرفداران خاص خودش را دارد. در زیر تعدادی از مهم ترین جشنواره های توبا ذکر شده اند:

کارناوال دریاچه توبا

هر ساله در روز 17 آگوست به مناسبت روز استقلال کشور اندونزی، کارناوالی جذاب و وسیع در اطراف دریاچه توبا برگزار می شود. این کارناوال بزرگ و کشوری، بخش های متنوعی دارد و در آن رویدادهایی چون اجرای موسیقی، فعالیت های هنری، مسابقات ورزشی سنتی، صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه به چشم می خورد. خوب است بدانید این کارناوال مشهور در مناطق مختلفی و با حضور رئیس جمهور اندونزی صورت می گیرد و هر ساله در تاریخ متفاوتی برگزار می شود. 
تاریخ برگزاری در سال 2017: 6-9 سپتامبر (15-18 شهریور)

سایر جشنواره های دریاچه توبا

برخی از جذاب ترین جشنواره ها عبارت اند از:

جشنوراه هنری سوپسورونگ | Soposurung Art Festival: روزهای 16-17 ژوئن (26-27 خرداد)
جشنواره گل و میوه در کارو رجنسی | Pesta Bunga dan Buah: روزهای 6-9 جولای (15-18 تیر)
جشنواره محلی گندانگ سابانگونان | Gondang Sabangunan Festival: روز 24 جولای (2 مرداد)
جشنواره پاراگلایدینگ در تاپانولی رجنسی | Paragliding Festival: روزهای 15-17 آگوست (24-26 مرداد)
فستیوال موسیقی راک توبا | Toba Rock: روز 25 آگوست (3 شهریور)
کارناوال پسونا دریاچه توبا | Pesona Lake Toba Carnaval: (جشن محلی) روز 26 آگوست (4 شهریور)
جشنواره حرکات موزون اوئانگ اوئانگ | Oang-Oang Festival: روزهای 6-7 سپتامبر (15-16 شهریور)
جشنواره فرهنگی انجوئا انجوئا در دایری ریجنسی | Njuah-Njuah Cultural Festival: روزهای 26-30 سپتامبر (4-8 مهر)
و ...

کارناوال توبا

کارناوال توبا

کارناوال توبا

در دریاچه توبا چه جانورانی زندگی می کنند؟

در آب دریاچه توبا چندین گونه از زئوپلانکتون ها و جانداران کف‌زی به چشم می خورد. البته از آن جا که آب دریاچه توبا فاقد مواد معدنی و مغذی است، ماهیان اندکی توانایی زندگی در آن را دارند و از ماهی های بومی و مهم آن می توان به راسبورا توبانا (Rasbora tobana)، گونه ای از پرتوبالگان و ماهی های باتاک اشاره کرد. البته راسبورا توبانا تنها مختص به این دریاچه نیست و این ماهی ها را در رودخانه هایی که به دریاچه وارد می شوند هم می توان دید. متأسفانه ماهی های باتاک به دلایل مختلفی مانند جنگل زدایی و در نتیجه شوری آب، آلودگی، تغییر در سطح آب و ورود دیگر گونه ماهی ها در دریاچه، در خطر انقراض قرار گرفتند. 
البته راسبورا و باتاک تنها ماهی های بومی دریاچه توبا نیستند و حدود 16 گونه ماهی دیگر در این دریاچه زندگی می کنند. علاوه بر این گونه های بسیاری نیز از ماهیان در این دریاچه به چشم می خورند که به دست انسان ها و در طول زمان به دریاچه توبا افزوده شدند.

دریاچه توبا اندونزی

Aquardes Pakpahan2

گیاهانی که در دریاچه توبا خواهید دید

دریاچه توبا میزبان گیاهانی چون فیتوپلانکتون ها و انواعی از گیاهان آبزی مانند نیلوفرهای آبی، عدسک آبی کوچک و علف شاخی و ... به چشم می خورد. در اطراف دریاچه توبا نیز جنگل های بارانی قد علم کرده اند و ر ارتفاعات بالا تر نیز جنگلی از درختان کاج دیده می شود.

دریاچه توبا اندونزی

Wahyu_ono

دریاچه توبا اندونزی

Boyan Nedkov

داستان ها و افسانه های محلی دریاچه توبا

دریاچه توبا نیز مانند هر پدیده جغرافیایی با عظمت دیگری، مورد توجه ساکنین اطراف خود بوده و مردم طبق معمول، این عوامل تأثیر گذار طبیعی را در داستان ها و افسانه های خود دخیل می کنند. یکی از افسانه های مردم باتاک درباره پیدایش دریاچه وسیع باتو است. 

روزی روزگاری ماهیگیری طبق عادت هر روزه خود به کنار رودخانه رفت و مشغول ماهیگیری شد. چیزی نگذشت که شانسش گرفت و ماهی بسیار بزرگی به تورش خورد که تا به حال لنگه اش را هم ندیده بود. مرد خوشحال از صید بزرگش، دست پر به خانه بازگشت و خود را برای جشن کوچکی آماده کرد. اینجا بود که ماهی بزرگ به ناگاه به شاهدختی زیبا روی بدل شد و ماهیگیر در جا یک دل نه صد دل دلباخته دختر پری روی شد. پس زانو زد و از شاهزاده خانم درخواست ازدواج کرد، اما شاهدخت که از شایعات بعدی می ترسید و دوست نداشت مردم از گذشته او باخبر باشند، شرطی پیش روی ماهیگیر قرار داد: تنها در صورتی به تو جواب مثبت می دهم که حتی کلمه ای از این موضوع به کسی نگویی. شاهزاده خانم در ادامه کمی جدی تر شد و اضافه کرد: در غیر این صورت فاجعه ای بزرگ دامنت را خواهد گرفت. 
ماهیگیر که دیگر بیش از این نمی توانست خوشحال تر باشد، بلافاصله با درخواست شاهدخت زیبا موافقت کرد و آن دو به عقد یک دیگر درآمدند. سال ها گذشت، مرد ماهیگیر و شاهزاده صاحب دختری شدند و زندگی عادی ای را در مزرعه خود در پیش گرفته بودند. دخترک کمی که بزرگ تر شد، مأمور شد تا هر روز ناهار پدرش را تا مزرعه ببرد. یک روز دخترک که بدجوری به ناهار چشم داشت، شیطنتش گل کرد و تمام آن را به تنهایی خورد و با دستان خالی به سراغ پدر رفت. ماهیگیر که خسته از کار روزانه بود و گرسنگی به او فشار می آورد، بر سر دخترک فریاد کشید و او را «دختر ماهی لعنتی » خطاب کرد. دخترک گریان تمام راه را تا خانه دوید و ماجرا را برای مادرش تعریف کرد. شاهزاده که از شنیدن چنین حرفی بدجور شوکه شده بود، دخترش را به جای امنی بر بالای کوه ها فرستاد و خود مشغول دعا شد. چیزی نگذشت که زلزله ای بزرگ و وحشتناک رخ داد، باران بی رحمانه شروع به باریدن کرد و به زودی دریاچه ای وسیع شکل گرفت. شاهزاده دوباره به شکل ماهی درآمد و ماهیگیرِ خشمگین به جزیره ای میان دریاچه توبا بدل شد. 

مردم محلی اطراف دریاچه توبا، از قوم و قبیله باتاک ها هستند که امروزه اغلب مسیحی می باشند.

دریاچه توبا اندونزی

Miriam Saba

کمی بیش تر از فوران توبا

همان طور که گفته شد، حدود ۶۹ هزار تا ۷۷ هزار سال پیش یک فوران عظیم آتشفشانی به وقوع پیوست که دنیا را تحت تأثیر قرار داد و پیدایش دریاچه بزرگ توبا تنها بخشی از پیامدهای آن بود. بر طبق نظریه فاجعه توبا، پس از آن فوران عظیم، جهان به مدت 6 تا 10 سال به زمستان آتشفشانی دچار شد و کره زمین دوره سرمای 1000 ساله ای را پشت سر گذاشت! زمستان آتشفشانی هنگامی رخ می دهد که حجم بالایی از خاکسترهای فورانی در هوا معلق می مانند و در نتیجه باعث می شوند تا نور خورشید کم تر از قبل به زمین برسد و در نتیجه دمای زمین تا حد چشمگیری کاهش می یابد.

در نهایت تمام این اتفاقات خود پیامدهایی جهانی بر روی جمعیت کره زمین داشت و بسیاری از مردم جهان، خصوصا در بخش های آفریقا و هند از میان رفتند. برای درک عظمت فاجعه توبا، همین بس که بدانید محدوده اثر این فوران تا آفریقا رسیده و تحقیقات دانشمندان نشان داد درصد بالایی از خاکسترهای آتشفشانی توبا در کف دریاچه مالاوی در کشور تانزانیا و شرق آفریقا وجود دارد.

دریاچه توبا اندونزی

دریاچه توبا اندونزی

Aquardes Pakpahan

ویژگی های زمین شناسی دریاچه توبا 

باید بدانید که مجموعه کاسه آتشفشانی توبا در شمال سوماترا در واقع متشکل از چهار دهانه آتشفشانی است که با یک دیگر همپوشانی دارند و به جبهه آتشفشانی سوماتران متصل هستند. چهارمین و جوان ترین کاسه آتشفشانی متعلق به دوره زمین شناسی کواترنری است و با ابعاد 100× 30 کیلومتر، بزرگ ترین کاسه آتشفشانی کواترنری در دنیا محسوب می شود. در یکی از بزرگ ترین فوران های تاریخ این کوه های آتشفشانی، حدود 2800 کیلومتر مکعب مواد آتشفشانی در منطقه آزاد شدند. در نتیجه‌ی این فوران، یک گنبد در میان کاسه آتشفشانی جدید این مجموعه ایجاد شد که دو نیمه گنبد را به هم متصل می کرد. 
امروزه در دریاچه توبا حداقل 4 مخروط، 4 آتشفشان چینه ای و 3 دهانه آتشفشانی به چشم می خورد. در اطراف مخروط تاندوکبنوئا (Tandukbenua) که در حاشیه شمال غربی کاسه آتشفشانی قرار گرفته، پوشش گیاهی تنک و کم پشتی دیده می شود. این بدان معناست که با مخروط جوانی به سن چند صد سال رو به رو هستیم. آتشفشان پوسوبوکیت (Pusubukit volcano) در حاشیه جنوبی کاسه آتشفشانی نیز فعالیت های گوگردی دارد و به نوعی پناهگاه زمین شناسی محسوب می شود.

دریاچه توبا اندونزی

William Tan

فعالیت های آتشفشانی اخیر

از آن جایی که دریاچه توبا در مناظق زلزله خیز قرار دارد، فوران عظیم اولیه، تنها فوران آتشفشانی نبود و چند بار دیگر نیز فوران هایی در این منطقه رخ داد. بیش ترین فوران های اخیر در حاشیه شمال غربی کاسه آتشفشانی اتفاق افتادند و موجب کاهش پوشش گیاهی منطقه شدند. جالب است بدانید که برخی از بخش های کاسه آتشفشانی بر اثر پر شدن دوباره اتاق ماگمایی، افزایش سطح پیدا کرده و در نتیجه جزیره وسط دریاچه، یعنی جزیره ساموسیر و شبه جزیره اولوئان پدید آمدند. البته ارتفاع در همان سطح باقی نماند و در گذر زمان رسوبات دریاچه بر روی جزیره بر اثر فوران های دراز مدت، در حدود 450 متر افزایش ارتفاع پیدا کرد. 
باید بدانید که توبا بر روی بزرگ ترین کاسه آتشفشانی دنیاست که مجددا پر شده و فوران های بزرگ تر و قابل توجهی تر در طی سال های 1892، 1916، 1920، 1922 و 1987 در ساحل جنوبی دریاچه رخ دادند. به طور کلی منطقه توبا بر روی گسل بزرگ سوماتران واقع شده است. آتشفشان های سوماترا و جاوا بخشی از قوس آتشفشانی سوندا بوده که فعالیت های شمالی صفحه هند-استرالیا را باعث می شود. فرو رانش در این منطقه بسیار اتفاق می افتد.

دریاچه توبا اندونزی

Andri Tampubolon

معضلات محیط زیستی دریاچه توبا

چندین سال پیش دریاچه توبا بخش قابل توجهی از حجم آب خودش را به دلیل جنگل زدایی و مصرف بی رویه آب آن در صنعت و تولید نیروی برق آبی از دست داد. پس از این اتفاق ناراحت کننده چند اعتراض از سوی دوست داران و حامیان محیط زیست صورت گرفت و در نهایت کارخانه نزدیک دریاچه را تعطیل کردند. این اتفاق به دریاچه توبا فرصت داد تا آب از دست داده خودش را بازیابد. 

دریاچه توبا اندونزی

Ahmad Syukaery

بهترین فصل سفر به دریاچه توبا

همان طور که گفته شد دریاچه توبا در ارتفاعات قرار گرفته و بنابراین به نسبت سایر نقاط، آب و هوایی خنک تر دارد.
بهار: آب و هوای خنک و گرمای دوست داشتنی در این فصل منتظر شما خواهد بود.
تابستان: در این فصل دمای هوا افزایش می یابد، اما با این حال هنوز هم احتمال بارش باران های ناگهانی وجود دارد. در کل تابستانی زمانی است که برای سفر به دریاچه توبا بسیار مناسب است. 
پاییز: در این هنگام از دمای هوا قدری کاهش می یابد و فصل بارش های منطقه آغاز می شود. از ابتدای پاییز تا ائاسط آبان می توانید برای شرکت در جشن های دریاچه توبا و فستیوال های محلی مردم منطقه شرکت کنید و خاطرات جذابی را برای خود رقم بزنید.
زمستان: به فصل پر باران دریاچه توبا خوش آمدید! در این فصل اغلب روزها بارانی خواهند بود و اگر این زمان را برای گردش و سفر به دریاچه توبا انتخاب کنید، نباید چتر، بارانی و دیگر تجهیزات لازم را فراموش کنید. همچنین باید بدانید که در انتهای زمستان و در نزدیکی جشن سال نوی چینی ها، بسیاری از گردشگران را خواهید دید و قیمت ها، حجم مسافران، شلوغی و ... همگی در بالاترین حد خود خواهند بود. اگر از مکان های شلوغدلخوشی چندانی ندارید، جشن سال نوی چینی ها را فراموش کنید.
+ در نهایت می توان گفت بهترین زمان برای سفر به دریاچه توبا، ماه می (نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت) می باشد. در این زمان هوا خنکا و گرمای دلپذیری دارد و از باران شدید خبری نیست.

دریاچه توبا اندونزی

Hendrik Halianto

کجا بمانیم؟

اغلب گردشگران برای اقامت به روستای توک توک می روند و در میان چندین هتل و مهمان خانه آن، جایی را برای استراحت انتخاب می کنند. البته توک توک تنها روستای جزیره ساموسیر نیست، اما امکانات باقی قابل قیاس با اقامتگاه های توک توک نیست. باید بدانید که روستای توموک نیز فاقد هر نوع اقامتگاهی می باشد.
باید بدانید نرخ اقامتگاه ها در زمان جشن سال نوی چینی ها بسیار بالا خواهد رفت و تا سه برابر هم افزایش می یابند. گاه برخی از صاحبان اقامتگاه ها اتاق ها را به سرعت به دیگر میهمانان اجاره می دهند و ممکن است به ناگاه به مسافر خود بگویند که باید اتاق را خالی کند و چندان هم برای این اطلاع رسانی تلاش نکنند. بنابراین در صورت انتخاب هر مکانی و پیش از اقامت، با صاحب آن جا صحبت کنید و مطمئن شوید که قرار نیست کسی مزاحم اقامت شما شود. 
نزدیک 20 هتل، مهمان خانه، خانه و ... در شهر توک توک به چشم می خورد که در زیر هزینه اقامت چند مکان را به صورت نمونه آورده ایم.
هتل دو ستاره مس کاتیجز | Mas Cottages: بین 220,000-3,800,000 روپیه اندونزی (حدود 55 هزار تا 925 هزار تومان)
هوراس فمیلی هوم | Horas Family Home: بین 800,000-1,500,000 روپیه اندونزی (حدود 200 هزار تا 370 هزار تومان)
مهمان خانه لستر جونیز | Laster Jony's: بین 80,000-200,000 روپیه اندونزی (حدود 20 هزار تا 50 هزار تومان)
مهمان خانه گوخون | Gokhon Guest House: بین 200,000 تا 250,000 روپیه اندونزی (حدود 50 هزار تا 60 هزار تومان)

دریاچه توبا اندونزی

کمپینگ در اطراف دریاچه توبا

خبر خوب برای گردشگران ماجراجو و عاشقان کوله گردی آن است که می توانید به راحتی در طبیعت اطراف دریاچه چادر بزنید. 
اگر تجربه چندانی از کمپینگ و طبیعت گردی ندارید، خواندن مقاله های کاربردی زیر را از دست ندهید:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ | وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

دریاچه توبا اندونزی

دریاچه توبا اندونزی

ملزومات سفر به دریاچه توبا

با داشتن وسایل زیر می توانید سفر بهتری را به دریاچه توبا تجربه کنید:

لباس شنا
کرم ضد آفتاب
کلاه
عینک
لباس مناسب فصل
کفش مناسب پیاده روی
پانچو یا بارانی
چادر برای کمپینگ
دوربین عکاسی :)

دریاچه توبا اندونزی

Alexey Grebennikov

دسترسی به دریاچه توبا

نزدیک ترین شهری است که در اطراف دریاچه توبا قرار گرفته، شهر پاراپات می باشد که فاصله ای 176 کیلومتری از شهر مدان، مرکز استان سوماترا شمالی دارد. بنابراین بهترین و راحت ترین راه رسیدن به دریاچه توبا این است که ابتدا هوایی خود را به شهر مدان و فرودگاه بین المللی کوالا نامو برسانید. برای طی کردن از این جا تا دریاچه توبا چند گزینه مختلف پیش روی شماست. 

1- اتوبوس

برای استفاده از اتوبوس ابتدا باید از فرودگاه مدان خود را به ترمینال آمپلاس (Amplas terminal) برسانید. روزانه یک اتوبوس عمومی از فرودگاه کوالانامو به مقصد ترمینال آمپلاس حرکت می کند که در کل 20-30 دقیقه زمان خواهد برد و هزینه آن 15 هزار روپیه اندونزی (حدود 3600 تومان) می باشد. در ترمینال آمپلاس اتوبوس های عمومی مختلفی هستند و شما با هزینه 40 هزار تا 70 هزار روپیه (10هزار -17 هزار تومان) می توانید به شهر پاراپات بروید. می توانید از شهر پاراپات با استفاده از قایق و هزینه 15 هزار روپیه  (حدود 3600 تومان) به جزیره ساموسیر برسید.

2- قطار

یکی از راه های مناسب و راحت برای رسیدن به دریاچه توبا، استفاده از قطار است. برای آن که از فرودگاه کوالانامو خود را به ایستگاه قطار برسانید، می توانید از تاکسی ها استفاده کنید. به راننده تاکسی بگویید: (Lapangan Merdeka) و او شما را به در طی یک ساعت و نیم به ایستگاه قطار می رساند. کرایه تاکسی در این مسیر حدود 150 هزار روپیه (حدود 37 هزار تومان) خواهد بود. روزانه یک قطار شهر مدان را به مقصد شهر پماتانگ سیانتار (Pematang Siantar) ترک کرده و پس از 4 ساعت به مقصد می رسد. زمان حرکت این قطار ساعت 13:30 بوده و هزینه ای 40 هزار روپیه ای (10 هزار تومانی) دارد. از شهر پماتانگ تا پاراپات با تاکسی و ماشین 1 ساعت در راه خواهید بود.

3- هواپیما

با هواپیما به شهر سیلانگیت (Silangit) بروید. این پرواز تنها 30 دقیقه خواهد بود و از مسیرهای جاده ای ایمن تر است. هزینه بلیت یک طرفه مدان-سیلانگیت 425 هزار روپیه (حدود 100 هزار تومان) می باشد. از فرودگاه سیلانگیت تا پاراپات 2 ساعت در راه خواهید بود و هزینه ها در حدود 300 هزار روپیه (حدود 74 هزار تومان) خواهند بود. 

4- قایق

اگر بخواهید از شهر پاراپات به روستاهای توموک یا توک توک در جزیره ساموسیر بروید، باید از قایق استفاده کنید. این قایق ها هر نیم یا 1  ساعت یک بار حرکت می کنند و کرایه ای در حدود 15 هزار - 25 هزار روپیه (حدود4-6 هزار تومان) دارند. اگر می خواهید به روستای توک توک بروید، به بندر تیگا راجا (Tiga Raja) رفته و از میان قایق های کوچک و بزرگ انتخاب کنید. قایق های بزرگ چوبی کرایه 10 هزار روپیه (حدود 2500 تومان) دارند و راحت ترند. می توانید از قایق های کوچک استفاده کنید و مستقیما به اقامتگاه خود بروید. 
آدرس: اندونزی، سوماترا، دریاچه توبا 

Address: Lake Toba, Sumatra, Indonesia

در زیر دریاچه توبا را روی نقشه کارناوال می بینید:

در زیر ویدیویی جذاب از دریاچه وسیع و زیبا توبا ببینید:

جاذبه های اطراف دریاچه توبا

در اطراف دریاچه وسیع و دلربا توبا جاذبه ها و دیدنی های بسیاری به چشم می خورد که برخی از جذاب ترین آن ها عبارت اند از:

1- آبشار سیپیسوپیسو | Sipisopiso: هر روز در ساعات 8 تا 18 می توانید به بازدید این آبشار 100 متری و باشکوه بروید.
2- مرکز فرهنگی تی بی سلالاحی | TB Silalahi Center
3- باغ عدن 100 | Eden 100 Garden
4- برج تاریخی تله: این برج از پانگوروران فاصله ای 20 کیلومتری دارد.
5- آبشار افاراتا | Efrata Waterfall

آبشار سیپیسوپیسو را در زیر می بینید

آبشار سیپیسوپیسو

در پایان بازدیدی مجازی از جزیره ساموسیر و دریاچه توبا را تماشا کنید



سخن آخر

با هم گردشی جذاب و متفاوت در کنار دریاچه توبا داشتیم و بزرگ ترین دریاچه آتشفشانی جهان را از نزدیک دیدم.
شما تا به حال به این دریاچه سفر کرده اید؟
در سفر خود به اندونزی دیگر به چه مقاصدی رفته اید؟
خاطرات، عکس ها و نظرات خود را با ما در میان بگذراید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.