karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

چقدر جهان پیرامونتان را می شناسید؟ اصلا از جغرافیای کره ی زمین مطلع هستید؟

امروز سوالی از شما داریم تا با پاسخ به آن دقت شما به دنیای اطرافتان سنجیده می شود: در کره ی زمین چند کشور وجود دارد؟

در ابتدا سوال آسانی به نظر می رسد اما افراد بسیار کمی می توانند پاسخ صحیحی به این پرسش بدهند. اگر جواب شما 193 است که توسط سازمان ملل متحد اعلام شده باید بگوییم که اشتباه می کنید در فهرست سازمان ملل حتی تایوان هم قرار ندارد  و برخی از شهرها هم مثل واتیکان نامی از آن ها برده نشده است.

اگر به منبع صدور ویزا استناد کنید و کشورهایی را برشمارید که از آن ها ویزا صادر می شود باز هم پاسخ شما اشتباه است؛ حتی اسکاتلند هم در این کشورها نیست چه برسد به دیگر سرزمین های دنیا.

شاید پاسخ خیلی دقیقی برای این پرسش وجود نداشته باشد زیرا تعداد زیادی از دولت ها از نظر جهانی و یا از منظر برخی کشورهای دیگر به رسمیت شناخته نمی شوند و تعریف کشور در برخی نقاط دنیا بسیار متفاوت است.

بعضی از کشورها هم از دید اغلب مردمان دنیا پنهان مانده اند مثل کوزوو که در شبه جزیره ی بالکان قرار گرفته است. حتی همسایگان این کشور هم در به رسمیت شناختن کوزوو در شک و شبه هستند با این که کوزوو یک جمهوری کاملا رسمی است.

امروز می خواهیم به شما چند کشور را معرفی کنیم که به احتمال خیلی زیاد تا به حال نامشان را هم نشنیده اید و یا اگر هم شنیده باشید اطلاعات زیادی درباره آن ها ندارید.

همراه کارناوال باشید تا با کشورهای مخفی و کمتر شناخته شده ی دنیا بیشتر آشنا شویم.

کره زمین

1- ترنسنیستریا | Transnistria

این کشور در سال 1990 میلادی استقلال خود را اعلام کرد و نام جمهوری پردنیسترویایی مولداویایی را برای خود انتخاب کرد. این کشور از طرف سازمان ملل متحد به رسمست شناخته نشده و با کشورهای عضو سازمان ملل روابط دیپلماتیک هم ندارد. در سازمان ملل این سرزمین جزئی از مولداوی به شمار می آید.

مساحت ترنسنیستریا ۴٬۱۶۳ کیلومتر مربع می باشد و در شرق مولداوی و در کنار اوکراین قرار دارد. بیشتر مردمان این سرزمین روس یا اوکراینی هستند. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور هم تیراسپول نام دارد. از نظر بسیاری از افرادی که به این کشور سفر می کنند ترنسنیستریا جزئی از خاک روسیه یا شوروی سابق است زیرا مجسمه های زیادی از سران شوروی در آن دیده می شود و تعداد زیادی از ساکنانش هم به زبان روسی صحبت می کنند.

ترنسنیستریا

2- صحرای غربی | Western Sahara

صحرای غربی در شمال غرب آفریقا و در جنوب مراکش قرار دارد. هم اکنون جبهه پولیساریو (سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی) بر سر تصاحب این سرزمین نزاع دارند.

بیشتر مساحت این منطقه را صحرا در بر گرفته و بزرگترین شهر آن هم العیون نام دارد. صحرای غربی یکی از کشورهایی است که به رسمیت شناخته شده اما کسی از وجودش خبر ندارد. در سال 1957 میلادی نام صحرای غربی را روی این منطقه گذاشتند. در آن زمان صحرای غربی تحت تصرف و استعمار اسپانیا بود و وقتی هم که اسپانیا دست از استعمار این منطقه برداشت باز هم صحرا را به مردمان بومی ندادند و از آن پس بر سر مالکیتش در نزاع هستند. این منطقه حدود 500000 نفر ساکن دارد و به صورت بلاتکلیف رها شده است.

صحرای غربی

3- آبخاز | Abkhazia 

آبخاز که با نام آبخازستان هم از آن یاد می شود در غرب گرجستان واقع شده و ساکنانی روسی دارند. پایتخت این جمهوری ناشناخته سوخومی نام دارد. برخی این جمهوری را جزئی از گرجستان می دانند و آن را مستقل نمی خوانند اما بعضی دیگر نظری مخالف این موضوع دارند.

در سال 2008 میلادی روسیه به مردمان این دیار کمک کرد تا به صورت رسمی جدا شوند اما درگیری ها بین گرجستان و روسیه بالا گرفت و آبخازیا همانطور به حال خود رها شد. بسیاری از مردم این دیار علاقه دارند که آبخازیا جزئی از روسیه شود اما از نظر بین المللی هنوز هم بخشی از گرجستان به حساب می آید.

ساکنان آبخازیا از سال 1993 خود را جدا از گرجستان می دانستند و در گذرنامه، بانک و این قبلی مسائل از روسیه پیروی می کردند در هر صورت برخی آن ها را از سال 1999 مستقل می دانند و بعضی دیگر متعلق به گرجستان.

آبخازیا

4- سبورگا | Seborga

این سرزمین تنها 61 کیلومتر مساحت و 400 نفر ساکن دارد و در شمال غربی ایتالیا قرار گرفته است. سبورگا در سال 954 میلادی و توسط امپراطوری روم تاسیس شد و در سال 1806 میلادی با سقوط این حاکمیت قلمرو آن که حدود 300 منطقه و کشور بود کاملا از هم پاشید.

در این زمان یعنی قرن 19 سبورگا بخشی از ساردینیا و ایتالیا شد اما به طور تصادفی در زمان امضای سند تقسیم شهرها نام سبورگا از قلم افتاد. با رخ دادن این اتفاق هم اکنون سبورگا می تواند کشوری جدا به حساب آید که البته این چنین نیست و به عنوان بخشی از ایتالیا شناخته می شود اما از نظر قانونی می تواند کشوری مستقل هم باشد.

سبورگا

5- پانتلند | Puntland

پانتلند منطقه ای در شمال شرق کشور سومالی است و آن را حاکمان محلی و به صورت خودمختار اداره می کنند. مساحت پانتلند تقریبا به اندازه ی انگلستان است که ساکنان آن اغلب دزد دریایی هستند یا از طریق دریا امرار معاش می کنند.

پانتلند در حال حاضر اعلام استقلال کرده و مردمانش به صورت مستقل در حال زندگی هستند اما جالب اینجاست که وقتی سومالی در حال جنگ بود کسی با پانتلند کاری نداشت و همین نشانه ی بارزی از مقبولیت استقلال این منطقه است.

پانتلند

6- فریتاون کریستیانا | Freetown Christiania

فریتاون کریستیانا در سال 1971 اعلام استقلال کرد. این در حالی بود که جزئی از دانمارک محسوب می شد. اما کسی استقلالش را به رسمیت نشناخت و تنها ساکنانش خود را خودمختار می دانند.

 اگر به این دیار وارد شوید، خواهید دید که با همه ی مناطق دانمارک کاملا فرق می کند. برای مثال هیچ اتومبیل و اسحله ای حق ورود به فریتاون کریستیانا را ندارد، همه جا و در اطراف خانه ها پر از گیاه و گل است و خرید و فروش مواد مخدر کاملا قانونی و بلامانع می باشد. ساکنان فریتاون کریستیانا تمایل زیادی به جدا شدن به صورت رسمی از دانمارک دارند اما امروزه به ناچار به دومین جاذبه ی گردشگری دانمارک تبدیل شده اند.

فریتاون کریستیانا
فریتاون کریستیانا

7- جمهوری قره‌باغ | Nagorno-Karabakh Republic

جمهوری قره‌باغ یا قره باغ کوهستانی، در جنوب قفقاز قرار دارد. این جمهوری توسط سه کشور که عضور سازمان ملل هستند به رسمیت شناخته شده ولی دیگر کشورها آن را به رسمیت نمی شناسند و آن را قسمتی از آذربایجان می دانند.

این جمهوری هم جوار ایران، ارمنستان و آذربایجان می باشد و اغلب ساکنانش ارمنی هستند. جالب است بدانید در زمان حکمرانی شوروی باز هم ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ اختلاف داشتند اما تا سال 2016 میلادی آتش بس کردند و با صلح با هم رفتار می کردند تا این که در سال 2016 باز هم اختلافاتشان بالا گرفت و در این درگیری ها 50 تن نیز جان باختند.

ارمنی ها قره باغ را منطقه ای متعلق به خود در میان جمهوری آذربایجان می دانند. با این که این سرزمین 150،000 نفر جمعیت دارد اما کسی به علایق ساکنان آن توجه ندارد و حتی استقلالش را هم به رسمیت نمی شناسند و هنوز هم درگیری ها بر سر مالکیش ادامه دارد.

جمهوری قره‌باغ

8- پادشاهی مالتا | Sovereign Military Order of Malta

مالتا دلایل زیادی دارد که در لیست کشورهای پنهان قرار گیرد؛ از مهم ترین دلایل آن به رسمیت شناخته نشدنش است. مالتا حداقل 100 کشور مراوده دارد اما هیچ یک از ان ها مالتا را به رسمیت نمی شناسند. دیگر این که ساکنان مالتا نمی توانند قلمرو مشخصی را برای خود معین کنند زیرا در سال 1798 میلادی ناپلئون آن ها را از قلمرو خود بیرون راند.

در حال حاضر 13,500 شهروند در مالتا زندگی می کنند که همه ی آن ها خواستار پاسپورت و قوانین منحصر به فرد برای خود هستند اما متاسفانه کسی به نظر آن ها توجه ندارد و حتی اگر در نقشه ی گوگل هم به جستجویشان باشید اثری از آنان نخواهید یافت. در حال حاضر مالتا بخشی از ایتالیا به حساب می آید. اما از مخفی ترین کشورهای دنیا محسوب می شود.

پادشاهی مالتا

9- جمهوری لاکوتا | Republic Of Lakotah

در آمریکای شمالی کشوری تازه تاسیس وجود دارد به نام لاکوتا که ساکنانش هنوز هم پیرو عقاید باستانی هستند. مردمانی به نام لاکوتا سو در این کشور زندگی می کنند. ساکنان این منطقه به دلیل مخالفت با اوضاع سیاسی و نظامی اعلام کردند که حتما از ایالات متحده ی آمریکا خارج شده و استقلال پیدا می کنند. با این که  دولت های آمریکایی توافق کردند که برای جبران خسارات به لاکوتا مبلغ 600 میلیون دلار پرداخت کنند اما لاکوتایی ها این موضوع را نپذیرفتند و در سال 2007 میلادی به صورت رسمی از واشنگتون خواستند که استقلال آن ها را بپذیرد.

اینچنین بود که لاکوتا در سال 2015 میلادی به عنوان یک کشور مستقل پذیرفته شد و هم اکنون هم در تلاش است در جوامع بین المللی به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شود.

لاکوتا

10- باروزلند | Barotseland

در آفریقای مرکزی کشوری به نام باروزلند وجود دارد که در سال 2012 میلادی پس از 50 سال درخواست استقلال کرد که از زامبیا جدا شود. با توجه به اظهارات باروزلند در سال 1964 میلادی طی معاهده ای که بین زامبیا و این منطقه امضا شده بود، قرار شد که آن ها تحت نظر زامبیا به صورت مستقل عمل کند. همینطور هم شد و برای مثال دولت بریتانیا آن ها را به عنوان کشوری مستقل قبول داشت.

اما به مرور زمان ساکنان این منطقه توسط عوامل مختلف تحریک می شدند که خود را کشوری خودمختار اعلام کنند و همین موضوع هم گاها باعث کشمکش و درگیری هایی می شد. با این که خانواده ی سلطنتی این کشور تنها خواستار 126,000 متر مربع هستند اما هم اکنون درخواست آن ها به حالت تعلیق در آمده و هنوز وضعیت ساکنان باروزلند مشخص نیست.

باروزلند

سخن آخر

آیا نام این کشورها و مناطق خودمختار را شنیده بودید؟

از نظر شما بهترین راه برای حل مشکل این نوع کشورها چیست؟

آیا تا به حال از این مناطق دیدن کرده اید؟

منتظر نظرات و پیشنهادات شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

15 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من هیچکدوم

انتشار:24 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

چجوری اسم اینها رو می‌دونی

انتشار:10 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

من صحرای غربی ابخاز و مالتا رو میدونستم ولی خوب بود

انتشار:20 بهمن 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.