karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

صنعت #گردشگری مزایای زیادی از جمله افزایش ذخیره ی مالی ملی، آشنایی فرهنگ ها، به وجود آمدن شغل های بیشتر، پرورش حس غرور مردم به آداب و رسومشان و حمایت و رسیدگی به منابع طبیعی و اکوسیستم دارد، اما سوال اینجاست که آیا همه ی بحث گردشگری خوبی و سود است یا بدی هایی هم دارد؟

در این مطلب می خواهیم با یکی از ضررهای این صنعت پر سود که حیوان آزاری توسط توریستان است بیشتر آشنا شویم ، در همین راستا سرنوشت 10 حیوان که مورد آزار و شکنجه ی توریستان قرار گرفته اند را بازگو خواهیم کرد تا شاید عبرتی باشد و بیشتر مراقب رفتارمان با حیوانات باشیم ؛ با کارناوال همراه باشید.

 

1 ) سرانجام آزار تمساح

فاتسو ( Fatso ) نام کروکدیلی است که طعمه ی حماقت و آزار انسان شد، کروکدیل حیوانی است که قادر به انتقام گرفتن از حیوان و انسان است اما با این حال به چنگال آزار و اذیت مردی بی فکر و نادان افتاد .

این اتفاق در سال 2010 میلادی توسط مردی به نام میکائیل نیومن ( Michael Newman ) که در حالت عادی نبود رخ داد ، ناگهان به ذهن این مرد بی فکر می رسد که کروکدیلی را از محفظه حفاظتی مخصوصش خارج کند و آزار دهد ، همین زمان بود که فاتسو تمساحی 5 متری وارد ماجرا می شود.

مرد شروع به آزار و اذیت تمساح می کند و فاتسو که صبرش لبریز شده بود برای انتقام پای راست مرد را گاز می گیرد و می کند ، نیومن شانس می آورد که آن شب هوا سرد بوده و کروکدیل ها در سرما کمی تنبل می شوند و فاتسو فقط به گاز گرفتن پای او اکتفا می کند اما اگر هوا گرم تر بود و فاتسو با حوصله تر ، حتما نیومن کشته می شد و حتی گفته می شود اگر کروکدیل در آب شور باشد هنگامی که گاز بگیرد امکان ندارد طعمه را رها کند.

فاتسو  تمساح

2 ) فیل

وجود فیل در کامبوج ( Cambodia ) بسیار عادی است و تعدادی از آنها در صنعت گردشگری نقش مهمی دارند، متاسفانه در سال 2016 میلادی فیلی مونث به نام (Sambo ) که از سال 2001 میلادی برای شرکت توریستی آنکور ( Angkor ) کار می کرد در حین راه رفتن در شهر جان باخت.

این فیل زیبا و عظیم در حالی که توریستی بر دوشش بود و او را در اطراف شهر آنکور می گرداند از فرت خستگی ناگهان به زمین افتاد و جان باخت ، تنها دلیل مرگ ناگهانی فیل حمله ی قلبی از شدت خستگی بوده است. مرگ این فیل که 40 تا 45 سال سن داشت منجر به دادخواستی برای توقف تفریح فیل سواری در این منطقه شد و چالشی در سایت (  Change.org ) به راه افتاد که 10.000 امضا را از آن خود کرد.

فعالان حمایت از حیوانات امیدوار هستند که مرگ سامبو باعث شود صنعت توریستی فیل سواری از بین برود و عقیده دارند این کار تنها به نفع سود مالی انسانها و کاری بسیار بی رحمانه است.

فیلی به نام سامبو
فیلی به نام سامبو
فیلی به نام سامبو

3 ) طاووس

امسال دو طاووس هم قربانی دست توریست ها شدند، این حادثه در پارک حیوانات وحشی یونان Yunnan Wild Animal Park در شهر کونیانگ ( Kunming ) چین اتفاق افتاد .

مسئولان پارک عقیده دارند که طاووس ها به دلیل وارد شدن شوک به آنها جان باخته اند، داستان از این قرار بود که بازدیدکنندگان پارک ،طاووس ها را دست به دست کرده و کم کم شروع به کندن پرهای آن ها می کنند و به صداهای وحشت زده ی طاووس ها می خندند، مسئولان پارک می گویند هیچ وقت در این پارک از این اتفاق ها رخ نداده بود و همیشه به توریست ها می گوییم که به حیوانات دست نزنند.

اما به نظر می رسد که حیوانات در باغ وحش های چین همواره در حال آزار و اذیت هستند و معلوم نیست حیوان بعدی که جانش را به دلیل خودخواهی توریست ها از دست می دهد کدام است.

این پارک عظیم در چین 187 هکتار وسعت دارد و بیشتر از 10.000 حیوان در 200 گونه ی مختلف را در خود جای داده است ، حتی حیواناتی مثل فیل و شیر و پاندا هم دارد...

طاووس ها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند
طاووس ها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند

4 ) دلفین

چندی پیش در سال 2013 میلادی تصویری از جنازه ی دلفینی در #چین پخش شد ، این اتفاق در سانیا ( Sanya ) شهری در جنوب چین رخ داده بود ، ماجرا از این قرار بود که دلفینی بی گناه بر روی دمش پریده بود تا شاید یک ماهی شکار کند اما دمش آن چنان آسیب دیده بود که احتمال می رود با یک قایق برخورد کرده باشد .

زمانی که توریست ها دلفین را در ساحل پیدا کردند هنوز زنده بود اما آن ها به جای آن که دلفین را نجات دهند شروع به سلفی گرفتن با آن کردند، در یکی از عکس ها توریستی را می بینیم که عضله های بازوانش را در حالی که کنار دلفین است نشان میدهد، حماقت تا کجا ؟

کمی بعد امدادگران برای کمک به دلفین آمدند اما دیگر دلفین مرده بود خبر مرگ این دلفین در سراسر چین پخش شد و بسیاری در واکنش به این اتفاق گفته اند چین در حال حاضر شهروندانی به دور از اخلاق و رفتار انسانی دارد.

به دلفین ها بی توجهی می شود

) قو

بچه دلفین کوچک تنها حیوانی نبود که قربانی عکاسی و سلفی گرفتن توریست ها شده بود، همین امسال قویی زیبا که از آب به دلیل سلفی گرفتن توریست ها بیرون کشیده شده بود مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

این اتفاق در مرداب اوهرید ( Ohrid ) در مقدونیه رخ داد، داستان از اینجا شروع می شود که زنی بلغارستانی قو را از مرداب بیرون می آورد و بین دوستانش دست به دست می کند تا با آن عکس و سلفی بگیرند.

مردی محلی به نام نیک بتو ( Nake Batev ) شاهد ماجرا بود و از این زن حیوان آزار عکس می گیرد و با داد و فریاد بر زن قو را از چنگ او رها می کند و زن بی رحم و دوستانش هم از صحنه فرار می کنند اما قوی بی نوا بعد از مدتی به خاطر آسیب هایی که از دست به دست شدن توریست ها خورده بود جان باخت، این اتفاق در سراسر مقدونیه با عنوان قو به آسمان پرواز کرد پخش شد، این ماجرا تمام شد اما باید عبرتی شود که انسان ها جان حیوانی را فقط به خاطر گرفتن یک عکس خوب در معرض خطر قرار ندهند.

قو
قو

6 ) کوسه نهنگ

گونه ای کوسه وجود دارد به نام کوسه نهنگ که در سال های اخیر به دلیل وجود شکار بی جای شکارچیان ، تورهای ماهی گیری و توریست های احمق در حال انقراض قرار گرفته اند، این کوسه ها به آرامی و خون سردی معروف هستند و آنقدر رفتار دوستانه و خوبی دارند که به غول مهربان اقیانوس معروف شده اند ، متاسفانه باز هم تعدادی از انسان ها آنها را آزار می دهند.

در همین راستا سال 2015 میلادی بود که ویدئویی از دو توریست ناشناس که در حال آزار و اذیت این جانور بی نوا بودند در اینترنت پخش شد و فقط مشخص بود که آنها اهل ونزوئلا هستند ، چندی بعد هم مارین کانکشن ( Marine Connection ) که عضو فعال حفاظت از محیط زیست مستقر در #لندن بود در فیس بوکش این ویدئو را قرار داد .

این ویدئوی بی رحمانه دو توریست را نشان می داد که بر روی کوسه نهنگ موج سواری می کردند آنها طنابی را که به یک قایق موتوری در حال حرکت وصل کرده بودند و سوار بر کوسه ، حیوان بی نوا را هم به دنبال قایق می کشاندند، یکی از توریست ها بعد از مدتی خسته می شود و به درون قایق می رود اما توریست دیگر همچنان از کوسه نهنگ سواری می کشد و راند دوم را شروع می کند، در این ویدئوی وحشتناک شما کاملا صدای خنده و شادی دو توریست را زمانی که کوسه نهنگ بی چاره را آزار می دهند می شنوید.

کوسه نهنگ

7 ) شیر آزاری

طی سال های متوالی چین به داشتن باغ وحش های آزار حیوانات معروف شده است ، البته خوشبختانه دولت این کشور اقداماتی را برای جلوگیری از روند در حال رشد این باغ وحش ها آغاز کرده است اما به دلیل این که نمی توانند توریست هایی که به همین دلیل به چین سفر می کنند را سرگرم کنند اقداماتشان زیاد موفق نبوده است.

در ژانویه ی سال 2013 میلادی توریستی در باغ وحش هنگزو Hangzhou Zoo ) یک توریست به دو شیر بی آزار که در قفس بودند گلوله ی برف پرتاب می کند و هرچند این حرکت در ابتدا توسط یک بازدیدکننده آغاز شد اما کم کم بازدیدکنندگان دیگر هم به او پیوستند و همگی شروع به پرتاب برف به سمت شیر ها کردند ، درست است که گوله برف نمی تواند به حیوانات بزرگ مثل شیر آسیبی بزند اما شیر ها ترسیده بودند و باغ وحش وظیفه داشت از آن ها حمایت کند و مردم هم باید رفتار منصفانه ای با این حیوانات بی نوا می کردند.

فیلم و تصاویر این دو شیر که وحشت زده بودند در سایت سیناویبو که معادل توییتری برای چینی ها است پخش شد و بازدیدهای زیادی داشت در این فیلم و عکس ها دوشیر که یک نر و یک ماده بودند به هم چسبیده بودند تا بلکه از این آزار و اذیت در امان بمانند این همه ی ماجرا نیست و آزار شیرها اولین حیوان آزاری در باغ وحش هنگزو نبوده و نیست، چندین حیوان آزاری دیگر هم در این باغ وحش گزارش شده است و در گذشته بدتر از این هم بوده و توریست ها حق داشتند هرچه در دست داشتند مثل سنگ، چوب، شیشه یا قوطی های نوشابه را به سمت حیوانات باغ وحش پرتاب کنند.

شیرهایی که مورد آزار قرار گرفتند

8 ) بچه گاو میش کوهان دار

گونه ای از گاو میش های کوهان دار ( baby bison ) وجود دارند که اصالتا آمریکایی هستند، یکی از همین بچه های بانمک هم به دلیل رفتار احمقانه ی دو توریست جان باخت این اتفاق ناگوار در ماه می سال 2016 میلادی در پارک ملی یلوستون رخ داد.

داستان از این قرار بود که پدر و پسری که برای تفریح به پارک رفته بودند بچه گاومیش کوچکی را دیدند که ظاهرا بسیار سردش بود آنها تصمیم می گیرند که بچه گاومیش را به داخل اتومبیل تویوتایشان ببرند و گرم کنند ، چند رهگذر هم به آنها اخطار دادند که این کار را نکنند اما کو گوش شنوا ، آنها به ایستگاه رنجر پارک می روند و به نگهبان پارک می گویند که ما نگران هستیم این بچه گاو میش کوچک از سرما یخ بزند و بمیرد! به همین دلیل حتما باید برای نجاتش کاری کنیم و گاومیش را به داخل اتومبیلشان می برند و گرم می کنند.

اما در واقع این رفتار به ظاهر محبت آمیز و حیوان دوستانه کاملا به ضرر بچه گاومیش بی گناه بود و بعد از بازگشت بچه به کنار مادرش دیگر مادر و گله او را نمی پذیرفتند و از خود دور می کردند و تلاش کارکنان پارک هم در این مورد بی نتیجه بود ؛ درنهایت بچه گاو میش جانش را از دست داد و تنها دلیل مرگش نزدیک شدن توریست ها از روی نادانی به او بود ، این اتفاق باید همیشه در ذهنمان باقی بماند که اگر انگیزه ی خوبی در ذهن داریم علت بر درستی عملمان نیست.

گاو میش کوهان دار آمریکایی
گاو میش کوهان دار آمریکایی

9 ) باز هم آزار نهنگ کوسه ها

نهنگ کوسه ها بسیار مورد آزار و اذیت توریست ها قرار می گیرند علاوه بر ماجرایی که بالا به آن اشاره کردیم دوباره شاهد آزار این حیوان هستیم، سال 2012 میلادی دختر به نام کارین لستولیس ( Carinn Lestolis ) که 18 سال داشته بر پشت نهنگ کوسه ای 3 متری سوار می شود این حادثه در روستای کوچکی در #فیلیپین به نام بولیجون ( Boljoo ) رخ داد، داستان این بود که حیوان بیچاره ناخوداگاه در تور ماهی گیری که در کنار ساحل بود اسیر می شود و ماهیگیران تصمیم می گیرند کوسه را در آب کم عمقی که در 100 متری دریا بود نگه دارند و بعد از مدتی او را از تور بیرون بیاورند و آزاد کنند اما طولی نمی کشد که مردم اطراف نهنگ کوسه جمع می شوند همین زمان بود که لستولیس تصمیم می گیرد بر پشت حیوان بی نوا بپرد و سواری کند فقط به دلیل این که عکسی بگیرد و در فیس بوکش آپلود کند؛ اما بعد از این که عکس در فیس بوک قرار گرفت مورد انتقاد شدید فیلیپینی ها قرار گرفت.

اما این دخترک نادان در جواب منتقدان گفت: من نمی دانستم که نباید این حیوان را لمس کنم و سوار شوم فقط می دانستم نباید آزارش بدهم! و او گفت که من کاری نکردم و تنها دو دقیقه سوار بر کوسه شدم تا با آن عکسی بگیرم، در پی اعتراضات فیلیپینیان به کار این دختر دولت فیلیپین قانونی تصویب کرد که هرکس حیوان آزاری کند باید به زندان برود.

نهنگ کوسه ها در معرض آزارند
نهنگ کوسه ها در معرض آزارند

10 ) بچه دلفین ها

سلفی گرفتن با حیوانات از جمله دلفین ها را می توان نوعی حیوان آزاری محسوب کرد ، با این کار حیوانات اذیت و کلافه می شوند ، وقتی در حال عکس گرفتن و خوش گذرانی با حیوانات بی نوا هستیم باید به این فکر کنیم که حال و روز این حیوان بیچاره هر روز همین است و مثل ما فقط یک بار نیست ،  آن زمان است که اذیت شدن آنها را بیشتر درک می کنیم.

عمق فاجه را وقتی متوجه می شوید که بدانید در ماه فوریه ی سال 2016 میلادی دلفینی بینوا وقتی از آب بیرون آورده شده بود مرده بود و دیگر تکان نمی خورد و اوباش و عاشقان سلفی گرفتن وقتی از این موضوع با خبر شدند سریع به این حیوان بی نوا حمله کردند تا آن را لمس کنند و با چهره های خندان سلفی بگیرند... این اتفاق در محوطه ی باز هتل سانتا ترسیتا ( Santa Teresita ) در #آرژانین رخ داد و خوب است بدانید این گونه از بچه دلفین فقط در منطقه ی لاپلاتا ( La Plata یا فرنسیسکانا ( Franciscana ) در آرژانتین پیدا می شد و نوعی گونه ی خاص دلفین به حساب می آمد و به طور کلی این گونه فقط در برزیل، اروگوئه و آرژانتین پیدا می شوند.

مساله ی شگفت انگیز در رابطه با این دلفین ها آن است که تنها نوع دلفین های رودخانه ای هستند که می توانند در آب شور و آب نمک هم زندگی کنند و در حال حاضر تنها 30000 دلفین از این گونه وجود دارد اما هیچ یک از این موارد دلیلی بر حمله و دست زدن به بدن بی جان دلفین و سلفی گرفتن با او نمی شود.

حتی ویدئویی پخش شده است که در آن مردی بی رحم دلفینی را از آب بیرون آورده و آن را دست به دست به توریست ها می دهد تا آن را لمس کنند با آن عکسی بیندازند و بدتر از این کار این بود که بعد از این که با این دلفین بیچاره عکس گرفتند و تفریح کردند آن را همانطور بیرون از آب رها کردند تا مرد و حتی یک نفر در میان آن جمعیت هم سعی نکرد دلفین را نجات دهد و به آب بیندازد...

سلفی بی رحمانه با دلفین

کلام آخر

پدیده ی حیوان آزاری رفتار زشتی است که متاسفانه در قرن 21 هنوز شاهد آن هستیم ، بیایید دست به دست هم بدهیم و از این ظلم انکار نشدنی جلوگیری کنیم. منتظر نظر و پیشنهاداتتان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

الان که این مطالب رو خوندم میبینم ما انسان ها چقدر ظالم هستیم. ولی دیگه بسه باید درست بشیم. حالا شما در مورد حیوانات بزرگ حرف زدی ولی در مورد حشرات که هر روز مکشیمشون چی...

انتشار:04 مرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.