karnaval.ir

فاطمه فراهانی

انتشار

11 فروردین 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سال 2015 در ماه نوامبر جهان 26 سالگی فروپاشی دیوار برلین را جشن گرفت. برلین که یک چهارم قرن از اتحاد دوباره خود را سپری می کند این زخم دردناک را هرگز فراموش نکرده است.

برلینی ها مدتهاست در تلاشند که این دوره تلخ را به فراموشی بسپارند اما موزه های متعدد، نمایشگاه ها و تورهای مختلف برای اکتشاف عمیق به تاریخ پیچیده این دیوار و تقسیم آلمان طراحی شده است.

این مطلب 10 راه برای کشف تاریخ ساخت و ساز دیوار، مراحل فروپاشی دیوار و اتحاد دوباره آلمان ارائه داده است.

خبر خوب دیگر اینست که تقریبا اکثر این راه ها برای شناسایی و بازدید رایگان هستند.

همراه کارناوال به بازدید دیوار برلین بروید ....

 

1)بازدید از یاد بود دیوار برلین

برای شروع بهتره به پارک یادبود دیوار برلین که در نزدیکی ایستگاه مترو "نوردبانهوف" Nordbahnhof بروید. قبل از خروج از ایستگاه بهتره اطلاعات نمایشی ارائه شده در راهرو های ایستگاه و راه پله های این ایستگاه را نگاهی بندازید.

اطلاعات ارائه شده هم روی زمین و هم داخل زمین می باشد. اطلاعات ارائه شده شامل اطلاعات پراکنده، مصاحبه های با شرح وقایعی که منجر به ساخت دیوار برلین شده، عکس العمل ها و رخدادهای دراماتیک - مثل برخی تلاش های برای فرار در سال های ساخت این دیوار (1963)- و اتفاقاتی که منجر به فروپاشی این دیوار شده است، به نمایش گذاشته شده است.

پارک در خیابان " برنائر" U8-Bernauer به پایان می رسد. اما اگر شما تمایل دارید پیاده روی خود را تا خیابان " مائور پارک " Mauerparak ادامه بدید.

در این پارک بعد از ظهر یکشنبه ها بازاری پر از سوغاتی های برلینی دیده می شود.

نمایشی نیز به صورت رایگان در آمفی تئاتر این پارک به نمایش گذاشته می شود.

2- بازدید از تکه های دیگر  این دیوار

مکان دیگر برای بازدید گالری در شرق برلین است که تعدادی از تکه های دیوار در اطراف ناحیه " پست دامر"  Potsdamer و ناحیه "لایپزیگر"  Leipziger وجود دارد. البته این تکه ها در مکان اصلی خود نیستند.

3- بازدید از موزه تاریخی آلمان

برای درک دقیق و بهتر از اتفاقات در آلمان غربی وشرقی بعد از جنگ جهانی دوم و رویدادهایی که منجر به اتحاد دوباره آلمان شد، بهتر است سری به نمایشگاه دائمی یا موزه تاریخی آلمان بزنید.

در این موزه یک طبقه کامل به این دوره اختصاص داده شده است. طراحی جالب این طبقه باعث میشه حس خوبی به شما دست بده و اهمیت ساخت دیوار و مزرهای داخلی آلمان برای GDR (جمهوری دموکراتیک آلمان) و روابط آلمان غربی و شرقی را تا اواخر قرن 20 را در این بخش مشاهده خواهید کرد.

موزه تاریخی آلمان هر روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است.
ورودی برای بازدید 8.4 یورو است.
برای دسترسی به این موزه می تونید از مترو استفاده کنید. ایستگاه "فریدریکستر" Friedrichstr یا ایستگاه "هاکشر مارکت" Hackescher Market یا ایستگاه  "الکساندر" Alexander.
البته اگه با اتوبوس هم بخواید به این موزه دسترسی داشته باشید باید به " ایستگاه آنتر دِن لیندن " Unter Den Linden برید.

4- دنبال کردن مسیر دیوار

اینکه دیوار برلین دقیقا کجا واقع شده بود، شاید سوال همه ما باشد. طبیعتا هر آلمانی در پاسخ به این سوال به شما میگه در مرکز برلین.
اما شما برای اینکه دقیقا بدونید دیوار برلین از کجا به کجا کشیده شده است میتونید سنگ فرش های که به طور منظم بر روی خیابان های برلین کشیده شده است و برخی قسمتها هم با روکش مسی جمله ی با این مضمون " دیوار برلین 1989-1961" رو آن نوشته شده را دنبال کنید.
این سنگ فرش ها تا انتهای خیابان " رایستاگ " Reichstag و اطراف دروازه براندنبورگ، در منطقه " پست دامر" Potsdamer و همینطور در محل ایست بازرسی چارلی قرار دارد.

5- تلاقی غرب و شرق در ایستگاه مترو Friedrichstrasse

این ایستگاه به خاطره طراحی پیچیده خود، شاید شما را کمی گیج کنه. اما این ایستگاه در گذشته محل جدا سازی مسافران آلمان غربی و شرقی بوده است. به نوعی مرز عبوری هم بوده است.
تمام این اطلاعات را می تونید در ساختمان نزدیک این ایستگاه که به برج آبی یا کاخ " تئر " Tear معروف هست ببنید. کلمه Tearمنعکس کننده اشک های ریخته شده در این منطقه می باشد.

6- بررسی و بازدید محل ایست بازرسی چارلی

بخشی از محل ایست بازرسی چارلی که بدنام ترین و ننگین ترین قسمت نقطه عبوری برلین بوده، باقی مانده است. چارلی سومین حرف از حروف سه گانه الفبای صوتی یا آوای نظامی سربازان متفقین (آلفا، براوو، چارلی) بوده است. این منطقه برای ممانعت از ورود خارجی ها و چک کردن پرسنل نظامی به شرق المان ایجاد شده بود.
برای داشتن یک تصویر دقیق از ناحیه، کیوسک به همراه کیسه های شنی در تقاطع قرار گرفته شده که باید بگم به هیچ عنوان نمیتونه بزرگی منطقه در زمان جنگ سرد را به شما نشون بده. این کیوسک و کیسه های نمادین به همراه سرباز خیره به خیابان "فریدریکستر" Friedrichstr تنها یک نماد از محل ایست بازرسی چارلی هستش.
بسیاری از این منطقه توسط نرده های که مربوط به نمایشگاه تاریخی است برای مطالعه و توجه بیشتر پوشش داده شده است.
ایست بازرسی چارلی در تقاطع دو خیابان " زیمرستر " Zimmerstr و "فریدریکستر" Friedrichstr قرار دارد.
در تمامی روزهای هفته و تمامی ساعت قابل بازدید هست و بازدید این ناحیه برای همه رایگان می باشد.

7- بازدید از یک آپارتمان در آلمان شرقی

وقتی با خط U5مترو از ایستگاه " اکساندر " Alexander به سمت شرق سفر کنید. در ایستگاه " کوت باسر " U-kottbusser که پیاده شوید. خودتون رو در عمیق ترین قسمت GDR در برلین خواهید یافت.
در منطقه ی بین " لیشتنبرگ"  Lichtenberg و " مارزاهن " Marzahn ساختمانی با ارتفاع مشخص و با سبک معماری در زمان GDR را خواهید دید.
این آپارتمان سه خوابه یکی از 42000 آپارتمان در منطقه هلرسدفر " Hellersderf " هستش که بقیه آپارتمان های این منطقه براساس نیازهای منطقه تغییرات داشته اند اما این آپارتمان که توسط شرکت مدیریت مسکن حفاظت میشود تداعی کننده روزگار تلخ جنگ سرد هستش.

ساعت بازدید از این آپارتمان 2 تا 4 بعد از ظهر یکشنبه ها به صورت رایگان می باشد ( روز و ساعت های دیگر را باید هماهنگ کنید).

8- تماشای زندگی روزمره

نمایش سنتی و چند رسانه ای ارائه شده در موزه " کالچر برائوری " Kulturbrauerei در " پرنز لائور برگ " Prenzlauer Berg میتونید شکاف عظیم بین مدینه فاضله ی ترویج یافته توسط دولت سوسیالیستی GDR و واقعیت های زندگی روزمره افراد این ناحیه را ببینید.

ساعت بازدید این موزه همه روزه ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر می باشد (روزهای پنج شنبه تا 8 شب).
موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است.
بازدید از این موزه رایگان هستش....

9- بررسی و مطالعه فایل های Stasi

برای درک درجه استثمار شهروندان توسط GDR بهتره سری به نمایشگاهی در نزدیکی محلی ایست بازرسی چارلی بزنید. این نمایشگاه که در مرکز اطلاعات در " باتو بیلدینگ زنتروم " Batu- Bildungzentrum قرار دارد توسط آژانس دولتی اداره میشه.
این آژانس به سختی مدارک و اطلاعات موجود را جمع آوری و مستند کردند.

این نمایشگاه در مرکز آموزشی "  بی اس تی یو " BSTU در خیابان " زیمستر " Zimmestr قرار داره.
ساعت بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر است.
بازدید از این نمایشگاه نیز رایگان هستش....

10- یک تور با راهنما به دیوار برلین

داشتن یک راهنمای خوب به همراه یک راهنمای صوتی GPS می تونه به شما اطلاعات جامعی در مورد دیوار برلین بده.
شما اگه نیاز به تور یا راهنما دارید می تونید از راهنمایانی که در خیابان " برنائور " Bernauer یا در کنار دروازه " برندنبرگ " Brandenburg یا در ایست بازرسی چارلی هستند، کمک بگیرید.
هزینه هر راهنما برای یک روز کامل 10 یورو است که برای دانشجویان 3 یورو تخفیف قائل هستند.
و میتونید تورهای آخر هفته که از ساعت سه و نیم روزهای جمعه و یک شنبه ها نزدیک خیابان " اس گساندبرانن " S-Gesundbrunnen شروع میشه، استفاده کنید. البته این تورها در این هفته مربوط به جنگ سرد و دیوار برلین میشه پس از فرصت استفاده کنید.... هزینه این تورها 24 یورو می باشد.
تورهای دوچرخه سواری در دیوار برلین نیز سه شنبه ها، پنج شنبه ها و شنبه ها ساعت 11 صبح شروع و به مدت 3 ساعت و نیم هم طول می کشه... شروع این تور هم از خیابان " کالچر برائوری " Kultubrauerei هستش و هزینه این تورها 25 یوروست.

 

 

دنیایتون بدون مرز

جهانتون بدون جنگ

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.