
رضا قره غریبی
انتشار
23 مرداد 1395
به روز رسانی
15 شهریور 1398
در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.
این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است.
با کارناوال در بررسی هتل های یک ستاره همراه شوید.
نحوه تعیین ستاره های یک هتل
برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.
در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.
طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های یک ستاره حداقل کسب امتیاز 1 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 2 کمتر باشد.
در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.
شرایط کلی
* این واحد های اقامتی می توانند بین 8 الی 10 اتاق داشته باشند.
* در این واحد ها ممکن است خدمات به صورت غیر رسمی ارائه شود و اغلب به صورت خانوادگی اداره می شوند.
* دکور و وسایل ، به نسبت هتل هایی با درجه بالاتر ، بیشتر کیفیت لوازم خانگی را دارند .
خدمات و توجه به میهمان
* صاحب هتل یا کارکنان از صبح زود تا دیر وقت شب آماده ی پذیرش مهمان هستند.
* در حداقل زمان باید مهمان ها به اتاق هایشان هدایت شوند و یا پاسخ مناسب به مهمان ها داده شود.
* خدمات رزواسیون به صورت ساده انجام می پذیرد.
* جزییات هزینه های مسافر به صورت چاپی یا به صورت نوشته خوانا به مسافر تحویل داده می شود.
* در صورت لزوم کمک به مسافر در جابه جایی وسایل انجام می شود.
* باید صندوق امانات در قسمت پذیرش وجود داشته باشد.
* امکان گرفتن پیغام وجود دارد و به صورت غیر رسمی انجام می شود.
رستوران
* حداقل یک محوطه ی غذا خوری هرروز برای خوردن صبحانه به روی مسافران باز شود.
* باید امکان سرو نوشیدنی سرد و گرم برای مسافر وجود داشته باشد.
* باید صبحانه سبکی در رستوران یا محل غذاخوری وجود داشته باشد و در صورت هزینه ی اضافی بابت صبحانه باید شرح قیمت ها دقیقا به مشتری داده شود.
* صبحانه در ساعتی منطقی باید برای مسافران ارائه شود.
* خدمات ناهار و شام اختیاری و در صورت وجود ، رعایت حداقل استاندارد ها الزمی است.
* نوشیدنی های سرد و گرم باید در فضای هتل از حداقل ساعت 10 صبح الی 10 شب برای مسافر قابل دسترس باشد.
خدمات عمومی اتاق (Room Service)
* ارائه ی غذا در اتاق بستگی به خود هتل دارد و معمولا تنها برای بیمارانی که مجبورند در اتاق بمانند این خدمات ارائه می شود.
* باید وسایل تمیز کردن کفش از جمله واکس در هتل وجود داشته باشد.
* هتل می تواند لباس شویی داشته و یا نداشته باشد.
اتاق خواب ها و آسایش میهمان
* کیفیت وسایل و خدمات رفاهی اتاق باید در حد قابل قبول باشد.
* اتاق ها باید هرروز نظافت شده و تلاش شود استاندارد بالایی از بهداشت رعایت شود!
* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.
* اتاق ها نمی توانند از 9 مترمربع کوچکتر باشند.
* اندازه ی تشک ها باید در حد استاندارد های یک نفره و دو نفره باشد.
* ملحفه ها و وسایل خواب باید به تعداد و تمیز باشند.
* باید درجه حرارت مناسب و کنترل آن توسط مهمان وجود داشته باشد. وسایل سرمایشی و گرمایشی بسته به شرایط هتل، کولر آبی، پنکه سقفی و . . را شامل می شود.
* اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد.
* باید حداقل یک پنجره برای ورود نور وجود داشته باشد.
* کف پوش های مناسب وجود داشته باشد. استفاده از قالیچه و یا موکت قابل قبول است.
* وجود تلویزیون در اتاق هتل های یک ستاره الزامی نیست اما در لابی هتل اجباری می باشد.
* وجود یخچال ، تلفن ، لوازم تحریر و سشوار در اتاق هتل های یک ستاره الزامی نیست.
* وجود سوئیت خصوصی در هتل های 1 ستاره الزامی نیست.
سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها
* همه حمام های عمومی و یا خصوصی هتل های یک ستاره باید وسایل کامل نظافتی همچون صابون، شامپو، قلاب برای آویزان کردن لباس و . . . را داشته باشد.
* سرویس های بهداشتی و حمام ها در این گونه هتل ها معمولا به صورت عمومی هستند و اتاق ها به تنهایی این سرویس ها را ندارند.
* حداقل یک توالت به ازای هر 8 نفر باید وجود داشته باشد.
* فضای توالت و دوش زنان و مردان جدا از هم تعبیه می شود.
کیفیت غذا
* در صورت وجود صبحانه باید از منوی ساده همچون نان، کره، پنیر و مربا تشکیل شده باشد. تمامی مواد اولیه صبحانه باید تازه باشد!
* داشتن شیر و کره و نان داغ در هر درجه ای الزامی است.
* در همه ی وعده ها غذاها باید با دقت تهیه شوند.
فضاهای عمومی
* هتل های یک ستاره فضاهای محدودی دارند.
* وجود فروشگاه در هتل های یک الی سه ستاره الزامی نمی باشد.
* فضای پذیریش این هتل ها یک فضای کوچک یا به صورت یک میز است.
* این هتل ها خدماتی همچون فضاهای ورزشی، سالن های همایش را ندارند.
* نمازخانه باید در تمامی درجات هتل وجود داشته باشد.
* ممکن است فضای کوچکی به عنوان لابی برای نشستن داشته باشند.
* این هتل ها راهرو ها و پله های ساده و بدون آلایشی دارند.
* اگر ساختمان این هتل ها بیش از 2 طبقه به جر همکف داشته باشد باید آسانسور داشته باشند مگر زمانی که از نظر معماری و فضا مشکلاتی وجود داشته باشد.
* تسهیلات توالت باید در فضای عمومی وجود داشته باشد.
* اکثر هتل های یک ستاره، پارکینگ ندارند.
با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.
دیدگاه جدید