karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

23 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.

این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است.

با کارناوال  در بررسی هتل های یک ستاره همراه شوید.

شاخص0

نحوه تعیین ستاره های یک هتل

برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.

در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.

طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های یک ستاره حداقل کسب امتیاز 1 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 2 کمتر باشد.

در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.

qweq0

شرایط کلی

* این واحد های اقامتی می توانند بین 8 الی 10 اتاق داشته باشند.

* در این واحد ها ممکن است خدمات به صورت غیر رسمی ارائه شود و اغلب به صورت خانوادگی اداره می شوند.

* دکور و وسایل ، به نسبت هتل هایی با درجه بالاتر ، بیشتر کیفیت لوازم خانگی را دارند . 

خدمات و توجه به میهمان

* صاحب هتل یا کارکنان از صبح زود تا دیر وقت شب آماده ی پذیرش مهمان هستند.

* در حداقل زمان باید مهمان ها به اتاق هایشان هدایت شوند و یا پاسخ مناسب به مهمان ها داده شود.

* خدمات رزواسیون به صورت ساده انجام می پذیرد.

* جزییات هزینه های مسافر به صورت چاپی یا به صورت نوشته خوانا به مسافر تحویل داده می شود.

* در صورت لزوم کمک به مسافر در جابه جایی وسایل انجام می شود.

* باید صندوق امانات در قسمت پذیرش وجود داشته باشد.

* امکان گرفتن پیغام وجود دارد و به صورت غیر رسمی انجام می شود.

رستوران

* حداقل یک محوطه ی غذا خوری هرروز برای خوردن صبحانه به روی مسافران باز شود.

* باید امکان سرو نوشیدنی سرد و گرم برای مسافر وجود داشته باشد.

* باید صبحانه سبکی در رستوران یا محل غذاخوری وجود داشته باشد و در صورت هزینه ی اضافی بابت صبحانه باید شرح قیمت ها دقیقا به مشتری داده شود.

* صبحانه در ساعتی منطقی باید برای مسافران ارائه شود.

* خدمات ناهار و شام اختیاری و در صورت وجود ، رعایت حداقل استاندارد ها الزمی است.

* نوشیدنی های سرد و گرم باید در فضای هتل از حداقل ساعت 10 صبح الی 10 شب برای مسافر قابل دسترس باشد. 

هتل

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

*  ارائه ی غذا در اتاق بستگی به خود هتل دارد و معمولا تنها برای بیمارانی که مجبورند در اتاق بمانند این خدمات ارائه می شود.

* باید وسایل تمیز کردن کفش از جمله  واکس در هتل وجود داشته باشد.

* هتل می تواند لباس شویی داشته و یا نداشته باشد.

هتل

اتاق خواب ها و آسایش میهمان

* کیفیت وسایل و خدمات رفاهی اتاق باید در حد قابل قبول باشد.

* اتاق ها باید هرروز نظافت شده و تلاش شود استاندارد بالایی از بهداشت رعایت شود!

* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.

* اتاق ها نمی توانند از 9 مترمربع کوچکتر باشند.

* اندازه ی تشک ها باید در حد استاندارد های یک نفره و دو نفره باشد.

* ملحفه ها و وسایل خواب باید به تعداد و تمیز باشند.

* باید درجه حرارت مناسب و کنترل آن توسط مهمان وجود داشته باشد. وسایل سرمایشی و گرمایشی بسته به شرایط هتل، کولر آبی، پنکه سقفی و . . را شامل می شود.

* اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد.

* باید حداقل یک پنجره برای ورود نور وجود داشته باشد.

* کف پوش های مناسب وجود داشته باشد. استفاده از قالیچه و یا موکت قابل قبول است.

* وجود تلویزیون در اتاق هتل های یک ستاره الزامی نیست اما در لابی هتل اجباری می باشد.

* وجود یخچال ، تلفن ، لوازم تحریر و سشوار در اتاق هتل های یک ستاره الزامی نیست.

* وجود سوئیت خصوصی در هتل های 1 ستاره الزامی نیست.

سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها

* همه حمام های عمومی و یا خصوصی هتل های یک ستاره باید وسایل کامل نظافتی همچون صابون، شامپو، قلاب برای آویزان کردن لباس و . . . را داشته باشد.

* سرویس های بهداشتی و حمام ها در این گونه هتل ها معمولا به صورت عمومی هستند و اتاق ها به تنهایی این سرویس ها را ندارند.

* حداقل یک توالت به ازای هر 8 نفر باید وجود داشته باشد.

* فضای توالت و دوش زنان و مردان جدا از هم تعبیه می شود.

qweq1

کیفیت غذا

* در صورت وجود صبحانه باید از منوی ساده همچون نان، کره، پنیر و مربا تشکیل شده باشد. تمامی مواد اولیه صبحانه باید تازه باشد!

* داشتن شیر و کره و نان داغ در هر درجه ای الزامی است.

* در همه ی وعده ها غذاها باید با دقت تهیه شوند.

فضاهای عمومی

* هتل های یک ستاره فضاهای محدودی دارند.

* وجود فروشگاه در هتل های یک الی سه ستاره الزامی نمی باشد.

* فضای پذیریش این هتل ها یک فضای کوچک یا به صورت یک میز است.

* این هتل ها خدماتی همچون فضاهای ورزشی، سالن های همایش را ندارند.

* نمازخانه باید در تمامی درجات هتل وجود داشته باشد.

* ممکن است فضای کوچکی به عنوان لابی برای نشستن داشته باشند.

* این هتل ها راهرو ها و پله های ساده و بدون آلایشی دارند.

* اگر ساختمان این هتل ها بیش از 2 طبقه به جر همکف داشته باشد باید آسانسور داشته باشند مگر زمانی که از نظر معماری و فضا مشکلاتی وجود داشته باشد.

* تسهیلات توالت باید در فضای عمومی وجود داشته باشد.

* اکثر هتل های یک ستاره، پارکینگ ندارند.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.