
رضا قره غریبی
انتشار
24 مرداد 1395
به روز رسانی
15 شهریور 1398
در ادامه ی بررسی انواع هتل ها قصد داریم، استاندارد های هتل های یک الی پنج ستاره را بررسی کرده و آن ها را به شما معرفی کنیم.
این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است .
با کارناوال در بررسی هتل های دو ستاره همراه شوید.
نحوه تعیین ستاره های دو هتل
برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.
در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.
طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های دو ستاره حداقل کسب امتیاز 3 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 4 کمتر باشد.
در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.
شرایط کلی
* ممکن است هتل کوچک و یا متوسط باشد. مثالا با 20 اتاق خواب و فضای عمومی محدود، اما با اتاق خواب های بهتر و راحت تر از هتل یک ستاره.
* این هتل ها اغلب توسط خانواده ها اداره می شود.
* دکور و وسایل ، به نسبت هتل های یک ستاره ، کمتر کیفیت لوازم خانگی را دارند .
خدمات و توجه به میهمان
* در این سطح باید رفتار حرفه ای تر نسبت به هتل های یک ستاره در برخوردها وجود داشته باشد.
* خدمات می تواند با تعداد محدودی از کارکنان انجام شود.
* صاحب هتل یا کارکنان از صبح زود تا دیر وقت شب آماده ی پذیرش مهمان هستند.
* در حداقل زمان باید مهمان ها به اتاق هایشان هدایت شوند و یا پاسخ مناسب به مهمان ها داده شود.
* خدمات رزواسیون به صورت ساده انجام می پذیرد.
* جزییات هزینه های مسافر به صورت چاپی یا به صورت نوشته خوانا به مسافر تحویل داده می شود.
* در صورت لزوم کمک به مسافر در جابه جایی وسایل انجام می شود.
* باید صندوق امانات در قسمت پذیرش وجود داشته باشد.
* امکان گرفتن پیغام وجود دارد و به صورت غیر رسمی انجام می شود.
رستوران
* محوطه غذا در این هتل ها می تواند شامل: رستوران، نهارخوری، بوفه و اغذیه فروشی شود.
* در صورت وجود امکانات مناسب، ارائه خدمات غذا و نوشابه در اتاق قابل قبول است.
* کارکنان رستوران آشنایی معقولی از غذاها و نوشیدنی ها دارند.
* باید صبحانه سبکی در رستوران یا محل غذاخوری وجود داشته باشد و در صورت هزینه ی اضافی بابت صبحانه باید شرح قیمت ها دقیقا به مشتری داده شود.
* صبحانه در ساعتی منطقی باید برای مسافران ارائه شود.
* خدمات ناهار اختیاری و در صورت وجود ، رعایت حداقل استاندارد ها الزمی است.
* خدمات شام می تواند مجموعه از غذا های سرد و گرم باشد که به صورت منو باید به مشتری داده شود.
* نوشیدنی های سرد و گرم باید در فضای هتل از حداقل ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب برای مسافر قابل دسترس باشد.
خدمات عمومی اتاق (Room Service)
* ارائه ی غذا در اتاق بستگی به خود هتل دارد و معمولا تنها برای بیمارانی که مجبورند در اتاق بمانند این خدمات ارائه می شود.
* باید وسایل تمیز کردن کفش از جمله واکس در هتل وجود داشته باشد
* هتل می تواند لباس شویی داشته و یا نداشته باشد.
اتاق خواب ها و آسایش میهمان
* برای اتاق خواب ها وسایل ساده و هماهنگ قابل قبول است.
* هتل می تواند بر روی دیوارهای اتاق از تابلوهای نقاشی استفاده کند.
* اتاق ها باید هرروز نظافت شده و تلاش شود استاندارد بالایی از بهداشت رعایت شود!
* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.
* ابعاد اتاق باید طوری باشد که استفاده عملی از تمام وسایل به راحتی انجام بپذیرد.
* اندازه ی تشک ها باید در حد استاندارد های یک نفره و دو نفره باشد.
* ملحفه ها و وسایل خواب باید به تعداد و تمیز باشند.
* چیدمان وسایل خواب باید دارای هماهنگی و نظم باشد.
* باید درجه حرارت مناسب و کنترل آن توسط مهمان وجود داشته باشد. وسایل سرمایشی و گرمایشی بسته به شرایط هتل، کولر آبی، پنکه سقفی و . . را شامل می شود.
* اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد.
* باید حداقل یک پنجره برای ورود نور وجود داشته باشد.
* اگر در کف پوش ها از قالیچه استفاده می شود باید هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد.
* در اتاق های هتل 2 ستاره علاوه بر صندلی، میز تحریر و میز آرایش هم باید وجود داشته باشد.
* وجود یخچال ، تلفن ، لوازم تحریر و سشوار در اتاق هتل های دو ستاره الزامی نیست.
* وجود سوئیت خصوصی در هتل های دو ستاره الزامی نیست
سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها
* همه دوش ها و دیگر وسایل سرویس بهداشی باید از کیفیت بالا و هماهنگی برخوردار باشد.
* همه حمام های عمومی و یا خصوصی هتل های دو ستاره باید وسایل کامل نظافتی همچون صابون، شامپو، قلاب برای آویزان کردن لباس و . . . را داشته باشد.
* تمامی اتاق ها باید دارای سرویش بهداشتی و دوش باشند.
کیفیت غذا
* باید نشانه هایی برتر از تکنیک بهتر آشپزی در غذاها نسبت به هتل یک ستاره دیده شود.
* داشتن شیر و کره و نان داغ در صبحانه ی هر درجه الزامی است.
* همه ی وعده ها غذاها باید با دقت تهیه شوند.
فضاهای عمومی
* فضاهای عمومی نسبت به هتل های یک ستاره کیفیت بهتری دارد و تلاش می شود فضای خوشایندی برای مهمان فراهم شود و تزیینات خوبی وجود داشته باشد.
* باید فضای وسیع تری برای پذیرش نسبت به هتل یک ستاره فراهم گردد.
* این هتل ها خدماتی همچون فضاهای ورزشی، سالن های همایش را ندارند.
* نمازخانه باید در تمامی درجات هتل وجود داشته باشد.
* در فضای رستوران های هتل های دو ستاره باید صندلی کودک وجود داشته باشد.
* فضای مناسبی باید برای ایجاد لابی و نشستن ایجاد گردد.
* این هتل ها راهرو ها و پله های ساده و بدون آلایشی دارند.
* اگر ساختمان این هتل ها بیش از ۲ طبقه به جر همکف داشته باشد باید آسانسور داشته باشند مگر زمانی که از نظر معماری و فضا مشکلاتی وجود داشته باشد.
* تسهیلات توالت باید در فضای عمومی وجود داشته باشد.
* می تواند پارکینگی با فضای مناسب و متناسب با هتل وجود داشته باشد.
با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.
دیدگاه جدید