
رضا قره غریبی
انتشار
26 مرداد 1395
به روز رسانی
13 آذر 1398
در این مطلب به بررسی شرایط هتل های چهارستاره و استانداردهایی که باید در آنها رعایت شود می پردازیم تا به هنگام رزرو هتل و اقامت در آن، بدانید که باید چه انتظاری از محل اقامت تان داشته باشید. این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است.
با کارناوال در بررسی هتل های چهار ستاره همراه شوید.
نحوه تعیین ستاره های یک هتل
برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.
در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.
طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های چهار ستاره حداقل کسب امتیاز 7 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 8 کمتر باشد.
در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.
شرایط کلی
* در این هتل ها خدمات با کیفیت بالاتر و تسهیلات بیشتری به مهمانان عرضه می گردد. این هتل ها معمولا دارای فضای بزرگی هستند. اما هتل های کوچکتر هم می توانند با لوکس تر کردن هتل انتظارات یک هتل 4 ستاره رو برآورده کنند.
* این هتل ها فضای عمومی خوبی دارند.
* اتاق خواب ها آسایش و کیفیت بیشتری نسبت به هتل ها با درجه پایین تر دارند.
* فضاهای دیگر به جز رستوران برای غذاخوردن وجود دارد.
* فضاهایی همچون مرکز تجاری، فضای کنفرانس، فضای ورزشی و ... را دارا می باشد.
خدمات و توجه به میهمان
* کارکنان دارای لباس های رسمی هستند و مدیر مسئول بر آن ها به صورت کامل نظارت دارد.
* مهارت های فنی و اجتماعی با استاندارد بسیار بالا پاسخگوی نیاز ها و درخواست های مهمانان می باشد.
* در این هتل ها بخش پذیریش به صورت 24 ساعت فعال می باشد.
* کارکنان قسمت پذیرش لباس های رسمی و شبیه به هم دارند.
* تسویه حساب بدون اتلاف وقت پس از درخواست مهمان صورت می پذیرد.
* ممکن است بخش ویژه ای برای رزواسیون وجود داشته باشد و انجام این خدمات به صورت و روند رسمی می باشد.
* صورت حساب مهمان باید به صورت مداوم به روز می شود.
* نصب صندوق در اتاق ها ضروری می باشد و در ابتدا آموزش نحوه استفاده از صندوق ها به مهمانان داده می شود.
* خدمات باربری برای ورود و خروج وجود دارد. در شب ها هم حتی باربر وجود دارد.
* در این هتل ها دربان به صورت 24 ساعت حضور دارد.
* در این هتل ها پیغام به سرعت به مهمانان انتقال داده می شود
* مهمانان می توانند از هتل درخواست روزنامه کنند.
رستوران
* باید حداقل یک رستوران در هتل وجود داشته باشد و محل غذاخوری کارکنان از رستوران جدا باشد.
* خدمات و سرویس ها در رستوران با دقت به جزییات صورت می پذیرد.
* کارکنان رستوران آموزش دیده، مودب و آشنا به کار خود هستند.
* صبحانه به صورت سلف سرویس ارائه می گردد.
* صبحانه باید در مدت زمان 2 ساعت فراهم باشد.
* نهار در رستوران و یا بوفه باید فراهم گردد. کیفیت و تنوع غذاها باید این هتل را از هتل های 3 ستاره و کمتر متمایز کند.
* هنگام شام باید فهرستی از غذاهای گرم و سرد و نوشیدنی ها برای مشتریان فراهم باشد.
* باید مجموعه ای از غذاهای سبک و نوشیدنی ها برای مهمان در طول روز و شب فراهم باشد.
خدمات عمومی اتاق (Room Service)
* خدمات با کیفیت خوبی برای غذا خوردن در اتاق وجود دارد.
* در صورت نیاز غذا بر روی چرخ دستی به صورت رسمی برای مهمانان در اتاق آورده می شود.
* خدمات بیدار کردن مهمان توسط تلفن در هتل وجود دارد.
* دستگاه تمیز کردن کفش در فضای عمومی هتل فراهم است و معمولا در نزدیک آسانسور ها قرار داده می شود.
* وجود خدمات لباس شویی و خشک شویی در هتل های 4 ستاره الزامی است.
اتاق خواب ها و آسایش میهمان
* کیفیت خوب و بسیار عالی در وسایل اتاق دیده می شود. اتاق ها از تزیینات خوبی نیز برخوردارند.
* دیوار ها داری پوشش و تزیینات خوبی هستند.
* کیفیت وسایل یکی از عامل های تمایز هتل های 4 ستاره از 3 ستاره می باشند.
* نظافت با تمام جزییات در هتل های 4 ستاره صورت می پذیرد و هنگام نظافت از خشبوکننده ها نیز استفاده می گردد.
* در صورت درخواست مهمان نظافت مجدد روزانه صورت می پذیرد.
* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.
* اتاق ها باید وسیع بوده و حرکت در اتاق ها باید به راحتی صورت بپذیرد.
* در هتل های 4 ستاره امکان استفاده از تشک هایی با اندازه بزرگ مانند سایزهای کینگ و کوئین وجود دارد.
* بالش ها و دیگر وسایل خواب همه از کیفیت بالا برخوردارند و وجود تاج بالای تخت به شکل ایمن و زیبا دارای اهمیت می باشد.
* دمای اتاق باید همزمان با ورود مهمان تنظیم شود.
* نورپردازی اتاق ها در این سطح از هتل مهم می باشد و معمولا 2 چراغ بالای سر هر تخت وجود دارد و از قسمت تخت خواب قابل کنترل است.
* کف پوش های اتاق باید باکیفیت و هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد.
* حتما باید صندلی راحتی در این اتاق این هتل ه وجود داشته باشد.
* یخچال هایی با کیفیت و تزیین مناسب باید در اتاق ها وجود داشته باشد و در آن اقلام مختلف همچون انواع آب میوه ها و . . . وجود داشته باشد. در صورت پولی بودن خوراکی های درون یخچال باید از قبل به مهمان اطلاع داده شود.
* اندازه تلویزیون اتاق باید مناسب باشد (بیش از 14 اینچ) و از روی تخت و صندلی راحتی قابل مشاهده باشد.
* علاوه بر کانال های معمولی کانال های ماهواره ای در صورت دریافت مجوز باید دردسترس باشد.
* وجود تلفن با قابلیت تماس با خارج از هتل در اتاق ها اجباری است. کاغذ و مداد یاداشت باید در کنار تلفن باشد. لیست تلفن های ضروری نیز باید وجود داشته باشد.
* سشوار باید در اتاق موجود باشد.
* حداقل 10% از اتاق های هتل 4 ستاره باید سوئیت های خصوصی را تشکیل دهد.
* در اتاق ها لیوان ها باید از جنس بلور باشد.
سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها
* همه ی حمام ها باید از وسایل و ابزار باکیفیت و بسیار خوبی تشکیل شده باشد.
* جنس پرده ی حمام باید از جنس مرغوب باشد.
* در حمام باید از نور و تهویه هوای مناسب استفاده گردد.
* تمامی اتاق ها باید دارای سرویس بهداشتی و دوش باشند. دوش باید دستی و منعطف باشد.
کیفیت غذا
* تمامی غذا ها باید ترکیبی از غذاهای گرم و سرد با کیفیت مناسب و مواد اولیه تازه باشد.
* دسر ها در این سطح از هتل ها از اهمیت بالای برخوردار است.
فضاهای عمومی
* محوطه های عمومی معمولا وسیع هستند و از تسهیلات زیاد و چیدمان زیبایی برخوردارند.
* تسهیلات اضافه برای تفریح، ملاقات های رسمی و تجاری، آرایشگاه های زنانه و مردانه، غرفه فروش کتاب و مجله و . . . موجود می باشد.
* امکان تبدیل پول برای مشتریان در هتل ضروری می باشد.
* محموطه پذیرش باید مرتب و زیبا باشد. این قسمت باید دارای میز رسمی باشد.
با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.
1 دیدگاه

مهدی خوشمرام
مطالب واقعا عالی وخوب هستند وواقعا مفید هست ..ممنون ازسایت
15 خرداد 1397