رضا قره غریبی

انتشار

26 مرداد 1395

به روز رسانی

13 آذر 1398

در این مطلب به بررسی شرایط هتل های چهارستاره و استانداردهایی که باید در آنها رعایت شود می پردازیم تا به هنگام رزرو هتل و اقامت در آن، بدانید که باید چه انتظاری از محل اقامت تان داشته باشید. این استاندارد ها از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است.

با کارناوال  در بررسی هتل های چهار ستاره همراه شوید.

هتل 4

نحوه تعیین ستاره های یک هتل

برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.

در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین 0 الی 10 داده می شود.

طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های چهار ستاره حداقل کسب امتیاز 7 برای هریک از موارد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات نباید از 8 کمتر باشد.

در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.

یغقغث2

شرایط کلی

* در این هتل ها خدمات با کیفیت بالاتر و تسهیلات بیشتری به مهمانان عرضه می گردد. این هتل ها معمولا دارای فضای بزرگی هستند. اما هتل های کوچکتر هم می توانند با لوکس تر کردن هتل انتظارات یک هتل 4 ستاره رو برآورده کنند.

*  این هتل ها فضای عمومی خوبی دارند.

*  اتاق خواب ها آسایش و کیفیت بیشتری نسبت به هتل ها با درجه پایین تر دارند.

*  فضاهای دیگر به جز رستوران برای غذاخوردن وجود دارد.

* فضاهایی همچون مرکز تجاری، فضای کنفرانس، فضای ورزشی و ... را دارا می باشد.

یغقغث3

خدمات و توجه به میهمان

*  کارکنان دارای لباس های رسمی هستند و مدیر مسئول بر آن ها به صورت کامل نظارت دارد.

* مهارت های فنی و اجتماعی با استاندارد بسیار بالا پاسخگوی نیاز ها و درخواست های مهمانان می باشد.

* در این هتل ها بخش پذیریش به صورت 24 ساعت فعال می باشد.

* کارکنان قسمت پذیرش لباس های رسمی و شبیه به هم دارند.

* تسویه حساب بدون اتلاف وقت پس از درخواست مهمان صورت می پذیرد.

* ممکن است بخش ویژه ای برای رزواسیون وجود داشته باشد و انجام این خدمات به صورت و روند رسمی می باشد.

* صورت حساب مهمان باید به صورت مداوم به روز می شود.

* نصب صندوق در اتاق ها ضروری می باشد و در ابتدا آموزش نحوه استفاده از صندوق ها به مهمانان داده می شود.

* خدمات باربری برای ورود و خروج وجود دارد. در شب ها هم حتی باربر وجود دارد.

* در این هتل ها دربان به صورت 24 ساعت حضور دارد.

* در این هتل ها پیغام به سرعت به مهمانان انتقال داده می شود

* مهمانان می توانند از هتل درخواست روزنامه کنند.

رستوران

* باید حداقل یک رستوران در هتل وجود داشته باشد و محل غذاخوری کارکنان از رستوران جدا باشد.

* خدمات و سرویس ها در رستوران با دقت به جزییات صورت می پذیرد.

* کارکنان رستوران آموزش دیده، مودب و آشنا به کار خود هستند.

* صبحانه به صورت سلف سرویس ارائه می گردد.

* صبحانه باید در مدت زمان 2 ساعت فراهم باشد.

* نهار در رستوران و یا بوفه باید فراهم گردد. کیفیت و تنوع غذاها باید این هتل را از هتل های 3 ستاره و کمتر متمایز کند.

* هنگام شام باید فهرستی از غذاهای گرم و سرد و نوشیدنی ها برای مشتریان فراهم باشد.

* باید مجموعه ای از غذاهای سبک و نوشیدنی ها برای مهمان در طول روز و شب فراهم باشد.

یغقغث1

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

* خدمات با کیفیت خوبی برای غذا خوردن در اتاق وجود دارد.

* در صورت نیاز غذا بر روی چرخ دستی به صورت رسمی برای مهمانان در اتاق آورده می شود.

* خدمات بیدار کردن مهمان توسط تلفن در هتل وجود دارد.

دستگاه تمیز کردن کفش در فضای عمومی هتل فراهم است و معمولا در نزدیک آسانسور ها قرار داده می شود.

* وجود خدمات لباس شویی و خشک شویی در هتل های 4 ستاره الزامی است.

اتاق خواب ها و آسایش میهمان

 * کیفیت خوب و بسیار عالی در وسایل اتاق دیده می شود. اتاق ها از تزیینات خوبی نیز برخوردارند.

* دیوار ها داری پوشش و تزیینات خوبی هستند.

* کیفیت وسایل یکی از عامل های تمایز هتل های 4 ستاره از 3 ستاره می باشند.

* نظافت با تمام جزییات در هتل های 4 ستاره صورت می پذیرد و هنگام نظافت از خشبوکننده ها نیز استفاده می گردد.

* در صورت درخواست مهمان نظافت مجدد روزانه صورت می پذیرد.

* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.

* اتاق ها باید وسیع بوده و حرکت در اتاق ها باید به راحتی صورت بپذیرد.

* در هتل های 4 ستاره امکان استفاده از تشک هایی با اندازه بزرگ مانند سایزهای کینگ و کوئین وجود دارد.

* بالش ها و دیگر وسایل خواب همه از کیفیت بالا برخوردارند و وجود تاج بالای تخت به شکل ایمن و زیبا دارای اهمیت می باشد.

* دمای اتاق باید همزمان با ورود مهمان تنظیم شود.

* نورپردازی اتاق ها در این سطح از هتل مهم می باشد و معمولا 2 چراغ بالای سر هر تخت وجود دارد و از قسمت تخت خواب قابل کنترل است.

* کف پوش های اتاق باید باکیفیت و هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد.

* حتما باید صندلی راحتی در این اتاق این هتل ه وجود داشته باشد.

یخچال هایی با کیفیت و تزیین مناسب باید در اتاق ها وجود داشته باشد و در آن اقلام مختلف همچون انواع آب میوه ها و . . . وجود داشته باشد. در صورت پولی بودن خوراکی های درون یخچال باید از قبل به مهمان اطلاع داده شود.

* اندازه تلویزیون اتاق باید مناسب باشد (بیش از 14 اینچ) و از روی تخت و صندلی راحتی قابل مشاهده باشد.

علاوه بر کانال های معمولی کانال های ماهواره ای در صورت دریافت مجوز باید دردسترس باشد.

*  وجود تلفن با قابلیت تماس با خارج از هتل در اتاق ها اجباری است. کاغذ و مداد یاداشت باید در کنار تلفن باشد. لیست تلفن های ضروری نیز باید وجود داشته باشد.

سشوار باید در اتاق موجود باشد.

* حداقل 10% از اتاق های هتل 4 ستاره باید سوئیت های خصوصی را تشکیل دهد.

* در اتاق ها لیوان ها باید از جنس بلور باشد.

یغقغث4

سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها

* همه ی حمام ها باید از وسایل و ابزار باکیفیت و بسیار خوبی تشکیل شده باشد.

* جنس پرده ی حمام باید از جنس مرغوب باشد.

* در حمام باید از نور و تهویه هوای مناسب استفاده گردد.

* تمامی اتاق ها باید دارای سرویس بهداشتی و دوش باشند. دوش باید دستی و منعطف باشد.

یغقغث0

کیفیت غذا

* تمامی غذا ها باید ترکیبی از غذاهای گرم و سرد با کیفیت مناسب و مواد اولیه تازه باشد.

* دسر ها در این سطح از هتل ها از اهمیت بالای برخوردار است.

فضاهای عمومی

محوطه های عمومی معمولا وسیع هستند و از تسهیلات زیاد و چیدمان زیبایی برخوردارند.

تسهیلات اضافه برای تفریح، ملاقات های رسمی و تجاری، آرایشگاه های زنانه و مردانه، غرفه فروش کتاب و مجله و . . . موجود می باشد.

امکان تبدیل پول برای مشتریان در هتل ضروری می باشد.

محموطه پذیرش باید مرتب و زیبا باشد. این قسمت باید دارای میز رسمی باشد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مهدی خوشمرام

مطالب واقعا عالی وخوب هستند وواقعا مفید هست ..ممنون ازسایت

انتشار:15 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.