karnaval.ir

واحد تبلیغات

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 اسفند 1401

به روز رسانی

29 اسفند 1402

مشهد پایتخت خراسان رضوی  است و در شمال شرقی این استان قرار دارد. شهری با قدمتی دیرینه که روزگاری در دوره افشاریان پایتخت ایران بوده است. جمعیت این کلانشر که پس از تهران در رتبه دوم شهرهای پرجمعیت قرار گرفته است براساس سرشماری سال 1395 بیش از 3 هزار نفر عنوان شده است. شهر مشهد به واسطه مرقد مطهر امام رضا(ع) و بناهای تاریخی سالانه توریست‌های زیادی را به سمت خود می‌کشاند. مساجد شهر مشهد نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود. تا کنون در شهر مشهد 1604 مسجد و حسینیه بنا شده است.

امروزه علاوه بر برپا داشتن نماز جماعت مساجد به محلی برای برگزاری مراسم ختم، ترحیم، یادبود، عید اول، چهلم و سال متوفی نیز تبدیل شده اند. حتی برای تسهیل روند برگزاری مراسم تمایل برای رزرو مساجد نیز افزایش یافته. برای رزرو مسجد در مشهد با امکانات ویژه کافی است به گروه‌های تشریفاتی مراجعه کرده تا مراسم شما با شکوه هر چه بیشتر برگزار شوند.

مناسب ترین مساجد شهر مشهد

مسجد قبا:
مسجدی با ظرفیت 1500 نفر که در خیام جنوبی 21 واقع شده است. مسجد قبا مشهد دارای کتابخانه مجهز، کانون فرهنگی و امکانات رفاهی ویژه ای می‌باشد.
مسجد الزهرا:
یکی دیگر از مساجد شهر مشهد در منطقه احمد آباد که دارای امکانات رفاهی بی نظیری است. مسجد الزهرا واقع در بین بلوار ابوذر غفاری و بولوار رضا می‌باشد. مسجدی با ظرفیت حدود 700 نفر در هر دو بخش. سالن پذیرایی این مسجد به دلیل قرار گرفتن در طبقه همکف نیاز به آسانسور نداشته و به راحتی قابل آمد و شد است.
مسجد توفیق:
مسجد توفیق مشهد با گنجایش 1000 نفر یکی از بزرگترین مساجد مشهد به شمار می‌رود. این مسجد واقع در خیابان احمد آباد، انتهای رضای 9 می‌باشد. جای پارک مناسب خودرو و آسانسور از امتیازات ویژه این مسجد است.
مسجد النبی:
مسجد النبی که دارای سالن پذیرایی زنانه و مردانه در دو طبقه مجزا است دارای ظرفیت کل 500 نفر می‌باشد. این مسجد از نظر موقعیت مکانی در کوهسنگی 5 قرار دارد. محله ای پر رفت و آمد و دارای جای پارک مناسب خودرو.

مسجد اخوان:
مسجدی دارای امکاناتی از قبیل سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب، آسانسور، صندلی راحتی با ظرفیت حدود 550 نفر. آدرس مسجد اخوان گلستان غربی 4 می‌باشد.
مسجد المهدی:
مسجدی قدیمی با ظرفیت 450 نفر که در تمامی روزهای هفته در سه نوبت صبح، ظهر و عصر آماده پذیرایی از مهمانان گرامی می‌باشد. مسجد المهدی نبش فلسطین 14 واقع شده است.
مسجد امام حسن:
یکی از مساجد معروف بولوار پیروزی مشهد که در فکوری 27 قرار دارد. مسجد امام حسن با ظرفیت 400 نفر، سیستم صوتی قوی و جایگاه اختصاصی برای نصب بنر و تاج گل در صدر مساجد شهر مشهد قرار گرفته است.
مسجد نصرت:
مسجد و حسینیه نصرت نبش ابن سینای 10 واقع شده است. این مسجد در سه نوبت و در هر نوبت با ظرفیت 350 نفر در خدمت شما می‌باشد.
مسجد امام رضا:
مسجدی با جای پارک مناسب، دارای تعدادی مبل راحتی با ظرفیت 400 نفر، بین تقاطع آبکوه و کلاهدوز. طراحی منحصر به فرد و معماری مسجد امام رضا نیز مثال زدنی است.
مسجد امام موسی بن جعفر:
این مسجد دارای آبدارخانه و کفشداری مجزا بوده و برای رفاه حال افراد ناتوان دارای تعدادی مبل راحتی نیز می‌باشد. مسجد امام موسی بن جعفر بین هاشمیه 20 و بلوار صارمی قرار دارد. ظرفیت این مسجد حدود 400 نفر می‌باشد.

لیست باستانی ترین و قدیمی ترین مساجد شهر مشهد

مسجد گوهرشاد:
اولین مسجد تاریخ شهر مشهد که در زمان سلسله تیموریان بنا شد. این مسجد با 2850 متر مربع در حرم ضلع جنوبی حرم امام رضا واقع شده است. مسجدی متشکل از یک صحن، یک گنبد فیروزه ای، چهار ایوان، هفت شبستان و دو گلدسته. در واقع اسم این مسجد از نام دختر امیر غیاث الدین ترخان وام گرفته شده است. گوهرشاده عروس تیمور گورکانی موسس سلسله تیموریان بود.
مسجد جامع گناباد:
این مسجد تاریخی که مربوط به قرن هفتم هجری قمری و سلسله خوارزمشاهیان است؛ دارای سه ایوان مجزا می‌باشد. از ویژگی‌های بارز مسجد جامع گناباد می‌توان به کتبیه نوشته شده با خط کوفی، نمای آجر خشتی، وجود محراب در سمت چپ مسجد و موزه باستان شناسی و مردم شناسی دایر در این مسجد اشاره کرد.
مسجد بالاسر:
این مسجد نیز در ضلع غربی مقبره امام رضا علیه السلام  در مجاروت رواق دارالسیاده واقع شده است. مسجد بالاسر مربوط به دوره غزنویان بوده که توسط استاد ابوالحسن عراقی ساخته شده است. مسجدی با کاشی‌های معرق کاری شده، کفپوش مرمر با عرض 4.5 متر، طول 8 متر و ارتفاع 10 متر. پس از چند سال در زمان قاجار مسجد بالاسر به دستور فتحعلی شاه بازسازی و مرمت شد.
مسجد شاه:
مسجدی قدیمی در کوچه حمام شاه و در انتهای بازار بزرگ مشهد که دارای یک گنبد، دو شبستان و دو مناره بزرگ می‌باشد. استفاده از چینی‌های سبز رنگ درون شبستان و کاشی کاری با هنر معرق کاری زیبایی این مسجد را دوچندان کرده است.
مسجد آب انبار:
این مسجد در زمان دوره صفویه در دوره خلافت عباس ثانی و در ضلع جنوبی خیابانی به نام خیابان صفوی واقع شده است. دلیل نام گذاری این مسجد به دلیل قرار گرفتن آن روی آب انباری در انتهای خیابان صفوی می‌باشد.
مسجد سنگی:
مسجدی باستانی که در زمان سلسه صفویه در کوچه گنبد خشتی مشهد بنا شده است. این مسجد بر خلاف سایر مساجد قدیمی شهر مشهد کتیبه ندارد. پایه بنای مسجد سنگی از سنگ هر کاره و ایوان آن از آجر وگچ ساخته شده است. عده ای بر این باورند که امام رضا(ع) در این مسجد نماز خوانده اند.
مسجد گنبد خشتی:
این مسجد مربوط به دوره شاه عباس صفوی بوده که توسط حاجی میرزا علی بنا گردیده است. مسجد گنبد خشتی در مجاورت مقبره امام زاده گنبد خشتی قرار دارد.

مسجد بناها:
مسجد بناها یا همان مسجد آقا حسین(شهید بنا) از دیگر مساجد شهر مشهد است. این مسجد دارای صحن بزرگ و یک شبستان وسیع می‌باشد. مسجد آقا حسین مابین محله سراب و ارگ قرار دارد.
مشهد به دلیل مذهبی بودن دارای مساجد متعددی در هر منطقه می‌باشد. حال که با مساجد شهر مشهد آشنایی پیدا کردید می‌توانید با سفر به این شهر زیبا از مساجد تاریخی این شهر نیز دیدن نمایید.

 

اين مطلب صرفا جنبه تبليغاتي دارد و کارناوال هيچ مسئوليتي در رابطه با آن را نمي‌پذيرد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.