karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری تسنیم، مرتضی رضوانفر -عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری- در معرفی 699 کتیبه فارسی و عربی، کشف شده از قعر دریای خزر در ساحل باکو اظهار داشت:

کتیبه‌ها در فاصله 300 متری ساحل باکو در حاشیه قلعه و جزیره‌ای که بیش از 700 سال پیش (1306م) طی یک زلزله و مرتفع شدن دریا، به زیر آب رفته بود، یافت شدند.

او با اشاره به نگهداری این کتیبه‌ها در کاخ شروانشاهان باکو گفت:

این کتیبه‌ها حاوی کلمات فارسی و عربی است و تاکنون در چیدمان‌های مختلف کتیبه‌ها در کنار یکدیگر، هیچ عبارت معناداری قرائت نشده است.

به گفته رضوانفر، اسامی خاصی همچون فریبرز، گرشاسب، فرخزاد، فریدون، منوچهر، یزید، احمد، محمد و شیبانی در این کتیبه‌ها مشاهده شده است که به نظر می‌رسد اسامی حاکمین محلی باشد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به قرار داشتن کتیبه‌ها به مدت هفت قرن در زیر آب و کشف آنها طی 30 سال کاوش باستان‌شناسی، توضیح داد:

اندازه کتیبه‌ها اکثرا 70 در 50 سانتی متر است و تصاویر انسانی و حیوانی و همچنین صورت دیو و اجنه (صورت های این جهانی و آن جهانی) روی برخی از آنها نقش بسته شده است.

 طلسم برای دفع بلایا و دشمنان

رضوانفر با اشاره به این بیت از سروده‌های فردوسی که « بسازند جای شگفتی طلسم/ که کس بازنشناسد او را ز جسم» اظهار کرد:

با توجه به استفاده از خطوط و جملات وهمی و نبود دقت در ترکیبات و اصول خوشنویسی، همچنین وجود صورت‌های دیو و عجایب المخلوقات، احتمالا به عنوان تعویذ و طلسم برای دفع بلایا و دشمنان، تهیه شده‌اند و شاید به عمد به عنوان طلسم، در آب و در کنار یک قلعه دفاعی غرق شده‌اند.

او افزود:

در گذشته برای حفاظت از قلعه‌ها از طلسم استفاده می‌کردند و معتقد بودند این قلعه‌ها قابل فتح و گشایش نیستند، همچنین برای حفاظت از خزاین یا منازل شخصی، طلسمی بر ورودی آنها تعبیه می‌کردند.

رضوانفر گفت:

طلسم در تعریف دهخدا، ترکیبی از صورت‌های ارضی و سماوی و یا خطوط وهمی است که اهل فن برای دفع موذی، ترسیم می‌کنند و منظور کلمات و خطوط مرموز و غیرقابل فهمی است که برای عموم قابل خوانش و فهم نباشد.

به گفته او، در واقع اعتقاد بر این بوده است که جمع کردن قوای فعال و منفعل یعنی قوای آسمانی و زمینی توسط افراد خبره، باعث به کارگیری قوای کاینات در امور زمینی می‌شود و شاید به قول فرخی سیستانی شاعر قرن پنجم، تعداد این کتیبه‌ها نیز هزار طلسم بوده و فقط 699 عدد از آنها یافت شده است.

این پژوهشگر پیشکسوت در پایان به این بیت از سروده‌های فرخی سیستانی اشاره کرد:

 زهی قلاعی در هر یکی هزار طلسم/ که خیره گشتی از او چشم مردم هشیار

کتیبه دریای خزر

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.