karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

12 مهر 1395

به روز رسانی

11 مرداد 1401

زمانی که شما با هواپیما، اتومبیل و یا کشتی و قایق در حال سفر کردن هستید ممکن است دچار سرگیجه و حالت تهوع شوید. این اتفاق می تواند دلایل زیادی داشته باشد ولی دلیل اصلی آن را می توان حرکات این وسایل نقلیه دانست، حال هرچه که می خواهد باشد. در این موقعیت شما به شدت بی حال می شوید و فقط می خواهید دراز بکشید و چشم هایتان را ببندید. 

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به راهکارهایی برای مقابله و رفع این مشکل که در سفرهای هوایی ممکن است شما را درگیر کند و باعث شود تا از سفر خود هیچ لذتی نبرید، زیرا این حالات شاید تا چند روز شما را رها نکنند.

راهکارها زیاد هستند و متنوع و ما برای شما بهترین و کاربردی ترین ها را جمع آوری کرده ایم تا با مطالعه ی آن دیگر دچار این مشکل به هنگام سفر نباشید. در آینده مطالبی مرتبط درباره ی سفرهای زمینی و دریایی خواهیم خواند.

بیماری حرکت | عامل از بین بردن لذت سفر

شاید نام این اتفاق را نتوان بیماری گذاشت ولی به آن بیماری حرکت گفته می شود و بیشتر اوقات در طول مسیر سفر رخ می دهد. گفته می شود دلیل بروز آن می تواند تغییر در سیستم تعادلی گوش داخلی باشد و یا عدم تطابق سیستم تعادلی گوش داخلی. زمانی که فردی دچار بیماری حرکت می شود حالاتی مانند سرگیجه، تهوع و استفراغ و خستگی مفرط به وی دست می دهد و نقش بر زمین می شود.

برای مقابله با این بیماری راه های مختلفی وجود دارد، از مصرف دارو گرفته تا تمرینات فکری و ...

بیماری حرکت زمانی رخ می دهد که شما در هواپیما، اتومبیل و یا کشتی در حال حرکت باشید. برخی بر این عقیده هستند که مغز برای این که بتواند آگاه شود که بدن حرکت می کند و یا ثابت است دچار اختلال می شود و به همین دلیل حال شما بد می شود. بدن برای تشخیص سیگنال هایی را به مغز می فرستد و به همین دلیل بدن دچار اختلال می شود.

هنوز به طور قطع نمی توان گفت دلیل بروز این بیماری چیست ولی راهکارهایی برای مقابله با آن وجود دارد که درادامه کارناوال برای شما آن ها را بازگو می کند.

بیماری حرکت در سفر

بیماری حرکت در سفر

تکنیک های شخصی برای مقابله با بیماری حرکت

در این بخش راهکارهایی که خود شخص با انجام دادن آن ها می تواند به مقابله با بیماری حرکت برود بررسی خواهیم کرد.

1) گاهی اوقات به مناظر اطراف نگاه کنید

سعی کنید به نظره ای پایدار و ثابت خیره شوید، مانند افق. این کار به مغز شما کمک می کند تا بتواند بین تصویری که می بیند و حرکتی که شما را درگیر خود کرده است تعدل ایجاد کند و این تعادل باعث می شود تا دچار این بیماری نشوید. اگر در اتومبیل هستید به اجسام نزدیک تر مانند درختان کنار جاده نگاه کنید. هیچگاه با تبلت و یا تلفن همراه خود بازی نکنید و حتی مطالعه نیز نکنید، این کارها باعث می شوند تا حال شما دگرگون شود.

2) احساس جنبش خود را کاهش دهید

اگر شما بتوانید کمترین حرکت را متوجه خود کنید احتمال دچار شدن به بیماری حرکت بسیار کمتر می شود. بطور مثال در اتومبیل باید در صندلی جلو بنشینید تا تکان کمتری بخورید. اگر در هواپیما هستید از صندلی هایی که نزدیک به بال هستند و جلوتر از آن هستند استفاده کنید. اگر در کشتی هستید از کابین هایی استفاده کنید که تا جای امکان نزدیک به سطح آب هستند و در قسمت های وسط کشتی قرار گرفته اند.

3) استفاده از غذاهای سنگین به هنگام سفر توصیه نمی شود

هر غذایی که دیر هضم محسوب می شود را قبل و یا به هنگام سفر میل نکنید و از غذاهای تند پرهیز کنید. بهتر است غذاهای سبک و طبیعی بخورید تا هم زودتر هضم شوند و هم معده ی شما سبک بماند.

4) خود را در معرض هوای آزاد و باد قرار دهید

در هر وسیله ی نقلیه ای امکان این وجود دارد تا از هوای آزاد استفاده کنید. اگر در اتومبیل هستید شیشه ها را پایین دهید، در کشتی و قایق به روی عرشه بروید، در هواپیما دریچه های تهویه هوا و یا کولر را به سوی خود برگدانید تا باد به صورت شما بخورد.

این روش یکی از کارآمد ترین ها محسوب می شود.

5) به هیچ عنوان نگران نباشید و استرس نگیرید

برای این که آرامش خود را حفظ کنید و نگران نباشید به موسیقی گوش دهید، نفس عمیق بکشید و چشم های خود را ببندید و در ذهن خود منظره ای طبیعی و گسترده ای را تصور کنید.

6) از زنجبیل استفاده کنید

زنجبیل می تواند راهی طبیعی برای درمان حالت تهوع و از بین بردن آن به حساب بیاید. قبل از این که از زنجبیل استفاده کنید با دکتر خود مشورتی داشته باشید، مخصوصا اگر باردار هستید و یا اگر داروهای خاصی را مصرف می کنید مراقب باشید تا با زنجبیل دچار تداخل نشوند. از اشکال مختلف زنجبیل می توانید استفاده کنید، مانند شربت زنجبیل، قرص زنجبیل و ...

7) استفاده از داروهای مختص این بیماری برای جلوگیری از آن

قبل از این سوار اتومبیل، هواپیما و ... شوید میتوانید از قرص هایی که برای مقابله با بیماری حرکت هستند استفاده کنید. مانند Dimenhydrinate و Meclizine.

8) استفاده از روش طب فشاری

اگر قسمتی از بدن خود مانند رگ های دست خود را فشار دهید ممکن است کمک زیادی به بهبود وضعیت شما کند. فشار دادن این رگ ها ( نه خیلی زیاد ) باعث می شود تا تاثیراتی متوجه اعصاب بدن شما شود و احساس بهتری خواهید کرد.

غذاخوردن در هواپیما

نوشیدن

 راهکارهایی برای برطرف کردن بیماری حرکت

همیشه برای از بین بردن حالات یک بیماری راهکارهای زیادی وجود دارد، در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم.

1) با دکتر خود در این باره صحبت کنید. این کار باعث می شود تا دکتر به شما داروهایی با توجه به وضعیت عمومی بدن شما معرفی کند. دکتر به خوبی از شرایط بدنی شما آگاه می باشد و از داروهایی که مصرف می کنید نیز با خبر است، پس جای نگرانی نیست و خوب به راهکارهایی که ارائه می دهد گوش کنید.

2) استفاده از پچ ضد تهوع می تواند راهکاری کارآمد و خوب برای از بین بردن این بیماری به حساب بیاید. به این برچست ها Scopolamine Transdermal Patch نیز گفته می شود. شما باید آن ها را به پشت گوش خود بچسبانید سپس آن ها ارام آرام داروی ضد بیماری حرکت و ضد تهوع را از طریق پوست وارد بدن شما می کنند و تا حدود 3 روز نیز کارایی دارند.

3) مواد غذایی شیرین مصرف کنید. بیسکوییت، شکلات و آبنبات می توانند گزینه های مناسبی باشند ولی حواستان باشد که اگر دچار بیماری قند هستید از آن ها استفاده نکنید.

دارو

دکتر

با بیماری حرکت در سفرهای هوایی مقابله کنید

این مشکل زمانی رخ می دهد که شخصی با هواپیما و یا هلیکوپتر در حال سفر کردن می باشد. در این بخش به راهکارهایی برای مقابله با این اتفاق در سفرهای هوایی خواهیم پرداخت.

1) صندلی مناسبی را برای نشستن در نظر بگیرید

شاید این که بتوانید صندلی خود را به هنگام خرید بلیت مشخص کنید کمی سخت باشد ولی سعی کنید تاصندلی کنار پنجره و نزدیک به بال ها را انتخاب کنید. زیرا اگر در این قسمت بنشینید کمتر دچار تکان های حین پرواز می شوید و پنجره این امکان را به شما می دهد تا به افق و با مناظر دور دست خیره شوید. اگر نتوانستید در نزدیکی بال ها بنشینید جلوی هواپیما و در کنار پنجرهد بنشینید.

2) استراحت کنید

اگر به هنگام پرواز استراحت کنید و بخوابید بدن شما می تواند ریلکس کند و کمتر اذیت می شود.

3) از کار کردن با تلفن همراه و یا دیگر لوازمی که صفحه ی نمایش دارند بپرهیزید و مطالعه نکنید

خیره شدن به اجسام نزدیک در حین حرکت باعث می شود تا مغز شما در ارتباط با بدن و محیط دچار اختلال شود و این جاست که بیماری حرکت رخ می دهد. برای سرگرم کردن خود به موسیقی گوش دهید. 

4) تنفس خود را کنترل کنید

اگر شما تنفسی سریع و کم داشته باشید وضعیت بدتر خواهد شد. باید آرام و عمیق تنفس کنید تا بدن شما اکسیزن بیشتری جذب کند. این نوع تنفس باعث می شود تا آرام تر شوید.

5) سر خود را به جایی تکیه دهید

زمانی که شما دچار پرواز زدگی می شوید احساس خستگی شدیدی به شما دست می دهد. در این هنگام بهتر است تا سر خود را به جایی تکیه داده و چشمان خود را ببندید و همانطور که گفته شد تنفس خود را تنظیم کنید.

6) اگر احساس پرواز زدگی کردید بلند شوید بایستید

ایستادن شما باعث می شود تا بدن راحت تر بتواند خود را با شرایط وفق دهد و سعی کند تا تعادل میان مغز و بدن با محیط اطراف را بوجود بیاورد و یا حفظ کند.

7) اگر شخصی در نزدیکی شما دچار پرواز زدگی شده از مهماندار بخواهید تا صندلی شما را جا به جا کند

شاید برای شما اتفاق افتاده که حال خوبی دارید ولی با دیدن شخصی که دچار بیماری حرکت شده وضعیت شما نیز مانند وی شده است. در هواپیما نیز بهتر است از کسانی که دچار پرواز زدگی شده اند دوری کنید زیرا بر روی شما نیز می توانن تاثیر بگذارند. البته به هنگام پرواز عوض کردن صندلی کار آسانی نیست ولی به امتحان کردنش می ارزد.

8) استفاده از habituation training

گاهی اوقات ممکن است خلبانان و کسانی که زیاد در سفر هستند و از هواپیما استفاده می کنند مشکل بیماری حرکت داشته باشند. این افراد تمریناتی را برای مقابل با این بیماری انجام می دهند و سعی می کنند بدن خود را عادت دهند، مانند استفاده کردن از هواپیما در سفرهای کوتاه. نام تمریناتی که باعث می شوند بدن شما عادت کند habituation training می باشد.

9) آب و نوشیدنی های خنک بنوشید

این عمل باعث می شود تا بدن شما خنک شده و حال خوبی به شما دست دهد.

پرواز

مسافرت هوایی

سخن آخر

نظر شما درباره ی این راهکارها چیست؟

آیا تا به حال بیماری حرکت و یا پرواز زدگی را تجربه کرده اید؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.