کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، چالش گرانی بلیت سفرهای هوایی هنوز حل نشده است؛ هواپیماها این روزها در مسیرهای خارجی با کمترین مسافر پرواز می کنند، پروازهای شرکت های ایرانی پشت سر هم کنسل می شوند، فرودگاه ها نیز به جای اینکه بیشتر شاهد رفت و آمد گردشگران باشد به محل تردد دانشجویان، ایرانی های مقیم خارج از کشور، تجار و بیماران تبدیل شده است. 

آن گونه که برخی مسافران فرودگاه بین المللی امام خمینی روایت می کنند این روزها مراجعان فرودگاه در دانشجویان و ایرانی های مقیم خارج از کشور خلاصه می شود که تعطیلات تابستانی شان را تمام کرده اند و در راه بازگشت به خانه هستند. افرادی که بیشتر ترجیح می دهند از ایرلاین های خارجی استفاده کنند. 

بیماران، تاجران و ماموران خدمت در خارج از کشور نیز دیگر مسافرهای این روزهای فرودگاه بین المللی امام خمینی شده اند که به ناچار و با هر قیمتی از پروازهای گران شرکت های مختلف استفاده می کنند. متاسفانه این روزها کوچکترین جمع افراد استفاده کننده از فرودگاه امام خمینی به مسافران ایرانی اختصاص دارد. جمعیتی که در بازار بی ثبات مالی کشور باید ارز مسافرتی بخرد، تمام خدمات مورد نیازش را با دلاری که هر روز گران و گرانتر می شود تهیه کند و بلیتی بخرد که تا یک ماه پیش با پول آن می توانست یک هفته تمام به گردش و تفریح در ترکیه یا گرجستان بپردازد. 

در همین زمینه نیز یکی از مسوولان فرودگاه امام خمینی در روزهای ابتدایی التهاب قیمت بلیت هواپیما، در مورد وضعیت سفرهای هوایی در صحبتی با ایسنا گفته بود: 

در حال حاضر نقطه اتکای اصلی سفرهای خارجی به مسافرانی است که سفر اقتصادی و تجاری انجام می‌دهند و اصلی‌ترین نگرانی، مربوط به احتمال کاهش تعداد مسافران توریستی است.

این روزها تابلوی پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی به طور مکرر عبارت "کنسل شد" را در ساعت های شلوغ این فرودگاه به نمایش می گذارد. مساله ای که زنگ خطری برای صنعت هوانوردی ایران به شمار می آید و نگرانی هایی را بین کارشناسان برانگیخته است. آژانس های مسافرتی البته دلیل اصلی ایجاد این بحران را عملکرد شرکت های هواپیمایی می دانند که از زمان قطع پرداخت ارز دولتی، به بهانه اینکه 60 درصد هزینه های شان، ارزی محاسبه می شود و باید آن را آزاد تهیه کنند، قیمت ها را چندین برابر افزایش داده اند. 

البته شرکت های هواپیمایی این افزایش قیمت را حداقل 30 درصد برآورد کرده اند اما بر اساس گفته های آژانس داران و سایت های فروش بلیت، نرخ پایه شرکت های هواپیمایی ایرانی در یک ماه گذشته در برخی مسیرها به ویژه مسیرهای خارجی تا 600 درصد با افرایش قیمت روبه‌رو شده است. 

مساله ای که وزیر راه را به واکنش مجبور کرد و گفت: 

در شرایط فعلی حفظ صنعت هوانوردی از قیمت پروازها برای کشور بسیار مهمتر است و باید بتوانیم این صنعت را از گزند تحریم‌ها حفظ و در حرکت نگه داریم. 

سخنانی که با انتقاد سیدهادی بهادری-عضو کمیسیون عمران مجلس- مواجه شد. وی در این باره گفت: 

صنعت هوانوردی وابسته به مسافر است. با فدا شدن مسافر، این صنعت از بین خواهد رفت. بنابراین باید حمایت‌های لازم از مسافران انجام شود تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد. هزینه‌های زیادی برای توسعه فرودگاه‌ها شده است که با حمایت نکردن از مسافران و از بین رفتن این صنعت، شاهد هدررفت آن سرمایه‌ها خواهیم بود. 

آقای مونسان -رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- نیز بر خلاف دیدگاه وزیر راه اظهار کرد: 

معتقدیم که صنعت هواپیمایی به وجود مسافر زنده است، پس اگر قیمت‌ها منجر به کاهش سفر شود حتما به گردشگری و صنعت هواپیمایی لطمه می‌زند. اگر مسافر نباشد پروازها خالی شده و از رونق می‌افتد. من درخواستم را به رییس جمهور داده‌ام، امیدوارم تصمیمی گرفته شود که منافع مردم و مسافران در آن دیده شود و به صنعت حمل و نقل هوایی نیز آسیبی وارد نشود. 

با این همه در آخرین جلسه سازمان هواپیمایی با معاونت گردشگری، آقای عابدزاده به شرکت های هواپیمایی حق داد و گفت: 

صنعت هواپیمایی جزو صنایع پولدار نیست، در کشور ما هم باید این‌گونه باشد. افرادی که دنبال سود هستند وارد این صنعت نشوند. متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی خسارات زیادی وارد کرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی‌گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می‌رفت، یکی از مسایلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خط‌های هوایی نمی‌توانستند پول سوخت خود را بپردازند. آزادسازی، نگرش‌ها را عوض کرد؛ هرچند برخی مشکلات وجود دارد. 

او از تغییر در سیاست نرخ گذاری شرکت های هواپیمایی استقبال نکرد و گفت: 

بازگشت به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل‌ونقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است و ما نباید روند درستی را که در این حوزه ایجاد شده است، متوقف کنیم.

این اظهارنظر با این پاسخ معاون گردشگری روبرو شد: 

نمی‌گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید سقفی برای بلیت‌ها قایل شویم، دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین‌ها با بالا رفتن هزینه‌ها در این بخش متضرر می‌شوند چراکه قدرت خرید مردم بالا نرفته است.

معاون گردشگری در همین زمینه بر این باور است که آنچه در شرکت های هواپیمایی تاکنون اتفاق افتاده رهاسازی قیمت بوده است نه آزادسازی. مساله ای که به نظر می رسد با تعیین سقف برای قیمت مسیرهای داخلی تا اندازه ای تغییر کند. هرچند بررسی ها نشان می دهد شرکت های هواپیمایی از هیچ دستور و بخشنامه ای پیروی نمی کنند و در ساعت اوج و پرمصرف، مرز تعیین شده را می‌ شکنند و اندکی فراتر می‌ روند.

Photo by : Unknown

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه

کلیه حقوق مادی و معنوی برای کارناوال محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط کارناوال امکان پذیر است.