karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 شهریور 1396

به روز رسانی

27 اردیبهشت 1399

هواپیماها یکی از اصلی ترین و پرکاربرد ترین وسایل حمل و نقل در انواع سفرها، خصوصا سفرهای برون مرزی هستند. بنابراین اهمیت دارد که از چند و چون فرودگاه ها، این پایانه های بین المللی سفر بیش تر بدانیم. چیزهایی هست که دانستن شان از اضطراب و استرس ما پیش از سفر و سردرگمی احتمالی مان در فرودگاه جلوگیری می کند، یا کمک می کند از هزینه برای موارد غیر ضروری پرهیز کنیم. 

به طور مثال شما دفعه اولی است که وارد فرودگاهی در مقصد شدید و به دنبال امکانات مختلفی مثل سرویس های بهداشتی، کافه و رستوران و یا محل تاکسی های آن هستید و از طرفی این قدر خسته اید که توان گشتن و زیر پا گذاشتن فرودگاه را هم ندارید، یا تابلوهای راهنمایی فرودگاه مقصد به زبانی است که از آن سر در نمی آورید و شما را کلافه کرده است و یا ...

در این جا به شما کمک می کنیم تا مواردی کاربردی و البته کلی را در مورد فرودگاه ها بدانید و بخشی از سفر خود را با اعتماد به نفس و خیال راحت سپری کنید. از این باب می گوییم نکات کلی که هر فرودگاهی با توجه به قوانین کشور، مقررات خاص خود را دارد که شاید به ذهنتان خطور هم نکنند. کارناوال بارها به فرودگاه های کشورهای مختلف سفر کرده و از قوانین مخصوص آن ها مطلع شده است. ممکن است در برخی موارد، نکاتی که ذکر می شود، در تمامی فرودگاه های ایران کارایی نداشته باشد و در فرودگاه های خارجی به کمک شما بیایند.

این بار همراه کارناوال سفر هوایی متفاوتی را برای خود رقم بزنید و از بایدها و نبایدهای کلی فرودگاه ها بیشتر بدانید. همچنین می توانید بلیط هواپیما را از کارناوال نیز خریداری نمایید.

ورود به صفحه اختصاصی قوانین فرودگاهی کشورهای گوناگون

راهنمایی در فرودگاه

1- اپلیکیشن فرودگاه یا خطوط هوایی را دانلود کنید

یکی از اولین مواردی که کاربرد بسیاری در فرودگاه دارد، دانلود اپلیکیشن فرودگاه هاست. می توانید خیلی قبل تر از آن که روز پرواز و سفر شما برسد، نرم افزار موبایلی راهنمای فرودگاه را پیدا کرده و روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. بدیهی ترین استفاده از این نرم افزار، دسترسی به نقشه فرودگاه، پیدا کردن امکانات و خدمات آن مانند محل سرویس های بهداشتی، رستوران و کافه فرودگاه، گیت های ورودی و ... را برای شما آسان تر می سازند. 

اپلیکیشن های فرودگاه نه تنها در خود فرودگاه که پیش از آن نیز به کار شما می آید. به طور مثال اگر پرواز شما تأخیر داشته باشد و یا در صورتی که کنسل شود، از طریق این اپلیکیشن به شما اطلاع رسانی می شود. جالب است بدانید اطلاعاتی که در این اپلیکیشن نمایش داده می شود مانند پرواز و به زمین نشستن هواپیماها، اغلب اوقات سریع تر از تابلوهای دیجیتال موجود در پایانه ها به روز می شود. 

 یکی از بهترین اپلیکیشن ها در این زمینه، برنامه گیت گورو (GateGuru) است که اطلاعات بیش از 200 فرودگاه مختلف را پوشش می دهد و در آن کاربران می توانند به امکانات هر فرودگاه امتیاز بدهند. 

اپلیکیشن فرودگاه

2- پذیرش یا چک-این خود را آنلاین انجام دهید

یکی از اولین کارهایی که در هواپیما باید انجام دهید، گرفتن کارت پرواز است. برای گرفتن این کارت باید به باجه های مخصوص خط هوایی مورد نظر خود بروید و اغلب اوقات در صف بایستید. در همین بخش با نشان دادن بلیت، بارهای خود را تحویل می دهید و در نهایت کارت پرواز، یعنی کارتی که شماره صندلی و گیت خروجی شما را مشخص کرده است، دریافت می کنید. 

جالب است بدانید که می توانید پذیرش و دریافت کارت پرواز خود را به صورت آنلاین انجام دهید. در ایران برخی از خطوط هوایی و فرودگاه ها این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهند و امکان آن را دارید تا 90 دقیقه یا 24 ساعت قبل از پرواز خود، به صورت آنلاین پذیرش شوید. هنگامی که کارت پرواز را به صورت آنلاین دریافت کردید، دیگر لازم نیست در صف بایستید و می توانید مستقیم به سوی گیت بازرسی بروید. 

البته در صورتی که همراه خود وسیله دارید و احتیاج دارید که آن ها را تحویل دهید، همچنان باید به باجه های پذیرش در فرودگاه مراجعه کنید. 

پذیرش آنلاین

پذیرش آنلاین

3- به کافه و رستوران فرودگاه نروید

تقریبا همه افرادی که تجربه سفرهای هوایی داشته اند، چه در ایران و چه در سفرهای خارجی، به خوبی می دانند که قیمت غذاها و نوشیدنی های فرودگاه بسیار بیش تر از سایر مکان هاست. البته قیمت بالا تنها معضل رستوران ها و کافه های فرودگاه نیست و می توان گفت اغلب اوقات کیفیت پایینی نیز دارند. بنابراین به همراه داشتن ساندویچی جمع و جور و یک بطری آب معدنی یا آبمیوه، بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر از انتخاب رستوران و کافه فرودگاه هاست. 

کافه و رستوران فرودگاه

کافه و رستوران فرودگاه

4- لباس خود را به درستی انتخاب کنید

لباس های خود را تنها به تناسب فصل انتخاب نکنید، بلکه این را هم در نظر بگیرید که قرار است از بخش امنیتی هم عبور کنید و انتخاب لباس درست به شما کمک می کند تا سریع تر از گیت عبور کنید. به این معنی که لباس ها را به گونه ای انتخاب کنید که بخش های فلزی نداشته باشد و مجبور نباشید آن ها را دربیاورید.

لباس مناسب

لباس مناسب

5- مودبانه رفتار کنید

رفتار مودبانه هنگامی به کمک شما خواهد آمد که به دیگران احتیاج داشته باشید. می تواند یک مشکل شخصی باشد یا موقعیت دشوار و ناهماهنگی که از سوی خطوط هوایی ایجاد شده و یا آن که اصلا یک اتفاق پیش بینی نشده رخ داده و تمام برنامه شما را به هم ریخته است. در این صورت کافیست صبور باشید و لبخند خود را حفظ کنید. خواهید دید که خوش برخوردی شما چگونه در بهبود وضعیتتان دخیل است. 

حتما دیده اید که رفتار مهربانانه شخصی چگونه در دریافت لطف و امتیازاتی همچون جا‌به ‌جایی صندلی ها و ... تأثیر داشته است. 

رفتار مودبانه

6- استفاده از خدمات فرودگاه

اگر از آن دسته مسافران ماجراجو و جهانگرد هستید، حتما تا حدودی با خدمات و امکانات فرودگاه های بین المللی آشنا هستید. یکی از بهترین امکانات فرودگاه، سالن های استراحت می باشد. شاید قیافه و طراحی شکیل سالن های استراحت و زرق و برقش باعث شود گمان کنید با بریز و بپاشی بی مورد ر‌و‌به‌رو هستید، اما باید بدانید در برخی مواقع این سالن ها یکی از بهترین گزینه ها هستند. به طور مثال اگر برای رسیدن به مقصد از چند پرواز استفاده می کنید و زمان های توقف میان راه بسیار زیاد است، سالن های استراحت فرودگاه انتخاب خوبی خواهند بود.

وقتی وارد سالن استراحت می شوید، صندلی های راحتی و خدماتی مانند وای فای رایگان، ارائه غذا و نوشیدنی به چشم می خورند که اگر کارت ورود به آن ها را تهیه کنید، با قیمتی مناسب می توانید از خدمات قابل توجه سالن بهره مند شوید. 

سالن خدمات فرودگاه

7- در استفاده از وای فای فرودگاه محتاط باشید

بدون شک یکی از امکانات خوب فرودگاه ها، وای فای رایگان و عمومی است. اما در صورتی که می خواهید از اینترنت فرودگاه استفاده کنید، لازم است مواردی را رعایت نمایید. به طور مثال در هنگام استفاده از وای فای فرودگاه، جدا از ارسال و تایپ اطلاعات شخصی خود خودداری کنید. چرا که احتمال هک شدن اکانت هایتان و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و مهم شما بسیار بالاست.

در استفاده از وای فای فرودگاه محتاط باشید

8- علامت گذاری چمدان ها

پس از یک پرواز طولانی به مقصد رسیده اید، هواپیما با موفقیت نشسته و شما از اتوبوس های فرودگاه پیاده شده اید. حالا تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که چمدان خود را بگیرید و به سوی هتل روانه شوید. اما یک لحظه دست نگه دارید! در میان این صف طولانی و چمدان های مختلف، پیدا کردن چمدانی خاکستری یا سورمه ای به نظر یکی از سخت ترین کارهای دنیاست. درست همین جاست که می توان دید چقدر چمدان های مشابه وجود دارد... 

یکی از بهترین ترفندهایی که می تواند کار شما راحت تر کند، علامت گذاری چمدان هایتان می باشد. کافیست از چند اتیکت و برچست رنگی بر روی دسته استفاده کنید، خواهید دید که چقدر در زمان شما صرفه جویی می شود و راحت تر از قبل می توانید چمدان خود را بیابید.

علامت گذاری چمدان ها

سخن آخر

با هم نکاتی آموزشی و جالب برای سفرهای هوایی بررسی کردیم. خواندن این نکات برای شما چگونه بود؟ 

به نظر شما جای چه توصیه ای در این میان خالی است؟

نظرات، خاطرات و تجارت خود را با ما و دیگر دوستان کارناوالی به اشتراک بگذراید و بگویید این بار به سراغ چه نوع مقالات و نکات آموزشی برویم.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام لطفا راجب این جزئیات هم راهنماییمون کنید: مثلا فرض کنید وارد فرودگاه شدیم؛از چه مشخصه ای روی بیلیط پرواز اون جایی که وایمیستیم چمدونمونو تحویل بدیم رو پیدا میکنیم؟بعد از تحویل چمدانمون، چطور و یا با توجه به چه مشخصه ای check-in درست رو پیدا کنیم؟ لطف کنید در مورد صفر تا صد ورود به فرودگاه تا سوار شدن به هواپیما و فرود کردن و تحویل گرفتن چمدان و در نهایت خروج از فرودگاه مقصد رو دقیق تر توضیح بدین خیلی ممنونم از لطفتون

انتشار:27 آذر 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

با عرض سلام و خسته نباشید. میخواستم بدونم که 1-برای رزرو بلیط هواپیما به خارج از کشور حدودا چند درصد از قیمت بلیط را باید ابتدا پرداخت کرد؟ 2-مابقی مبلق را میتوان حضوری در فرودگاه و قبل از پرواز پرداخت کرد؟ 3-در مورد پرواز های توقف دار قوانین به چه صورت است؟میتوان در هر توقف قسمتی از مبلق را پرداخت کرد یا در اینگونه پرواز ها کل مبلق باید یکجا پرداخت شود؟ با تشکر

انتشار:24 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.