karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

04 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروز در آلانیا یکی از #شهر های ساحلی ترکیه هستیم تا یکی از جذابترین قلعه های تاریخی این شهر و کشور ترکیه که در جوار آب (دریای مدیترانه) قرار دارد را از نزدیک بررسی کنیم.

این قلعه و بندرگاه این شهر کارنامه ای درخشان در ایجاد روابط تجاری در گذشته های دور داشته است. به واسطه این قلعه در گذشته آلانیا دارای یکی از مهمترین بندرگاه های نظامی و تجاری #دریای مدیترانه بوده است.

قلعه ای کوه و دریا نفوذ به آن را بسیار دشوار کرده بود، قلعه ای با چشم انداز جادویی از دریای فیروزه ای رنگ مدیترانه که هر بازدید کننده ای را محو تماشای تاریخ و زیبایی های طبیعی اش می کند.

می توانید ساعت ها در جایی دنج از قلعه نشسته و منظره بی نظیر دریا و #شهر آلانیا را تماشا کنید یا در کنار دیوار ها و طبیعت زیبای اطراف قلعه قدم بزنید.

قصد داریم دقایقی را در این قلعه ی زیبا و تاریخی بگذارنیم همراه کارناوال باشید.

قلعه و شهر آلانیا
photo by Sergey Kohl

کمی در تاریخ قدم بزنیم . . .

اینجا کمی با تمام قلعه های که دیده ایم متفاوت است.  این بار داخل قلعه ای که کنار دره های عمیق یا در قلب کویر و دشت قرار دارد، نیستیم. وقتی اینجا قدم میزنی دریا رو از همیشه بیشتر حس میکنی! از این بالا خود نمایی دریا و زیبای اش را نگاه می کنی در کنار دیوار هایی که سالیانی دور سرباز هایی برای مراقبت و محافطت از آن به دریا خیره می شده اند نه زیبایی دریا!

قلعه آلانیا فرصتی بی نظیر برای قدم زدن در دل تاریخ، دیدن منظره ای باورنکردنی از دریا و طبیعت زیبای اطراف قلعه است.

از این بالا شهر آلانیا را می بینی هزاران خانه ای که اندازه هایشان کوچکتر از یک بند انگشتتان می باشد تحرک مردمان کوچکی را می بینید که زنده و توریستی بودن این شهر را باری دیگر برایتان گوشزد می کند.

این قلعه حقیقتا متفاوت است در دل این قلعه قدم بگذار . . .

قلعه آلانیا
قلعه آلانیا
photo by Tesly Kayhan

تاریخچه قلعه آلانیا ترکیه

#قلعه کنونی آلانیا یادگار و بازمانده ای از قلعه های #دوران سلجوقی می باشد. این قلعه در سال 1225 میلادی به دستور علاء الدین کیقباد سلطان سلجوقی بر روی محلی که خرابه های قعله ای رومی قرار داشت، ساخته شد. در گذشته این قلعه میزبان رومی ها، سلجوقیان و عثمانیان و حتی دزدان دریایی بوده است.

در نوشته های تاریخی ثبت شده است که به دلیل موقعیت خوب و استراتژیک این مکان زمانی در دست دزدان دریایی بوده که با آغاز جنگ رومیان علیه دزدان دریایی و پیروزی آن ها این قلعه توسط ارتش روم فتح می گردد. این قلعه در آن زمان با نام " کوه زیبا " یکی از مهمترین قعله ها و بندرگاه های #دریای مدیترانه محسوب می شده است. قلعه آلانیا در دوران بیزانس علاوه بر جنگ و جدل با دزدان دریایی دریای مدیترانه بارها مورد حمله اعراب قرار گرفته و از این جهت می توان به اهمیت استراتژیک این قلعه در تاریخ پی برد.

پس از بازسازی این قلعه توسط سلجوقیان باری دیگر این شهر تبدیل به یک پایگاه قدرتمند دریایی، نظامی و تجارت با #مصر و سوریه تبدیل شده بود. این بندرگاه به مکان مهمی برای تجارت چوب های مخصوص ساخت کشتی و انواع ادویجات تبدیل گشت. در نوشته های ابن بطوطه نیز به بزرگی و اهمیت تجارت در این بندرگاه برمی خوریم علاوه بر این ها پس از بازسازی قلعه  توسط علاء الدین کیقباد سلطان سلجوقی، شهر آلانیا به عنوان پایتخت زمستانی این سلسه انتخاب گردید.

آخرین بازسازی و تعمیرات اساسی #قلعه مربوط به سال 1955 می شود که بخش های آسیب دیده و تخریب شده مورد مرمت قرار گرفت و در این قرن ساختمان های مسکونی در داخل استحکامات قلعه ساخته شد و از قرن 20 تا به امروز این قلعه یکی از جاذبه های مهم و اصلی توریستی آلانیا می باشد.

قلعه و کارخانه کشتی سازی آلانیا در سال 2009 میلادی در لیست اماکن تاریخی و فرهنگی یونسکو ثبت جهانی شدند.

مجسمه کیقباد سلجوقی

مجسمه کیقباد سلجوقی
قلعه آلانیا
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
قلعه آلانیا
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

معماری و بنای قلعه آلانیا

معماری این قلعه زیبا متعلق به سبک معماری سلجوقی می باشد که به خوبی از منابع و موانع طبیعی همچون صخره، کوه و دریا برای افزایش امنیت قلعه استفاده کرده است. بلند ترین بخش قلعه 250 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

دیواره های این قلعه مجموعا 6.5 کیلومتر می باشد که شامل 3 ردیف حصار و از 83 برج و 140 کنگره تشکیل شده است. 400 مخزن مختلف برای ارائه انواع خدمات در قلعه ساخته شده است.

مهم ترین بخش دفاعی قلعه مربوط به توپ خانه ای 2 طبقه که در ابعاد 14 در 12 متر در دوره سلجوقیان رومی به دستور سلطان علاء الدین کیقباد ساخته شده است.

در دیگر بخش های قلعه بناهایی همچون کلیسای آیا یورگی، مسجدی مربوط به دوران سلطان سلیمان، آب انبار های کوچک و بزرگ، حمام هایی با معماری سلجوقی، زندان، آرامگاه سلطان آکشابه، فانوس دریایی و یک خزانه تاریخی وجود دارد.

مسجد داخل قلعه متعلق به قرن 13 میلادی می باشد که در دوران سلطان سلیمان عثمانی بازسازی شده است. این بنای آجری و سنگی نمونه ی کاملی از معماری مذهبی عثمانیان می باشد. برای ورود به داخل مسجد باید لباس های مناسبی با خود همراه داشته باشید و استفاده روسری برای خانم ها ضروری است.

قلعه آلانیا
قلعه آلانیا

قلعه داخلی

ارگ اصلی قلعه آلانیا را قلعه داخلی (İç Kale) تشکیل می دهد. بخشی که در اطراف آن دیوار ها تا حدودی بازسازی شده تا خاطره خوبی از یک محیط تاریخی برای شما ایجاد کند.

جالب ترین بخش قلعه داخلی، کلیسای سنت جورج می باشد که متعلق به دوران بیزانس است که زمان ساخت آن را بین قرون 10-12 میلادی می دانند.

کاوشهای باستان شناسان هنوز در قلعه داخلی انجام می شود و به تازگی، در بخش جنوب شرقی آن، باستان شناسان باقی مانده هایی که گمان می رود متعلق به محل مخصوص سلطان در قلعه بوده، یافته اند.

عجیب ترین بخش قلعه داخلی که از سنگ های باریک و بلند تشکیل شده است  Atacağı می باشد که به معنای "پرتاب کننده" می باشد در گذشته این بخش محل اعدام افراد بوده به طوری که از بخش محکومین به آب پرتاب می شدند!!

کلیسای سنت جورج

قلعه آلانیا
منظره اعدام گاه قلعه

قلعه اِحمِدِک ( Ehmedek )

در بخش شمالی تپه ی قلعه، خرابه ها و باقی مانده هایی از یک قلعه دیگر به نام اِحمدِک (Ehmedek) وجود دارد. نام این قلعه تغییر یافته ی کلمه  açmedek از زبان جغتایی می باشد که در حال حاضر این زبان منقرض شده و این کلمه به معنای "قلعه ای در منطقه ی غنی" می باشد.
این قلعه نیز در زمان سلجوقیان ساخته شده اما استحکامات آن پیش تر ساخته شده است. 

این قلعه در دوران سلجوقی و عثمانی به عنوان پادگان نظامی استفاده می گشته و خزانه سلطان و زرادخانه قلعه بزرگ آلانیا در آن قرار داشته است. باقی مانده های بنا هایی همچون یک حمام کوچک، چند مخزن نیز در آن وجود دارد.

قلعه آلانیا
قلعه آلانیا

تفریحات و امکانات قلعه

پس از طی کردن مسیر ورودی به قلعه فضایی زیبا برای عکاسی از این چشم انداز بی نظیر ساخته شده است که در آن دوربین هایی برای دیدن شهر آلانیا از دور وجود دارد که با انداختن سکه در آن ها می توانید شهر را از نزدیک دید بزنید!

پس از گشت و گذار در فضای زیبا و تاریخی قلعه می توانید صبحانه یا نهار خود را در رستوران هایی که در مسیر و اطراف قلعه وجود دارد، میل کنید بی شک منظره بی نظیر این رستوران ها به دریا و شهر آلانیا طمع بی نظیر غذا ها را دو چندان خواهد کرد.

موزه آلانیا و بندرگاه این شهر نیز در فاصله ای کمتر از 2 کیلومتر به قلعه قرار دارند.

بهترین ساحل شهر آلانیا کلئوپاترا نیز در ابتدای مسیر منتهی به قلعه می باشد. بر طبق افسانه ها پرنسس مصری زمانی که با کشتی خود در دریا سفر می کرده در شهر آلانیا توقف نموده و در این آب ها شنا کرده است!

چشم انداز آلانیا در یک رستوران
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
منظره آلانیا از قلعه
قلعه آلانیا
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

هر آنچه قبل از بازدید از قلعه آلانیا باید بدانید

هزینه های ورودی

شما می توانید ار فضای سر باز قلعه به صورت رایگان بازدید کنید.

برای بازدید از فضا های سرپوشیده قلعه بلیط تهیه کرده که قیمت برای هر نفر 15 لیر ترکیه می باشد.

بهترین زمان بازدید

تراکم جمعیت بازدید کننده از قلعه آلانیا با میزان توریست ورودی به این شهر نسبت مستقیم دارد این قلعه در تمامی ساعت ها بازدید کنندگان زیادی را به خود اختصاص میدهد اما به طور معمول در روز های تعطیل (شنبه، یکشنبه) بیشترین بازدید در ساعت های ظهر 12:00 – 14:00 صورت می گیرد.

پشینهاد ما به شما بازدید در ساعت های اولیه روز است تا بتوانید عکس های زیبایی از چشم انداز فوق العاده قلعه بگیرید.

شما می توانید از ساعت 8 صبح الی 17:00 از فضای داخلی قلعه آلانیا بازدید کنید و بازدید از فضای سر باز قلعه محدودیت ساعتی ندارد.

 قلعه آلانیا کجاست؟

آدرس : ترکیه – آنتالیا – آلانیا – قلعه آلانیا

Address : Turkey - Antaly a-  Alanya - Alanya Kalesi

نقشه قلعه آلانیا
قلعه آلانیا
قلعه آلانیا
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

 چگونه به قلعه آلانیا  برویم؟

آلانیا و قلعه زیبای آن در 135 کیلومتری شرق آنتالیا در جوار دریای فیروزه ای رنگ مدیترانه قرار گرفته است.

قلعه آلانیا را می توانید بالای کوهی در کمتر از 15 کیلومتری غرب مرکز شهر آلانیا مشاهده کنید.

دسترسی از شهر آنتالیا

اگر قصد دارید از آنتالیا به صورت شخصی به آلانیا بروید پیشنهاد ما استفاده از اتوبوس می باشد که قیمت بلیط آن از 20 لیر ترکیه آغاز می شود.

دسترسی با اتوبوس های داخل آلانیا

هر روز از ساعت 9:00 الی 19:00 اتوبوس هایی که شماره هایشان 4 می باشد شما را به سمت قلعه آلانیا می برند که هزینه بلیط این اتوبوس ها 2 لیر می باشد.

دسترسی با تاکسی به قلعه آلانیا

برای رفتن به قلعه با تاکسی می توانید از هر نقطه شهر سوار ماشین های تاکسی شده و نام قلعه آلانیا را بگویید. نرخ تاکسی به قلعه آلانیا 10 یورو است و نرخ آن مصوب می باشد.

دسترسی به قلعه با تور های شهری

در سطح شهر و مراکز خرید می توانید دفاتری برای فروش تور های شهری و قلعه آلانیا را ببینید. به طور معمول تور های قلعه از گشت ساحل و بندرگاه آغاز شده و به بازدید از قلعه خاتمه می یابد و اکثر تور ها همراه با پذیرایی می باشد. قیمت تور ها بستگی به تاریخ سفر دارد.

چشم انداز قلعه از مرکز شهر
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

ویدئویی از قلعه آلانیا

پیشنهاد کارناوالی

توصیه ما به شما بازدید کامل از قلعه و آثار اطراف قلعه می باشد. بازید از بندرگاه از نزدیک را فراموش نکنید.

اگر در زمان صبح و یا عصر از قلعه بازدید کنید عکس های ماندگار و بی نطیری خواهید گرفت.

اطراف قلعه دارای طبیعت زیبایی می باشد و قدم زدن در آن با منظره فوق العاده ی مدیترانه آرامش وصف نشدنی را به شما منتقل خواهد کرد.

قلعه آلانیا
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

سخن آخر

آیا تاکنون از شهر زیبای آلانیا و قلعه آلانیا بازدید داشته اید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام. الان آنالیا هستم. هوا گرم. آب خنک.... مناسب واسه برنزه شدن. ممنون هستم بابت توضیحات قلعه.موفق باشید.

انتشار:03 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حسین

سلام من حسین هستم از شهر زیبای آلانیا
من در شرکت توریستی مینیستر تورس در ضمینه توریست فعالیت دارم و برای رفاه حال ایرانیان عزیز یک وبسایت قوی و کامل برای رزرو تور های تفریحی هود طراحی کرده ایم. در وبسایت ما هیچگونه مبلغی پرداخت نمی شود و شما غزیزان پس از رزرو تور خود در سفر آن را پرداخت می نمایید . تور های ما با قیمت مناسب ارائه می شود و همگی شامل ترانسفر رایگان محل به محل می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد ما به وبسایت https://www.ministertours.com/fa مراجعه فرمایید./.

انتشار:01 اسفند 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.