karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا،‌ «هارتویگ فیشر» رییس موزه بریتانیا در دیدار با «سید محمد بهشتی»، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از اختصاص دو گالری بزرگ موزه بریتانیا به دین اسلام از سال آینده خبر داد. 

موزه بریتانیا (British Museum) یکی از مهمترین و غنی ترین موزه های دنیاست که بیش از 7 میلیون گنجینه را در خود جای داده است. این گنجینه ها از کشورها،‌ فرهنگ ها و قوم های مختلف سراسر جهان و از دوران ماقبل تاریخ تا کنون، کنار یکدیگر گردآوری شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته اند. این موزه در سال 1753 میلادی و با اهدای مجموعه ای از دست نوشته های طبیعی دان انگلیسی هنس اسلون به طور رسمی افتتاح شد. 

جالب آن که بدانید بازدید از موزه بریتانیا رایگان است و پولی بابت ورود به این موزه از بازدیدکنندگان دریافت نمی شود. بخش ایران این موزه بیش از سیزده هزار شی از ایران باستان در خود جای داده که مهمترین گنجینه آن منشور حقوق بشر کوروش است. 

آقای فیشر -رییس موزه بریتانیا- به بخشی از فعالیت های این موزه در رابطه با مجموعه های ایرانی که در این موزه قرار دارند پرداخت و گفت: 

 اهداف موزه بریتانیا تمرکز بر چگونگی روابط فرهنگی میان ملت‌ها و کشورهاست. برای نمونه برگزاری نمایشگاهی در بمبئی هند در مورد روابط ایران و هند و برگزاری همایش مربوط به آن در لندن از اهداف راهبردی موزه بریتانیا است.

وی به شعار موزه بریتانیا «موزه ای از دنیا، موزه ای برای دنیا» اشاره کرد و از ارتباط فرهنگی که میان ملت ها و اقوام از هزاره ها تا دهه های قبل وجود داشته و ارتباط دریایی هند با خاورمیانه، خاور دور، آسیای جنوب شرقی و قاره استرالیا سخن گفت.  

رییس موزه بریتانیا در مورد برنامه های آینده این موزه نیز صحبت کرد:‌

ما قصد داریم سال آینده دو گالری بزرگ را به دین اسلام اختصاص دهیم، این نخستین بار است که بخشی از فضای خود را به یک "دین" اختصاص می‌دهیم.

آقای فیشر هدف از برپایی این گالری ها را نشان دادن تصویری جامع از سرزمین هایی دانست که اسلام با تار و پود آن ها آمیخته شده یا در این کشورها حضوری جدی دارد. وی همچنین هدف این نمایشگاه دایمی را نشان دادن شباهت های فرهنگی در جهان اسلام اعلام کرد. 

موزه ها باید هویت و فرهنگ جوامع را نشان دهند

سید محمد بهشتی هم در این دیدار بیان کرد:‌

موزه‌ها نخست باید هویت و فرهنگ جوامع را نشان داده و سپس شباهت هایی که میان اقوام وجود دارد را به نمایش بگذراند. 

وی به اهمیت موضوع و جایگاه فرهنگ در موزه های تاریخی اشاره ای داشت و گفت: 

 موزه‌های تاریخی مکان‌هایی هستند که کجایی و کیستی ملت‌ها، اقوام و جوامع را نشان می‌دهند. برای نمونه هندوستان از نظر جغرافیایی از دو سو به آب و از یک سو به رشته کوه های هیمالیا محدود است و به همین دلیل ارتباط خیلی زیادی با اطراف خود نداشته است.

ورود به صفحه اختصاصی گنجینه های موزه بریتانیا

موزه بریتانیا

موزه بریتانیا

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.