karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

15 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروزه گوریل ها تحت حفاظت به زندگی خود ادامه می دهند و انسان هایی از این موجودان در مقابل شکارچیان محافظت می کنند . در #پارک ملی ویرونگا واقع در #جمهوری دموکراتیک کنگو ، که به آن جواهر تاج #آفریقا گفته می شود در کوه های جنگلی این سرزمین آخرین گوریل های سیاره ی زمین زندگی می کنند که خطرات زیادی جان این موجودات را تهدید می کند و شکارچیان بزرگترین تهدید به حساب می آیند . 

کسانی که از این حیوانات حفاظت می کنند جانشان نیز در خطر است . تا به حال 140 تن از این محافظان کشته شده اند . برخی از مناطقی که از این حیوانات محافظت می شود بسیار خطرناک می باشد . مانند قسمت های جنوبی . 

در ادامه با یکی از محافظان به نام اِنِسنت اِمبروونه پای صحبت خواهیم نشست به حرف هایش گوش خواهیم داد . از خودش و از زبان بقیه محافظ های گوریل ها به سوال هایمان پاسخ خواهد داد . 

همراه کارناوال باشید . 

 
محافظ گوریل ها
گوریل

محافظان گوریل ، مردانی از جنس طبیعت

#نشنال جئوگرافیک ارتباطی با یکی از این محافظان از طریق اسکایپ انجام داد و سوالاتی را مطرح کرد . جواب ها بسیار جالب بودند . متوجه شدیم که این کار از پدر او به ارث رسیده و در حال حاضر این کار یعنی حفاظت از گوریل ها را به فرزندان خود نیز آموزش می دهد . 

این شغل نیازمند روحیه ای قوی و در عین حال مهربان است . انسان هایی وجود دارند که جان خود را برای نجات حیوانات به خطر می اندازند و این کار را وظیفه ی خود می دانند . کم هستند این گونه انسان ها . 

این مردان و زنان ساعت ها در جنگل گشت زنی می کنند و به دنبال شکارچیان می گردند . شکارچی هایی که با بی رحمی تمام به شکار می پردازند و اگر کسی در مقابل راه قرار بگیرد از کشتن او نیز هراسی ندارند . 

در ادامه سوالاتی که می خوانید بسیار مهم هستند و جواب ها تاثیر گذار . 

محافظان گوریل ها
محافظ گوریل ها
محافظ گوریل ها

پدرت تو را تشویق کرد تا در کنار گوریل ها کار کنی . درباره ی دوران کودکی خود برایمان بگو . 

پدر من از اولین کسانی بود که از مردم خواست درباره ی گوریل ها و نجات جان این موجودات اقدامی  انجام شود . سال 1987 بود و در جومبا زندگی می کردیم و همین موقع بود که برای اولین بار با یک گوریل برخورد کردم . 

پدرم به من آموخت که چگونه با این موجودات ارتباط بر قرار کنم . او همیشه می گفت ما باید از گوریل های کوهستان مراقبت کنیم چون در حال انقراض هستند و از طرفی پسر عمو های ما به حساب می آیند . از آن موقع بود که من به این موجودات علاقه مند شدم ، برای این که بسیار شبیه به ما انسان ها هستند . در سال 2009 پدر من از دنیا رفت ولی به من آموخته بود آن چه که می دانست و من راه او را ادامه می دهم . 

در حال حاضر به فرزندان خود نیز می آموزم که در آینده راه من و پدرم را پیش بگیرند . من سه پسر و چهار دختر دارم . 

محافظ گوریل ها
محافظ گوریل ها
بچه گوریل

ایا به همراه خانواده در جنگل زندگی می کنی ؟

در اوایل دوران کاری همگی در جنگل زندگی می کردیم . در دوران جنگ مجبور شدم خانواده ی خود را به شهر بفرستم . خانواده ی من در شهر گوما زندگی می کنند ولی من در جنگلی واقع در رومانگابو در نزدیکی پارک ملی ویرونگا زندگی می کنم . 

محافظ گوریل ها
گوریل

چه خطرات اصلی جان گوریل ها را تهدید می کند ؟

در طول جنگ هیچ کنترلی توسط محافظان صورت نمی گرفت . شورشی ها به جنگل می رفتند و سعی در نابودی آن داشتند و این عمل یکی از عوامل اصلی به خطر افتادن جان گوریل ها بود . 

امروزه اصلی ترین خطر ها را بیماری و شکارچیان بوجود می آورند . 

محافظان گوریل در کنار یک گوریل شکار شده
محافظ گوریل ها در حال از بین بردن یک تله

شما چگونه از گوریل ها محافظت می کنید ؟

در سال 2007 اتفاق ناگواری به وقوع پیوست . ما 7 #گوریل را از دست دادیم و از این موضوع بسیار ناراحت شدیم . از آن موقع تضمیم گرفتیم که تمام تلاشمان را برای حمایت از این حیوانات انجام دهیم تا دیگر شاهد از دست دادن گوریل ها نباشیم و مطمئن باشیم که این حیوانات در سلامت کامل به زندگی در جنگل های کوهستانی و زیبای این منطقه ادامه می دهند . 

هر روز با ماشین به گشت زنی می رویم ، در درون جنگل ها گشت می زنیم تا نگذاریم کسی به گوریل ها آسیب بزند . 

گاهی اوقات با تله های شکارچیان برخورد می کنیم و این بسیار ناراحت کننده می باشد . 

محافظ گوریل ها
محافظ گوریل ها
محافظ گوریل ها

هدف شکارچی ها از شکار بدست آوردن گوشت گوریل ها است ؟

نه این طور نیست . آن ها برای پول شکار می کنند . آن ها گوریل ها را به افراد ثروتمند می فروشند و این ثروتمندان گوریل ها ر به عنوان حیوان خانگی در حیات و یا باغ خود نگه می دارند . 

آن ها تصور می کنند که بهتر است یک بچه گوریل را بگیرند و با خود برند و این گونه زنده خواهد ماند . ولی سخت در اشتباه هستند چون اگر یک گوریل را از محل زندگی طبیعی آن دور کنی یک روز خواهد مرد و یا با مشکلات زیادی برخورد خواهد کرد . این حیوانات باید در محیط طبیعی خود به زندگی ادامه دهند . 

گوریل شکار شده
گوریل به همراه بچه ی خود
گوریل ها

تا کنون چند محافظ در راه حمایت از گوریل ها کشته شده اند ؟

ما 140 محافظ را به هنگام خدمت از دست داده ایم . آن ها به دست شورشی ها و یا شکارچی ها کشته شده اند . 

ما در این کشور با مشکلات زیادی برخورد داریم .

محافظ گوریل ها
محافظ گوریل ها
محافظ گوریل ها

آیا تا به حال مورد حمله قرار گرفته ای ؟ در خطر هستی ؟

بله ، من دوبار مورد حمله قرار گرفته ام . یک بار که در حال رانندگی بودم به من حمله شد و دو تن از محافظان من کشته شدند . 

خشونت در این جا به اوج خود رسیده است . 

محافظ گوریل ها

آیا درون جنگل با اسلحه حرکت می کنید ؟

ما همیشه اسلحه به دست هستیم چون هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد . شکارچی ها هرگاه با ما برخورد کنند تیر اندازی را شروع می کنند و ما آن ها را بی جواب نخواهیم گذاشت . 

محافظ گوریل ها

همسر شما در این باره چه نظری دارد ؟ آیا از شما می خواهد که این شغل را رها کنید ؟

همسرم هر روز نگران سلامتی من هست ولی ما تصمیم گرفته ایم تا از طبیعت محافظت کنیم و این تصمیم را نمی شود عوض کرد . 

گوریل ها
گوریل ها

زندگی خودت را با گوریل ها برای ما شرح دهید . آیا ارتباط نزدیکی با این حیوانات داری ؟

زمانی که در جنگل در کنار این حیوانات هستم به خوبی به رفتار و نوع ارتباط آن ها با یکدیگر نگاه می کنم و از این که در ارامش و سلامت هستند لذت می برم . تا به حال فقط 18 متر به گوریل ها نزدیک شده ام . 

گاهی اوقات بچه گوریل ها و یا نوجوان ها بیشتر به ما نزدیک می شوند و ما نیز می توانیم نزدیکتر برویم ، یعنی 6 متر با آن ها فاصله داریم . 

محافظ گوریل ها
بچه گوریل
گوریل

آیا هرکدام از آن ها را بطور جداگانه میشناسی ؟ آیا گوریل مورد علاقه ی خودت را داری ؟

بله من تک تک آن ها را میشناسم چون اولین نفری هستم که این حیوانات را شناسایی کردم . گوریل هایی که مورد حمایت ما هستند از 8 خانواده تشکیل شده اند . گوریل مورد علاقه ی من کادوگو نام دارد . او زمانی که به دنیا آمد سری کچل داشت و حالا نیز سری تاس دارد . ( با خنده می گوید و می خندد ) 

او شبیه به یک مرد پیر است . زمانی که به رفتار و چهره ی او نگاه می کنی متوجه خواهی شد که چقدر شبیه به انسان ها هستند . 

گوریل
گوریل
گوریل

چه چیزی باعث شده تا به این حیوانات علاقه مند باشی ؟

من به این دلیل گوریل ها را دوست دارم چون که بسیار شبیه به ما انسان ها هستند . اگر به چهره و سر ، پا ها و انگشتان این موجودات نگاه کنی کاملا شبیه به من هستند . من آن ها را فرزندان خود می دانم . 

زمانی که باهم بازی می کنند و ارتباط برقرار می کنند بسیار شبیه به انسان ها می شوند و در عین حال بسیار بامزه هستند .

محافظ گوریل ها
محافظ گوریل ها

انگار که در باغ وحش هستی ؟

ما در حال حاضر از 4 گوریل محافظت می کنیم ، سه گوریل کوهستان و یکی از نوع زمین های پست . این ها در پارک ملی زندگی می کنند . 

بعضی از بچه گوریل ها از درگیری ها و اتفاقات سال 2007 جان سالم به در برده اند و ما تصمیم گرفتیم تا به این جا منتقل شوند و مورد حمایت قرار بگیرند . 

کوهستان جنگلی
محافظ گوریل ها

چه چیزی در کار تو شوق و ذوق ایجاد می کند و باعث می شود در این راه پیش بروی ؟

من زمانی که میبینم گوریل ها نجات پیدا می کنند حس خوبی دارم و این برای من الهام بخش است . من هرگز دوست ندارم حتی یک عدد از این موجودات را از دست بدهیم چون آخرین بر روی این کره ی زمین هستند . 

محافظ گوریل ها

سخن کارناوال

انسان ها و شکارچیان چگونه می توانند این حیوانات را شکار کنند ؟ نظر شما چیست ؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید . 

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

فاطمه سادات.

من فاطمه اهل کشور ایران بهمراه همسر و دوفرزندم مهدی ۸ساله و زهرا ۳ساله امروز از پارک گوریل در گما برگشتیم. فوق العاده جذاب و طبیعت عالی

انتشار:08 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.