karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روزانه پروازهای بسیاری در سراسر جهان انجام می شود و هواپیماها میلیون ها مسافر را به مقاصد مختلف می رسانند. این ماشین های غول آسا به حدی در جنبه های مختلف زندگی به یاری بشر آمده اند که تصور نبود آنها می تواند شبیه یک کابوس باشد. کاربرد این وسیله تنها به جا به جایی مسافران ختم نمی شود و بسیاری از محموله های بازرگانی نیز توسط هواپیماها از جایی به جای دیگر می روند؛ اما سر و کله این غول از کجا در زندگی انسان پیدا شد؟ آیا تصوری از دنیایی که در آن پرواز انسان غیر ممکن بود دارید؟ چه کسی برای اولین بار به این فکر کرد که انسان می تواند بال در بیاورد و همچون پرندگان آسمان را در نوردد؟

این پرسش ها و پرسش های مشابه دیگر ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده و ممکن است به هنگام سوار شدن به هواپیما به ذهن شما هم خطور کند. باید بدانید 17 دسامبر سالگرد پرواز نخستین هواپیمای موتوردار جهان است؛ روزی که رویای برادران رایت به تحقق پیوست و توانستند به پرواز درآیند. کارناوال می خواهد شما را با تاریخچه غول آسمان ها آشنا کند و برای‌تان از مراحل اختراع آن بگوید. می خواهیم به سال ها پیش سفر کنیم و دنیایی متفاوت را ببینیم؛ زمانی که طی کردن هزاران کیلومتر در چند ساعت رویایی بیش نبود و پرواز کردن انسان همچون یک طنز جلوه می کرد.

همراهمان باشید و مطالعه این مطلب جذاب را از دست ندهید...

برادران رایت

پرواز را مدیون چه کسانی هستیم؟

راستش را بخواهید دنیا یک تشکر درست و حسابی به ویلبر رایت (Wilbur Wright) و برادر کوچکترش اورویل (Orville) بدهکار است؛ آنها بودند که با کنجکاوی و پشتکارشان توانستند دست به کاری بزرگ بزنند و کمک بسیار بزرگی به بشر کنند. آنها در زمانی که تب پرواز دنیا را فرا گرفته بود، تمام تلاش خود را به کار گرفتند و شکست های بسیاری را متحمل شدند تا این رویای بشر را تحقق ببخشند.

ویلبر در ۱۶ آوریل ۱۸۶۷ به عنوان فرزند سوم خانواده به دنیا آمد و اورویل نیز در ۱۹ اگوست ۱۸۷۱ متولد شد و ششمین فرزند خانواده بود. پدرشان، میلتون (Milton) یک کشیش بود و تا زمان رسیدن به مقام اسقفی همیشه در سفر به سر می برد. البته مادر این برادران، سوزان نیز سررشته ای در اختراع داشت و همیشه دوست داشت چیزهای تازه ای خلق کند.

از گفته های این برادران چنین بر می آید که آنها در کنار زندگی و بازی با یکدیگر، کار هم کردند و با نگاه تیزبین به اطراف‌شان می نگریستند تا سر از کار وسایل پیرامون خود در بیاورند. اورویل همیشه از درس فرار می کرد و سرگرمی های خارج از کلاس را بیشتر دوست داشت. همین بازیگوشی او باعث شد تا در امتحانات سال آخر دبیرستان رد شود و دیگر به درس ادامه ندهد. او برای خودش یک مغازه چاپ و پرینت تاسیس کرد و تکثیر هفته نامه ای به نام اخبار وست ساید (West Side News) را به راه انداخت. ویلبر هم به عنوان ویرایشگر در کنار برادرش مشغول به کار شد.

در همین زمان بود که مادر برادران رایت در اثر ابتلا به سِل در گذشت و تغییرهایی در مسیر زندگی آنها صورت گرفت. این دو برادر به سراغ مهم ترین علاقه زندگی‌شان در آن زمان، یعنی دوچرخه رفتند و در سال 1892 مغازه ای را برای فروش و تعمیر دوچرخه باز کردند. طراحی دوچرخه ای امن تر و جدید تر دغدغه بسیاری از مردم آن زمان بود و همین تب باعث شد تا ۴ سال بعد از تاسیس مغازه، برادران رایت طراحی نوع جدیدی از دوچرخه را آغاز کنند. اورویل برای این دوچرخه توپی ساخت که خودش روغن کاری مربوط به زنجیر چرخ را انجام می داد.

اما چه شد که این دو برادر سر از اختراع هواپیما در آوردند؟ این سوالی است که پاسخش را در ادامه مطلب خواهید یافت.

ویلبر رایت

ویلبر رایت

ویلبر رایت

اورویل رایت

اورویل رایت

اورویل رایت

رویای برادران رایت

به گفته دو برادر داستان پرواز از زمانی شروع شد که پدرشان در جریان سفرهایش یک هلیکوپتر اسباب بازی برای آنها خرید. بد نیست بدانید طرح اولیه ساخت هلیکوپتر برای اولین بار حدود ۴۰۰ سال بعد از میلاد و توسط چینی ها ارایه شد و آنها از این طرح برای ساخت اسباب‌بازی‌های فرزندان‌شان استفاده می کردند. اسباب بازی برادران رایت توسط یکی از دانشمندان هوانوردی در فرانسه به نام آلفونس پناد (Alphonse Pénaud) ساخته شده بود و چوب‌پنبه، نی چوبی، کاغذ و لاستیکی که به دور پره های آن می چرخید اجزای آن را تشکیل می دادند. همین وسیله بازی، جرقه ای در ذهن دو برادر شد؛ جرقه ای که بعد ها تمام وجودشان را شعله ور کرد و اختراعی بزرگ را برای‌شان به ارمغان آورد.

بعدها در برهه ای از زمان، خانواده رایت به هند رفتند و در آنجا اورویل با چیزی به نام بادبادک آشنا شد؛ پدیده ای که او نمی توانست لحظه ای چشم از آن بردارد. در نتیجه به همراه برادرش به ساختن بادبادک مشغول می شد تا رمز و راز این وسیله بازی را بشناسد. این بادبادک هم سهمی در رویای پرواز این دو برادر داشت و ذهن‌شان را بیشتر به این ماجرا مشغول کرد.

اصل ماجرا اما هنگامی آغاز شد که دو برادر به فروش و تعمیر دوچرخه مشغول بودند و در عین حال خبرهای مربوط به پرواز را نیز دنبال می کردند. در آن زمان بشر در حال کَلَنجار رفتن با گلایدر بود و سعی داشت تا حدودی رویای پرواز را محقق کند. در یکی از روزها دو برادر خبری در مورد یک مهندس آلمانی به نام اوتو لیلینتال (Otto Lilienthal) خواندند؛ وی در تاریخ 10 آگوست 1896 در اثر سقوط با گلایدرِ ساخته خود، در گذشته بود. این خبر انگیزه این برادران را چندین برابر کرد و تکاپویی در آنها به راه انداخت.

برادران رایت شروع به جمع آوری اطلاعات راجع به پرواز کردند و برای اولین قدم در سال 1899 موفق به طراحی نمونه اولیه گلایدر خود شدند. آنها برای ادامه کار به مکانی احتیاج داشتند که بادهای شدیدی در آن وجود داشته باشد بنابراین کوله بار خود را جمع و همه زندگی خود را در سال 1900 به شهری در کارولینای شمالی منتقل کردند. این شهر کیتیهک (Kitty Hawk) نام داشت و بادهای شدیدی در آن می وزید. البته این تمام ماجرا نبود و دمای هوا، توفان، بادهای سرد، تنهایی و حتی حضور پشه‌ها مشکلات زیادی را برای این دو برادر به وجود آوردند. با این وجود کیتیهک منطقه هموار و بدون گیاهی در خود داشت و مکانی به دور از چشم مردم و خبرنگاران بود پس بهترین موقعیت را برای تحقیقات آنها فراهم می کرد.

با وجود همه مشکلات در همان سال گلایدر واقعی آنها آماده شد و توانست به پرواز درآید؛ اما این موفقیت چندان چنگی به دل نمی زد. در سال 1901 برادران رایت گلایدر دیگری را آماده کردند و به آسمان فرستادند؛ ولی هنوز یک جای کار ایراد داشت. آنها پس از این دو پرواز فهمیدند که تاب دادن بال ها تاثیر به سزایی در مهار صعود و فرود دارد و از سوی دیگر باید در ابعاد آنها نیز تجدید نظر کنند. در سال 1902 گلایدری شبیه به هواپیما توسط آنها ساخته شد و پرواز نسبتا موفقی هم داشت؛ اما هنوز چند قدمی باقی مانده بود تا این دو به هدف‌شان برسند. 

گلایدر برادران رایت

گلایدر برادران رایت در سال 1901

گلایدر برادران رایت

گلایدر برادران رایت

گلایدر برادران رایت

نخستين پرواز برادران رایت

برادران رایت برای اصلاح مدل های پیشین گلایدرها اقداماتی را ترتیب دادند و توانستند اتاقکی مناسب برای آن بسازند و موتوری نیز در آن تعبیه کنند. چیزی که این بار ساخته بودند دیگر یک گلایدر نبود بلکه کاملا به یک هواپیما شباهت داشت.

آنها نام هواپیمای خود را پرنده رایت 1(Wright Flyer I) گذاشتند و تصمیم گرفتند اولین پرواز را در یکشنبه 13 دسامبر 1903 انجام دهند؛ اما بر اساس اعتقادات پدرشان یکشنبه ها روز مناسبی برای کار نبود پس آن را به دوشنبه موکول کردند. اینکه هدایت این پرواز تاریخی نصیب چه کسی می شد را انداختن سکه تعیین کرد و قرعه به نام ویلبر افتاد. پرواز نه تنها رضایت بخش نبود بلکه هواپیما سقوط هم کرد و همه حساب و کتاب ها را به هم ریخت.

دو برادر ناامید نشدند و سه روز را صرف تعمیر و بازسازی هواپیمای‌شان کردند. اورويل در روز 17 دسامبر در ساعت 10:35 با پرنده رایت 1 به پرواز درآمد و به مدت 12 ثانیه طعم واقعی پرواز را چشید و توانست 37 متر را در آسمان ها بپیماید. البته این تنها شروع ماجرا بود...

 برادران رايت در همان روز با حضور 5 شاهد 3 پرواز ديگر انجام دادند. در پرواز دوم و سوم مسافت طی شده به 53 و 61 متر رسید و ارتفاع آنها از زمین حدود 3 متر بود. در آخرين پرواز ويلبر به آسمان رفت و موفق شد در مدت 59 ثانیه مسافتی در حدود 284 متر را طی کند.

روزنامه های محلی پس از شنیدن ماجرای پرواز، این دو برادر را دروغگو خواندند و به هیچ وجه واقعیت را نپذیرفتند. بنابراین ویلبر در سال 1908 هواپیما را به فرانسه برد و مدت کوتاهی با آن پرواز کرد تا همه مردم آنها را بشناسند. این دو برادر در اروپا اشخاص مشهوری شدند و مقامات سلطنتی و سران سیاسی از آنها استقبال کردند. در سال 1909 دو برادر به آمریکا بازگشتند؛ حالا ویلبر و اورویل تجار ثروتمندی شده و قراردادهای زیادی برای هواپیما در آمریکا و اروپا بسته بودند.

نخستین پرواز برادران رایت

دست نوشته های برادران رایت

یادداشت های برادران رایت

یادداشت های برادران رایت

ویدیویی کمتر دیده شده از نخستین پرواز برادران رایت

سرنوشت برادران رایت چه شد؟

 پرواز سال 1903 پایان ماجرای اختراع هواپیما نبود. برادران رایت در سال های بعد نیز نمونه های دیگری از آن را ساختند. در سال 1904 هواپیمای بعدی با نام پرنده رایت 2 (Wright Flyer II) ساخته شد و برادران رایت ۱۰۵ پرواز با آن انجام دادند. در تاریخ ۲۰ دسامبر همان سال ویلبر به مدت ۵ دقیقه پرواز کرد و برای نخستین بار چرخش کامل را در حین پرواز انجام داد.

پرنده رایت ۳ (Wright Flyer III)  سومین هواپیما بود و اورویل رایت در سال ۱۹۰۵ با آن به پرواز درآمد. این ماشین جدید به موتور تازه و سخت‌افزار جدیدتری مجهز بود و همین امر افزایش کارایی آن را در پی داشت. در سال 1910 دو پرواز تاریخی در زندگی آنها رخ داد؛ نخستین پرواز مربوط به پرواز اورویل بود در حالی که ویلبر نیز به عنوان مسافر در کنار او حضور داشت و این اولین پرواز آنها در کنار یکدیگر بود. دومین پرواز با حضور پدرشان انجام شد و میلتون نیز توانست در سن 82 سالگی اوج گرفتن در آسمان را تجربه کند.

ویلبر در ژوئن 1911 آخرین پرواز خود را انجام داد و در نهایت در روز 30 می 1912 بر اثر بیماری تیفویید در گذشت. 

اورویل پس از مرگ برادرش مدیریت شرکت رایت را بر عهده گرفت؛ اما در سال 1915 آن را فروخت و در سازمان های دیگری مشغول به کار شد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: 

کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا ( The National Advisory Committee for Aeronautics) به‌ اختصار ناکا (NACA)

اداره کل ملی هوانوردی و فضا (National Aeronautics and Space Administration) به اختصار ناسا (NASA)

اتاق بازرگانی هوایی (Aeronautical Chamber of Commerce)

انجمن صنایع هوافضا (Aerospace Industries Association)

او همچنین موفق شد در سال ۱۹۳۳ برنده مدال فرانکلین شود؛ جایزه‌ای علمی و مهندسی که توسط موسسه فرانکلین در فیلادلفیا، در ایالات متحده آمریکا اهدا می‌شود و امروزه آن را با عنوان نشان بنجامین فرانکلین می شناسند. اورویل سال ها پس از برادر خود و در تاریخ 30 ژانویه 1948 در گذشت اما نام این دو برادر برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.

برادران رایت

برادران رایت

 مدعیان دیگر نخستین پرواز

بد نیست بدانید که هنوز هم بسیاری پرواز برادران رایت را به عنوان اولین پرواز قبول ندارند و اشخاص دیگری را صاحب این افتخار می دانند. یکی از مدعیان نخستین پرواز کشاورزی اهل زلاندنو به نام ریچارد پیرس (Richard Pearse) بود که می گفت 9 ماه زودتر از برادران رایت موفق به پرواز شده است. 

مدعی دیگر کلمن ایدر (Clément Ader) فرانسوی بود و گوستاو آلبین وایتهید (Gustave Albin Whitehead) آلمانی نیز ادعا داشت که موفق شده بین سال های 1901 و 1902 چندین بار پرواز کند. 

البته بسیاری از مورخان هوانوردی و کارشناسان بر اساس شواهد تاریخی ادعای این افراد را تکذیب کرده و معتقدند که آنها تنها مطالعات و اختراعاتی در زمینه پرواز داشته اند؛ اما مانند برادران رایت موفق به پرواز نشده اند. 

پرواز برادران رایت

حقایق جالب در مورد برادران رایت

  • برادران رایت هیچ وقت به دانشگاه نرفتند و تنها به صورت تجربی مطالعات دیگر پیشروان صنعت هوایی آن دوران را دنبال می کردند.
  • آنها هیچ گاه ازدواج نکردند. ویلبر در این باره گفته است که آن قدر وقت ندارد که هم به هواپیما برسد و هم به همسر.
  • دوچرخه برادران رایت در موزه ملی هوافضا (National Air and Space Museum) متعلق به موسسه اسمیتسونین ( Smithsonian Institution) در واشینگتن دی.سی نگهداری می شود.
  • هواپیمای پرنده رایت 1 نیز در گوشه ای از موزه ملی هوافضا به چشم می خورد و در معرض بازدید عموم قرار دارد.

معرفی هواپیمای برادران رایت

  • علی رغم تمام شواهد هنوز هم بسیاری از کارشناسان انجام اولین پرواز توسط برادران رایت را تکذیب می کنند.

دوچرخه برادران رایت

هواپیمای برادران رایت

سخن آخر

در زمانی که بسیاری سفر با پرواز را تنها یک طنز می دانستند، برادران رایت به صورت شبانه روزی تلاش می کردند تا رویای بزرگ‌شان را تحقق ببخشند. آنها همه سختی ها را به جان خریدند تا خدمتی به بشر بکنند و تا همیشه نام‌شان در تاریخ ماندگار شود. این بار که سوار هواپیما شدید به این ماشین غول پیکر بیشتر فکر کنید و به این بیاندیشید که راحتی امروز آن قدرها هم ارزان به دست نیامده است.

از این سفر تاریخی لذت بردید؟

چه چیزهای دیگری در مورد برادران رایت می دانید؟

منتظر دیدگاه های‌ شما هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.