
کارناوال
نویسنده ارشد کارناوال
انتشار
15 فروردین 1397
به روز رسانی
15 شهریور 1398
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، علیرضا زمانی -فعال گردشگری- در نشست بررسی نقش رویدادهای گردشگری ورزشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان، با نگاهی بر جامجهانی روسیه ۲۰۱۸ و ارایه گوشهای از تاریخچه مسابقات ورزشی در جهان گفت:
به عقیده مورخان اولین مسابقات ورزشی تحت عنوان المپیک در یونان باستان به انجام میرسیده که در اواخر قرن ۱۹ میلادی از نو احیا شد.
او با اشاره به اینکه تاریخچه جامجهانی به سال ۱۹۳۰ بر میگردد ادامه داد:
مسابقات حرفهای فوتبال در رده مردان و بین اعضای فدراسیون بینالمللی فوتبال (FIFA) تاکنون ۲۰ بار هر چهار سال یک بار برگزار شده و این مسابقات تنها در سالهای ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ به علت وقوع جنگ جهانی انجام نشده است.
ورزش و گردشگری
این فعال گردشگری، جامجهانی فوتبال را بالاترین جایگاه گردشگری ورزشی دانست که بسیاری از کشورها برای تقویت زیرساختهای گردشگری خود از آن بهره میبرند.
او با بیان اینکه آفریقای جنوبی مصداق بارز این نوع سیاست اقتصادی و اجتماعی است توضیح داد:
چین در المپیک پکن بسیاری از مراکز اقامتی خود را به بهانه میزبانی این مسابقات راهاندازی و پس از اتمام رویداد از آن در زمینه میزبانی گردشگران استفاده کرد. مجموعه بزرگ آزادی نیز در سال ۱۳۵۲ برای میزبانی مسابقات آسیایی ساخته شد.
اثرات اقتصادی و اجتماعی رویدادهای ورزشی
زمانی با اشاره به برخی اثرات اقتصادی و اجتماعی رویدادهای ورزشی گفت:
در نتیجه مطالعاتی که در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگری برخاسته از آن انجام گرفته، از این رویدادها بهعنوان عاملی برای بالابردن کیفیت زندگی ساکنان، بهبود اقتصاد و افزایش غرور و روحیه در جامعه نام برده شده است.
او بیان کرد:
بدیهی است گردشگری به دلیل تاثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی؛ به ویژه درآمدزایی و تاثیر در رشد اقتصادی کشورها، منبع مهمی برای فعالیتهای تجاری، کسب درآمد، اشتغالزایی، ارزآوری، مبادلات خارجی و رونق مناطق مختلف محسوب میشود.
این فعال گردشگری افزود:
با برگزاری رویدادهای ورزشی گردشگران با فرهنگ، قابلیتها و جاذبههای گردشگری کشور میزبان آشنا میشوند و این موضوع باعث تبادل فرهنگی میان کشورهای مختلف میشود.
او تاکید کرد:
مطالعات انجامگرفته در ۳۲ سال اخیر نشان میدهد که میزبانی رویدادهای ورزشی سود اقتصادی زیادی برای جامعه میزبان دارد.
جابه جایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی
او به موضوع جابه جایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی اشاره کرد و گفت:
شکی نیست که مسابقات جام جهانی پر بازدیدترین و جذابترین رویداد ورزشی دنیاست، فوتبال ورزشی است که از ابعاد جنبههای اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی حایز اهمیت است.
زمانی ادامه داد:
اینجا نیز همانند گردشگران که از آنها بهعنوان صادرات یاد میشود، این هواداران تیم های ملی کشورها هستند که با هزینه کرد و صرف حضور خود موجب افزایش ضریب امنیت در ابعاد مختلف از جمله سرمایهگذاری میشوند.
زمانی با اشاره به بیت صیاد پی صید دویدن عجبی نیست/صید از پی صیاد دویدن مزه دارد، گفت:
برعکس سایر محصولات که ارایه کننده به دنبال خریدار است، این خریداران هستند که در گردشگری به دنبال عرضهکنندگان هستند. شش عامل توسعه زیرساخت و مدیریت، اقتصادی، سرمایه اجتماعی، توسعه و ارتقا، همدلی و رفاقت و توسعه فرهنگی بهعنوان مولفههای موثر در برگزاری رویدادهای ورزشی شناسایی شده اند.
اثرات مثبت و منفی اقتصادی گردشگری ورزشی
او در ادامه افزایش سطح اشتغال و درآمد، ایجاد کسبوکار و فرصت های شغلی جدید، افزایش فرصت برای کارآفرینان جامعه و افزایش استانداردهای زندگی و قدرت خرید مردم را اثرات مثبت اقتصادی گردشگری ورزشی اعلام کرد و گفت:
از اثرات منفی اقتصادی گردشگری ورزشی میتوان به ایجاد اشتغال کاذب در زمان رویداد ورزشی و بیکاری پس از اتمام رویداد، هزینه بالای توسعه امکانات و زیرساختها برای گردشگری ورزشی و افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن و مراکز اقامتی اشاره کرد.
این فعال گردشگری در پایان با اشاره به اهمیت حضور ایران در جامجهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت:
جالب است بدانید پس از قرعهکشی جامجهانی و قرار گرفتن ایران در گروه مرگ، توجه جهانیان از ۳۵ درصد به ۷۳ درصد نسبت به کشورمان افزایش پیدا کرد و این مهم با وجود دغدغههای فنی میتواند به فرصتی برای جذب گردشگران تبدیل شود.
#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.
دیدگاه جدید