karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 
کوله گردی

پیدایش اوقات فراغت در زندگی بشر باعث شد تا به دنبال راهی برای گذراندن آن باشد. فعالیت های گوناگونی در این زمینه شکل گرفت که هر یک نیاز گروهی از مردم را رفع می کردند و در این میان سفر از طرفداران زیادی برخوردار شد. در طول زمان شکل های متنوعی از آن پدید آمد و مقاصد آن قدر زیاد شدند که هر شخص می توانست با توجه به شرایط خود یکی را به راحتی انتخاب کند، کوله بارش را ببندد و راهی سفر شود.

برخی تلاش کردند تا این فعالیت را از چهارچوب های معمول خود خارج کنند تا شکل تازه ای به آن بدهند و پاسخگوی نیاز گروه های خاصی باشند. این اشکال تازه هزینه های کمتری برای مسافران داشتند و آسیب کمتری را متوجه محیط زیست می کردند. یکی از این اشکال تازه با عنوان کوله گردی ( BackPacking | بک پگینگ ) شناخته می شود که امروزه طرفداران بسیاری را در سراسر جهان پیدا کرده است.

کوله گردی همانند بسیاری از انواع سفر، شرایط و ویژگی های خاص خودش را دارد و می تواند تجربه ی متفاوتی از سفر را برایتان رقم بزند. شاید شما هم دلتان بخواهد با این نوع سفر بیشتر آشنا شوید و اصول آن را بشناسید.

در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم چگونه می توانید سفرهای کوله گردی خود را آغاز کنید و تنها به اصول اولیه آن می پردازیم. در آینده و در مطالب جداگانه ای به طور مفصل به جزئیات این فعالیت خواهیم پرداخت.

با کارناوال همراه باشید...

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای جامع بک پکینگ


کوله گردی

کوله گردی

کوله گردی یا بَک پَکینگ | تجربه ای متفاوت از سفر

پیش از آنکه به اصول کوله گردی بپردازیم بهتر است تعریفی از این روش سفر داشته باشیم. گوله گردی ( back packing ) نوعی گردش یا سفر با پیاده روی طولانی می باشد که در آن گردشگر از کوله پشتی برای حمل وسایل خود استفاده می کند. از مزایای این نوع سفر این است که هزینه های گردشگران تا حد زیادی کاهش می یابد و فرد تجربیات تازه ای را در این راه به دست می آورد.

این سفر می تواند از چندین ساعت تا چندین روز طول بکشد و در هر محیطی اعم از شهری یا طبیعی صورت گیرد.

برخی کمپینگ را بخشی جدانشدنی از سفرهای کوله گردی می دانند در حالی که اینطور نیست؛ اقامت در کوله گردی باید به شکلی ارزان تمام شود و کوله گردان می توانند به جز کمپینگ، از مهمانسراهای ارزان قیمت و یا خانه های محلی نیز استفاده کنند و ممکن است در طول سفر هیچ گونه اقداماتی برای کمپینگ و شب مانی در طبیعت انجام ندهند.

با وجود اینکه پیاده روی های طولانی جزء جدانشدنی سفرهای کوله گردی هستند اما در صورت لزوم می توان از وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کرد. البته به خاطر داشته باشید که استفاده ار خودروی شخصی را باید به فراموشی بسپارید چرا که یکی از اهداف مهم کوله گردی، سفر با کمترین آسیب به محیط زیست می باشد.

برای رعایت همه ی قوانین این فعالیت کافیست این 4 اصل را به خاطر داشته باشید:

هیچ چیزی به جز رد پا از خود باقی نگذارید.

هیچ چیزی جز عکس را با خود نبرید.

هیچ چیزی را جز زمان نکُشید.

هیچ چیزی را جز خاطرات نگه ندارید.

کوله گردی
کوله گردی

آغاز سفر کوله گردی

برای آنکه بخواهید اولین تجربه ی کوله گردی را برای خود رقم بزنید باید کارهایی را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید و یا مشکلات را به حداقل برسانید.

1- پیدا کردن یک همراه باتجربه

در آغاز این مسیر به راهنمایی های یک فرد باتجربه نیاز دارید. اگر در میان دوستانتان فردی را سراغ دارید که این سفر را تجربه کرده است، از او بخواهید تا در این سفر شما را همراهی کند.اگر هم دوستی همراه پیدا نکردید، می توانید از موسسات طبیعت گردی که فعالیت هایی را در این زمینه انجام می دهند کمک بگیرید.

به کتاب خواندن و مطالعه سفرنامه ها اکتفا نکنید. برخی حوادث آن قدر غیر مترقبه هستند که برای پشت سر گذاشتن آنها نیاز به حضور یک همراه با تجربه دارید.

کوله گردی

2- مشخص کردن مسیر برای سفر

هر سفری به یک مقصد خاص ختم می شود. در مورد کوله گردی هم باید مقصدی برای سفر وجود داشته باشد و مسیر رسیدن به آن مشخص شود. برای این کار به مشورت همراهتان احتیاج دارید و باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

* زمان

اولین نکته در انتخاب مقصد میزان زمانی است که می توانید در سفر بگذرانید. زیاد به خودتان سخت نگیرید ممکن است تنها یک آخر هفته را بتوانید در سفر باشید اما برای قدم اول همین تجربه هم بسیار ارزشمند است.

کوله گردی

* آمادگی جسمانی

توانایی های بدنی خود را بسنجید. توجه داشته باشید و برای شروع، مسیر راحت تری را با پیاده روی کمتر انتخاب کنید. خیلی عجله نکنید با گذشت زمان و انجام سفرهای متعدد، توانایی لازم برای مسیرهای طولانی را نیز به دست خواهید آورد. ممکن است قبل از سفر احتیاج به تمرینات خاص ورزشی داشته باشید پس زمان لازم برای آنها را هم در نظر بگیرید.

کوله گردی

* فاصله

با در نظر گرفتن توانایی خود میزان مسیری را که می توانید در یک روز بپیمایید را تخمین بزنید. در این تخمین به وزن کوله پشتی خود نیز توجه کنید چرا که تا حد زیادی از سرعت شما می کاهد. برای شروع مسیر های ساده و بین 5 تا 13 کیلومتر را در نظر بگیرید و کم کم این فاصله را افزایش دهید.

کوله گردی

* مسیرهای کوهستانی

اگر تجربه ی کوهنوردی دارید و یا با اصول اولیه آن آشنا هستید می توانید مسیرهای کوهستانی را نیز برای خود در نظر بگیرید. اما توجه داشته باشید که وزن کوله پشتی شما تا حد زیادی از سرعت شما می کاهد. اگر تجربه و توانایی این کار را ندارید مسیرهای صاف را انتخاب کنید و ماجراجویی در کوهستان را به زمان دیگری موکول نمایید.

کوله گردی

* فصل سفر

با توجه به اینکه پیاده روی در شب به هیچ وجه در کوله گردی توصیه نمی شود زمان خود را به گونه ای تنظیم کنید که قبل از تاریک شدن هوا محلی را برای اقامت بیابید. در فصول گرم سال که هوا دیرتر تاریک می شود زمان بیشتری برای پیاده روی دارید اما در فصول سرد باید دقیق تر برنامه ریزی نمایید تا به مشکل بر نخورید.

کوله گردی

* آب و هوا

استفاده از پیش بینی های آب و هوا یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. غافلگیر شدن با طوفان یا بارندگی در حالی که تجهیزات کافی برای رویارویی با آن را ندارید ناخوشایندترین اتفاق در کوله گردی است پس این نکته را حتما در نظر بگیرید.

کوله گردی

* حمل و نقل

با توجه به مقصدی که انتخاب کرده اید، ممکن است برای طی کردن قسمتی از مسیر مجبور به استفاده از وسیله نقلیه باشید. مسیر های مربوط به وسایل نقلیه را بررسی نمایید و بهترین وسیله را برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اولویت با وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه است و هدف از این کار جلوگیری از آلودگی محیط زیست می باشد.

بک پک

* اقامت

اگر قرار است که شب را دور از خانه بگذرانید بهتر است پیش از آغاز سفر برای اقامت خود فکری بکنید. نکته ی مهم در انتخاب نوع اقامت این است که باید ارزان ترین نوع در دسترس آن را انتخاب نمایید. مهمان سراها، خانه های محلی و مسافرخانه ها گزینه های خوبی هستند اما می توانید کمپینگ در طبیعت را نیز تجربه نمایید و هزینه ی کمتری را بپردازید

کوله گردی

3- وسایل مورد نیاز

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای بسیاری مطرح می شود این است که : چه چیزی را باید در کوله پشتی بگذارند و همراه خود ببرند؟ 

برای پاسخ به این سوال ضروری ترین لوازم سفر را به شما معرفی می کنیم:

* چادر

اگر قصد دارید که کمپینگ در طبیعت را تجربه نمایید باید یک چادر مسافرتی را در کوله بارتان جای دهید. بهتر است بدانید که چادرهای مسافرتی از نظر وزن و کاربرد انواع مختلفی دارند. برای کوله گردی باید نوع سبک آن را انتخاب کنید تا وزن آن مشکلی برای شما ایجاد نکند. همچنین به این مسئله توجه کنید که یک چادر چند نفره، سبک تر از چندین چادر یک نفره وزن دارد پس با توجه به تعداد گروه سعی کنید کمترین تعداد چادر را با خود حمل کنید.

کوله گردی

* اجاق

برای آماده سازی غذا و نوشیدنی های گرم به اجاقی احتیاج دارید که به سرعت آب را به جوش بیاورد تا در عرض 10 دقیقه بتوانید غذایی سریع را برای خود آماده سازید. برای کاهش وزن کوله بار خود برای هر سه نفر یک اجاق بردارید.

کوله گردی

* لوازم تصفیه آب

بسیاری فکر می کنند بهترین راه برای تامین آب مورد نیاز در طول سفر این است که آن را به اندازه مصرف چندروز در کوله بار خود جای دهند اما این امر بر وزن کوله پشتی شما می افزاید و موجب کندی حرکت شما می شود. به جای این کار یک نی تصفیه و یا وسایلی این چنینی تهیه نمایید تا بتوانید از آب چشمه ها و دریاچه ها استفاده کنید. پیشنهاد می شود هر فرد وسیله ی خود را به همراه داشته باشد اما با توجه به ظرفیت برخی وسایل تصفیه کننده می توانید برای چند نفر هم از آنها استفاده نمایید.

کوله گردی
کوله گردی

 * لوازم آشپزخانه

فراموش نکنید که برای ماندن در طبیعت باید بتوانید خانه ی خود را در آن شبیه سازی کنید و آشپزخانه هم جزیی از آن است. از جمله لوازم ضروری که باید حتما به همراه داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- یک کتری و ظرف برای جوشاندن آب

- یک لیوان و کاسه، یک قاشق و یک چاقو برای هر فرد

- یک قاشق دسته بلند و یک کفگیر کوچک برای هر سه نفر

- نمک و فلفل و ادویه جات در کیسه های کوچک و یا بطری

- یک سینک پیش ساخته، یک اسفنج کوچک و مواد شوینده سازگار با محیط زیست برای شستن ظروف

کوله گردی

* لباس

لباس مناسب برای کوله گردی لباسی است که در صورت شستشو و یا خیس شدن به سرعت خشک شود. یادتان باشد در این نوع سفر زمان زیادی برای خشک کردن لباس ندارید پس از لباس های پنبه ای بپرهیزید و نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

- زیرپوش خود را مناسب با فصل انتخاب کنید و سرما و گرما را در نظر بگیرید.

- شلوارهای نایلونی، تی شرت سبک و کلاه آفتاب گیر را در کوله پشتی خود جای دهید.

- در فصول سرد جلیقه یا ژاکت بادگیر، لباس پشمی و دستکش و کلاه گرم را فراموش نکنید.

- با توجه به پیش بینی آب و هوا یک لباس و شلوار ضد آب نیز با خود ببرید. لباس های ضد آب برای مقابله با نیش حشرات نیز به کار می آیند.

- یک دست لباس تمیز برای خواب خود کنار بگذارید.

برای کسب اطلاعات در باره ی نوع لباس در سفرهای کوله گردی مطلب زیر را مطالعه نمایید:

راهنمای انتخاب مناسب ترین لباس برای کوله گردی

کوله گردی

* جوراب و کفش مناسب

اینکه چه کفشی را برای این سفر انتخاب می کنید بستگی به نوع مسیر و توانایی های شما دارد. برخی کفش های ساق دار را ترجیح می دهند و برخی دیگر انواع سبک آن را انتخاب می کنند. پیشنهاد ا این است که در اولین تجربه کوله گردی به شدت به نوع مسیر خو توجه کنید. مسیر های شنی و خاکی با مسیر های سنگی و کوهستانی متفاوت هستند و هر یک احتیاج به کفش مناسب خود دارند.

در فصول گرم از جوراب های نخی و در فصول سرد از نوع پشمی آن استفاده کنید. بهتر است هر چند ساعت یک بار پای خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید و جوراب تمیز بپوشید. برخی از کوله گردان یک جفت صندل نیز در کوله پشتی خود می گذارند تا به هنگام اقامت یا در سواحل از آن استفاده کنند.

کوله گردی

* کوله پشتی

برای انتخاب کوله پشتی مناسب از نظرات یک فرد با تجربه استفاده کنید. نکته ی مهم در انتخاب کوله پشتی این است که باید بتوانید مجموعه وسایلی را با وزن حدودا 13 کیلوگرم در آن جای دهید و ساعت ها با آن پیاده روی نمایید.

برای انتخاب کوله پشتی مناسب مطلب زیر را از دست ندهید:

راهنمای انتخاب بهترین کوله پشتی | آغاز سفرهای کوله گردی

کوله گردی

* کیسه خواب

بهترین وسیله ای که برای استراحت در شب می توانید از آن استفاده کنید، کیسه خواب است. کیسه خواب مجموعه ای از وسایل خواب را با وزنی سبک تر در اختیار شما قرار می دهد و وسیله ای حیاتی برای شب مانی در طبیعت به شمار می رود. برای تهیه یک کیسه خواب مناسب با یک فرد با تجربه مشورت کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین نوع آن را انتخاب نمایید.

برای انتخاب مناسب ترین کیسه خواب برای سفرهای خود مطلب زیر را مطالعه نمایید:

انتخاب کیسه خواب مناسب در سفرهای کوله گردی

کوله گردی

* پد یا تشک خواب

پد خواب یک زیر انداز است که به هنگام استراحت آن را زیر کیسه خواب قرار می دهید. در انتخاب این وسیله به وزن آن توجه کنید و حتما برای استفاده در زمستان نوع عایق آن را تهیه نمایید.

برای تهیه تشک مناسب برای سفر، نگاهی به مطلب زیر بیاندازید:

راهنمای انتخاب تشک مناسب کمپینگ | خواب رویایی در طبیعت

کوله گردی

* غذا و خوراکی

برای وعده های غذایی خود غذاهایی را انتخاب نمایید که احتیاج به طبخ زیاد ندارند و در مدت زمان کوتاه آماده می شوند. غذاهای آماده و کنسروی انتخاب های خوبی محسوب می شوند اما می توانید بر روی مواد غذایی که در جامعه ی مقصد در دسترس هستند، نیز حساب کنید. همچنین برای آنکه انرژی لازم برای حرکت در طول روز را تامین کنید تنقلات و خشکبار را در کوله پشتی خود بگنجانید چرا که این اقلام در اثر برودت یا گرما فاسد نمی شوند و تا مدت های طولانی قابل استفاده هستند.

کوله گردی

* لوازم بهداشتی و شخصی

رعایت بهداشت و ایمنی در این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است پس در کوله پشتی خود لوازم زیر را بگنجانید:

- دستمال خشک و مرطوب

- مواد ضد عفونی کننده

- وسایل پانسمان

- لوازم بهداشتی شخصی ( شوینده ها، ژل های بهداشتی و ... )

- داروهای شخصی

- کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب

- پماد سوختگی و پماد گزیدگی

- داروهای ضد تهوع و سردرد

کوله گردی

4- کوله گردی با کودکان

کوله گردی می تواند بهترین فرصت برای آشنایی کودکان با طبیعت و حیوانات باشد و تجربه ای تازه را برایشان رقم بزند. اگر می خواهید با کودکتان به این نوع سفر بروید علاوه بر موارد گفته شده، نکات زیر را نیز مد نظر قرار دهید:

- مسیری کوتاه بین 3 الی 4 کیلومتر را برای سفر در نظر بگیرید و مسیرتان را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید آنها را با گیاهان و جاذبه های طبیعی آشنا کنید.

- کوله ی کوچکی برای او تهیه کنید و از او بخواهید که به تنهایی آن را حمل کند. این کار به خودکفایی کودک کمک خواهد نمود.

- وسایلی برای بازی های دو نفره به همراه داشته باشید تا بتوانید آنها را سر گرم کنید.

کوله گردی

5- کوله گردی با حیوانات خانگی

برخی ترجیح می دهند با حیوانات خانگی خود به ویژه سگ به کوله گردی بپردازند. شاید این کار خیلی لذتبخش به نظر برسد اما یادتان باشد که سگ، گربه و امثال این حیوانات دوست های خوبی برای چادر مسافرتی شما نیستند و می توانند آن را خراب کنند. حتی ممکن است آسیب هایی را به وسایل شما وارد سازند. به هر حال اگر تصمیمی گرفتید آنها را با خود همسفر کنید، توجه به سه نکته بسیار ضروری است:

- یک کوله ی حیوانات تهیه کنید و آنها را وادار نمایید تا خودشان آب و غدای مورد نیاز خود را حمل کنند.

- تعداد توقف های خود را افزایش دهید تا آب و غذا را به موقع به آنها برسانید.

- مدفوع حیوان را از زمین جمع آوری کنید.

کوله گردی

نکات مهم در کوله گردی

1- فقط در حد نیاز وسایل و لباس بردارید. مهم ترین نکته در کوله گردی داشتن یک کوله پشتی سبک با همه ی وسایل مورد نیاز است.

2- ترجیحا در قالب گروه به این نوع سفر بپردازید چرا که هم امنیت بیشتری دارید و هم به دلیل به اشتراک گذاری وسایل از وزن کوله بار خود می کاهید.

3- مواد غذایی مورد نیاز خود را از جوامع محلی تهیه کنید تا هم در مخارج خود صرفه جویی نمایید و هم به اقتصاد مردم محل کمک کنید.

4- ارتباط با جامعه ی محلی را از دست ندهید. یکی از مزایای کوله گردی ارتباط مستقیم با مردم و کسب تجارب جدید است.

5- استفاده از پلاستیک و لوازم یکبار مصرف را تا پایین ترین حد ممکن کاهش دهید و فقط در صورت ضرورت از آنها استفاده نمایید.

کوله گردی

چک لیست کوله گردی

برای آنکه مطمئن شوید وسیله ای را جانگذاشته اید پیش از حرکت وسایل خود را مطابق این لیست جمع آوری نمایید:

* مسیر یابی

نقشه، قطب نما، جی پی اس ( اختیاری )، ارتفاع سنج ( اختیاری )

* محافظت در برابر خورشید

کرم ضد آفتاب، ضد آفتاب لب، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی

* لباس ضد آب

ژاکت، جلیقه، شلوار، دستکش، کلاه

* نور

چراغ قوه یا هد لامپ، باتری اضافه

* کمک های اولیه

* وسایل روشن کردن آتش

* جعبه ابزار

نوارچسب های محکم، ابزار چندکاره، قیچی، ابزار لازم برای نصب چادر

* تغذیه و آشپزخانه

مواد غذایی وعده های اصلی و میان وعده هایی از خشکبار و تنقلات، اجاق، قاشق و چاقو و ظرف و لیوان برای هر نفر، سینک پیش ساخته

* آب

مخزن آب کوچک، دستگاه تصفیه آب

* اقامت و خواب

چادر، کیسه خواب، پد خواب، بالش، لباس خواب

 * پوشش

آب و هوای گرم ( تی شرت و لباس زیر نخی، شلوار غیر پنبه ای که سریع خشک شود، کلاه آفتابگیر، لباس آستین بلند برای حفاظت در برابر آفتاب و نیش حشرات، سربند )

 آب و هوای سرد ( لباس آستین بلند ضخیم، لباس زیر و لباس خواب ضخیم، کلاه و دستکش گرم و ضد آب، شلوار و لباس ضد آب، ژاکت، جلیقه و شلوار گرم )

کفش مناسب با نوع مسیر و صندل، 2 تا 3 جفت جوراب، ساق پا یا گتر

* سایر لوازم

سوت برای اطلاع رسانی در مواقع لزوم، تبر یخ شکن، عصای کوهنوردی، سوخت، دفتر،خودکار یا مداد، کارت بانکی و مقداری پول نقد، دستمال توالت، پماد ضد نیش حشرات، مواد ضد عفونی کننده، مواد دفع حیوانات وحشی همچون اسپری خرس، مسواک، شوینده های سازگار با محیط زیست، تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی، حوله، برنامه ی سفر، گوش پاک کن و سایر لوازم شخصی

کوله گردی

سخن آخر

آنچه که خواندید مروری بود بر اصول اولیه کوله گردی. مطالب تکمیلی مثل انواع کوله گردی، راهنمای خرید لوازم مورد نیاز و ... را در آینده در کارناوال منتشر خواهیم کرد. 

آیا تا به حال این نوع از سفر را تجربه کرده اید؟

نظر شما در باره ی آن چیست؟

منتظر تجربیات و پیشنهادات شما خوبان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

18 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.