karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سفر، خرید اجناس و سوغاتی همیشه با چالش رو به روست چرا که اغلب با قیمت‌های بسیار بالایی مواجه می‌شوید که با منطق شما بدجور سر ناسازگاری دارد. امروز کارناوال با آنتونیو و آماندا، دو جهانگرد همراه می‌شود که با دوچرخه دو سال به بسیاری از کشورهای دنیا #سفر کردند. آنتونیو و آماندا در طی سفرشان توانستند مخارجشان را تنها به ده دلار در روز محدود کنند.

آنتونیو می‌گوید:

بسیار پیش آمده که از گردشگان می‌شنویم راجع به قیمت بالای اجناس محلی شکایت می‌کنند و می‌گویند که فروشندگان قیمت‌ها را به طرز باورنکردنی بالا می‌برند. اینجا به شما توضیح خواهیم داد در طی سفر چگونه به صورت حرفه‌ای چانه بزنید. در کشورهای غربی چانه زدن خیلی مرسوم نیست و این راهکارها و روش‌ها خیلی جواب نمی‌دهد. هزینه های من و آماندا در طی سفر با دوچرخه، به ندرت بالای 10 دلار می‌شد. بخشی از این کاهش هزینه‌ها مربوط به این می‌شد که در کشورهای در حال توسعه بودیم. البته توانایی و مهارت‌های چانه زنی ما در سفر به این کشورها بسیار پیشرفت کرد. فهمیدن آن که چقدر بیش‌تر از هزینه محلی اجناس دارید پرداخت می‌کنید، کار آسانی نیست اما راه‌هایی هست تا قدرت مذاکره و چانه زنی خود را تقویت کنید! در اینجا به تعدادی از این راه‌کارها می‌پردازیم. 

با کارناوال همراه باشید. 

خرید سوغات ارزان
خرید سوغات ارزان

1) همیشه لبخند بزنید. 

چانه زنی شما نباید به یک جدال و یا دعوا تبدیل شود. اشتباه نکنید! این یک رابطه و گفت و گو میان دو نفر با منافع مشترک است و نیازی به بالا بردن صدا و لحن خشمگینانه نیست. جالب است بدانید در برخی از فرهنگ‌ها، به طور مثال میان اعراب چانه زنی یکی از سنت‌های اجدادی محسوب می‌شود. در واقع محال است خریدی انجام بشود و چانه زنی در میان نباشد، چرا که چانه زنی بخشی از فرهنگ و سنت آن‌ها محسوب می‌شود.

پس فراموش نکنید، شما اینجایید تا از خریدتان لذت ببرید، لبخند بزنید و با فروشنده محترمانه برخورد کنید. 

خرید سوغات ارزان

2) قانون طلایی: هر کی اول قیمت رو بگه، باخته !

مهم‌ترین قانون این بازی این است که: اولین کسی که قیمت را بگوید، بدترین وضع را دارد. اگر فروشنده اول قیمت بدهد، یعنی قیمتی بالاتر از این نخواهد داد و اگر خریدار در ابتدا قیمتی بدهد، یعنی فرصت خرید ارزان تر را از دست داده است.

پس  اجازه بدهید اول فروشنده قیمت دهد و پیش از آن که پیشنهادی بدهید، منتظر شوید تا چند بار قیمت را هر چند کم، پایین بیاورد.

خرید سوغات ارزان

3) اگر می‌توانید از زبان محلی استفاده کنید. 

اگر قادر به صحبت کردن با زبان محلی و مادری فروشنده هستید، یک پوان مثبت در مشت شماست. احتیاجی نیست که زبان یا لهجه مورد نظر را روان صحبت کنید، کافیست تا برخی از چیزهای ابتدایی مثل اعداد، برخی از عبارات معروف و پر استفاده مانند: قیمتش چقدر است؟ یا خیلی گران است و ... را بدانید. صحبت کردن به زبان محلی نشان گر آن است که شما واقعا برای کشور و مردمانش و یا منطقه و استان مذکور احترام قائلید و این اغلب با برخورد و واکنش مثبت محلی‌ها و ساکنانش رو به رو می‌شود. 

بارها و بارها شاهد آن بودم که فردی وارد مغازه شده و بی آن که حتی صبح بخیری بگوید داد زده که: قیمت این چنده ؟! و در جواب قیمتی 5 برابر آن چیزی که من همان‌جا پرداختم را شنیده است. مثل آن است که بخواهید جنسی را به یک دوست بفروشید، قیمت را کم‌تر می‌گویید و می‌خواهید که کمکش کنید. اگر طوری رفتار کنید که انگار فروشنده، فرهنگ و زبانش برای شما اهمیتی ندارد، در جواب نیز طوری با شما رفتار می‌شود که شما و پول‌تان اهمیتی ندارد و قطعا قیمت بیش‌تری را به شما اعلام می‌کنند. 

خرید سوغات ارزان

4) قبل از قطعی شدن قیمت ، پول‌تان را نشان ندهید. 

انتظار نداشته باشید در حالی که 100 دلار پول نقد در دست دارید، بتوانید تخفیف خیلی خوبی را از فروشنده بگیرید. اگر قیافه‌تان شبیه کسی‌ست که وضع مالی خیلی خوبی دارد و از پس هزینه بالای اجناس بر می‌آید، نقطه ضعف بزرگی در گرفتن تخفیف و چانه زدن خواهید داشت. 

خرید سوغات ارزان

5) صبر، صبر، صبر

وقت بگذارید و عجول نباشید. چانه زدن دوِ سرعت نیست که برای تمام شدنش لحظه شماری کنید، برعکس مثل یک دوی استقامت، طولانیست. حتی اگر خیلی عجله دارید، ظاهر خود را حفظ کنید و میزان عجله خود را بروز ندهید چرا که به ضرر خودتان تمام می‌شود.

اگر تنها چند دقیقه وقت داشته باشید، فروشنده تا زمان رفتن شما صبر می‌کند تا بتواند شما را تحت فشار قرار دهد، قیمت بالاتری را اعلام کند و پول بیش‌تری دریافت کند. 

خرید سوغات ارزان

6) با کمترین قیمت شروع کنید!

با قیمتی پایین تر از چیزی که قصد پرداخت آن را دارید، شروع کنید.

با این حساب با افزایش قیمت در گام‌های بعدی به فروشنده نشان خواهید داد که قرار است با یکدیگر به توافق برسید، در نتیجه مورد خوشایند او واقع خواهید شد.

در ادامه با کمی گفت و گو و چانه زدن به قیمت مد نظر شما خواهید رسید. 

بنابراین هر چه با قیمت پایین تری شروع کنید، جای بیش تری برای مذاکره و چانه زنی را برای خودتان حفظ می‌کنید. 

خرید سوغات ارزان

7) ارتباط برقرار کنید. 

اغلب، کودکان چیزی را که می‌خواهند به راحتی به دست می‌آورند چرا که بزرگتر‌ها دلشان به رحم می‌آید. این درست وضعیت مشابهیست که می‌توانید در چانه زنی استفاده کنید. اگر بتوانید رحم و شفقت آن‌ها را برانگیزید، معامله بهتری در پیش خواهید داشت. 

جملاتی مانند : «پول زیادی ندارم» ، «مدت زیادی در سفر هستم.» و یا جمله مورد علاقه‌م «اگه پول بیشتری داشتم حتما به جای دوچرخه، از ماشین استفاده می‌کردم و یحتمل پول بیش‌تری پیشنهاد می‌دادم.» را امتحان کنید.

داستان خودتان را ابداع کنید و آن قدر اصلاحش کنید تا جواب بگیرید. 

خرید سوغات ارزان

8) از فروشنده تعریف کنید. 

شخصی کردن فضای معامله در چانه زنی و تخفیف گرفتن بسیار کارساز است. 

نظرهایی چون:

به نظر می‌رسه آدم خوبی هستی

حاضرم شرط ببندم از اون دست آدمایی که عاشق کمک کردن به بقیه ن

بلافاصله جواب می‌دهند. 

دفعه بعد در هنگام خرید سوغاتی از این جملات استفاده کنید و از شدت تأثیرشان شگفت زده شوید. 

خرید سوغات ارزان

9) وقتی پیشنهادی دادید نمی‌توانید عقب بکشید.

بسیاری در طی سفر این قانون مهم در چانه زنی را به کلی از یاد می‌برند.

باید از پیشنهادی که قرار است بدهید رضایت داشته باشید. عقب کشیدن در این وضعیت، بی احترامی ناخوشایندی نسبت به فروشنده است. 

بنابراین تنها هنگامی سراغ تخفیف گرفتن بروید که واقعا قصد خرید دارید و از پس قیمتی که پیشنهاد داده‌اید برمی‌آیید. 

خرید سوغات ارزان

10) در اتمام بازی دست دوستی بدهید. 

مهم نیست چقدر زمان می‌برد تا سر قیمتی به توافق برسید، توافق نهایی دلیل مناسبی برای خوشحالی هر دو طرف است. 

حتی اگر مذاکره و چانه زنی شما به انجام معامله ختم نشد، در انتها با برخوردی مودبانه، از فروشنده بابت وقتی که گذاشته است، تشکر کنید.  

خرید سوغات ارزان

سخن آخر

نظرتان درباره راه‌کارهای بالا چه بود؟ 

تا به حال شده به صورت تصادفی از این راهکارها استفاده کنید؟

پیشنهادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

12 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

چرا اين خصلت بد رو يا همه ميدين ؟واسه همينه هرجا ايرانى ميبينن ميزنن تو سرشون

انتشار:19 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام من خودم اصفهانی هستم و اهل چانه زنی و در زمان مطالعه مطالب دیدم واقعا من تمام این کارها را به صورت تجربی امجام میدادم و واقعا مطالب این درج شده واقعی و اجرایی هست و خوب جواب میده ... ممنون بابت مطلب مفیدتون

انتشار:12 آبان 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام برای سفر به استانبول توی یک هفته آینده چه لباسی با خودمون ببریم ؟ آیا هوا سرد است ؟

انتشار:18 مهر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.