karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 آبان 1395

به روز رسانی

11 آبان 1399

همزمان با روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار، نمایشگاهی در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا می شود که در آن نسخه شگفت‌انگیز قرآن پرآوازه تاریخ ایران، با نام «قرآن بایسنقری»، پس از ۷۰ سال به نمایش در می آید.

آن طور که ایسنا به نقل از روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک گزارش می دهد؛ موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «قرآن بایسنقری» گزیده آثار دو گنجینه «موزه آستان قدس رضوی» و «کتابخانه و موزه ملی ملک» در روز ۲۴ آبان ۱۳۹۵ خورشیدی باز گشایی می‌شود.

در این نمایشگاه، قرآن بایسنقری که یک نسخه خطی شگفت انگیز و اسرارآمیز به قدمت 600 سال است، بعد از 70 سال در معرض دید دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی گذاشته می شود.

اصل چهار قطعه موجود از این قرآن در کتابخانه و موزه ملی ملک و تصویر بیش از ۱۴۰ برگ از آن در موزه آستان قدس رضوی، در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

آشنایی با قرآن بایسنقری

در رابطه با قرآن بایسنقری خوب است بدانید که بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان به حساب می آید. همچنین در رابطه با تاریخ این قرآن احتمال می رود که مربوط به سده نهم هجری و دوره ی تیموری است و به خط محقق کتابت شده. همچنین احتمال می دهند که این قرآن به «بایسنغرمیرزا»، فرزند شاهرخ تیموری یا دست‌کم به دوران زندگی وی مربوط باشد.

با وجود مبهم بودن سرگذشت این قرآن در طول تاریخ نمی توان منکر سرنوشت شگفت‌انگیز و تاثیر آن در تاریخ ایران شد. جالب تر آن که امروز برگ هایی از این قرآن در موزه‌های بزرگ ایران و جهان نگهداری می‌شود.

با استناد به مدارک موجود، برای اولین بار موزه ملی ایران در سال ۱۳۲۵ خورشیدی با همکاری دیگر گنجینه‌های ایران که قطعاتی از نسخه خطی این قرآن را داشتند، نمایشگاهی با موضوع قرآن بایسنقری برگزار کرد.

بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، حاج حسین آقا ملک، دو قطعه از چهار قطعه موجود قرآن بایسنقری در کتابخانه و موزه ملی ملک را در این نمایشگاه عرضه کرد. از آن زمان تا کنون، قرآن به جز چند برگ که موزه آستان قدس رضوی در مشهد در نمایش دارد، به مخازن گنجینه‌های آثار تاریخی رفته و به نمایش درنیامده است.

نمایشگاه «قرآن بایسنقری»

 نمایشگاه «قرآن بایسنقری» حاصل کوشش‌های پژوهشی کارشناسان کتابخانه و موزه ملی ملک است که با چیدمانی گیرا، بازدیدکنندگان خود را به دوره تیموری و 6000 سال قبل می برد؛ درست همان زمانی که نسخه شگفت‌انگیز و اسرارآمیز قرآن بایسنقری آفریده شد.

بازدید از نمایشگاه «قرآن بایسنقری»

برای بازدید از این نمایشگاه می توانید  از روز ۲۴ آبان ۱۳۹۵ به مدت یکماه، هر روز به جز روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۱۵ (روزهای پنج‌شنبه تا ساعت ۱۵:۱۵) به محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» مراجعه کنید.

%d8%ae%d8%a8%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d9%860
%d8%ae%d8%a8%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d9%861

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.