karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

می توان شباهت بسیاری میان مردمان سرزمین قفقاز و مردمان کشور خودمان یافت، حال فرهنگی باشد، یا تاریخی و یا حتی عطر دار و خوشمزه به شکل غذا. بی گمان یکی از دلایل محبوبیت کشور گرجستان در نزد هموطنان مان، همین شباهت هاست. کشوری که فاصله چندانی با ما ندارد و اخیرا توجه گردشگران ایرانی را به خود جلب کرده. امروز می خواهیم با بخش خوشمزه این کشور بیش تر آشنا شویم. قبل تر درباره انواع غذاهای گرجی حرف ها زدیم و این بار به سراغ میان وعده ای خوشمزه می رویم.

سوپ ها یکی از متنوع ترین انواع غذاها در لیست غذاهای گرجی هستند و البته از جمله محبوب ترین غذاها در میان مردمان گرجستان محسوب می شوند. شاخصه اصلی سوپ های گرجی را می توان گوشت و لبنبات دانست. تقریبا تمام سوپ ها بدون سبزیجات طبخ می شوند اما برای طعم بخشیدن به غذاها از سس آرد و تخم مرغ و سبزیجات خام در انتها استفاده می شود. در فرهنگ غذایی گرجستان، سوپ ها میان پیش غذا و غذا اصلی میل می شوند. 

در ادامه با محبوب ترین سوپ ها، نحوه پخت و عکس های خوشمزه آن ها آشنا خواهید شد.

برای آشنایی با محبوب ترین غذاهای اصلی و پیش غذا های گرجی در زیر بخوانید:

بهترین غذاهای گرجستان | اصیل و خوشمزه

بهترین و خوشمزه ترین پیش غذاهای گرجستان

همراه کارناوال به گردش خوشمزه دیگری در دل گرجستان بیایید. 

بهترین سوپ های گرجی

نگاهی به فرهنگ غذایی گرجستان 

فرهنگ غذایی گرجستان در واقع سبکی از طبخ غذاست که از گرجی های پیشین و باستانی، فرهنگ غذایی اروپایی و فرهنگ های نزدیک آسیایی تأثیر پذیرفته است. می توان گفت غذاهای گرجی ترکیبی از مزه های کشورها و تمدن هایی است که به هنگام تجارت به این شهر رفت و آمد می کردند. گرجی ها در غذای خود به استفاده زیاد از گوشت تمایل دارند، اما با این حال طیف متفاوتی از انواع غذاهای گیاهی نیز در فرهنگ غذایی آنها به چشم می خورد.
جالب آن که در طی قرن بیستم، رستوران های گرجی در روسیه به شدت توسعه یافتند به گونه ای که هم اکنون اغلب رستوران های روسی در شهرهای این کشور غذاهای گرجی را سرو می کنند.
یکی از بهترین موقعیت هایی که می توانید مجموعه کاملی از غذاها و نوشیدنی های گرجی را از نزدیک ببینید، ضیافت های سنتی سوپراست. این ضیافت یا دورهمی ها، معمولا در زمان اعیاد و یا پس از مراسم خاکسپاری برگزار می شوند.

در ادامه با سوپ های خوشمزه و وسوه برانگیز گرجستان آشنا خواهیم شد.

بهترین سوپ های گرجی

1- خارچو | Kharcho 

خارچو یکی از سوپ های محبوب گرجی هاست که ترکیب خوشمزه ای از گوشت گاو، برنج، گردو، به همراه پوره غلیظی از آلوچه می باشد. 

ترکیب بدیع آبگوشت استخوان به همراه ترشی آلوچه، ادویه های معطر برگی و طعم گس گردو، سوپی فوق العاده را پیش روی شما می گذارد. 

خارچو را معمولا با جعفری خرد شده تزئین و میل می کنند. 

بهترین سوپ های گرجی
بهترین سوپ های گرجی
بهترین سوپ های گرجی

2- خاشی | Khashi

مردمان قدیم گرجی عادت داشتند که سوپ خاشی را صبح هنگام سرو می کردند، چرا که غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی است.

به جرأت خاشی را می توان یکی از محبوب ترین سوپ های گرجی دانست.

این غذا با ترکیبی از گوشتابه استخوان های ساق و سر گاو و سیر فراوان پخته می شود.

سوپ خاشی
سوپ خاشی

3- چیخیرتما | Chikhirtma 

چیخیرتما نوعی سوپ غلیظ و پر ملات است که اغلب با گوشت مرغ و بوقلمون و گاه با گوشت گوسفند پخته می شود. 

این سوپ نیز از غذاهای محبوب در میان گرجی هاست.

بهترین سوپ های گرجی
photo by Katherine Belarmino
بهترین سوپ های گرجی

4- بزرتما | Bozortma 

بزرتما نوعی سوپ ترش مزه است که با گوشت بوقلمون و یا مرغ طبخ می شود. گوشت را با پیاز، گوجه فرنگی، ادویه، آب نارنج و قدری آب روی شعله کوچک گاز به آرامی می پزند. پس از گذر ساعاتی، آب گوشت غلیظی در پیش روی شما قرار می گیرد. این سوپ اغلب با قطعه های سیر، رازیانه، نعنا و گشنیز سرو می شود. 

بهترین سوپ های گرجی
بهترین سوپ های گرجی

5- خاشلما | Khashlama 

خاشلما ترکیبی دلپذیر از گوشت لطیف گوساله، جعفری، ساقه کرفس است که در انتها با سیر و جعفری مزده دار می شود. 

بهترین سوپ های گرجی
بهترین سوپ های گرجی

6- شچمندی | Shetchmandy 

نوعی سوپ گرجی است که با استفاده از آرد سبزیجات و بدون سبزیجات پخته می شود. از دیگر اجزا این غذا، جو و گندم به همراه ماست، آجیل و میوه های سبز و ترش هستند. 

+ متأسفانه از این غذا عکسی در دسترس نبود. 

7- شوربا | Chorba

شوربا نوعی سوپ است که بومی سرزمین های قفقاز، بالکان، شمال آفریقا، شرق اروپا، مرکز، جنوب و غرب آسیا می باشد.

برای طبخ این سوپ، مرغ، کدو سبز، سیب زمینی، کرفس و هویج را به همراه رب گوجه فرنگی، روغن، ادویه و آب به آرامی می پزند و پس از گذشت 1 تا 1و نیم ساعت آن را با جعفری و لیمو تازه میل می کنند. 

بهترین سوپ های گرجی
بهترین سوپ های گرجی

8- کرمیتسوپا | Kremithosoupa

نوعی سوپ پیاز است که زمان طبخ آن کم تر از 1 ساعت است. برای پخت کرمیتسوپا پیاز و سیب زمینی را ریز کرده و در یک قابلمه آب به همراه روغن و رب گوجه فرنگی روی شعله قرار می دهند. در انتها ادویه های دلخواه را اضافه کرده و پس از 30 دقیقه، سوپ آماده سرو می باشد.

بهترین سوپ های گرجی

9- سوپ دوغ یا ماتسونی | Matsoni

سوپ دوغ قدری به اشکنه ما ایرانی ها شباهت دارد و با استفاده از ماست، آرد گندم، پیاز، کره و بطیجات معطری چون گشنیز، ترخون و شوید پخته می شود.

برای تهیه ماتسونی، ماست، آب و آرد را با یکیدیگر مخلوط کرده، پیاز و کره را جداگانه در ماهی تابه آماده کرده و بعد مخلوط دوغ و آرد را به آن اضافه می کنند. کمی بعد تخم مرغ به مواد اضافه شده و در انتها با افزودن سبزیجات معطر طبخ آن به انتها می رسد.

بهترین سوپ های گرجی

10- سوپ گولاش | Gulaschsuppe

سوپ گولاش نوعی سوپ با ترکیبی از گوشت و سبزیجات و یکی دیگر از سوپ های گرجی است.

از مواد اولیه این سوپ می توان به گوشت گاو، پیاز، فلفل دلمه ای، رب گوجه فرنگی، فلفل قرمز، سیر، آبلیمو و زیره اشاره کرد. 

برای طبخ گولاش ابتدا پیاز را تفت داده و بعد با افزودن فلفل دلمه و رب گوجه فرنگی آن را دقایقی روی شعله باقی می گذارند. سپس قطعات گوشت را به همراه دیگر مواد به محتویات قابلمه اضافه می کنند. تمام مواد تا پخته شدن گوشت روی گاز باقی می ماند.

جالب آن که این سوپ به هنگام گرم شدن دوباره و برای سرو در روز دوم خوشمزه تر است.

بهترین سوپ های گرجی
بهترین سوپ های گرجی

11- لوبیو | Lobio

همان طور که از نامش می توان حدس زد، لوبیا غذایی متشکل از لوبیاست که به همراه پیاز و برخی از سبزیجات معطر برگی طبخ می شود. 

این غذا را به عنوان پیش غذا و یا به همراه وعده اصلی سرو می کنند. 

برخی لوبیو را غلیظ و کم آب و برخی دیگر آن را رقیق و سوپ مانند تهیه کرده و در نهایت به صوت سنتی در ظرفی سفالین برای صرف آماده می کنند. 

للوبیو پیش غذا گرجیوبیو
لوبیو پیش غذا گرجی

12- سوپ سیب زمینی | Potato Soup

همان طور که از نامش پیداست، از سیب زمینی تهیه می شود، اما چیزی بیش تر از ترکیبی ساده از آب و سیب زمینی است.

سوپ سیب زمینی را در کنار موادی چون پیاز، پیازچه، آب سیب، مرغ یا سبزیجات، خامه غلیظ، پنیر، کشمش، سیر، برگه زردآلو، آرد، زیره، خردل خشک شده، فلفل، ادویه و در انتها جعفری و هویج تهیه می کنند. همان طور که در این لیست بلند بالای مواد اولیه می بینید، با سوپ پرمحتویات و غلیظی سر و کار دارید.

بهترین سوپ های گرجی
بهترین سوپ های گرجی

سخن آخر

همان طور که گفتیم این لیستی تنها بهترین و محبوب ترین سوپ های گرجستانی بودند.

اگر به غذاهای سرزمین قفقفاز علاقه دارید، خواندن مطالب زیر خالی از لطف نیست:

بهترین غذاهای گرجستان | اصیل و خوشمزه

بهترین و خوشمزه ترین پیش غذاهای گرجستان

شما تا به حال تجربه ای از صرف این غذاهای گرجی داشته اید؟

نظرات و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مجید کروپ

این بخش خیلی کامل و جامع بود. با سپاس

انتشار:06 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.