karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ثبت تصاویر یکی از کارهایی است که در آینده مرور خاطرات خوش سفر را برایمان ممکن می کند. می توانیم بارها و بارها این تصاویر را ببینیم و هر بار با مرور اتفاقات آن سفر، لبخند شیرینی بر لب هایمان بنشانیم. افرادی هم هستند که نگاهی متفاوت تر به این ثبت تصاویر دارند و سعی می کنند بهترین مکان ها را برای این کار انتخاب کنند. آنها دوربینشان را در دست می گیرند و به شکار لحظه های ناب در طبیعت، روستا و شهرها می پردازند تا به این طریق بهترین عکس ها را به ثبت برسانند.

کشورمان، ایران نیز پر است از مکان های زیبا و شگفت انگیز. حال در میان این اماکن برخی هستند که در میان عکاسان از محبوبیت خاصی برخوردارند و به عنوان مناطقی برای ثبت تصاویر خارق العاده شناخته می شوند. اظهار نظرهای زیادی درباره ی این مکان ها وجود دارد اما این بار می خواهیم از نگاه یک گردشگر روس آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

اولینا پتروزیاک (Olena Petrosyuk) گردشگری است که از تابستان 2014 تصمیم گرفته تا شیوه ی زندگیش را عوض کند و با یک کوله پشتی سراسر دنیا را بگردد. وی در این باره می گوید:

در این راه با چیزهای عجیب و غریب زیادی برخورد کردم و تا به حال توانسته ام تجربیات خوبی کسب نمایم. جشن های عروسی در هند، زاغه های پاکستان، دیدنی های استانبول، جاذبه های ایران و... همه و همه قصه هایی تازه برای من به همراه داشتند.

او داستان سفرهایش را می نویسد و آنها را در وبسایت خودش منتشر می کند. این بار، این گردشگر خوش ذوق از تجربه ی سفرش به ایران برای ما می گوید و مکان ها و موقعیت های مناسب عکاسی در ایران را معرفی می کند. از نظر او ایران، کشوری سرشار از فرصت های مناسب برای عکاسی است و مردمی که مشتاقانه به شما در این باره کمک می کنند، لذت این کار را چندین برابر می نمایند.

با کارناوال همراه باشید تا نگاهی به این فهرست بیاندازیم...

بهترین مکان ها برای عکاسی در ایران

1- ماسوله | گیلان

ماسوله روستایی پلکانی در شمال ایران است که در منطقه ای کوهستانی قرار دارد. این روستا یکی از دیدنی ترین جاذبه های این کشور به شمار می آید و از نظر تاریخی و معماری بسیار ارزشمند است. در این روستا خانه ها بر روی یکدیگر ساخته شده اند و بام هر خانه نقش حیاط خانه ی بالایی را بازی می کند.

مناسب برای: ثبت مناظر شگفت انگیز

نکته: در ایام پیک سفر، ماسوله را به عنوان مقصدی برای عکاسی انتخاب نکنید. نبودن گردشگر در این روستا باعث می شود تا فرصت و شانس بیشتری برای ثبت تصاویر داشته باشید. صبح های زود را از دست ندهید چرا که این روستا در مه خارق العاده به نظر می رسد.

ماسوله

2- خانه های تاریخی کاشان

کاشان شهری مملوء از خانه های تاریخی است که هریک دنیایی متفاوت را در درون خود دارند و به شکلی متفاوت آراسته شده اند. بر روی یکی نقش و نگار فرش ایرانی موج می زند و در دیگری محو تماشای آینه کاری های پر زرق و برق می شوی. در هر خانه هنر معماری را می توانی با تمام وجودت لمس کنی و از شکوه و عظمت آنها حیرت زده شوی.

مناسب برای: عکاسی از فضای داخلی و ثبت پانوراما از فضای شهری

نکته: عبور نور از شیشه های رنگی این بناها فرصتی کم نظیر را برای ثبت تصاویر از فضای داخلی اتاق ها به شما می دهد. در درون اتاق ها، رنگین کمانی زیبا را شاهد خواهید بود که بر روی دیوار، سقف و کف، خودنمایی می کند. پشت بام ها را فراموش نکنید، چشم انداز کاشان در شب بسیار زیباست.

در لینک های زیر می توانید با برخی از خانه های تاریخی این شهر آشنا شوید:

خانه طباطبایی های کاشان | عروس خانه های ایران

خانه عباسیان کاشان | شاهکار معماری ایران

 

کاشان

3- روستای ابیانه | کاشان

در میانه ی راه کاشان به اصفهان روستایی وجود دارد که به سبب استفاده از خاک سرخ در ساخت و ساز آن، جلوه ای خاص دارد و به نام ابیانه شناخته می شود. در این روستا گویی زمان به عقب برمی گردد؛ همه ی ساکنان علاوه بر اینکه به روز هستند همچنان بر سنت های قدیمی خود پایبندند. آنها لباس های سنتی گلدار می پوشند و جلوه ای خاص به روستاییان می بخشند. در چهره و پوشش ساکنان این روستا به راحتی می توان ردپای فرهنگ سنتی را دید و لذت برد.

مناسب برای: عکاسی پرتره

نکته: برای ثبت تصاویر خاص، باید صبور باشید و چند ساعتی را در روستا به گشت و گذار بپردازید. برای ثبت تصاویر زنان روستا و لباس های گلدارشان حتما اجازه بگیرید و با پشت زمینه ی دیوارهای سرخ، عکس آنها را ثبت نمایید.

ابیانه

4- میدان نقش جهان | اصفهان

اصفهان پر است از جاذبه های دیدنی اما میدان نقش جهان یکی از دیدنی ترین های آنهاست که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. در این میدان می توانید سری به بازار بزنید، نگاهی به معماری کاخ عالی قاپو بیاندازید و یا از دیدن فضای معنوی مساجد لذت ببرید. در این میدان در همه ی ساعات روز زندگی جریان دارد و مردم در رفت و آمد هستند. حضور کالسکه ها حال و هوایی خاص را در این میدان ایجاد می کند و شما را به سفری در گذشته ها می برد.

مناسب برای: عکاسی از معماری

نکته: گرچه که در تمام طول مدت روز این میدان زیبایی های خاص خودش را دارد اما پس از غروب آفتاب و با آغاز شب می توانید خارق العاده ترین عکس ها را در آن ثبت کنید. فواره های حوض وسط میدان و نورهای رنگی در ترکیب با هم رنگین کمان هایی را تشکیل می دهند و جلوه ای خاص به فضا می بخشند. از تکنیک نوردهی طولانی استفاده کنید و از ثبت تصاویر شگفت انگیز لذت ببرید.

برای آشنایی با تکنیک نوردهی طولانی مطلب زیر را بخوانید:

اصول اولیه عکاسی با نوردهی طولانی

میدان نقش جهان

5- ترافیک تهران

تهران پایتخت ایران است و به داشتن ترافیک های دیوانه کننده شهرت دارد. در این شهر تمام تصورتان از ترافیک به هم می ریزد چرا که با گونه ای خاص از آن مواجه خواهید شد. از نظر ساکنان این شهر، ترافیک، آزاردهنده ترین بخش زندگی است اما به نظر من فرصت خوبی برای عکاسی به دوستداران این رشته می دهد.

مناسب برای: عکاسی فضای شهری

نکته: درست است که در این ترافیک می توانید عکس های خوبی را شکار کنید اما باید مراقب جان خود باشید. در ترافیک این شهر، تاکسی های رنگارنگ، موتورسیکلت ها، ماشین ها و حتی آدم ها هر یک به سویی می روند و ممکن است خطراتی را برای شما ایجاد کنند پس باید از خودتان مراقبت کنید. یک عکس ارزش زندگی شما را ندارد.

تهران

6- لانه جاسوسی آمریکا | تهران

در پایتخت ایران با صحنه های جالبی مواجه می شوید که یکی از آنها دیوار لانه جاسوسی آمریکاست. بر دیوار این ساختمان تصاویر جالبی ترسیم شده اند که کاملا ضد آمریکایی هستند و بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

مناسب برای: ثبت تصویر از گرافیتی های ( نقاشی های دیواری) ضد آمریکایی

نکته: به هنگام بعداز ظهر و نزدیک غروب به نزدیکی این دیوار بروید تا شانس آن را پیدا کنید که از مردم با پس زمینه ی این دیوار عکاسی نمایید.

تهران

7- بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران یکی از بازارهای مهم کشور ایران است که در بافت قدیمی تهران قرار دارد. در این بازار بسیاری از کالا خرید و فروش می شوند و همیشه جمعیت زیادی در آن حضور دارند که با چهره های متفاوتی پیش روی شما قرار می گیرند. مشاغل زیادی نیز در این بازار وجود دارد و صنف های مختلفی در آن فعالیت می کنند.

مناسب برای: عکاسی پرتره

نکته: یکی از بهترین مکان ها برای ثبت پرتره، بازار تهران است به شرطی که صبور باشید و مدت زمانی را در 10 کیلومتر دالان، بگذرانید. پس از تعطیلی مغازه ها نیز آنها را ترک نکنید چرا که خلوتی فضا باعث می شود دیدنی های بیشتری را در آن کشف کنید.

در لینک زیر می توانید به طور کامل با این بازار آشنا شوید:

بازار تهران

8- گنبدهای بازار تبریز

بازار تبریز یکی از بازارهای تریخی ایران است که به عنوان مرکزی مهم برای مبادلات و معاملات از آن یاد می شود. این بازار، اولین بازار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو می باشد و از ارزش تاریخی و معماری و اقتصادی فراوانی در ایران برخوردار است. بازار تبریز عنوان بزرگترین و یکی از مهم ترین بازار های سرپوشیده ایران را به خود اختصاص داده و در همه ساعات روز، جمعیت زیادی در آن به چشم می خورد. گنبدهای سقف این بازار یکی از تماشایی ترین جلوه های معماری در ایران است که شاید در کمتر جای دیگری بتوان شبیه آن را دید. وقتی در زیر آنها قرار می گیری نا خودآگاه دوربین به دست می شوی تا به بهترین شکل ثبتشان کنی.

مناسب برای: عکاسی معماری

نکته: کمی صبور باشید و با حوصله به عکاسی بپردازید. به قسمت فرش فروش ها که می رسید باید بیشتر حوصله به خرج دهید تا بتوانید از ترکیب نور و رنگ قرمز قالی ها استفاده کنید و تصویری به یادماندنی را به ثبت برسانید.

در لینک زیر می توانید به طور کامل با این بازار آشنا شوید:

بازار تبریز

9- روستای کندوان | آذربایجان شرقی

یکی از حیرت انگیز ترین روستاهایی که می توان در ایران دید، کندوان است که در دل صخره و سنگ و به صورت دستکند ساخته شده است. نمی توانی برای لحظه ای از شگفتی این روستا چسم برداری و مبهوت آن نشوی.

ساخت این روستا به دوران پیش از اسلام باز می گردد و خانه های آن همچون کندوی عسل به نظر می رسند. تنها 3 نمونه از این نوع روستاها در دنیا وجود دارد و دارای ارزش بسیاری هستند.

مناسب برای: عکاسی مناظر

نکته: صبح زود در روستا به گشت و گذار بپردازید تا وجود مردم و بازدیدکنندگان مزاحم شما نشود. مردم محلی تمایلی به ثبت شدن در عکس شما ندارند اما وجود این معماری حیرت انگیز چشم شما را به روی این نقص می بندد.

کندوان

10- مراسم های ایرانی

فرهنگ ایران، ترکیبی از سنت و مذهب است و برخی ابعاد آن بسیار جالب به نظر می رسد. مراسم های زیادی در گوشه و کنار این کشور برگزار می شود که هریک ریشه ای برای خود دارند و به دلیل خاصی در زمانی خاص اجرا می شود. هر یک از این مراسم ها می توانند فرصت خوبی برای عکاسی باشند چرا که حضور مردم در آنها بسیار پررنگ است و چهره های متفاوتی را از کوچک تا بزرگ در آنها خواهید دید.

مناسب برای: عکاسی پرتره

نکته: در میان مراسم ها، یکی از باشکوه ترین آنها در روز عاشورا است که مردم در پوشش سیاه و سفید به عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) می پردازند. در این مراسم نکات جالب بسیاری را خواهید یافت که ارزش ثبت کردن دارند.

در لینک های زیر می توانید با برخی آیین های مرسوم در ایران در عاشورا آشنا شوید:

عاشورا

سخن آخر

نظر شما در این باره چیست؟

چه مکان هایی را در ایران مناسب عکاسی می دانید؟

آیا تا به حال در هیچ یک از این مکان ها و موقعیت ها عکاسی کرده اید؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

asal

سلام میشه ادرس عکس ششم رو بگید؟؟؟

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست کارناوالی

تصویر مربوط به سفارت سابق آمریکاست که امروزه لانه جاسوسی آمریکا خوانده می شود و در خیابان طالقانی تهران قرار دارد.

سپاس از همراهی شما

Pouyan SB

خانم فلاح تلاش شما برای پیشبرد صنعت گردشگری در سایت کارناوال مایه خوشوقتیه برای من .. ممنون از شما و لطفا با قدرت ادامه بدید

21 دی 1397

asal

ممنون

13 تیر 1397

12 تیر 1397

انتشار:04 تیر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهدی

مقاله افتضاحی بود صرفا‌ برای تحقیر‌ امریکا بود همین!

Pouyan SB

من تعجب می کنم امثال شما با این دیدگاهتون تو کارناوال چه می کنید؟؟

21 دی 1397

ali

آمریکا که ارزش تحقیر کردن هم نداره. یک مشت ابله بیش نیستند

Pouyan SB

پیچ آقای ده نمکی منتظر قدوم مبارک شماست

21 دی 1397

01 مرداد 1397

انتشار:04 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

محمد

اون عکس اخر مطعلق به شهرستان تفت استان یزد هست.خیلی مراسم عظیمی هست.حتما عاشورا ی سر برید

انتشار:28 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.