karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

13 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تا کنون انگیزه های مختلفی برای سفر و گردشگری تعریف شده است. اما مرگ عجیب ترین انگیزه ایست که برای گردشگری تعریف شده است! افرادی که برای دیدن مکان هایی که به مرگ، بلایای طبیعی و . . . مرتبط می باشد، سفر می کنند! نوعی انگیزه سفر که بسیاری آن را کاری درست نمی دانند.

امروز در کارناوال به بررسی مفاهیم گردشگری سیاه می پردازیم.

گردشگری سیاه

گردشگری سیاه چیست؟

«گردشگری سیاه»، یکی از انواع توریسم است و به سفرهایی گفته می شود که برای بازدید از شهرها و مناطقی که گرفتار مصیبت شده اند می روند… مناطقی که بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، سونامی و … یا جنگ، حملات تروریستی و … یا قتل، غارت، مرگ های بی شمار و کشتار جمعی در آنها رخ داده است…. حتی دیدن مناطقی که به دلایل کاملا غیرطبیعی، حس ترس و هیجان و کنجکاوی گردشگران را تحریک می کنند نیز، در رده «گردشگری سیاه» قرار می گیرند.

گردشگری مرگ، گردشگری تلخ، گردشگری میراث سقاوت و گردشگری ناسالم، تعدادی از نامهای مختلفی هستند که درارتباط با این گردشگری به کار می روند ولی در میان همه این اسامی، همان «گردشگری سیاه» بیشتر از همه در ادبیات نوشتاری به کار رفته است.

گردشگری سیاه

تاریخچه گردشگری سیاه

طبق روایات، تاریخچه این نوع گردشگری به یونان باستان برمی گردد ولی اطلاعات دقیقی در این زمینه موجود نیست. همچنین تحقیقات نشان می دهند که دهه ۱۹۹۰، شروع پیدایش این نوع از گردشگری است… برای لمس از نزدیک مرگ، جنگ و هرگونه تراژدی!

در سال ۱۹۹۶ در شهر گلاسکو بزرگ ترین شهر اسکاتلند، جان لنون و مالکولم فولی، دوتن از استادان دانشگاه گلاسکو از دپارتمان مهمان نوازی، گردشگری و مدیریت اوقات فراغت، به صورت علمی به بررسی «گردشگری سیاه» پرداختند.

اولین کمپانی هم که در این زمینه به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد، به عنوان اولین بازدیدها، محل حادثه هواپیمایی هایدلبرگ در نیوجرسی آمریکا را مورد هدف قرار داد.

گردشگری سیاه

ویژگی های گردشگری سیاه

چون در «گردشگری سیاه»، این امکان را دارید که به دیدن مناطق سیل زده، زلزله زده، ویرانه های بعد از جنگ، مخروبه های باقی مانده پس از طوفان، ویرانه ها، گورستان ها و… بروید، با استفاده از قوه تخیلتان، می توانید این بلایای طبیعی و انسانی را در آن مکانها تجسم کنید و خودتون رو به جای انسانهایی بگذارید که در آن موقعیت ها قرار گرفته و از بین رفته اند…که البته، حس دردناکی است و به همان اندازه هم برای تعداد زیادی از گردشگران علاقمند، حس فوق العاده ای به وجود می آورد… چرا که در اینگونه از سفرها، تجسم مرگ و دیگر بلایای طبیعی و انسانی، برای همان دسته از گردشگران علاقمند، تحقق می پذیرد.

گردشگری سیاه

مخالفین گردشگری سیاه

 همان طور که گفته شد این نوع گردشگری بازدید از نقاط واقعا سیاهی است که مربوط به مرگ، کشتارهای دسته جمعی، بقایای طبیعی که منجر به نابودی و . . . شده است از طرفی یکی از مهمترین انگیزه های گردشگری، تفریح می باشد! از نظر بسیاری از گردشگران ترکیب تفریح و این گونه وقایع غیر اخلاقی می باشد و باعث کم جلوه و کم اهمیت شدن مرگ و این گونه بالایا می باشد.

شما می توانید از طریق مطلب گردشگری سیاه , تلخ اما هیجان انگیز با مناطق مختلفی از جهان که به گردشگری سیاه مرتبط است، آشنا شوید.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.