karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، معاون محیط زیست طبیعیِ سازمان محیط زیست، با اعلام برنامه پنج ساله حفاظت از یوز آسیایی از تخصیص چهار میلیون دلار بودجه برای این کار خبر داد. 

در همین راستا، آقای حمید ظهرابی به تشریح جزئیات برنامه پنج ساله حفاظت از یوز آسیایی در زیستگاه های طبیعی پرداخت و گفت: 

خروج ۵۰ درصدی دام از خارتوران و میاندشت، خروج سگ‌های گله از زیستگاه یوز و گسترش مناطق تحت مدیریت محیط زیست، بخشی از برنامه‌های حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که پنج سال آینده انجام خواهد شد. افزایش امکانات حفاظتی در مناطق تحت مدیریت، افزایش تعداد محیط‌بانان، طراحی و اجرای سامانه جهت پایش سیستماتیک یوز در زیستگاه‌ها و خروج ۵۰ درصدی دام از خارتوران و میاندشت به عنوان زیستگاه‌های اصلی یوز آسیایی بخش دیگری از برنامه‌ریزی‌ های حفاظت از یوز طی پنج سال آینده است.

سگ های گله از زیستگاه یوز خارج می شوند

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست به خروج 75 درصد سگ های گله آسیب رسان به یوز از زیستگاه یوزپلنگ های آسیایی اشاره کرد و توضیح داد: 

همزمان با خروج دام از زیستگاه یوز، قطعا تعدادی از سگ‌ های گله نیز از منطقه خارج می‌شوند و پیش‌ بینی ما این است بخشی از مخاطرات ناشی از سگ‌های گله را به این شکل مدیریت کنیم. افزون بر این، قصد داریم سگ‌هایی که به یوز آسیب نمی‌زنند و در عین حال وظیفه حفاظتی از دام را هم انجام می‌دهند؛ جایگزین سگ‌های گله آسیب‌رسان کنیم.

بر اساس گفته های آقای ظهرابی، ایمن سازی مسیرهای تردد یوز در زیستگاه های طبیعی، از برنامه های پنج ساله سازمان محیط زیست است تا بتوانند بر این اساس در پنج نقطه ناایمن و پرحادثه با کمک وزارت راه، کارهای لازم برای ایمن سازی را انجام دهند. بر اساس بررسی های انجام شده، تنها 40 درصد از تردد یوزها در منطقه های تحت حفاظت محیط زیست انجام می گیرد. آن طور که آقای ظهرابی اعلام کرده است، تمام زیستگاه هایی که احتمال جابه‌جایی و زیست یوزپلنگ در آن وجود دارد، شناسایی شده است. قرار است در برنامه های پنج ساله حفاظت از یوزها، این زیستگاه ها در قالب مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع یا قرق اختصاصی تحت مدیریت قرار بگیرد. با انجام این برنامه سطح تحت مدیریت سازمان محیط زیست که در دایره زیستگاه یوز آسیایی قرار می گیرد، از شش میلیون هکتار به 11 میلیون هکتار می رسد. 

چهار میلیون دلار بودجه پیش بینی شده برای حفاظت از یوز

معاون محیط زیست طبیعی در ادامه صحبت های خود از تامین بودجه های مورد نیاز برای اجرای این برنامه پنج ساله خبر داد و گفت: 

چهار میلیون دلار برای برنامه پنج ساله حفاظت یوز پیش‌بینی شده است که از بودجه سازمان محیط زیست، کمک‌های مالی برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، حمایت اسپانسرهای داخلی و سایر نهادهای بین‌المللی تامین می‌شود. در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته و نهادهای بین‌المللی برای مشارکت در این برنامه اعلام آمادگی کرده‌ اند.

گفته می شود سازمان محیط زیست علاوه بر برنامه های پنج ساله حفاظتی خود قصد دارد با استفاده از روش های نوین و با همکاری متخصص های خارجی، برنامه های تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی را نیز در پی بگیرد. لقاح مصنوعی بخشی از این برنامه محسوب می شود و به نظر می رسد سازمان محیط زیست تمرکز زیادی روی انجام این کار داد و در این زمینه برای استفاده از رحم اجاره ای یوز آفریقایی برای تکثیر در اسارت یوز آسیایی نیز برنامه هایی دارد. 

یوزپلنگ آسیایی گونه ای در معرض خطر انقراض به شمار می آید و بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در مورد جمعیت آن در سال 2016، تعداد یوزها کمتر از 40 قلاده عنوان شده است. کارشناسان اعتقاد دارند که با انتشار اطلاعات جدید مشخص می شود وضعیت یوزها در ایران وخیم تر از چیزی ست که تا کنون عنوان شده است. 

تصویری از یوز پلنگ ایرانی در پارک پردیسان در روز برفی تهران

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.