karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گاهی آن قدر در روزمرگی های زندگی غرق می شویم که از دنیای پیرامونمان غافل می شویم. همیشه مشکلاتی وجود دارند که ذهن و افکارمان را به خود اختصاص می دهند اما چه خوب می شود اگر هر از چند گاهی با خود و طبیعت اطرافمان خلوت کنیم. کمی بیشتر به دنیای پیرامون توجه کرده و از اکتشافات جدید خبر بگیریم.

مثلا امروز می خواهیم با جایی آشنا شویم که به طور اتفاقی کشف شده و از حیرت انگیز ترین و جالب ترین مناطق طبیعی در قلب جنگل است. با ما در سفرمان همراه باشید و مشکلات و افکار روزانه ی خود را برای دقایقی هم که شده به حال خود رها کنید.

ماجرا از این قرار است که کاشفان بعد از دنبال کردن ادامه ی سوراخ لانه ی یک خرگوش متوجه شدند که لانه ی او به غاری بزرگ ختم می شود. درست مثل داستان آلیس در سرزمین عجایب؛ انگار خرگوشی در دل زمین زندگی لوکس و خارق العاده ای برای خود رقم است...

با مطالعات زیاد متوجه شدیم که این غار حدود 700 سال پیش به وجود آمده و طی این سال ها کاملا دست نخورده و بکر باقی مانده است. شاید تا به حال با خود فکر کرده باشید که سوراخ های خانه ی مارها، گورکن ها و یا خرگوش ها به کجا می رسند. اما آیا تصور قصری زیر زمینی را داشتید؟ آیا فکر می کردید خرگوش ها در قصری مجلل زندگی کنند و سوراخی که ما از سطح زمین می بینیم تنها ورودی این قصر باشد؟ آیا ماجرای این غار زیرزمینی همین است و واقعا خرگوشی سحرآمیز در اینجا زندگی کرده است؟

با کارناوال همراه باشید تا با هم به غاری زیرزمینی در انگلستان برویم که با ویژگی هایش همه را انگشت به دهان کرده است.

غار زیرزمینی انگلستان

چرا بازدید از سوراخ خرگوش؟


- از اسرارآمیزترین مناطق دنیا است.

- از جالب ترین مکان های تاریخی در دل زمین می باشد.

- ماجرای این مکان دیدنی شبیه به داستان آلیس در سرزمین عجایب است.

غار زیرزمینی انگلستان
غار زیرزمینی انگلستان

معرفی غار کاینتون | Caynton cave

به دیدار جاذبه ای آمده ایم که در ابتدا از دید رهگذران پنهان است. حتی اگر به دقت هم به زمین توجه کنید اثری جز سوراخ های جانوران نخواهید دید. اما یکی از همین سوراخ های به ظاهر کوچک به غاری منتهی خواهد شد که در قرون مختلف مامنی بوده برای انسان ها.

زادگاه این غار عجیب و مخفی شهرستان شروپ‌شر (Shropshire) در انگلستان است. این غار با نام ربیت کیو یا غار خرگوشی معروف شده اما نام اصلی آن غار کاینتون (Caynton cave) می باشد.

می گویند این غار حدود 700 سال پیش توسط یک شوالیه ساخته شده بود که از بیت المقدس در زمان جنگ های صلیبی دفاع می کرد. شوالیه این غار را ساخته تا در زیر زمین امنیت بیشتری داشته باشد. برخی می گویند قدمت این غاز به قرن 17 باز می گردد و برخی دیگر قرن 18 و 19 را سال ساخت آن می دانند اما آنچه مهم است عجیب و خاص بودن این غار می باشد.

به محض ورود به این پناهگاه زیرزمینی حسی رمزآلود بر بازدیدکننده ساطع می شود. غار خرگوشی در زمینی با مالک خصوصی قرار گرفته و همین موضوع باعث شده تا بازدید از این غار با مشکلاتی همراه باشد. زمینی که این غاز عجیب در آن قرار دارد متعلق به خاندان لگه (Legge) می باشد، زمینی کشاورزی که قسمتی از آن جنگلی است و نزدیک به شهرک شیفنال (Shifnal) می باشد. در حقیقت مالک این زمین در سال  2012 میلادی اعلام کرد که دیگر هیچ گردشگری اجازه ی ورود به زمینش را ندارد زیرا او از تعداد زیاد توریست ها و رفت و آمدهایشان خسته شده بود و می گفت گردشگران زمین کشاورزیش را ویران کرده اند.

با همه ی تفاصیل عکاس معروفی به نام مایکل اسکات (Michael Scott) که 33 سال دارد به غار راه یافته و تجارب فوق العاده اش را با ما به اشتراک گذشته است که در ادامه با توصیفات و تجارب او بیشتر آشنا می شویم. آنطور که به نظر می رسد با کمی اسرار و پا فشاری هنوز هم گردشگران می توانند از این غار سحرآمیز دیدن کنند.

غار زیرزمینی انگلستان
غار زیرزمینی انگلستان

غار زیرزمینی سحر آمیز انگلستان را در ویدئو مشاهده کنید

 

داخل غار خرگوشی چه می گذرد

در اینجا توصیفات مایکل را از داخل و زوایای مختلف غار خرگوشی با هم می شنویم:

در ابتدا اگر از وجود این غار بی خبر باشید حتما بی توجه از کنارش عبور خواهید کرد اما اگر بدانید که همچین جایی وجود دارد و با دقت زیادی نگاه کنید ورودی غار مشخص می شود. برای ورود باید کاملا به صورت خمیده راه بروید و در داخل هم گاهی پیش می آید که خم شوید.

به محض ورود حس عجیب و خاصی را تجربه خواهید کرد، چیزی مثل وارد شدن به یک معبد زیرزمینی. در گوشه گوشه ی غار تار عنکبوت دیده می شود و جاهایی که کمی شیب دارد پر از لجن است زیرا آب باران به راحتی وارد غار می شود و در آن باقی می ماند. اما قسمت اعظم غار خشک است.

آنچه در اینجا به خوبی لمس خواهید کرد، بکر و دست نخورده بودن این مکان است؛ انگار از صدها سال پیش هیچ چیز اینجا تغییر نکرده و در این غار زمان از حرکت ایستاده است.

ماجراجوی دیگری به نام جیسون کرخام (Jason Kirkham) که در سال 2014 از این مکان دیدن کرده راجع به غار خرگوشی می گوید:

بازدید از این غار برای عموم ممکن نیست اما می توانید از مالک اجازه بگیرید و در صورت رضایت وی از غارش بازدید کنید، کاری که من انجام دادم. در تاریخ ساخت این غار شک و شبه های زیادی وجود دارد اما با بازدید متوجه خواهید شد که حدود سال 1980 میلادی از آن به عنوان مکانی مذهبی و برپایی آداب و رسومات مخفی و غیر رسمی استفاده می گردیده است.

با اظهارات این دو بازدیدکننده و ماجراجو این غار در دنیا مشهور و پر آوازه شده و از سال 2017 میلادی اروپائیان کاملا با آن آشنا هستند و اهالی دیگر کشورهای جهان هم نامش را شنیده اند.

غار زیرزمینی انگلستان
غار زیرزمینی انگلستان
غار زیرزمینی انگلستان

غار خرگوشی از نمایی نزدیکتر

حالا که توصیفات مایکل را از سفر زیرزمینیش شنیدیم وارد غار خواهیم شد. درست است که به دلیل دردسرهایش این روزها کسی این غار را برای دیدن انتخاب نمی کند اما هر تجربه ی خاصی نیاز به تلاش و پشتکار دارد و شما هم اگر عاشق مکان های رمزآلود و ویژه هستید غار خرگوشی را فراموش نکنید.

این غار مکانی شبکه ای است یا به عبارت دیگر از اتاق های تو در تو و نامنظم تشکیل شده که همین موضوع آن را عجیب تر می کند. آن را از ماسه، سنگ و خاک ساخته اند و با بررسی سنگ های این غار توسط باستانشناسان به این عقیده روی آوردند که اینجا متعلق به اوایل قرن 19 است اما هنوز هم تعدادی می گویند که غار را در قرن 17 ساخته اند.

سقف غار حدود 1 متر زیر سطح زمین است و ورودی پرشیبی دارد به همین دلیل توانسته سالها از نظر عابران مخفی بماند. اگر به دیوار برخی اتاق ها توجه کنید علائم و نمادهایی را خواهید دید که به زبان لاتین و یا رمز آلود نوشته شده اند و متاسفانه اطلاعاتی راجع به معنای آن ها در دست نیست تنها می دانیم که برخی از آن ها نشانه هایی راهنما هستند تا تازه واردان در اتاق ها گم نشوند.

مساحت این غار تقریبا 250 متر می باشد و مطمئنا سنگ های استفاده شده در ساخت آن از معادن اطراف استخراج شده است. غار زیبای زیرزمینی طاقچه یا سکوهایی شبیه به پنجره هم دارد که برای قرار دادن وسایل استفاده می شده است که در تصاویر می توانید آن ها را به وضوح ببینید.

غار زیرزمینی انگلستان

مکانی برای شوالیه های قرون وسطی؛ شایعه یا واقعیت؟

 می گویند این غار متعلق به شوالیه یا شوالیه های قرون وسطایی بوده است اما هیچ دلیل و مدرک معتبری در این زمینه وجود ندارد و شوالیه ها دلیلی برای ترسیدن نداشتند زیرا پاپ اوربان دوم در سال 1095 میلادی اعلام کرده بود که شوالیه هایی که در جنگ های صلیبی نقش داشته اند گناهانشان آمرزیده شده است.

بنابراین هدف و تاریخ دقیق ساخت این غار هنوز هم مورد مناقشه می باشد. موسخ ترین نظریه می گوید که این غار متعلق به 700 سال پیش است. شایعه ای هم وجود دارد که بر طبق آن می گویند واقعا این غار خانه ی خرگوش ها بوده و همه چیز مانند داستان آلیس در سرزمین عجایب هست اما این موضوع نیز شایعه ای بیش نیست شاید از این غار به عنوان خانه و پناهگاه انسان ها یا مکانی برای راز و نیاز استفاده کرده باشند اما مطمئنا اینجا خانه ی خرگوش ها نبوده است و اگر هم خرگوشی در آن پیدا شده باشد حتما اتفاقی به داخل غار رفته است.

برخی می گویند اینجا مکانی بوده برای زندگی جادوگران و انجام جادوهای سیاه که مدارک معتبری در این زمینه نیز وجود ندارد. با همه ی این توضیحات هنوز راز این غار برملا نشده و به همین خاطر از اسررآمیزترین نقاط جهان به حساب می آید، در واقعیت هم یکی از مهم ترین دلایلی که امروزه بازدید از این غار برای عموم امکان پذیر نیست اعتقاد به وجود جادوهای سیاه و ناشناخته در این غار دست غاز است. از دلایل مهم دیگری هم که در بسته بودن این غاز تاثیر داشته همین ناشناخته بودن راز و رمز این مکان است و امکان وجود خطر برای گردشگران.

اگر از دید علمی تری به شوایع و تاریخ نگاه کنید ظاهر غار نشان می دهد که این مکان باید متعلق به اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 باشد و کاربری آن هم آنچه به نظر عاقلانه به نظر می رسد به دلیل حفاری و گودبرداری های استخراج سنگ از معدن بوده که بعدا افرادی (شاید هم شوالیه) برای پناه از آن استفاده کرده اند. اما باز هم علت اصلی مشخص نیست حتی ممکن است از این مکان برای پرستیدن بت ها استفاده می کرده اند.

غار زیرزمینی انگلستان
غار زیرزمینی انگلستان

آشنایی با ساکنان احتمالی غار کاینتون 

مردم عامه و اغلب کسانی که درباره ی این غار سحرآمیز می شنوند عقیده دارند که شوالیه ها از آن استفاده می کرده اند اما واقعا این شوالیه ها که درباره ی آن ها صحبت می کنند و داستان های مختلفی راجع به آن ها گفته می شود چه کسانی بوده اند؟

شوالیه های معبد یا تمپلارها سربازانی بودند که در خدمت دین مسیحیت بودند و در حدود قرون وسطی فعالیت می کردند. اصلی ترین ماموریت و وظیفه ی شوالیه ها  محافظت از زائران مسیحی در مسیر رسیدن به بیت المقدس بود. 

آن ها از طرف کلیسا حمایت می شدند و پس از مدت کوتاهی شهرت و ثروت زیادی به دست می آوردند. پاپ اوربان دوم اعلام کرده بود افرادی که شوالیه شوند و از بیت المقدس حمایت کنند همه ی گناهان آن ها بخشیده خواهد شد. به همین علت افراد زیادی مشتاق شوالیه شدن بودند.

شوالیه ها با صلیبهای قرمز رنگی که روی لباس هایشان دوخته می شد شناخته می شدند. پس از مدتی به شوالیه ها وظیفه ی دیگری هم محول شد که حفاظت از زائران بیت المقدس بود. به طور کلی شوالیه ها نقش مهمی در تاریخ مسیحیت داشته اند اما با گذشت سال ها شک و شبهاتی به وجود آمده و مطمئن نیستند که این غار زیبا متعلق به شوالیه ها بوده باشد. زیرا شواهد و قرائن با تاریخ فعالیت های شوالیه ها هماهنگ نیست.

غار زیرزمینی انگلستان

حقایقی جالب درباره غار کنتون

در اینجا با هم نکاتی جالب و کوتاه درباره ی غار خرگوشی را مرور می کنیم:

- این غار صدها سال از چشم کشاورزان پنهان مانده بود.

- هنوز علت ساخت این غار به طور قطع مشخص نیست.

- ممکن است این غار برای مدتی به عنوان معبد زیرزمینی استفاده شده باشد.

- مکان هایی در غار وجود دارد احتمالا در آن ها شمع قرار می دادند.

- در فیلم ایندیانا جونز و آخرین جگ صلیبی (Indiana Jones and the Last Crusade) این غار نشان داده شده است.

- برخی می گویند در هالویین این غار را تزیین می کردند.

غار زیرزمینی انگلستان

فیلم معروف ایندیانا جونز

ایندیانا جونز

دسترسی به غار کنتون 

این غار حیرت انگیز در کشور انگلستان و 50 کیلومتری شمال شرق بیرمنگام واقع شده است. درست در مناطق جنگلی مراتع کشاورزی یک انگلیسی. در حال حاضر به دلیل این که بازدید از غار برای عموم امکان پذیر نیست باید به صورت حضوری به آن مراجعه کرده و با مالکش صحبت کنید.

متاسفانه هیچ خدمات گردشگری یا وسایل نقلیه ی عمومی هم برای رسیدن به این غار وجود ندارد و حتی آن را روی نقشه هم مشخص نمی کنند بنابراین تنها راه شما برای این ماجراجویی پرس و جو از محلیان و صحبت کردن با مالک خواهد بود.

شهر بیرمنگام

بیرمنگام

توصیه کارناوال

در ابتدا باید بگوییم که به هیچ وجه فکر وارد شدن به این غار بدون اجازه ی صاحب آن را هم نکنید که در این صورت ممکن است محکوم به حبس شوید. در نظر داشته باشید که هوای داخل غار آلوده و پر از گرد و خاک است و بیماران تنفسی خوب نیست که به این مکان بروند.

همچنین داخل غار کاملا تاریک است و برای دیدن غار باید چراغ قوه همراه داشته باشید. توصیه می کنیم اگر از عنکبوت و حشرات اینچنینی نیز هراس دارید فکر بازدید از غار را از سرتان بیرون کنید.

غار انگلستان

سخن آخر

تصور می کردید جایی شبیه به غار سحرآمیز آلیس وجود داشته باشد؟

تا به حال از غارهای مرموزی شبیه به این غار دیدن کرده اید؟

از نظر شما علت ساخت چنین غاری چیست؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.