karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

27 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در مرکز #ایران سروی بلند بالا، با قامتی استوار از دل این آب و خاک قد برافراشته و سالیان سال چون همراهی وفادار پا به پای تاریخ این سرزمین نفس می کشد و از قدمت و شکوه آن می گوید.

#سرو ابرکوه یکی از کهنسال ترین موجودات زنده دنیا با قدمتی بیش از 4500 سال می باشد که شهرتی جهانی دارد و در میان هم سن و سالان خود رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

درختی باشکوهی که بشر را شگفت زده می کند و نه تنها گردشگران بلکه دانشمندان و گیاه شناسان بسیاری از سراسر دنیا را برای دیدن و تحقیق و بررسی به دیدن این درخت می آیند .

این بار میهمان سرو بلند قامت ابرکوه ، کارناوال است که برای همراهان خود از روزگار این #درخت وفادار سخن می گوید .

سرو ابرکوه
سرو ابرکوه، کهنسال ترین موجود زنده ایران

سرو ابرکوه

عبارت جالبی است، کهنسال ترین موجود زنده .

آیا واقعا موجودی 4500 سال نفس می کشد؟ شاید پیر شده و دیگر توانی برای ماندن در میان درختان جوان اطراف خود را ندارد و یا شاید سروی مهربان و صبور است که گذر ایام او را بخشنده تر و استوارتر کرده است .

باید رفت و از نزدیک شاهد زندگی هزاران ساله این درخت بود. به ابرکوه می رویم و از اهالی سراغ #سرو را می گیریم، آن ها دوست دارند علاوه بر آدرس حرف هایی راجع به بزرگ شهرشان بزنند و از شکوه و جلال و برکتش بگویند. 

اینجا دیگر باید چشم ها را بست و بر عظمت درختی که با آسمان الفتی دیرینه دارد، گشود. در مقابلش شبیه به نقطه ای کمرنگ و ناچیز به نظر میرسیم، آن چنان محکم و استوار بر زمین ایستاده و سر به سوی آسمان دارد که گویی هیچ طوفانی توان خم کردن قامتش را ندارد. تنه های پیچیده در هم و برگ های سبز و شادابش نوید زندگی را می دهند. باید دورش چرخید و سکوت کرد و به قصه هایی شنیدنی هزاران ساله اش گوش جان سپرد. 

 

سرو ابرکوه
سرو ابرکوه

قدمت سرو ابرکوه

در استان یزد درختان کهنسال بسیاری وجود دارد که می توان از آن به عنوان سرزمین درختان کهنسال نام برد. اما درخت سرو ابرکوه ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را به عنوان یکی از کهنسال ترین موجودات زنده بر روی زمین می شناسند. برخی از دانشمندان عمر این درخت را 4500 سال تخمین زده اند،اما اخیرا دانشمندانی از #ژاپن و #روسیه از این درخت دیدن کردند و عمرش را تا هشت هزار سال برآورد کرده اند.

در کتاب "نزهت القلوب” اثر "حمدالله مستوفی” که در سال ۷۴۰ هجری قمری تالیف شده آمده است که : 

در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد . چنانچه سرو کشمیر و بلخ، شهرتی داشته و اکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .

این درخت یکی از عجایب خلقت است. ارتفاع آن ۲۵ متر، دور تنه آن را ۵/۱۱ متر و محیط آن  ۱۸ متر می باشد. درخت سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است.

سرو ابرکوه
سرو ابرکوه
سرو ابرکوه

افسانه های مختلف در مورد سرو ابرکوه

کاشت توسط زرتشت

در اسطوره های ایرانی کاشت این درخت را به زرتشت نسبت می دهند و معتقدند در اسفندماه زرتشت به ابرکوه می رسد و بذر درخت در این منطقه می کارد و به مردم نوید ماندگاری این درخت را می دهد و آن را درخت زرتشت می نامند.

اینچنین که در کتب نوشته:

زرتشت ، چون موسم اسپند به ابرکو رسید، با دست خود بذر سرو بر این دشت فشاند و بر مردمان نوید داد که درختی در آن میان بماند تا ببیند درفش فرزندش بهرام، پادشاه صبح دم رستاخیز را.

کاشت توسط پسر نوح

برخی ازمورخان بر این باورند که یافث پسر نوح نبی نهال این درخت را بعد از طوفان نوح، در این محل کاشته است.

سرو ابرکوه
سرو ابرکوه
سرو ابرکوه

هم سن و سالان سرو ابرکوه در جهان

در دنیا چند #درخت کهنسال وجود دارد که براساس سن، سرو ابرکوه ایران در رده دوم قرار می گیرد.

در کوهستان های کالیفرنیا درختی به نام "مسوسلاه" با قدمت 4800سال وجود دارد که به عنوان کهنسال ترین میراث طبیعی دنیا شناخته شده و بعد از آن سرو ابرکوه با 4500 سال سن و سپس درختی 3600 ساله در پارک ملی شیلی به نام "آلرک" است. چهارمین درخت کهنسال در پارک ملی فلوریدا با سن 3400 به نام "سناتور"سال  قرار دارد.

درخت مسوسلاه
سرو ابرکوه

سرو سمبل ایرانیان

در نگاره ها و آثار باستانی ایران مانند حجاری های دوره هخامنشی در تخت جمشید، درخت سرو کار شده است. در فرهنگ ایرانیان قدیم به خاطر اینکه سرو درختی همیشه سبز است، همیشه در ایران جایگاه خاصی داشته، به خصوص سرو کهنسال ابرکو که آن را سرو زرتشت می نامند.

در نقوش پارچه های ایرانی سرو دیده می شود که آن را ترمه می نامند. در مینیاتور نیز این درخت کهنسال به شکلی منحصر  جلوه گری می کند.

نقش درخت سرو در حجاری های تخت جمشید

دسترسی به ابرکوه

آدرس: ایران. یزد. ابرکوه

ابرکوه، از شهر‌های استان یزد و مرکز آن شهرستان ابرکوه است. از شهرخود به یزد رفته و از آن جا به سمت اقلید - یاسوج حرکت کرده و بعداز حدود دو ساعت به شهر ابرکوه میرسید.

ورودی به محوطه سرو ابرکوه

توصیه های دوستانه کارناوالی

حالا که به این شهر برای دیدن پیرترین موجود زنده دنیا سفر کردید، اگر زمان کافی دارید حتما از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر مثل یخچال خشتی ابرکوه،قلعه رباط، گنبد عالی،‌ موزه مردم شناسی،‌ سر در نظام‌الملکی ، محله درب قلعه، و مسجد جامع ابرکوه دیدن کنید .

سرو ابرکوه
سرو ابرکوه
سرو ابرکوه

سخن کارناوال

آیا تا به حاب این درخت کهن سال را از نزدیک دیده اید ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.