karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

باز هم وسوسه ی کشف رمز و رازها ما را راهی سفر کرده است...

در مطالب قبلی به جای جای کشور سر زدیم و #اماکن اسرارآمیز ایران را به شما معرفی کردیم. برای رویارویی با رمز و راز ها به قلب بیابان زدیم، سر از باغی با میوه های سنگی درآوردیم، به غاری در اعماق زمین رفتیم و رهسپار دالان های تو در تو ی قنات شدیم.

گاه گرفتار اسرار طبیعت شدیم و در چشم اندازی دیگر ساخته ی دست بشر ما را انگشت به دهان گذاشت!

همه ی راه ها را پیمودیم تا #اماکن رمزآلود را که در گوشه گوشه ی ایران عزیزمان جای خوش کرده اند از نزدیک ببینیم. امروز باز هم در پی کشف رمزآلودی دیگر قدم به جاده می گذاریم و راهی مقصدی تازه می شویم.

تکه ای از استان آذربایجان غربی ما را به تماشای طبیعت رمزآلودش دعوت می کند. به سوی ناشناخته ای از ایران رهسپاریم و کنجکاوی لحظه ای ما را رها نمی کند.

می خواهیم شما را به شناختن اسرار آمیزی دعوت کنیم که دست طبیعت ترسیمش کرده است... به شمال شرقی شهرستان تکاب و 3 کیلومتری شرق روستای بدرلو می رویم.

با کارناوال به پدیده رمزآلود چَملی گول بیایید...

چَملی گول | بی نظیر ترین پدیده ایران

15 کیلومتر که از شهرستان تکاب فاصله بگیریم و روستای بدرلو را پشت سر بگذاریم به منطقه ای می رسیم که مربوط به دور سوم زمین شناسی است. در میان دره ای عمیق و پس از گذر از کنار گلهای زیبا و درختان سر به فلک کشیده چملی گل در میان نیزارهای بلند دیده می شود. دریاچه ای که در یک منطقه ی باتلاقی قرار گرفته و در میان نیزار های بلند محصور شده است. عمق این دریاچه که در ارتفاع 2340 متری از سطح دریا قرار دارد، هنوز به طور دقیق اندازه گیری نشده اما عمق آن را 8 تا 15 متر تخمین می زنند.

پدیده ای که به تماشای آن نشسته ایم چیزی شبیه به سایر #دریاچه های ایران نیست. در کنار لذت بردن از سکوت بی بدیل منطقه آنچه که در ابتدا نظرمان را به خود جلب می کند پوشش سبزی است که در میان دریاچه قرار دارد. این پوشش سبز شبیه به یک نیم قوس کمانی است و همانند جزیره ای در میان آب دیده می شود. مساحت این جزیره ی سبز 80 متر مربع و قطر دریاچه 80 متر است. این قطعه ی شناور در زیباترین حالت حدود 5 تا 8 متر با کناره دریاچه فاصله دارد و در 4 فصل سال منظره ی دیدنی خود را حفظ می کند.

کمی دقت و خیره شدن به میان دریاچه کافیست تا متوجه حرکات جزیره ی اسرارآمیز میان آن شویم. این جزیره هر از چندگاهی تکانی به خودش می دهد و در میان آب برکه به گردش می پردازد. شاید فکر کنید خیالاتی شده اید اما اگر صدها بار دیگر هم به میانه ی برکه نگاه کنید این حرکت جزیره است که شما را محو تماشای خودش می کند. همین حرکت جزیره باعث شده است تا قطر دریاچه به مرور افزایش یابد و قطر قطعه متحرک هم بیشتر شود.

به راستی این جزیره از کجا آمده است؟ چرا آنقدر بی قرار است و در جای خودش بند نمی شود؟

زیاد به این سوالات فکر نکنید چرا که اگر پاسخی برای آنها داشتیم دیگر رمز و رازی در این منطقه باقی نمی ماند. کسی درباره اینکه این پوشش سبز از کجا آمده نظری ندارد. اما خیلی ها می دانند که ریشه های نی های بلندی که روی این جزیره قرار دارند، در هم تنیده و قطعه ی بزرگ و شناوری را بر روی دریاچه ایجاد کرده اند. نی های این جزیره گاه حتی تا 2 متر هم قد می کشند.

علت حرکات وقت و بی وقتش هم هنوز رازی سر به مهر است. عده ای می گویند که این جزیره با حرکت وضعی زمین به حرکت در می آید و برخی هم عوامل طبيعي و وزش باد  را عامل حرکت آن می دانند.

هر چه هست می توانید از تماشای زیبایی های این پدیده لذت ببرید اما انتظار کشف واقعیت کمی دور به نظر می رسد.

چملی گل تکاب

 دیدنی ها و تفریحات

 به هنگام رفتن به این منطقه دوربین عکاسی را فراموش نکنید. اگر بدون هیچ عکسی از این منطقه و پدیده ی شگفت انگیز بازگردید حسرت خواهید خورد.

اگر دوست دارید کمی هیجان را چاشنی گشت و گذارتان کنید می توانید به هنگام نزدیکی جزیره ی چمنی به روی آن بروید، این جزیره آنقدر بزرگ و سنگین هست که وزن شما را تاب بیاورد تنها امکان این وجود دارد که در اثر فشار وزن شما، قسمت های نازکتر تخریب شود و پای شما به درون آب رود. اتفاق دیگری که ممکن است بیفتد این است که اگر این جزیره به حرکت در بیاید باز گشت شما به ساحل دیگر دست خودتان نخواهد بود مگر اینکه تن به آب بزنید و شنا کنید. البته به دلیل نبودن شرایط ایمنی و حفظ این اثر از آسیب ها این کار توصیه نمی شود.

در منطقه ی اطراف برکه به پیاده روی بپردازید و از تماشای جلوه های خدادادی لذت ببرید.

می توانید بساط پیک نیک خود را برپا کنید و خاطره ای خوش برای خود و همراهانتان بسازید.

چملی گل تکاب

آغاز و سرانجام دریاچه

 آب دریاچه از اعماق زمین تامین می گردد. چشمه های جوشانی که در عمق دریاچه هستند آب را از اعماق زمین به دریاچه منتقل می کنند. در کنار این چشمه ها، چشمه های دیگری نیز از اطراف به دریاچه می ریزد.

آبی که سرریز و از دریاچه خارج می شود در کانال کوچکی جریان می یابد و در گذر از چمنزارهای اطراف، آنها را سیراب می کند.

چملی گل تکاب

نامگذاری پدیده

معروف ترین نام این جزیره ی شناور چَملی گول است که به معنای برکه‌ای که در وسط آن جزیره‌ای از چمن قرار دارد، می باشد. چملی گل به چمن متحرک، جزیره شناور و چملی نیز شهرت دارد.

چملی گل تکاب

پوشش گیاهی و جانوری

نیزار، چمنزار، درختان سر به فلک کشیده ی بید و چنار و گلهای رنگارنگ در جای جای دره دیده می شود.

برکه بسیار عمیق است اما جانوران آبزی در آن جای ندارند. وجود مرغابی های وحشی در اطراف برکه و چمنزار جلوه ای خاص به این منطقه داده است. 

چملی گل تکاب

کجا بمونیم؟

 برای بازدید از این تالاب می توانید در شهرستان تکاب اقامت کنید. برخی شهرهای استان های زنجان، کردستان و آذربایجان شرقی نیز در نزدیکی چملی گول قرار دارند و با فواصل 3 تا 4 ساعت از این پدیده قرار گرفته اند.

اگر به اصول کمپینگ در طبیعت آشنایی دارید می توانید کمپی برپا کنید و از اقامت در طبیعت لذت ببرید.

چملی گل تکاب

بهترین فصل سفر

با آغاز فصل بهار و ایام نوروز بسياري از اهالي تکاب، شهرهاي جنوبي آذربايجان غربي و استانهاي زنجان، کردستان و آذربايجان شرقي به سوی این جاذبه طبیعی اسرارآمیز می آیند تا لحظات خوبی را در کنار خانواده و دوستان خود بگذرانند.

این منطقه بهار و تابستان بسیار زیبا و سرسبزی دارد. اگر سرما هوا برایتان مهم نیست می توانید در فصول سرد سال هم به دیدن این جزیره شناور بروید. زیاد به گفته هایی که می گویند چهار فصل این جزیره سبز است اعتماد نکنید زیرا معمولا پدیده ای نیست که از سرمای گزنده زمستان و باد های پاییزی در امان بماند. قضاوت با خودتان است!

چملی گل تکاب

راه دسترسی

آدرس

استان آذربایجان غربی، 15 کیلومتری شهر تکاب، روستای بدرلو

راه دسترسی

برای رفتن به سوی چملی گول به آذربایجان غربی بروید و  یکی از دو راه زیر را برای رسیدن به آن انتخاب کنید:

1 ) وارد جاده ی تکاب - بدرلو شوید و بعد از روستای یلقون آغاج سراغ دریاچه را از مردم محلی بگیرید.

2) وارد جاده ی همپا - بدرلو شوید و نرسیده به روستای قوشه بلاغ، جاده ی میانبر قوشه بلاغ به بدرلو  را در پیش بگیرید. پس از مدتی به روستای ویر می رسید و می توانید با کمک مردم محلی خودتان را به دریاچه که در یک کیلومتری روستاست، برسانید.

به دلیل اینکه لجنزار و نیزار اطراف دریاچه را پوشانده است ورود به محدوده ی آن کمی مشکل به نظر می رسد اما از ضلع شرقی دریاچه راه باریکی شما را به محدوده و کناره های دریاچه می رساند.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

ارومیه: 300 کیلومتر

تکاب: 15 کیلومتر

مراغه: 215 کیلومتر

زنجان: 178 کیلومتر

 

موقعیت چمن متحرک چملی بر روی نقشه

چملی گل تکاب
چملی گل تکاب

دغدغه های کارناوالی

چنین پدیده ی شگفت انیزی که به صورت طبیعی شکل گرفته است می تواند به یکی از جاذبه های مهم شهرستان تکاب تبدیل شود اما متاسفانه از ابتدایی ترین امکانات به عنوان یک جاذبه محروم است.

جاده دسترسی مناسب تنها یکی از کمبودهای مهم این دریاچه می باشد و باید ایجاد امکانات رفاهی و بهداشتی متناسب با نیاز گردشگران داخلی و خارجی نیز مورد توجه قرار گیرد.

همچنین عدم معرفی و انجام تبلیغات موثر موجب فراموشی و ناشناخته ماندن این اثر شده است. با وجود همه ی این کمبودها سالانه حدود پنج هزار گردشگر داخلی و 200 گردشگر خارجی بازدید از این اثر را در برنامه ی خود قرار می دهند و این در حالی است که چملی گول هنوز در فهرست میراث ملی نیز قرار نگرفته است.

چملی گول تکاب ارومیه

پیشنهادات کارناوالی

 در سفر به آذربایجان غربی از چشیدن نقل و حلواهای ارومیه  غافل نشوید. این تجربیات شیرین لذت سفر شما را دو چندان می کنند.

برای تماشای دیگر جاذبه های تکاب همچون قلعه اربابان، مسجد جامع تکاب و تخت سلیمان نیز برنامه ریزی داشته باشید.

بردن خوراکی و آب آشامیدنی را فراموش نکنید تا مجبور نباشید به دلیل گرسنگی تماشای حرکت جزیره ی شناور را از دست بدهید.

لباس اضافه همراه داشته باشید که اگر خیس شدید مشکلی برایتان به وجود نیاید.

طبیعت بکر منطقه را با زباله ها و دیگر آسیب ها تخریب نکنید. این طبیعت در صورتی جلوه های زیبا ی خود را به چشمان شما هدیه می کند که با آن مهربان باشید.

چملی گول تکاب ارومیه

موقعیت چمن متحرک چملی روی نقشه

سخن آخر

از این سفر رمزآلود لذت بردید ؟

تا به حال این دریاچه را از نزدیک دیده اید ؟

چه رمزآلود دیگری را در ایران می شناسید؟ شما به ما بگویید این بار به کجا سر بزنیم و غرق در رمز و رازها شویم.

درباره ی دیگر اماکن رمزآلود ایران در کارناوال بخوانید:

کویر ریگ جن | مثلث برمودای ایران

غار پرآو کرمانشاه | غار قاتل

باغ سنگی درویش خان کرمان | باغی اسرار آمیز

قنات قصبه گناباد | سفر به دالان های رمزآلود

کال جنی طبس | دره ای مرموز و اسرارآمیز

...

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام من حدود ۸ سال پیش در اواخر تابستان از چملی دیدن کردم ، بسیار زیبا و با وقار بود ، البته در یک برنامه فشرده اول تخت سلیمان و کوه زندان سلیمان و بعد تکاب و چملی و توقف در تکاب ، صبح زود به سمت غار کرفتو ، بعد بازگشت به تهران

انتشار:14 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حلما

چقد بهتر میشه اگه مواظب طبیعت زیبا باشیم به هیچ وجه زباله هامون رو در طبیعت رها نکنیم و همونجور برای نفرات بعدی تمیز و زیبا نگه داریمش .

انتشار:17 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

نازنين زهرا

این چمن که فرمودید آیا وجود داره و برای دیدنش ه فصلی مناسب تر هست که بریم ؟

سرکار خانم در تمام فصل سال موجود هست بهترین زمان بهار و تابستان می تونید سفر کنید

07 آذر 1402

انتشار:17 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.