karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روزانه میلیونها انسان در سراسر جهان سفرهای خود را از طریق خطوط هوایی و با هواپیما انجام می دهند .شرکت های هواپیمایی بسیاری ایجاد شده اند و روزانه میلیونها بلیط هواپیما به فروش می رسد . سهولت سفرهای هوایی و صرفه جویی در زمان مسافران باعث شده است این نوع سفرها طرفداران بسیاری را به سوی خود جلب کنند.  به نظر می رسد که همه ی پرواز ها مانند یکدیگر هستند اما تفاوتهایی بین آنها وجود دارد.

با کارناوال در بررسی انواع مختلف پرواز ها همراه باشید.

انواع پرواز
photo by Alberto Suárez

انواع پروازها

پروازها در سراسر جهان به دو نوع چارتر و سیستمی تقسیم و به صورت زیر تعریف می شوند :

پروازهای سیستمی

پروازهایی که توسط شرکت های هواپیمایی برنامه‌ریزی شده و برای دوره‌های طولانی مدت دارای اعتبار است را پروازهای سیستمی می گویند .
بدیهی است این نوع پروازها ممکن است در طول زمان و با توجه به شرایط بازار و فصول مختلف کاری (شلوغ و خلوت بودن) و سایر عوامل تاثیر گذار دست‌خوش تغییراتی گردد. مسئولیت فروش بلیط بر عهده خود شرکت ها و عاملین فروش آنها است و هر گونه ضرر و زیان ناشی از خالی ماندن صندلی های پرواز متوجه شرکت های هواپیمایی خواهد بود.

پروازهای چارتر (Charter )

چارتر به معنی اجاره ی هواپیما یا صندلی و در بعضی موارد اجاره‌ی کامل هتل یا بخشی از اتاق‌های آن است. پروازهای چارتر ، به پروازهایی اطلاق می شود  که به صورت یک طرفه و یا رفت و برگشت با قرار دادی مدت دار با یک ایرلاین ، به اجاره  یک شخصیت حقوقی که غالبا آژانس های هواپیمایی هستند ، در بیایند . این کار ممکن است به صورت کوتاه مدت مثل ایام نوروز و یا بلند مدت مثل فصل تابستان برنامه ریزی شود . البته در بعضی موارد ، پروازهای چارتری به صورت سالانه نیز برگزار می شوند .

به طور مثال یک شرکت هواپیمایی یک قرار داد چارتر را با یک آژانس هواپیمایی می‌بندد که مثلا از اول نوروز تا پایان آن ، مسافران این آژانس را از شهری به شهر دیگر انتقال دهد. آژانس هواپیمایی نیز به منظور پر کردن صندلی های پرواز اقدام به بلیط فروشی می نماید . و یا یک شرکت ، ارگان یا سازمان به منظور رفاه کارکنان و یا مدیران خود قرارداری را با یک شرکت هواپیمایی می بندد تا جابه جایی  کارکنان و یا مدیران در مسیرهای معین توسط پروازهای شرکت هواپیمایی صورت گیرد.

به عبارت دیگر پرواز چارتر به معنای دربست کرایه کردن هواپیما برای یک مدت معین توسط یک شخصیت حقوقی است.

به شرکت‌های هواپیمایی و صاحبان هتل‌ها که تمام یا بخشی از صندلی‌ها یا اتاق‌های خود را به اشخاص واجد شرایط اجاره می‌دهند چارتر دهنده می گویند و شخصیت های حقوقی که  نسبت به چارتر کردن اقدام می کنند ، چارتر کننده می گویند  و معمولا تور اپراتورها ، آژانس‌ها و موسسات گردشگری داخلی یا خارجی هستند که جهت تهیه و تولید پکیج‌های مسافرتی با قیمت‌های مناسب ، این کار را انجام می دهند.

انواع پرواز
photo by Lea Maguero

انواع مختلف چارتر

* چارتر کامل(Full Charter ): به اجاره‌ی تمامی صندلی‌های یک پرواز در مسیر پروازی یک طرفه و یا دو طرفه خاص ، و برای دوره‌ ی زمانی مشخص توسط چارتر کننده اطلاق می شود.

*چارتر صندلی‌ (Seat Charter): به اجاره‌ی تعداد محدودی از صندلی های یک پرواز در مسیر پروازی یک طرفه و یا دو طرفه خاص ، و برای دوره‌ای مشخص توسط چارتر کننده اطلاق می شود.

سیستم چاتر صندلی انواع مختلفی دارد :

* چارتر صندلی به صورت شناور

در این حالت ، چارتر کننده  تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی در طی یک دوره‌ی معین (مثلاً یک ماهه) اجاره و اقدام به فروش بلیط می کند. در این نوع چارتر معمولا رعایت فاصله‌ زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

* چارتر بک تو بک (Back To Back (اجاره صندلی رفت و برگشت)):

در این حالت چارتر کننده  تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی و در یک پرواز مشخص اجاره می کند و موظف است بلیط آن را به فروش برساند .  در این روش رعایت فاصله‌ زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط‌ها مهم و ضروری است.

* چارتر صندلی به صورت (Block Seat (اجاره صندلی‌های مشخص شده)):

در این حالت چارتر کننده تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت با تاریخ مشخص در یک مسیر پروازی و برای یک پرواز مشخص اجاره می کند و بلیط آن را به فروش می رساند.

مزایا و معایب

از مزایای پروازهای چارتر این است که خدمات پروازی را ارزانتر در اختیار چارتر کنندگان قرار می دهد . و به تناسب قیمت پایین تر خدمات ، هزینه های مسافران نیز کاهش می یابد به همین دلیل بسیاری این پروازها را با نام چارتر ارزان می شناسند. اما در زمان تعطیلات و اوج ترافیک سفرهای هوایی ، پروازهای چارتر به عنوان ابزاری برای کنترل بازار سفر های هوایی در اختیار چارترکنندگان قرار می گیرد و امر نظارت بر قیمت های پیشنهادی از سوی چارترکنندگان بسیار مشکل می شود .  

یکی از مشخصه‌های اصلی این گونه پرواز‌ها ، ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که ضرر و زیان ناشی از آن مستقیما متوجه چار‌تر کننده بوده و در هر شرایطی چار‌تر دهنده هزینه‌ی کامل پرواز را که در قرارداد مشخص شده است ،  دریافت خواهد کرد.

در پروازهای چارتر به هیچ عنوان امکان تغییر تاریخ و ساعت  پرواز و یا پس دادن بلیط از سوی مسافر وجود ندارد و  در صورت کنسل کردن از سوی مسافر هیچ درصدی از مبلغ پرداختی جهت خرید بلیط پس داده نخواهد شد. درحالی که در پرواز های سیستمی بسته به زمان مانده تا پرواز ، بخشی از مبلغ قابل استرداد است .

توجه داشته باشید که در صورت چارتری بودن پرواز ، مسئولیت حمل‌ و ‌‌نقل داخلی و بین‌المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا و مسئولیت بروز مشکلاتی مانند تاخیر در پرواز ، گم شدن بار مسافر ، لغو پرواز ، بروز حوادث برای مسافران و هواپیما و . . . به عهده‌ی شرکت هواپیمایی بوده و چار‌تر کننده پاسخ‌گو نخواهد بود.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.