karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اینجا یکی از قدیمی ترین کتابخانه های دنیا است ، جایی که وقتی میان کوچه و پس کوچه های ویران شده اش قدم می زنی ، بوی کتاب های کهنه و جلد های چرمی شان به مشامت خواهد رسید .

حس غریبی دارد این جا ، شاید به محض ورود لحظه ای حالت دگرگون شود ، نمی دانی به چه فکر کنی ، به این که چگونه این جا مآمن هزاران کتاب قدیمی و باستانی است یا این که چه بر سر شهر آمده و آن را متروک و ویران کرده است و یا این که چرا با این وجود هنوز عده ای در آن زندگی می کنند .

همراه ما بیایید ؛ با قطار دنیا گردی کارناوال این بار به آخرین پناهگاه کتاب های باستانی خواهیم رفت تا سر از راز و رمز این شهر عجین شده با تاریخ در بیاوریم .

شهری که بر سر بقاء با صحرا می جنگد و با این حال حاضر نیست دست از گنجینه هایش بکشد ، گنجینه هایی که کهن ترین و #باستانی ترین کتب خطی واسلامی در دنیا هستند .

همراهمان بیایید امروز ، روز خاص و متفاوتی خواهد بود ؛ سفری شگفت انگیز در پیش خواهیم داشت ...

 

کتابخانه های صحرایی شینگتی | آخرین کتابخانه دنیا

کتابخانه های صحرایی شینگتی | آخرین کتابخانه دنیا
کتابخانه های صحرایی شینگتی | آخرین کتابخانه دنیا
کتابخانه های صحرایی شینگتی | آخرین کتابخانه دنیا

شهر شینگتی " Chinguetti " ؛ مآمنی تاریخی ...

 به شمال غربی #آفریقا و کشور #موریتانی می رویم ، مقصد یک شهر باستانی و کهن است با نام شهر شینگتی " Chinguetti " که در قسمت غربی  صحرای آفریقا آرام گرفته است و به دور از دنیای صنعتی و دیجیتالی قرن 21 به زندگی خود ادامه می دهد .

سرگذشت این شهر و مردمانش عجیب با تاریخ گره خورده ، داستانی در پشت در هر خانه آرام گرفته و انتظار آن را می کشد تا روزی خود را به گوش دنیا برساند .

شاید این جا بکر ترین مکان در دنیا باشد ؛ جایی که از زمان تولد تابه امروز خوب با انسان ها کنار آمده و خیلی دست خوش تغییرات نشده و اصالت خود را حفظ کرده است .

شهر #شینگتی امروز آرام است ،شاید این بالا رفتن سن و سال کمی او را فرتوت کرده و توان سابق را از او گرفته است . اما با تمام احوالتش میزبان خوبی است برای کسانی که می آیند تا از کهن ترین و باستانی ترین کتب خطی و مذهبی دیدن کنند .

این شهر به دلیل اهمیت تاریخی که دارد در سال 2000 میلادی توسط سازمان #یونسکو به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسید .

مسجدی در نزدیکی شهری  شینگتی  قرار دارد با نام اودانه " Ouadane " که نه تنها نماد ملی موریتانی است بکه گفته می شود قدیمی ترین و باستانی ترین مسجدی است که در دنیا ساخته شده است .

به میان کوچه و پس کوچه های این شهر خواهیم رقت و با مردمانش آشنا خواهیم شد و از گنجینه هایشان دیدن خواهیم کرد .

محل قرار گیری شهر شینگتی
مردمان شینگتی
مناره مسجدOuadane
ویرانه های هر شینگتی

ببینید ؛ مقصدمان این جاست ...

شهری که به آن آخرین کتابخانه ی دنیا می گویند ...

شهر شینگتی ، از دل تاریخ می آید .

روزهای زیادی را پشت سر گذاشته و اتفاقات زیادی را به چشم دیده ...

اما امروز آرام و بی هیاهو از گنجینه هایش حفاظت می کند، گنجینه هایی که شاید نتوان روی آن ها قیمت گذاشت .

این گنجینه ها مجموعه ای از کتب خطی و قدیمی باستانی و اسلامی هستند که از تمام دنیا شینگتی را برای مآمن گرفتن انتخاب کردند .

در شینگتی می توانید قدیمی ترین و باستانی ترین کتاب های خطی و اسلامی و قرآنی را از نزدیک ببینید .

چه روزهایی در شینگتی گذشته است ؟

چه شد که این کتب به شینگتی رسیدند ؟

این کتاب های با ارزش اسلامی و باستانی امروز چگونه نگهداری می شوند ؟

و پاسخ به خیلی از سوالات دیگر در رابطه با این شهر و گنجینه های با ارزشش را در سفر امروز با هم خواهیم دانست...

کتابخانه های صحرایی شینگتی | آخرین کتابخانه دنیا
کتابخانه های صحرایی شینگتی | آخرین کتابخانه دنیا
کتابخانه های صحرایی شینگتی | آخرین کتابخانه دنیا
کتابخانه های صحرایی شینگتی | آخرین کتابخانه دنیا

به روزگاران قدیم ، در شهر شینگتی  می رویم ...

 شهری که امروزبه آن آمدیم شینگتی ” Chinguetti ” نام دارد . شینگتی را شاید هر کسی نشناسد اما او خوب تاریخ و داستان های آن را می داند ؛ هر چه باشد قرن ها است که روزگار می گذراند .

این شهر را در سال 777 ساختند . آن زمان نه تنها یک شهر بیابانی بود بلکه تصاویر حک شده روی دیوراه ای غار شینگتی به اسم آموغا "Amogha  " ، مردمان شهر را در کنار حیواناتی مثل زرافه ، گاو در حالی که در دشت های سرسبز و آباد هستند نشان می دهد و این یعنی در گذشته این شهر سرزنده تر و سبز تر بوده است  و گذر عمر او را این چنین بیابانی کرده است .

این شهر در تقاطع چند مسیر تجاری در صحرای بزرگ آفریقا واقع شده است ، همین امر سبب شد تا درقرن 11 میلادی به یک مرکز تجاری مهم در منطقه و برای قبایل بربر تبدیل شود و معامله گران از سراسر اروپا، شمال آفریقا و شام در مسیر رفتن به جنوب آفریقا از این شهر عبور کنند .حتی می گویند جهانگر معروف " ابن بطوطه " هم در طول سفر هایش قبل از آن که به چین برود ،  به این شهر آمد.

این موقعیت جغرافیاییِ شهر دلیلی شد برای آن که کاروان سراهای صحرایی که از آن ها با عنوان واحه نیز یاد می شود ، در شینگتی ساخته شود تا محلی باشد برای استراحت تجار و بازرگان و شتر های آن ها ، همین کاروانسراها بودند که زمینه ساز شکل گیری اتفاقات امروز در شینگتی شدند .

درست در همین روزها بود که شینگتی روزهای اوجِ رونق خود را پشت سر می گذاشت و چیزی در حدود 200.000 سکنه داشت .

شینگتی یک شهر تجاری بود و از این بابت روزگار خوب و پر رونقی را می گذراند ، نشانه هایی از اسلام در شهر دیده می شد مثل نحوه ی #معماری ساختمان ها که همگی اسلامی بودند .

تاریخچه شهر شینگتی
تاریخچه شهر شینگتی
تاریخچه شهر شینگتی

شینگتی چهره دیگری به خود می گیرد ...

 کاروانسراهایی که در شهر ساخته شده بودند ، تنها توجیح تجاری داشتند . آن ها را ساختند تا هم استراحتگاهی باشد برای تجارِ مسافر و شتر هایشان  و هم محلی باشد برای رونق اقتصادِ شهر ؛ چرا که در این کاروانسراها بازرگانان این امکان را داشتند که اجناس خود را به فروش برسانند و از این طریق سودی به دست آورند .

این روال ادامه داشت تا این که کم کم می شد زائران را در میان بازرگانان دید ؛ زائرانی که از مناطق اطراف برای رفتن به #مکه از شهر شینگتی عبور می کردند . 

این زائران  اغلب افرادی بودند که در آن زمان از سطح دانش و سواد بالایی به نسبت سایر افراد برخوردار بودند و این بار در کاروانسراهای شهر به جای تبادل کالا ، علم رد و بدل می کردند . در تجمع زائران در شهر و در کاروانسراها ایده های علمی و دینی میان مردم تبادل می شود و همین امر سبب شد تا شهر شینگتی شهرتی به دست آورد ، شهرتی که او را با عنوان محل تجمع زائران و یک مرکز علمی معرفی می کرد .

این دلیلی شد تا آن که چهره ی شهر تغییر کند ، دیگر شاید تجارت کمتر رخ می نمود و علم و دانش و مطالعات دینی جای خود را میان مردم شینگتی باز کرده بود حال و هوای شهر با علم و دانش عجین شده بود .

حتی در مدارس شهر هم علوم فصاحت و بلاغت، قانون، نجوم، ریاضیات، و دارو را از کودکی به دانش آموزان تدریس می کردند .

دیگر وقتی در میان کوچه های شهر قدم می زدی به جای آن که صدای چانه زنی های فروشنده ها و خریدارها را بشنوی ، صدای آموزه های دینی و علمی به گوش می رسید .

مردم سراسر غرب آفریقا برای چندین قرن شینگتی را با عنوان مرکز یادگیری علوم مذهبی ، ستاره شناسی و نجوم ، علم طب و قانون و صد البته مذهب انتخاب می کردند .

حتی در جهان عرب هم شینگتی شهرتی به دست آورده بود و از آن با عنوان " بلاد شینگتی " یاد می کردند و از این جهت یکی از مراکز اصلی تاریخ جهان اسلام و تاریخ غرب آفریقا شناخته می شد .

شینگتی
شینگتی
شینگتی

کتب خطی و باستانی به خانه های مردم شینگتی راه یافتند ...

تمام آن چه که گفته شد ، داستانِ ورود کتاب هایی است که امروز در شینگتی و در خانه های مردم یافت می شود .

زمانی که این شهر مرکز علوم مذهبی در تاریخ شد ، آن زمان که از تمام دنیا به شینگتی می آمدند تا علم فرا گیرند ،  این ها بستری شد که کتبی به شینگتی راه پیدا کنند . کتبی تاریخی و باستانی که بعضا قدمتشان به قرن 9 میلادی می رسد .

از آن روزگار تا به امروز این کتاب ها در شهر شینگتی نگهداری می شوند اما نه حفاظتی مثل آن چه که در موزه ها و کتابخانه های مطرح دنیا انتظار می رود ، بلکه در میان قفسه های خانه های اهالی شهر .

این ها گنجینه های مردم شینگتی هستند ؛ گنجینه هایی که آن ها را برای  زندگی امیدوار می کند و به هیچ وجه حاضر به از دست دادن آن ها نیستند .

هر چند برخی از این کتب بنا به دلایل مختلف مثل پیشروی شن و ماسه های صحرا به خانه های مردم ، از بین رفتند اما هنوز می شود چیزی در حدود 33,000 نسخه ی خطی در قفسه های خانه های مردمان شهر نگهداری می شود .

کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی
کتب باستانی در شینگتی

 کتاب هایی که از بین رفتند

امروز در شینگتی می توان چیزی در حدود 33.000 نسخه ی خطی و قدیمی را به چشم دید ؛ کتبی که صفحات و جلد هایشان از پوست حیوانات و چرم های طبیعی ساخته شده اند و شاید هنوز بوی چرم را بر تن خود دارند .

اما امروز تنها از 30 کتابخانه ای که در شهر دایر بوده است تنها 5 عدد باقی مانده است و این تعداد هم متاسفانه تحت نظارت و حفاظت خاصی قرار نگرفته اند و شاید هم قرار نگیرند .

دلیلش هم این است که صاحبان این کتب مردمان شهر هستند که این کتاب ها را نسل به نسل در منازلشان نگهداری کردند و به این امید دارند که این کتاب های با ارزش را به نسل ها و فرزندان خود هدیه کنند .

دولت موریتانی چندین سال است که در تلاش است که این کتب را از مردمان شینگتی بگیرید و تحت اصول و قوانین مخصوص نگهداری کند اما تا به امروز این تلاش ها نتیجه ای در بر نداشته و از میان 33.000 نسخه تنها چند هزار عدد در موزه ی موزه ی ملی شهر نگهداری می شوند .

کتبی که در دستان مردمان شینگتی موجود است ، متاسفانه در قفسه های رو باز نگهداری می شوند و این یعنی در معرض نور و آفتاب ، شن و ماسه های بیابان و  عوامل بسیار دیگر قرار دارند و این تهدید بزرگی است برای ادامه ی بقای این کتب ...

کتب باستانی نزد مردمان شینگتی
کتب باستانی نزد مردمان شینگتی
کتب باستانی نزد مردمان شینگتی
کتب باستانی نزد مردمان شینگتی
کتب باستانی نزد مردمان شینگتی

مبارزه مردم شینگتی بر سر بقاء با شن های صحرا

امروز اما از آن روزهای پررونق در شینگتی خبری نیست .

مردمان دیارشان را رها کردند و به شهر های دیگر رفتند . آن ها از ترس جانشان خانه هایشان را رها کردند ؛ جایی که شن های صحرا آن را تهدید می کند .

هم جواری این شهر با صحرای بزرگ آفریقا بلای جان مردم بود و هست .

شن های رونده ی صحرا خانه و زندگی مردمان این دیار را تهدید می کند ، همین امرسبب شده تا برخی از خانه ها اسیر شن ها شوند .

مردمان زیادی شینگتی را ترک کردند ، دیگر از آن 200,000 نفری که روزی در شینگتی بودند خبری نیست ؛ تنها 4,000 نفر در شهر سکونت دارند .

مردمان شینگتی ، مردمانی سیاه پوست اند که قلبی روشن و سفید دارند ، به سادگی روزگار می گذرانند و زندگی می کنند .

شاید خانه هایی لوکس و مرفه ندارند ، اما دلشان به کتاب هایی که دارند خوش است .

پیشروی شنهای صحرا به خانه های مردمان شینگتی
پیشروی شنهای صحرا به خانه های مردمان شینگتی
خانه های ویران شده

خانه های شینگتی ؛ ساده به سان مردمانش

خانه ها هم مثل مردمان شهر ساده اند ، این جا از تجملات خبری نیست ، خانه ها از خشکه ی چینی قرمز رنگ و گِل ساخته شده اند .

سقف ها به صورت مسطح و از جنس چوب اند .

دیوار ها سنگی هستند و پنجره ها و درهایی روی آن ها ساخته شده است از جنس درختان اقاقیای باستانی هستند که مدت هاست دیگر در شینگتی نمی رویند .

خانه هایی که رنگ و بویی تاریخی دارند و صفایی وصف ناپذیر ؛ درست است که مردمان شهر دست از گنجینه هایشان بر نمی دارند اما درخانه هایشان همیشه به روی مردمان دیگر باز است .

آن ها میهمان نوازند ؛ گردشگران را به خانه هایشان راه می دهند تا آن ها هم از این کتب دیدن کنند .

به خانه های آن ها بروید و برای دقایقی با آن ها باشید .

مردمان شینگتی
کودکان شینگتی
مردمان شینگتی
مردمان شینگتی
خانه های شینگتی
خانه های شینگتی
خانه های شینگتی

به میان کوچه و پس کوچه های شهر می رویم ....

در زیر تصاویر یکی از مردمان شینگتی با نام سیف‌الاسلام را می بینید .

او مدیر دبیرستانی در شهر است که نزدیک به 700 جلد کتاب باستانی را نگهداری می کند .

او سال ها است که این کتب را در خانه اش  نگهداری می کند و به هیچ وجه حاضر نیست دست از آن ها بکشد .

اما سخاوتمندانه حاضر است گردشگران و مشتاقان را به خانه اش راه دهد تا آن ها را هم با این کتب آشنا کند .

در صحبتی که با او شده ، نظر او در مورد وابستگی مردم شینگتی به این کتب جالب است ؛ او می گوید :

آیا شما می توانید از دست و پاهایتان جدا شوید ؟

شاید همین جمله ی کوتاه توجیه خوبی باشد ...

سیف السلام
KARNAVAL.IR3
گنجینه های سیف السلام
گنجینه های سیف السلام
گنجینه های سیف السلام

مسجد جمعه Ouadane |قدیمی ترین مسجد اسلام

در نزدیکی شهر شینگتی درست در 93 کیلومتری شمال شرق شهر ، شهر کوچکی قرار دارد با نام "Ouadane " اودانه .

تاریخ این شهر آن چنان دقیق نیست که بتوان به آن استناد کرد ، اما می گویند این یک شهر تجاری بوده است و از طریق تجارت طلا روزگار می گذرانده .

در این شهر یک مسجد وجود دارد که احتمالا  در قرن 13 یا 15 میلادی ساخته شده است ؛ مسجدی که امروز از آن خرابه هایی باقی مانده است . اما با این وجود میزبان مردمان محلی است تا نمازشان را در این مسجد به جا آورند .

این مسجد یک مناره دارد به بلندی 15 متر که نسبت به سایرقست ها مسجد ، سالم تر باقی مانده است .

گفته می شود اینمسجد یکی از قدیمی ترین مساجد حهان اسلام باشد .

مسجد اودانه
مسجد اودانه
مسجد اودانه

به شینگتی روید

امروز می توانید به این شهر تاریخی بروید .

این شهر ها حرف ها برای گفتن دارد...

می توانید بروید و ساعاتی را میهمان مردمان شینگتی باشید و از گنجینه ی کتب تاریخی و اسلامی آن ها دیدن کنید ؛ بدون شک جالب و هیجان انگیز و صد البته فراموش نشدنی خواهد بود .

دولت موریتانی اقداماتی برای جذب گردشگر به این منطقه ی ناشناخته انجام داده است و سعی دارد با فراهم کردن امکانات رفاهی و تفریحی ، زمینه را برای ورود گردشگران به شینگتی فراهم کند .

به عنوان مثال می توانید در این شهر ، بعد از آن که از کتاب های باستانی دیدن کردید ، یکی از این تفریحات را امتحان کنید :

شتر سواری در کویر

پیاده روی در کویر

اسکی روی تپه های شنی صحرای آفریقا

برای رفتن به این شهر باید ابتدا خودرا به آفریقا و از آن جا به شهر موریتانی برسانید .

موقعیت : شمال غربی آفریقا ، کشور موریتانی ، قسمت غربی صحرای بزرگ آفریقا

Location: North West Africa, Mauritania, western part of the Sahara

بازدید از کتاب های مردمان شینگتی
همنشینیبا مردمان شینگتی
همنشینیبا مردمان شینگتی
تفریحات درشینگتی
تفریحات درشینگتی

ویدئویی از تفریحاتی که در شینگتی می توانید انجام دهید

سخن کارناوال

آیا شما با این شهر و داستان اش آشنایی داشتید ؟

قبلا در مورد آن چیزی شنیده بودید ؟

نظرتان در مورد این دیار و مردمانش چیست ؟

فکر می کنید سفر به این سرزمین و هم نشینی با مردمانش و بازدید از کتاب هایی با این قدمت چگونه خواهد بود ؟!

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید ...

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.