karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

چندی پیش در مطلب راهنمای انتخاب مقصد مناسب سفر برای شما از شیوه ی صحیح انتخاب مقصد گفتیم و سعی کردیم دیدگاه متفاوتی را به شما ارائه دهیم. این بار قصد داریم به شما نحوه ی انتخاب تور مناسب برای مسافرت را بیان کنیم تا در میان شرکت های مختلف و خدمات متنوع آنها سردرگم نشوید.

در 5 جولای سال 1841 بود که فردی به نام توماس کوک اولین تور بزرگ گروهی را به راه انداخت و برنامه ریزی هایش را انجام داد. این سفر برای 57 نفر از کارکنان راه آهن ترتیب داده شد و آنها  از لیچستر به لاگ بورو رفتند. زمان زیادی نگذشت که بسیاری از افراد به کار سازماندهی سفرهای گروهی روی آوردند. با روی کار آمدن هواپیما در حمل و نقل در زمان جنگ جهانی دوم مسافرت ها آسان تر و روز به روز بر تعداد شرکت های برگزار کننده ی تورهای مسافرتی افزوده شد.این رشد روزافزون تا به امروز سیر صعودی خود را حفظ کرده است و بسیاری از شرکت های فعال در زمینه ی برگزاری تور به کار خود ادامه می دهند.

افراد زیادی به هنگام مسافرت تصمیم می گیرند یکی از تورهای آماده را تهیه کنند تا دغدغه ی کمتری برای سفرهایشان داشته باشند. این انتخاب گاهی باعث خشنودی و در برخی اوقات موجب نارضایتی می گردد. انتخاب تور مناسب یکی از کارهایی است که نیاز به دقت دارد تا افراد با کمترین نارضایتی مواجه شوند.

اگر قصد سفر با تورهای مسافرتی را دارید با کارناوال همراه باشید تا به نکات مهمی پی ببرید...

انتخاب تور خوب

نکات مهم قبل از انتخاب تور

قبل از اینکه با یک آژانس مسافرتی تماس بگیرید در مورد آنچه که می خواهید، اطمینان حاصل کنید وگرنه با دریایی از خدمات و انتخاب های گوناگونی که پیش روی شما قرار می گیرند، مواجه خواهید شد. حداقل مقصد خود را انتخاب کنید و بعد برای رزرو تور تماس بگیرید.

با صبر و حوصله باشید و هر چه که دوست دارید بدانید را بپرسید. فراموش نکنید یکی از خدمات آژانس های مسافرتی ارائه ی مشاوره در زمینه ی سفر است.

استفاده از تور به این معنا نیست که در تمام مراحل سفر با دیگر همسفران خواهید بود. برخی تورها صرفا خدمات اقامت و حمل و نقل را به شما ارائه می دهند و شما را در انتخاب گشت ها آزاد می گذارند. این گشت ها معمولا در محل هتل به شما ارائه می گردند و هزینه ای بابت آنها از شما دریافت می کنند.

سعی کنید برای استفاده از خدمات تور، به آژانس هایی که در همان نوع سفر یا در همان مقصد مورد نظر شما تخصص دارند مراجعه کنید. آژانس هایی هستند که به طور مستقیم اقدام به رزرو بخش های مختلف خدمات سفر می کنند و وابسته به شرکت دیگری نیستند.این آژانس ها را اصطلاحا آژانس مادر یا کارگزار می نامند. آژانس های دیگر، بسته های آماده شده توسط آژانس های مادر را به فروش می رسانند و اصطلاحا آژانس شناور نامیده می شوند.

استفاده از تور زمانی پیشنهاد می شود که :

* افراد، زمان و علاقه ی کافی برای انجام برنامه ریزی سفر و رزرواسیون خدمات حمل و نقل، اقامت و گشت ها را ندارند.

* مقصد افراد در جایی است که دسترسی فقط از طریق تورهای گروهی امکانپذیر است.

* استفاده از تور، هزینه های سفر شما را به ویژه در بخش حمل و نقل، بدون کاهش کیفیت تجربیات سفر، کاهش می دهد.

* افرادی که به تازگی مبادت به انجام سفر کرده اند و در بسیاری مسائل تازه وارد هستند.

معیارهای یک تور خوب

مزایا و معایب مسافرت با تور

قبل از اینکه شما را با چگونگی انتخاب یک تور خوب آشنا کنیم مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

در نگاه اول مزایای زیر به چشم مسافران خواهند آمد:

* با استفاده از تور شما دیگر دغدغه ای برای برنامه ریزی سفر خود نخواهید داشت و نگران حمل و نقل، اقامت، تغذیه، گشت و بسیاری مسائل دیگر نخواهید بود.

* جابه جایی از نقطه ای به نقطه ی دیگر توسط تور و در قالب گروه صورت می گیرد و شما دیگر نگران گم شدن در مسیرها نیستید.

* با همسفران جدیدی روبه رو می شوید و روحیه اجتماعی خود را تقویت می کنید. ممکن است دوستان بسیاری را در سفر پیدا کنید.

* تورها با همراهی یک راهنما صورت می گیرد. پس در هنگام سفر با تور نگران کمبود اطلاعات در مورد مقصد نخواهید بود و همه ی اطلاعات فرهنگی، اجتماعی و ... در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

* در برخی تورها شما به تجربیاتی دست خواهید یافت که صرفا به دلیل حضور شما در گروه خاص نصیب شما می شوند. مثلا اجازه ی بازدید از قسمتی از یک مکان تاریخی به یک یا چند تور خاص یا ورود به منطقه ی حفاظت شده در قالب تور و ...

* استفاده از تورها به کاهش نگرانی و دغدغه های مسافران تازه وارد منجر می شود.

با نگاهی دقیق تر به تورها متوجه معایب زیر نیز خواهیم شد:

* برنامه ریزی دقیق تورها باعث می شود تا قدرت  تصمیم گیری کمتری داشته باشید. ممکن است از انجام یک فعالیت لذت نبرید اما به دلیل قرارگیری در گروه مجبور به انجام آن باشید.

* بسیاری از تورها برای دیدن حداکثر تعداد جاذبه ها در مقصد طراحی شده اند و همین امر موجب می شود که مسافرت و گشت و گذار به سرعت صورت گیرد.

* شما باید تحت برنامه عمل کنید. مثلا گاهی باید حتی خواب خود را فراموش کنید تا از برنامه جا نمانید. این به معنای کمبود انعطاف پذیری در تور است.

* درست است که ملاقات با افراد جدید در سفر لذت بخش است اما این امر در بازدید ها موجب تراکم جمعیت در اماکن گردشگری می شود و شاید خیلی هم خوشایند نباشد.

* به دلیل سرعت انجام مراحل سفر، وقت کمتری به ارتباط با مردم محلی اختصاص می یابد و یکی از ارزشمندترین تجربیات سفر نادیده گرفته می شود.

تور مناسب

انتخاب یک تور مناسب

اگر با استفاده از راهکارهای انتخاب مقصد مناسب برای سفر، مقصد خود را انتخاب کرده و تصمیم خود را برای مسافرت با تور گرفته ایدچند آژانس را انتخاب کنید و با تماس با آنها اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورید. توصیه های زیر را به کار بگیرید. برای انتخاب تور مناسب، توصیه های زیر را به کار بگیرید:

حتما در مورد آژانس مورد نظر خود به سوالات زیر پاسخ دهید

* سابقه ی کار آژانس چند سال است؟

به یاد داشته باشید که داشتن سابقه در انجام یک کار از کسی که آن کار را انجام داده است یک متخصص خواهد ساخت.

* کدام نوع سفر را به صورت تخصصی اجرا می کند؟ (یک روزه؟ چند روزه؟ طبیعت گردی؟ فرهنگی؟ داخلی یا خارجی؟)

* در کدام منطقه، کشور یا مقصدهای خاص، تبحر ویژه ای دارد؟

تور مناسب

هزینه ها و خدمات را به دقت بررسی کنید

دانستن قیمت نهایی تور فایده ای ندارد. در مورد همه ی خدماتی که به شما ارائه می شود سوال کنید و مطمئن شوید. در مورد تعداد و نوع وعده های غذایی، نوع رستوران ها، نحوه ی اقامت، سیستم حمل و نقل، تعداد گشت ها و محل های مورد بازدید و هزینه های ورودیه اطلاعات کامل کسب کنید. بیمه را فراموش نکنید! ببینید آیا تور مورد نظر شما دارای بیمه است یا خیر؟ سعی کنید توری را انتخاب کنید که بیمه داشته باشد و از همه ی خدمات بیمه نیز مطلع شوید.

برخی آژانس ها قیمت های بحث برانگیزی را به شما ارائه می کنند. مثلا برای یک تور، قیمتی بسیار پایین تر از قیمت های معمول به شما ارائه می دهند. در این مواقع به هیچ وجه عجله نکنید. ممکن است به غیر از مبلغ پرداختی در مبدا مجبور شوید در مقصد نیز هزینه هایی را بپردازید. پس حواستان را جمع کنید و برای وقت و هزینه ی خود ارزش قائل شوید.

تور مناسب

به اینترنت و سایر منابع نیز مراجعه کنید

به محض شنیدن نام یک هتل یا رستوران و یا شرکت حمل و نقل به همه ی تعاریف یک کارشناس اعتماد و اقدام به رزرو تور نکنید. در مورد تمامی خدمات نیز تحقیق انجام دهید. با جستجوی نام هتل، رستوران و یا شرکت حمل و نقل در مورد خدمات آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید. نظرات کاربرانی که از آنها استفاده کرده اند می تواند بسیار کمک کننده باشد.

حتما مطمئن شوید خدماتی که قرار است ارائه شود نیاز شما را برطرف می کند. اگر در جستجوهای خود به هتل، رستوران یا شرکت حمل و نقل دیگری برخوردید که تطابق بیشتری با خواسته های شما داشت بدون معطلی آن را از آژانس درخواست کنید. نگران نباشید آژانس ها می توانند گزینه های متفاوتی را به شما ارائه دهند.

از شبکه های اجتماعی که آژانس مورد نظر شما در آن فعالیت می کند مطلع شوید و با مراجعه به صفحات آنها بازخورد مسافران قبلی را هم ببینید. این بازخوردها یک دید کلی نسبت به آژانس و فعالیت هایش به شما می دهد.

تور مناسب

کمی در مورد همسفران خود بپرسید

در مورد تورهای گروهی حتما مطلع باشید که بسته ی سفر برای چه گروهی از جامعه آماده شده است؟ همسفران می توانند تعدادی از زوج ها، دانش آموزان، خانواده ها و یا حتی بازنشستگان باشند. سعی کنید با ارائه ی یک اطلاعات کلی راجع به خود و گروه همراهتان از کارشناس آژانس بخواهید شما را به درستی راهنمایی کند.

در مورد حداقل و حداکثر تعداد همسفرانتان نیز سوال کنید. توجه داشته باشید که گروه های بزرگ تر در کنار اینکه دوستان بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد، تجمع بیشتر در کنار جاذبه ها ، همسفر شدن با سلایق مختلف و امکان نارضایتی از سفر را نیز فراهم می کند. به این مسئله هم توجه داشته باشید که وجود افراد بیشتر به معنای بهره ی کمتر شما از راهنمایی های یک راهنما است. البته این دقیقا به روحیات شما بستگی دارد که سفر در گروه های بزرگتر را می پسندید یا کوچکتر؟

 

تور مناسب

در مورد توانایی های لازم برای شرکت در تور مطلع شوید

از کارشناس آژانس بخواهید در مورد درجه ی سختی تور و توانایی های لازم برای سفر برای شما توضیح دهد. شاید مقصد مورد نظر شما با تور یکی باشد اما نحوه ی اجرای برنامه، مناسب توانایی های شما و همراهانتان نباشد.

تور مناسب

از آژانس، برنامه ی سفر بخواهید

حتما در مورد برنامه ی آماده شده ی آژانس سوال کنید. زمان بندی ها را چک کنید و ببینید آیا برنامه با خواسته های شما مطابقت دارد یا خیر. شاید جاذبه ی مدنظر شما در برنامه نباشد و مجبور به تغییر بسته ی سفر شوید. توجه کنید که آیا برنامه ی سفر با توجه به وقت و هزینه ای که قرار است صرف شود برنامه ی مناسبی است یا خیر. مطمئن باشید که برنامه ی سفر کاملا قابل ارائه است مگر اینکه آژانس مناسبی را انتخاب نکرده باشید.

تور مناسب

از حضور یا عدم حضور راهنمای محلی مطلع شوید

راهنمای محلی کسی است که می تواند در مقاصد مختلف، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دد. این فرد به دلیل قرارگیری در محیط مقصد اطلاعات بکرتری را دارد و می تواند پاسخگوی همه ی سوالات شما باشد. سعی کنید توری را انتخاب کنید که از خدمات راهنمای محلی بهره می برد. اگر قصد خروج از کشور را دارید حتما از وجود یک راهنمای فارسی زبان نیز مطمئن شوید.

تور مناسب

به حفاظت از محیط زیست توجه کنید

برنامه ی سفر و سایر برنامه های ارائه شده توسط آژانس را بررسی کنید و ببینید آیا در آنها به مسائل زیست محیطی توجه شده است؟ آیا برنامه ی خاصی برای آن در نظر گرفته اند ؟ این بدان معنی است که آژانس برای مسائل مهم ارزش قائل است و به آنها توجه زیادی می کند.

تور مناسب

شرایط انصراف از تور را بررسی کنید

هر آژانس قانون خاص خود را دارد. در برخی مواقع ممکن است در صورت انصراف کل هزینه ی شما از بین برود. پس در مورد اینکه در زمان انصراف چه قدر از مبلغ تور قابل استرداد است و یا اینکه تا چه مدت قبل از تور می توان انصراف داد اطلاعات کاملی را به دست آورید.

تور مناسب

یک تور از یک آژانس را انتخاب کنید

پس از انجام کامل بررسی ها می توانید یکی از تورها را در یکی از آژانس های مدنظرتان انتخاب کنید. آژانسی را انتخاب کنید که با شما کاملا شفاف برخورد می کند. هیچ چیز بدتر از این نیست که بعد از خرید، به این نتیجه برسید که آن چیزی که دریافت کرده اید خلاف انتظار شما بوده است.

وقتی می خواهید یک تور را رزرو کنید باید 100 درصد درمورد خدماتی که قرار است به شما ارائه شود و یا نشود، مطلع باشید. پس آژانسی را انتخاب کنید که پاسخ همه ی سوالاتتان را از آن گرفته اید و ابهامی در مورد هیچ چیز ندارید.

اطمینان حاصل کنید که پاسخ تمامی سوالات زیر را یافته اید:

* آژانس مورد نظر شما چه سوابقی در اجرای تور مورد نظر شما دارد؟

* این تور چه خدماتی را به شما ارائه نمی دهد؟

* محل آغاز و پایان تور کجاست؟

* برنامه ی تور برای هر روز چگونه ترتیب داده شده است؟

* امکانات اقامتی و رفاهی و بیمه ی تور چیست؟

* آیا این تور قادر به برطرف کردن نیازهای غذایی شما می باشد؟

* راهنمای سفر کیست و چه سابقه ای در اجرای این تور دارد؟

* چه خدمت ویژه ای در تور توجه شما را به خود جلب کرده است؟ و چرا می خواهید این تور را انتخاب کنید؟

تور مناسب

هیچ چیزی را نخوانده امضا نکنید

برای رزرو تور، قراردادی برای امضا در اختیار شما قرار می گیرد. حالا که برای تحقیق و انتخاب این همه وقت گذاشته اید ، کمی از وقتتان را هم صرف خواندن قرار داد کنید. توجه داشته باشید همه ی موارد ذکر شده توسط کارشناسان آژانس مسافرتی در آن قید شده باشد.

معمولا در قسمتی از قرارداد باید خدماتی چون بلیط، وسیله ی حمل و نقل، زمان و ساعت رفت و برگشت، نام و درجه هتل، تعداد اتاق ها و تخت ها ، سرویس اضافی در اتاق، وعده های غذایی، مدت اقامت در هتل و در سفر های خارجی، نوع و تعداد ویزاها به همراه نام کشور مقصد و همچنین سایر خدمات به صورت شفاف مشخص شود.

سپس به مشخصات مسافران اشاره می شود و در نهایت مبلغ تور بیان می گردد. اگر سفر خارجی مد نظر باشد ممکن است چک تضمین هم از مسافر دریافت گردد که مشخصات آن باید ذکر شود.

باید در قرارداد به این موضوع اشاره شود که آژانس حق ندارد غیر از مبلغ دریافتی تا زمان اتمام سفر هزینه ی دیگری را از مسافر دریافت کند مگر اینکه به صورت توافقی در قرارداد ذکر شده باشد.

در صورت واریز هر گونه وجه به حساب شرکتی که از آن تور تهیه می کنید، حتما رسید آن را نزد خود نگاه دارید. اگر مستقیما مبلغ را در محل پرداخت کردید، در قبال آن رسید دریافت کنید.

اگر در مورد کوچکترین مسئله سوالی دارید باز هم تماس بگیرید و مطمئن شوید. همچنین این قرارداد باید در دو نسخه ی یکسان تهیه شود و بدون امضای مسافر و مهر و امضای آژانس ارزشی ندارد. پس از حصول اطمینان، قرارداد را امضا کنید و به سراغ چمدان هایتان بروید. کافیست در موعد مقرر خودتان را به محل سوار شدن بر وسیله ی نقلیه برسانید و از سفر خود لذت ببرید.

تور مناسب

سخن آخر

تا به حال با تور به سفر رفته اید؟

از سفر خود رضایت داشتید؟

تا به حال به توصیه های گفته شده توجه کرده اید؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با دوستان کارناوالی خود در میان بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

امیر

یک قانون نانوشته وجود داره که اگرمسافرین به این توجه 100 % داشته باشند نتیجه اش را خودشان می بینند . شما اگرهنگام انتخاب یک دفتربه دارا بودن مجوز آن دفتر، سابقه بالا و اعتبارآن دفتردردرجه اول توجه کنید درنهایت هم شمای مسافرتورخوبی را انتخاب کرده و منفعت می برید هم آن دفتر . اما اگرصرفا نرخ ، تاکید میکنم فقط نرخ را ملاک قراربدهید این شمای مسافرهستید که اول ازهمه ضرر می کنید . حالا یکی دوست داره این موضوع را متوجه می شود و یکی هم دوست ندارد انتخاب باخود شما هست و طبعا بازخوردش هم به خود شما برمیگردد . درحال حاضر98 % مسافرین دربازارایران ملاکشان صرفا نرخ است . سازمان میراث فرهنگی هم یکی ازکارهایش شکایتی هست . به مسافرهم وقتی این موارد توضیح داده می شود جوابهایش بدینگونه است : ما باراولمان نیست که به سفرمی رویم ، ما بچه نیستیم کسی ما را گول بزند ، ما آژانس مربوطه را توبیخ می کنیم و امثال این حرفها .

انتشار:02 اسفند 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

با سلام 
چگونه میتوان از سابقه و  تخصص تورهایی که برگزار کننده بوده اطلاع کسب کرد؟
آیا آژانس ها امکان کلاه برداری دارند چگونه میتوان به مدارکی که ثابت میکند این آژانس رسمی است دست یافت

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست عزیز

پیش از هر چیز برای اطمینان از مجاز بودن دفتر خدمات مسافرتی مورد نظرتان به وبسایت سازمان میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری مراجعه کنید و در بخش فهرست دفاتر/شرکت های خدمات مسافرتی (دارای مجوز بند ب) ببینید که آیا این دفتر مجوز برگزاری تور را دارد یا خیر و اعتبار مجوز آن تا چه تاریخی است. حتا می توانید با تماس تلفنی با ادارات میراث استان ها و صحبت با کارشناسان میراث فرهنگی از این موضوع اطمینان حاصل کنید. 

همچنین می توانید به مراجعه به وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری و مراجعه به بخش لیست دفاتر / شرکت های خدمات مسافرت هوایی از نام شرکت هایی که دارای مجوز صدور بلیت هواپیما هستند مطلع شوید.

به منظور اطلاع از سابقه و تخصص یک آژانس بهتر است به شبکه های اجتماعی و وبسایت های مرتبط مراجعه کنید و نظرات کاربران را بخوانید تا کمی بیشتر با فضای کاری آژانس مربوطه آشنا شوید. 

امیدوارم بهترین انتخاب را برای سفرتان داشته باشید.

21 فروردین 1397

انتشار:15 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

سلام دوستان به هیچ وجه از آژانس چهار...... نخرید ،،،، پکیج و هتل رو بهمون دادن ولی روزهای پروازی رو از عمد خودشون  زدن ما ۴شب کوالا سه شب لنکاوی گرفتیم هرچی بهشون گفتیم اطلاعات رو بدید ما تسویه کنیم ندادن و وقتی تسویه کردیم دیدیم ۲ شب کوالا سه شب لنکاوی و دوباره وقتی از لنکاوی برمیگردیم دوشب کوالا......... یعنی بدترین نوع توووور بهشونم وقتی اعتراض کردیم گفتن نمیشه ما چهار شب بهتون دادیم... و با بی ادبی جوابمون رو دادن..... اصلااااا ازشون نخرید فوق العاده متقلبن و بی ادب و هرچی به نفعشونه انجام میدن و اصلا توجهی به خدمات گردشگری ندارن 

انتشار:03 بهمن 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.