karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به گزارش خبرگزاری آنا از ساینس آلرت (ScienceAlert)، اوایل تیرماه تابوتی سیاه رنگ از جنس سنگ گرانیت و به وزن تقریبی 30 تن در محله "سیدی جابر" شهر اسکندریه توسط کارگران ساختمانی کشف شد و به سرعت توجه جهان را به خود جلب کرد. از آنجا که این بزرگ‌ترین تابوتی است که تاکنون در اسکندریه پیدا شده و قدمتش به 323 قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد برخی امیدوار بودند جسد اسکندر درون آن باشد. با انتشار خبر کشف تابوت موجی از واکنش‌های عجیب در اینترنت شکل گرفت و گروهی معتقد بودند گشودن تابوت دانشمندان را دچار نفرین خواهد کرد. با این همه دانشمندان مصری به کمک مهندسان ارتش این کشور، تابوت را بیرون آورده و باز کردند. مصطفی وزیری -دبیر کل سازمان میراث فرهنگی مصر- درباره تابوت گفت:

این تابوت سیاه بزرگ‌ترین تابوتی است که تاکنون در اسکندریه کشف شده است. در این تابوت مرموز باز شده و تیم تحقیقاتی دچار هیچ طلسمی نشده است.

باستان‌شناسان درون این تابوت 3 اسلکت پیدا کردند که به احتمال زیاد متعلق به سه سرباز است. روی جمجمه یکی از این سربازها نشانه‌هایی از شکستگی ناشی از ابزاری تیز دیده می‌شود. دانشمندان قصد دارند این اسکلت‌ها را بیشتر تجزیه و تحلیل کنند تا سن، دلیل مرگ و محل زندگی آنها را کشف کنند.
این تابوت بزرگ سنگی در عمق 5 متری زمین کشف شده و در کنار آن یک سردیس بزرگ از مرمر سفید نیز قرار داشته است. دانشمندان احتمال می‌دهند که این سردیس متعلق به صاحب آرامگاه باشد.
 به گفته متخصصان، یک لایه ملات بین درِ تابوت و بدنه آن وجود داشت که صحیح و سالم بود و نشان می‌داد درِ این تابوت از زمان دفن تاکنون باز نشده است. این تابوت هزار سال پیش در زمان پادشاهی پتلویمیک به خاک سپرده شده است. در این دوره پس از فتوحات ارتش اسکندر در مصر، شهر اسکندریه به عنوان پایتخت اعلام شد. شاید جالب باشد بدانید دوره پتلویمیک با خودکشی کلئوپاترا -آخرین فرعون مصر- در حدود 30 سال قبل از میلاد مسیح به پایان رسید. تابوت تازه کشف‌شده 185 سانتی‌متر ارتفاع، 265 سانتی‌متر طول و 165 سانتی‌متر عرض دارد. 
نکته عجیب و غیرعادی این تابوت، وجود مایعی سرخ‌رنگ و غلیظ است که اسکلت‌های یادشده در داخل آن شناور بودند. یکی دیگر از واکنش های عجیب‌ و غیرعادی‌ به این یافته‌های دانشمندان، درخواست عده زیادی از مردم برای امتحان کردن مزه این مایع سرخ‌رنگ و نوشیدن آن بود. در همین رابطه یک پتیشن و نامه درخواست تهیه شده که در آن نوشته شده است:

ما باید مایع قرمز داخل تابوت سیاه‌رنگ نفرین‌شده را به شکل نوعی نوشیدنی انرژی‌زای کربنی بنوشیم تا بتوانیم قدرتش را پذیرفته و در نهایت بمیریم!

طی چند ساعت اولیه ایجاد این درخواست اینترنتی، بیش از ۱۵۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند! در پی انتشار این مطلب، وب‌سایت لایو ساینس (Live Science) به نقل از پرفسور رولف هالدن (Rolf Halden) اعلام کرد نوشیدن این مایع نمی‌تواند کار عاقلانه‌ای محسوب شود. این پژوهشگر به امضاکنندگان درخواست فوق، گفت به طور قطع با نوشیدن این مایع تهوع‌آور نه تنها قدرت جادویی به دست نمی‌آورید بلکه خود را در معرض خطرات بسیار جدی قرار خواهید داد. خوردن آب‌های گندیده به‌هیچ عنوان کار عاقلانه‌ای نیست و قدمت این مایع هیچ تاثیری در خطرات آن ندارد. باید توجه داشت مایعات چنینی که چندین جسد در داخل آن پوسیده شده‌اند، دارای میزان زیادی باکتری و عوامل دیگر بیماری‌زا هستند که قطعا برخی از آن‌ها خطرناکند و می‌توانند موجب مرگ انسان شوند. از سوی دیگر تخم میکروب‌ها می‌توانند در بافت‌های مرده برای میلیون‌ها سال باقی بمانند که این موضوع خطر احتمالی بروز بیماری‌های ناشناخته را به همراه دارد.

کشف تابوت در اسکندریه

مایع داخل تابوت

سردیس مرمری همراه تابوت

تابوت گرانیتی غول پیکر اسکندریه

کشف تابوت اسکندریه

باز کردن تابوت

سه جمجمه کشف شده در تابوت اسکندریه

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.