karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گشت و گذار در شهرهای جدید همیشه مفرح و لذت بخش بوده است؛ تصور کنید که قدم به شهری گذاشته اید که تا به حال آن را از نزدیک ندیده اید، شهری که آثار تاریخی و طبیعی گوناگونی برای عرضه به شما دارد. اما یک شهر بی روح و کسل کننده تا چه حد می تواند برای شما خاطره ساز و جالب باشد؟ برای مثال شهری بی رنگ و کسل کننده به یک باره و در یک چشم برهم زدن با سطلی پر از رنگ های پرجلا و باشکوه چهره ی دیگری به خود می گیرد و می شود شهری جواهر نشان که همانند الماس می درخشد و چشم نواز است.

شهر های بی رنگ و یکنواخت هیجان را تا مقداری از روح انسان دور می کنند. تصور کنید شهرها و خیابان ها مثل آب نبات های رنگی رنگی خوشمزه به نظر برسند، آن وقت سفر لذت بخش و پر هیجان تر هم می شود. از قاره آمریکا تا آفریقا و آسیا و اروپا، شهرهایی وجود دارند که از سراسر این کره خاکی ذهن تمامی گردشگران را به خود مشغول کرده اند. این شهر ها با رنگ های چشمگیر و خیره کننده پوشیده شده اند؛ رنگ هایی که هر کدام، دلایل خاصی به همراه دارد که در نوع خودش، متفاوت از دیگریست.

همراه کارناوال باشید تا به هم سری به رنگارنگ ترین شهرهای دنیا بزنیم و با دلیل رنگی بودن هر کدام آشنا شویم.

ویلمشرنگارنگ ترین شهرهای دنیاتات

1- بورنو، ایتالیا

بورنو (Burano) جزیره ای است در شمال ایتالیا که خانه های جواهر نشان آن همانند فانوس دریایی عمل  و این شهر را از دوردست ها و از اقیانوس قابل دیدن می کنند. داستان های محلی جزیره حاکی از این است که ماهیگیران ساکن آن، خانه های خود را رنگ می کردند تا زمانی که در مه ماهیگیری می کنند، به راحتی راه بازگشت به خانه را بیابند. در حال حاضر انتخاب رنگ خانه ها فقط به دستور دولت و با رضایت آنها انجام می شود. برای بازدیدکنندگان، رنگارنگی این جزیره همچون استقبالی گرم و پر هیجان است.

بورنو
photo by Ana Tramont
بورنو

2- بوکاپ، کیپ تاون، آفریقای جنوبی

بوکاپ (bo-kaap) نام محله ای قدیمی و دیدنی است که در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد. ساختمان های رنگی منطقه بوکاپ در میان بافت سنتی بندر کیپ تاون بسیار دیدنی و چشم نواز هستند. مسجدها، خانه ها و محله ی تاریخی مسلمانان این شهر به شکل رنگین کمانی از رنگ های روشنِ آبی، زرد و سبز به نظر می رسند. از آن جه که مردمان این محله مسلمان هستند، از سالیان دور تصمیم گرفتند تا برای آماده شدن برای اعیاد مذهبی شان، رنگ سفید ظاهر خانه هایشان را تغییر دهند. ساکنن شهر نیز همین روال را پیش گرفتند تا اینکه بوکاپ به یک محله ی رنگارنگ تبدیل شد. جالب است بدانید که همسایه ها با هم در استفاده از رنگ ها اتفاق نظر دارند تا مشکلی پیش نیاید.

بوکاپ
بوکاپ
بوکاپ
photo by Monika Gasiewska

3- ویلمستاد، کوراسائو، هلند

شهر ویلمستاد (Willemstad) پایتخت کوراسائو (کشوری تحت کنترل هلند) و در جنوب دریای کارائیب قرار دارد. تغییر رنگ ساختمان ها در این شهر دلیل عجیب و متفاوتی دارد. در دهه ی 1800، فرماندار مستعمره ی هلند دریافت که رنگ سفید در اطرافش باعث تشدید میگرن وی می شود درنتیجه دستور داد که تمامی ساختمان ها باید رنگی به جز سفید داشته باشند.
در عصر حاضر این شهر به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

ویلمستاد
ویلمستاد

4- جوداپور، هند

شهر جوداپور در ایالت راجستان هندوستان و سی و پنجمین شهر بزرگ هند محسوب می شود. این شهر آبی، نشان دهنده و یادآور اختلاف طبقاتی در این کشور است. در گذشته مردمانی که از طبقه ی اجتماعی بالایی برخوردار بودند، خانه های خود را به رنگ آبی، رنگ آمیزی می کردند تا این اختلاف طبقاتی نمایان گردد. اما با گذشت زمان، دیگران هم با تقلید از این سبک رنگ آمیزی، خانه های خود را آبی کردند. رنگ آبی در حال حاضر به دلایل متعددی محبوب و پرطرفدار است:  سنت و آداب و رسوم، دیوار دفاعی خوب در برابر موریانه، سرد نگهداشتن خانه در روزهای آفتابی و شاید هم زیبایی...

جوداپور
جوداپور
جوداپور
photo by Woorsa Kim

5- لابوکا، آرژانتین 

لابوکا (Laboca) شهری عجیب و غریب در نزدیکی پایتخت آرژانتین، بوینس آیرس است که نماها و جلوه های خیالی دارد. خانه های این شهر از تکه های باقی مانده در کارخانه کشتی سازی و رنگ های به جا مانده در ته قوطی های رنگ ساخته شده اند. رنگ روشن این محله ی کارگر نشین مقصد جالبی برای گردشگران است.

لابوکا
لابوکا

6- جایپور، هند 

جایپور (Jaipur) پایتخت ایالت راجستان هندوستان است که در جنوب هند واقع شده است. هند مملوء از شهرهای رنگی است  که هر کدام فلسفه جالبی دارند. در قرن 16 وقتی هند هنوز مستعمره بریتانیا بود، ریش سفید محل برای احترام به پرنس ولز، ادوارد، شهر جایپور را به رنگ صورتی گلی رنگ آمیزی کرد تا نمایان گر مهمان نوازی بیشتری باشد. از آن زمان به بعد قانونی تصویب شد که طبق آن، شهر باید همیشه به همین رنگ باشد.

جایپور
جایپور

7- ترینیداد، کوبا

ترینیداد یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین جزیره های کوبا است که در جنوب دریای کارائیب واقع شده است. ساختمان های قدیمی متعلق به قرن 16 در این شهر نمایانگر رنگ های محیط زیست هستند : سبز، آبی اقیانوس و زرد.
گاهی یک ساختمان به صورت تک رنگ است و گاهی همه ی رنگ ها در یک ساختمان دیده می شود. این میراث جهانی یونسکو نتیجه ی درآمدهای هنگفت و ظالمانه ی تجارت برده در این شهر است و به همین جهت، فرهنگ آن آفریقایی – کوبایی است که به وضوح در خیابان ها دیده می شود.

رنگارنگ ترین شهرهای دنیا
رنگارنگ ترین شهرهای دنیا

8- بلاط، استانبول، ترکیه

بَلاط (Balat) محله ای در منطقه فاتح استانبول و پتوی وصله دوزی شده ای از ساختمان های آبی، قرمز و سبز رنگ است. با گذشت زمان، این محله مقصدی جذاب برای گردشگران شد. آنها مشتاقند که در خیابان های پرپیچ و خم رنگی رنگی این شهر که مملوء از بوتیک ها، کافه ها و گالری ها هستند، راه بروند.

بالات
photo by Muhammed Duman

9- پلورینیو، سالوادور، برزیل        

محله ی تاریخی پلورینیو (Pelourinho) در غرب شهر سالوادور برزیل قرار دارد که اولین بازار برده فروشی در قاره آمریکای جنوبی بوده است اما پس از اینکه در سال 1835 برده داری ممنوع و قانون آن تصویب شد، شهر شروع به خرد شدن و تکه تکه شدن کرد.
درسال 1985 پس از آنکه این محله به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت گردید، بازسازی شهر آغاز شد. امروزه فرهنگ پلورینیو همانند ساختمان هایش گردشگران را تحریک می کند و آنها را از برزیل و مناطق دورتر به اینجا می کشاند تا در این مرکز تاریخی از غذا، رقص و موزه آفریقایی برزیل لذت ببرند.

پلورینیو
پلورینو

10- چارلستون، کارولینای جنوبی

در شرق چارلستون (Charleston) در یکی از ایالت های جنوبی آمریکا با نام کارولینا، محله ای به سان رنگین کمان وجود دارد. 

خانه های رنگی نجات یافته از جنگ های داخلی، پس از بازسازی با افتخار از اواخر دهه 1700 بر روی اسکله تاریخی چارلستون ایستاده اند. روایات محلی بیان می کنند که رنگ های خانه ها تشخیص مهمانخانه ها را برای ملوانان مست راحت تر می کند. برخی مغازه ها نیز از این رنگ ها برای تبلیغات استفاده می کنند.

راسته رنگبن کمان
photo by Marg Johnson

11- جوزکار، اسپانیا 

جوزکار (Juzcar) نام شهری در جنوب اسپانیاست. در حالی که همه ی شهرهای رنگارنگی که تا به الان ذکر شد دلیلی تاریخی داشتند، این شهر به دلیل تصویربرداری و ساخت فیلمی هالیوودی در سال 2011 رنگ آمیزی شد. مرکز تصویربرداری سونی برای ساخت شاهکار کارتونی اسمورف درخواست کرد که شهر را به رنگ آبی رنگ آمیزی کنند. پس از اینکه این تصویربرداری به پایان رسید، فرماندار بعد از رای گیری هایی تصمیم گرفت که شهر به همان رنگ آبی باقی بماند زیرا این سبک رنگ آمیزی یوروهای زیادی را وارد شهر کرده بود.

در حال حاضر جوزکار، تنها دهکده اسمورف ها در جهان است و از این جهت توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

جوزکار
photo by David Garcia
جوزکار
photo by Marie Louise Nilsson

12- والپرایزو، شیلی

والپرازیزو (Valparaiso) شهر بزرگ و بندری کشور شیلی و یکی از مهمترین بندرگاه های جنوب اقیانوس آرام است. پابلو نرودا، شاعر بزرگ شیلی، در زمان خودش نتوانست به شهرت شهرش کمک کند اما در حال حاضر شهری که او زمانی در آن زندگی می کرد، افراد زیادی را به خود جلب می کند.
بندر تاریخی این شهر به عنوان میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته شده و پشت مجموعه ای از جذابیت ها، تضاد ها، رستوران ها و مغازه ها پنهان گردیده است. هنرمندان خیابانی که استعدادهای خود را به نمایش می گذارند، خیابان ها را به گالری هایی در فضای باز تبدیل کرده اند.

والپرایزو
والپرایزو
والپرایزو

13- سنت جان، نیوفاوندلند، کانادا 

سنت جان پایتخت و بزرگترین شهر در نیوفاندلند (Newfoundland) و شرقی ترین شهر آمریکای جنوبی است. شاید یکی از برجسته ترین ویژگی های سنت جان، خانه های رنگارنگ ویکتوریایی آن است که به سوی مرکز شهر هستند و به علت رنگ های قرمز تند، آبی، زرد و سبز به عنوان لوبیاهای ژله ای نام برده می شوند. اکثر این خانه ها تودوزی سفید دارند.
این رنگ ها از دهه ی 1970 به بعد پدیدار شدند و درخشش زیبایی را به جزیره اهدا کردند خصوصا در روزهای خاکستری زمستان.

سنت جان
photo by Damien Tachoires
سنت جان

سخن آخر

همانطور که خواندید این لیستی از رنگارنگ ترین شهرهای جهان است . و در سراسر این کره خاکی رنگارنگ های بیشتری وجود دارد .

آیا تاکنون به شهر رنگارنگ دیگری سفر کرده اید؟

با بیان نظرات و تجربیات خود ما را خوشحال نمایید...

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.