ویدیو HD
نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 شهریور 1397

به روز رسانی

03 شهریور 1397

وزیر راه معتقد است حفظ صنعت هوانوردی مهمتر از قیمت بلیت پروازها است در حالی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باور دارد افزایش قیمت‌ بلیت هواپیما به نفع صنعت حمل و نقل نیست؛ همان طور که کارشناسان گردشگری در دو هفته اخیر پس از افزایش قیمت‌ها درباره ریزش مسافران پروازی، کاهش فعالیت شرکت های هواپیمایی در برخی مسیرهای داخلی و خارجی و حتا حذف مسیر ایران توسط خطوط هواپیمایی خارجی در آینده ای نزدیک، هشدار جدی داده اند.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، ۱۷ مرداد همزمان با اجرای بسته جدید ارزی و با خروج شرکت های هواپیمایی از اولویت دریافت ارز دولتی، نرخ بلیت پروازها ناگهان با افزایشی بیش از صد درصد روبه‌رو شد. نخستین بار آژانس های گردشگری زنگ هشدار را به صدا درآوردند. این اقدام شرکت های هواپیمایی که با عمل متخلفانه فروش بلیت ها به دلار یا یورو همراه بود، سفر و صنعت گردشگری را به مخاطره خواهد انداخت. سازمان هواپیمایی چند روز بعد بخشنامه نرخ گذاشتن برای ارز را ابلاغ کرد و از خطوط هواپیمایی خارجی خواست قیمت ها را به ارز رایج در ایران بفروشند، در عین حال که آن ها را به نمایش همه بلیت های صادره و به فروش رسیده بر اساس واحد پول رسمی کشور ملزم کرد اما به گزارش آژانس های مسافرتی این رویه فقط در تعدادی از شرکت های هواپیمایی تغییر کرد. هنوز تعدادی از خطوط هواپیمایی فروش ارزی دارند و عرضه ریالی بلیت های خود را روی سیستم ها مسدود کرده اند.

با ادامه این گرانی که به مسیرهای هوایی داخلی نیز سرایت کرد، سازمان هواپیمایی اعلام کرد که ارز موردنیاز خطوط هواپیمایی از طریق سامانه «سنا» تخصیص پیدا می کند.

دستوری که در ظاهر قیمت ها را کنترل می کرد، اما در واقع تفاوت ناچیز ارز سنا و آزاد چنین سرنوشتی را رقم نزد و روند صعودی نرخ سفرهای هوایی همچنان ادامه پیدا کرد تا آن جا که علی اصغر مونسان -رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- ۲۲ مرداد در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری -معاون اول رییس‌جمهور- با شرح وضعیتی که در انتظار صنعت حمل و نقل هوایی، گردشگری و همچنین سفرهای داخلی، خارجی و ورودی ست، درخواست کرد:

با قید فوریت کمیته ای مشترک با عضویت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) و بانک مرکزی تشکیل شود تا ابعاد مختلف موضوع گرانی بلیت هواپیما و سفر، بررسی و کارشناسی شده و راهکارهای عملیاتی برون‌رفت از چالش های پیش رو به صورت واقع گرایانه احصا و اجرایی شود.

نامه ای که تاکنون پاسخ و واکنش عمومی نداشته است.

در این میان که هر روز اسناد و تصاویری از بلیت های گران شده و فیلم هایی از پروازهای خالی از مسافر منتشر می شود، وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت:

در شرایط فعلی حفظ صنعت هوانوردی از قیمت پروازها برای کشور بسیار مهمتر است و باید بتوانیم این صنعت را از گزند تحریم ها حفظ و در حرکت نگه داریم.

راهکار وزیر برای برون‌رفت از وضعیتی که به اعتقاد آژانس های مسافرتی و هوایی به بیکاری صنعت حمل و نقل و گردشگری و حذف سفرهای هوایی از سبد خانوار ایرانی به‌ خصوص  قشر کم درآمد و متوسط منجر خواهد شد، آن بوده که:

شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت ها را روی پایگاه های اینترنتی خود منتشر کنند و سهم پروازهای چارتر نیز از سبد پروازها به شدت محدود شود.

آخوندی اعتقاد دارد که افزایش قیمت ها در پروازهای چارتر خیلی بیشتر از قیمت رسمی شرکت های هواپیمایی است. به همین سبب به مردم توصیه کرد:

بلیت هواپیمای خود را از شرکت های هواپیمایی تهیه کنند؛ چراکه این قیمت ها متعادل تر است و مشمول تخلفات پروازهای چارتری نیست.

اما سیدهادی بهادری -عضو کمیسیون عمران مجلس- به این اظهارات وزیر راه واکنش نشان داده و تاکید کرده که صنعت هوانوردی وابسته به مسافر است:

با فدا شدن مسافر، این صنعت از بین خواهد رفت. بنابراین باید حمایت های لازم از مسافران انجام شود تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد. هزینه های زیادی برای توسعه فرودگاه ها شده است که با حمایت نکردن از مسافران و از بین رفتن این صنعت، شاهد هدررفت آن سرمایه ها خواهیم بود.

وی افزایش قیمت بلیت ها به ویژه در مسیرهای داخلی را ناشی از نبود برنامه ریزی صحیح دانسته و چنین گفته است:

دولت باید در این زمینه تدبیری بیندیشد، آنچه امروز دیده می شود یک بی تدبیری مدیریتی است.

با وجود آن که وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و تشکل های صنفی شرکت های هواپیمایی بر این باورند که افزایش قیمت بلیت ها تحت تاثیر قطع پرداخت ارز دولتی و عملکرد چارترها بوده، اما آژانس های گردشگری معتقدند آنچه سفرهای هوایی را به چنین سرنوشتی دچار کرده علاوه بر تعیین نرخ تبدیل ارز (ROE) در بازار ثانویه و البته رفتار چارترها، زیاده خواهی خطوط هوایی نیز بوده است. برای همین و به انگیزه پیدا کردن راهکارهایی برای برون‌رفت از شرایطی که خلاف سیاست گذاری ها برای رونق سفرهای داخلی و جایگزینی آن با سفرهای خارجی ست، ستاد هماهنگی خدمات سفر دست‌ به کار شد و همان مسیری را رفت که از معاون اول رییس‌جمهور نیز درخواست کرده بود در دولت شرایطش را فراهم کند.

در این جلسه که نتیجه آن توافق برای تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی موضوع قیمت بلیت هواپیما و سفر بود، عابدزاده -رییس سازمان هواپیمایی- در دفاع از خطوط هوایی گفت:

صنعت هواپیمایی جزو صنایع پولدار نیست، در کشور ما هم باید این گونه باشد. افرادی که دنبال سود هستند وارد این صنعت نشوند. متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی خسارات زیادی وارد کرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می رفت، یکی از مسایلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خط های هوایی نمی توانستند پول سوخت خود را بپردازند. آزادسازی، نگرش ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.

با این حال عابدزاده یادآور شد:

بازگشت به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل و نقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است و ما نباید روند درستی را که در این حوزه ایجاد شده است، متوقف کنیم.

وی ادامه داد:

هدف گیری و برنامه ریزی درست بوده است اما متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما کم کم به یک کالای لوکس تبدیل شد، این در حالی ست که در دنیا برنامه ها به سمتی پیش می رود که سفرهای ارزان ایجاد شود؛ چرا که سفر یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می شود.

مرتضی دهقان -معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری- در همان جلسه و هم راستا با سخنان رییسش، گفت:

آزادسازی برای شرکت های هواپیمایی صورت گرفت و قرار نبود شامل حال پروازهای چارتری شود، متاسفانه این مورد رعایت نشد و تخلف شده است. نزدیک به ۷۰ درصد بلیت های کشور تابع مقررات ابطال و تغییر است و حدود ۳۰ درصد چارتری است، بسیاری از سایت هایی که هواپیمای چارتری ارایه می دادند را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کردیم و آمادگی داریم در این حوزه با معاونت گردشگری همکاری داشته باشیم.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود:

۳۴ درصد هزینه های خطوط هوایی در جهان صرف تامین سوخت می شود اما در کشور ما این هزینه ۱۹ درصد است؛ چراکه ما به خطوط هوایی برای تامین سوخت یارانه می دهیم. با این حال ۵۰ درصد هزینه های هواپیمایی داخلی ارزی است، برخی می گویند بالا رفتن نرخ ارز ربطی به سوخت هواپیماها پیدا نمی کند در حالی که این موضوع صحت ندارد.

 او در ادامه اضافه کرد:

شرایط تحمیلی تحریم بر صنعت باعث شده فشارهای زیادی به شرکت ها برای تامین ناوگان و قطعات وارد شود و افزایش هزینه های عمومی در ماه های اخیر نیز باعث شده که سفرهای هوایی کاهش یابد.

محمد محب‌خدایی -معاون گردشگری و رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر- هم که با بسته پیشنهادی تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی موضوع قیمت بلیت هواپیما با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی در این جلسه حاضر شده بود، تاکید کرد:

مشکلاتی که در این بخش به وجود آمده، باید سریعا در ستاد هماهنگی سفر، بررسی و حل شود، چرا که یکی از ارکان تشکیل ستاد، بررسی و رفع مشکلات و موانع در این بخش بوده است.

خدایی در پاسخ به نگرانی های سازمان هواپیمایی چنین گفت:

ما نمی گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید سقفی برای بلیت ها قایل شویم، دفاتر خدمات مسافرتی و خط های هواپیمایی با بالا رفتن هزینه ها در این بخش متضرر می شوند چرا که قدرت خرید مردم بالا نرفته است.

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

همراه ما باشید
عضویت در خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی برای کارناوال محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط کارناوال امکان پذیر است.