karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری تسنیم، کشف دست‌افزارهای سنگی موسوم به موستری زاگرس، حکایت از این دارد که قلمروی انسان های منقرض شده نئاندرتال تا غرب کشور، گسترش داشته است.

الهام قصیدیان _ سرپرست گروه گمانه‌زنی و نجات‌بخشی لایه‌های باستانی در اشکفت اَزوئه (سَروَنجُق) استان کرمانشاه_ در این باره گفت:

مهم ترین دستاورد کار تحقیقاتی در غار اَزوئه، کشف دست‌افزارهای سنگی موسوم به موستری زاگرس به‌صورت درجا، در لایه‌های زیرین این محوطه است که برای نخستین بار در منطقه اسلام‌آباد کشف شده و حاکی از گسترش انسان‌های منقرض‌شده نئاندرتال تا دشت اسلام‌آباد است.

به‌گفته این باستان شناس، انجام کاوش در اشکفت اَزوئه در راستای اجرای یک طرح بلندمدت صورت می گیرد که به بازسازیِ زندگیِ جوامع پیش از تاریخ در یکی از کلیدی‌ترین مناطق فلات ایران اختصاص دارد.

وی به انجام بررسی‌های فشرده برای کشف و مستندسازی مکان های باستانی و همچنین بررسی وضعیت موجود مکان‌های پیشتر شناسایی‌شده در پژوهش‌های باستان‌شناسی پارینه‌سنگی استان کرمانشاه، اشاره نمود و  از شناسایی حداقل 265 غار و پناهگاه صخره‌ای در محدوده 6 شهرستان غربی استان کرمانشاه سخن گفت و در ادامه افزود:

در این میان 100 مکان مربوط به شهرستان اسلام‌آباد است.

اسلام‌آباد غرب میان دو قطب پارینه‌سنگی

قصیدیان، نکته حائز اهمیت در این گمانه‌زنی را مشخص کردن نقش کلیدی منطقه اسلام‌آباد غرب میان دو قطب پارینه‌سنگی کشور یعنی دشت کرمانشاه و دشت خرم‌آباد دانست و گفت:

دشت اسلام‌آباد غرب به‌عنوان حلقه ارتباطی این دو دشت، به‌صورت کُریدوری در انتقال و تبادل سنگ خام و سایر عناصر فرهنگی عمل کرده است.

این باستان‌شناس در ادامه اظهار داشت:

انجام گمانه‌زنی، مطالعه لایه‌های استقراری پارینه‌سنگی نوین رخنمون یافته و داده‌های ارزشمند به دست آمده از این لایه‌ها در غار اَزوئه در دشت اسلام‌آباد، ابعاد این تبادل را مشخص می‌کند.

وی به ایجاد سه گمانه 2 در 1 و 1 در 1 متر به عمق‌های مختلف یک متر و یک متر و سی سانتی‌متر در این فصلِ پژوهشی در اشکفت اَزوئه نیز اشاره کرد و از کشف حداقل سه فاز زمانی مربوط به دوران تاریخی، دوره پارینه‌سنگی نوین و میانی خبر داد.

او در ادامه با اشاره به بررسی‌های مقدماتی ریخت‌شناسی و مطالعات چشم‌انداز اشکفت ازوئه و منطقه و به نقل از سامان حیدری گوران، معاون این طرح گمانه‌زنی از موسسه پژوهش‌های فرگشت انسانیِ لورهیولم دانشگاه کمبریج بریتانیا و بنیاد پژوهش‌های پارینه‌سنگی دیارمهر، گفت:

این غار در دوران پارینه‌سنگی نوین و میانی به‌عنوان ایستگاه موقتی شکار مورد استفاده انسان قرار گرفته است.

وی به صدور مجوز گمانه‌زنی و نجات‌بخشی لایه‌های باستانی در اشکفت اَزوئه توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره نمود و در ادامه گفت:

کار گمانه‌زنی و نجات‌بخشی لایه‌های باستانی در اشکفت اَزوئه (سَروَنجُق) در استان کرمانشاه در چارچوب طرح پژوهش‌های باستان‌شناسی پارینه‌سنگی مشترک میان بنیاد پژوهش‌های پارینه‌سنگی دیار مهر، مؤسسه پژوهش‌های فرگشت انسانی لورهیولم دانشگاه کمبریج بریتانیا، پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه پایان گرفت.

کشف اثر انسان های اولیه در ایران

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

این همان چیزی است که از تو تا ابد به جای خواهد ماند و ایندگان را نور و راهنما خواهی بود.

انتشار:20 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.