karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری تسنیم، مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی تاکنون به شناسایی حدود 500 گور باستانی در گورستان مهدی‌آباد اولیا در شهرستان ریگان استان کرمان منجر شده است که برخی از باستان‌شناسان آنها را متعلق به دوره اشکانی و برخی دیگر متعلق به دوره هخامنشی می‌دانند.

کورش محمدخانی -استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران- که سرپرست هیات بررسی‌ گورستان باستانی مهدی‌آباد اولیا در استان کرمان است، در این باره گفت: 

نتایج اولیه پراکندگی وسیعی از گورها را مشخص کرد و در وسعت هشت هکتاری که تاکنون برداشت‌های مغناطیس‌سنجی انجام شده، مکان بالغ بر 500 گور باستانی شناسایی شد.

او با اشاره به شناسایی محوطه باستانی مهدی آباد اولیا در بازدیدهای باستان‌شناسان محوطه میراث جهانی بم در اوایل دهه 1390 اظهار کرد:

در اسفند ماه سال 1395 بارش باران و جاری شدن سیل در منطقه، باعث آشکارسازی گورهای بسیاری در این قسمت شد که حاوی مواد فرهنگی بسیاری بودند.

محمد خانی از  شکسته شدن و جمع آوری این اشیا توسط افراد محلی ناآشنا و افراد ناشناس ابراز تاسف کرد و ادامه داد:

پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن، به منظور تعیین عرصه و مشخص کردن میزان پراکندگی گورها با هدف برنامه‌ریزی برای حفاظت از محوطه، بررسی آرکئوژئوفیزیک به روش مغناطیس‌سنجی در این محوطه را در دستور کار خود قرار داد.

بد نیست بدانید آرکئوژئوفیزیک شاخه ای از علم باستان سنجی است که در آن محقق با استفاده از علم ژئوفیزیک تلاش می کند اطلاعات باستان شناسی مورد نظر را به دست آورد.

هدف از این بررسی‌ها و تعیین حدود پراکندگی گورها و وسعت گورستان در کرمان، برنامه‌ریزی برای حفاظت از این محوطه باستانی با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی درباره نتایج بررسی‌های مغناطیسی توضیح داد:

باستان‌شناسان گروه باستان‌شناسی محوطه میراث جهانی بم، بر اساس مطالعات اولیه سفال‌های بدست آمده از گورهای باستانی اعتقاد دارند که این محوطه مربوط به دوره هخامنشی است ولی باستان‌شناسان دیگری که در منطقه مشغول فعالیت و بررسی‌های علمی هستند، اعتقاد به اشکانی بودن این گورها دارند.

این باستان شناس افزود:

شناسایی دوره فرهنگی دقیق این گورها تنها با گمانه‌زنی و کاوش و مطالعات تطبیقی در آینده امکان‌پذیر است.

کشف گور 2500 ساله

Ali Ramezanpour

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

م

سلام

انتشار:14 مرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.