karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، علی‌ اسدی، سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید، از کشف و شناسایی شش اسکلت در حین کاوش ها خبر داد و آنها را مهم ترین دست آورد این فعالیت علمی پژوهشی دانست.

 او با اظهار اینکه این اسکلت ها از منظر باستان شناسی و شناخت گذشته ی تخت جمشید بسیار حائز اهمیت هستند، گفت:

اسکلت ها پس از انجام مطالعات اولیه، برای مطالعات تکمیلی، به آزمایشگاهی در تهران منتقل می شوند .

اسدی در رابطه با نتایج  فصل سوم کاوش ها در این محوطه ی جهانی ابراز کرد:

در فصل سوم کاوش، بررسی در محدوده ای چهل متری به سمت شمال این آب راهه انجام شد، که از ویژگی های آن می‌توان به ارتفاع زیاد و بیش از 6 متر اثر که در صخره‌های تراشیده قرار گرفته اند، اشاره کرد.

وی ایجاد یک مسیر بازدید برای سنگ نوشته های مهم داریوش بزرگ در دیواره جنوبی تختگاه تخت جمشید را از دیگر هدف های کاوش در این ناحیه برشمرد و گفت:

این سنگ نوشته ها مهمترین سنگ نوشته های دوره ی هخامنشی در تخت جمشید هستند که اطلاعات مهمی درباره شرایط تخت جمشید و اینکه داریوش بر چه اساس و با چه هدفی این بنا را بنیان گذاری کرده، ارائه می دهد.

به گفته ی اسدی با توجه به پوشیده بودن بخش جنوبی تختگاه تخت جمشید با خاک کاوش های گذشته، مسیر بازدیدی برای این نوشته ها وجود نداشت.

همچنین این باستان شناس کشف دیواره ی جنوبی تخت جمشید را عاملی برای نمودار شدن منظر تخت جمشید به صورت واقعی دانست و ادامه داد:

این منظر امروزه قدری دستخوش تغییر شده است، بنابراین با برداشت این خاک، دره جنوبی تخت جمشید که در گذر زمان تغییر شکل پیدا کرده، بار دیگر به صورت طبیعی و به احتمال زیاد با چهره ای شبیه به دوران هخامنش، نمایان می شود .

فصل سوم این کاوش ها در محوطه ی 12 هکتاری آبراهه های تخت جمشید با مجوز پژوهشکده باستان شناسی به مدت  45 روز و با حضور دوازده نفر از مرمتگران انجام شده است.

کاوش در تخت جمشید

کاوش در تخت جمشید

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.