karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایرنا، سالیان درازی است که گردشگران ایرانی بی شماری برای بازدید از جاذبه های گردشگری ترکیه به این کشور سفر می کنند و با توجه به تازه ترین آماری که از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه ارائه شده، در پنج ماه ابتدایی سال، حدود 750 هزار گردشگر ایرانی به کشور ترکیه سفر کرده اند.

بیشتر آژانس‌هایی که در ایران، گردشگران را در قالب تور به ترکیه می برند، مدعی هستند که خدمات چند روزه ای را به مسافر ارائه می‌کنند که  شامل هتل، پرواز، ترانسفر و راهنمای ایرانی است اما در بخش خدمات راهنمای گردشگران ایرانی، هیچ برنامه ای برای سفر گردشگران ایرانی تعریف نشده است و این شرایط مسافر را هنگام ورود به ترکیه دچار سرگردانی می‌ کند و باعث اتلاف وقت اتباع ایرانی و مانع استفاده ی مناسب گردشگر از بازه ی زمانی اش در ترکیه می شود.

در چنین شرایطی مسافر تنها انتخابی که می تواند داشته باشد، استفاده از تورهای آپشنال (اختیاری) است که راهنمایان تورها در روندی بسیار ناعادلانه در مسیر فرودگاه تا هتل و در شرایطی که هنوز مسافر نسبت به شرایطش آگاهی کامل ندارد، با تبلیغات هیجانی درباره ی جاهای دیدنی و تورهای جانبی، گردشگران را مجاب به خریداری این تورها می کنند. جالب است که  قیمت این تورهای جانبی حدودا پنج تا 20 برابر بیش تر از هزینه ایست که مسافر خود به تنهایی برای دیدن این جاذبه ها باید پرداخت کند.

اینگونه برخوردها در نهایت به بدبینی گردشگران منجر می شود اما این موضوع اهمیت چندانی برای راهنمایان تور ندارد چرا که دست گردشگران به جایی بند نیست و هیچ جا نمی توانند شکایت کنند و علاوه بر این، تعداد گردشگران ایرانی آن قدر زیاد است که این راهنمایان نگران از دست دادن مشتری هایشان نیستند. 

نکته ی جالب توجه این است که راهنمایان حرفه‌ای نیز در این حیطه ی تورهای جانبی وارد نمی شوند و آژانس های گردشگری ایرانی تعدادی از افراد غیر‌ حرفه ای را به عنوان تور لیدر به مسافران معرفی می کنند. 

این لیدرها یا همان راهنماهای گردشگری معمولا از آژانس حقوقی دریافت نمی کنند و درآمد خود را از درصد فروش تورهای جانبی تامین می نمایند.

بنابراین شکل و شمایل این حرفه تغییر کرده و سبب شده تا راهنمایان خوب و حرفه ای در این محدوده وارد نشوند و مسافران تصور نامناسبی از تور لیدر‌ها داشته باشند.

"حسین . م" گردشگر ایرانی ضمن انتقاد از برخورد نامناسب راهنمایان ایرانی در استانبول اظهار داشت:

راهنمایان ایرانی نه تنها اطلاعاتی از جاذبه های گردشگری ترکیه ارائه نمی دهند، بلکه گردشگران را گمراه کرده و با دریافت مبالغ هنگفت جهت اجرای تورهای آپشنال، آنها را نقره داغ می کنند.

او در ادامه ی سخنانش گفت:

برای چندمین بار به استانبول سفر کرده ام و در سفر اول خاطره تلخ برخورد راهنمایان ایرانی را تجربه کرده ام و دیگر گول تبلیغات تو خالی آن ها را نخواهم خورد.

برای اجرای تور تنگه بسفر در روز اول سفر 90 دلار به راهنما پرداخت کردم این در حالی است که در زمان اجرای تور متوجه شدم که سایر گردشگران 10 دلار برای اجرای تور پرداخت کرده اند.

وی در حالی خبر از پرداخت این مبلغ داد که نرخ واقعی گشت و گذار در این مسیر 10 دلار نبوده و کمتر از پنج دلار است.

"مهدی آزاده" یکی دیگر از گردشگران ایرانی با اشاره به اینکه برای اولین بار به استانبول سفر کرده، نیز گفت:

متاسفانه به علت ناآگاهی در روز اول ورود به ترکیه مبلغ یک میلیون تومان برای اجرای سه تور با راهنمای ایرانی پرداخت کردم.

او این گونه ادامه داد:

در هنگام اجرای تور متوجه شدم که سایر گردشگران با پرداخت 10 درصد مبلغ پرداختی من، همان گشت ها را داشته اند.

وی با اشاره به این نکته که بعد از اطلاع از این کلاهبرداری ها، به راهنمایان تور اعتراض کردم ولی اعتراضم بی جواب ماند، اظهار کرد:

بعد از بازگشت به ایران موضوع را با جدیت پیگیری خواهم کرد.

"امیر رستمی" دیگر گردشگر ایرانی اضافه کرد:

در روز اول سفر اخیر خود به تورهای پیشنهادی راهنمای ایرانی پاسخ منفی دادم و در عوض مورد غضب راهنمایان قرار گرفتم به طوری که دیگر جواب تماس هایم را هم جهت اطلاع از ساعت گشت شهری که در قرارداد با آژانس قید شده، ندادند.

وی با اشاره به اعتراض های گردشگران ایرانی نسبت به شیوه کار راهنمایان گردشگری در ترکیه بیان کرد:

در طول سفر چند روزه در استانبول اکثر گردشگران ایرانی با برخورد نامناسب راهنمایان رو برو شده اند و گردشگرانی را نیز دیده ام که با پرداخت مبالغ میلیونی به شکلی سر کیسه شده اند. بهتر است با اطلاع رسانی دقیق و مناسب رسانه ها، گردشگرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، پیشاپیش از ماجرای برخوردهای راهنمانماها اطلاع داشته باشند تا دیگر در دام نیفتند.

"شایان ناصری" نیز این چنین گفت:

به دنبال اطلاع از این موضوع با راهنما تماس گرفتم ولی در پاسخ تماس من با جمله 'هیچ سندی دستت نیست' اقدام به قطع تماس کرد.

او با تقدیر از خبرگزاری ایرنا جهت پیگیری این موضوع و لزوم اطلاع رسانی این موضوع زشت و خارج از عرف بیان کرد:

مسئولان گردشگری کشور پیگیری این موضوع را که کلاهبرداری محسوب می شود، در دستور کار قرار دهند.

"حسین . م" گردشگر ایرانی حاضر در استانبول همچنین گفت:

برخلاف راهنمای حرفه ای تورهای خارجی که اغلب از برخورد راهنمایان تورها در ترکیه ابراز تأسف می کنند، این افراد راهنمانما نه تخصصی در زمینه‌ گردشگری دارند و نه آموزشی دیده‌اند و قطعا زمانی که اتفاقی رخ دهد، نمی‌توانند اوضاع را کنترل کنند.

"علی صلاحی" دیگر گردشگر ایرانی نیز درباره ی این مسئله گفت:

درست است که این افراد ساکن ترکیه هستند و ممکن است چند فصل کاری را تجربه کرده باشند اما توانمندی ها و دانش راهنمایان گردشگری را ندارند. 

او ادامه داد:

این راهنمانماها معمولا برای تامین معاش خود، کارهای غیرمرتبطی با برنامه سفر انجام می‌دهند که یک راهنمای حرفه‌ای در بیشتر مواقع حاضر نیست انجام دهد و علت این امر آن است که راهنمای حرفه‌ای برای کار خود ارزش قائل است و کاملا توجیه شده که در سفر خارجی چگونه باید رفتار کند و به خطوط قرمز مقصد و مبدأ آگاه است.

"صلاحی" اظهار کرد:

با توجه به این که این موضوع همچون زخمی کهنه موجب آزار گردشگران ایرانی شده است، باید هر چه زودتر مقامات گردشگری کشور به این موضوع رسیدگی کرده و علاوه بر ساماندهی راهنمایان تورها، به شکایات نیز رسیدگی کنند.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که ایرانی ها بعد از اتباع آلمان، دومین گروه پرشمار گردشگران خارجی وارد شده به شهر استانبول هستند و بنا به اعلام این مرجع رسمی در 6 ماه نخست سال جاری میلادی بیش از 337 هزار گردشگر ایرانی به استانبول سفر کرده اند و گردشگران ایرانی بعد از گردشگران آلمانی با 403 هزار نفر در رده دوم قرار دارند.

به طور میانگین سالانه نزدیک به 10 میلیون گردشگر به استانبول سفر می کنند و در سالهای اخیر شمار گردشگران ایرانی در استانبول افزایش یافته و به ویژه پس از لغو تحریم ها، بازتاب زنده شدن اقتصاد ایران در خیابان های استانبول نیز دیده می شود. 

واحدهای صنفی و تجاری استانبول کارکنانی که به زبان فارسی مسلط هستند، استخدام می کنند و هم اکنون نوشته هایی به زبان فارسی در ارتباط با تخفیف ها در ویترین واحدهای تجاری و مغازه های استانبول نیز دیده می شود.

استانبول دارای 536 اقامتگاه شامل هتل و اقامتگاه های مسافری با ظرفیت 107 هزار و 267 تخت دارای مجوز از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه است.

"محمد ایشلر" معاون فدراسیون هتلداران ترکیه اعلام کرد که بر اساس پیش بینی ها، امسال شمار گردشگران ایرانی ورودی به ترکیه با حدود 20 درصد افزایش، به بیش از 2 میلیون نفر می رسد.

در سالی که گذشت حدود یک میلیون و 600 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند، در حالی که طی هفت ماه امسال یک میلیون و 200 هزار نفر به ترکیه آمده اند و بر اساس این آمار می توان پیش بینی کرد که تا پایان امسال، این تعداد از 2 میلیون نفر فراتر برود.

سال گذشته گردشگران ایرانی بالغ بر 2 میلیارد دلار در ترکیه هزینه کردند و پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری به 2 میلیارد و 700 میلیون دلار برسد. 

گردش در مراکز شهری و خرید در مراکز خرید و نیز حلال بودن و تنوع غذایی را از جمله جاذبه های گردشگری ترکیه برای اتباع ایران است و به همین دلیل استانبول به عنوان یک مرکز فرهنگی مهم، از جمله مقاصد مهم سفر ایرانیان به حساب می آید.

بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، ایران جزو پنج کشور مهم در گردشگری به ترکیه محسوب می شود و در جریان سفر به ترکیه به طور میانگین هر مسافر ایرانی یک هزار و 500 دلار و هر خانواده ایرانی سه هزار و 500 دلار هزینه می کنند.

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای جامع ترکیه

کشور ترکیه

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

امیر

برای گشت و گذار و خرید در استانبول نیاز به تور لیدر نیست. با کمی تحقیق و مطالعه و پیدا کردن اماکن مورد نظر و مسیرهای ایاب و ذهاب به راحتی این امکان فراهم است که به راحتی برین اینور اونور

انتشار:26 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

منصور

باسلام.بدلیل اینکه آژانسهای فروشنده تورها بعداز فروش هیچگونه مسولیتی ندارندوبعداز اینکه حتی اگر مسافردربرگشت هم اعتراضی کرد هیچ مرجع رسیدگی وجود ندارد.بنظر بنده بایستی درایران آژانسهای فروشنده تورها درقبال معرفی لیدرهاو  بدرفتایهاواجحاهای آنها مسئولیت پذیروپاسخگو باشند

انتشار:26 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بی نام

البته من را هم میخواستند سرکیسه کنند ولی من خودم رأسا به گردش در استامبول پرداختم و هزینه هایم بمراتب کمتر از در خواستی بود که راهنمایان داشتند . آنان درخواست خود را بدلار مطرح میکردند ولی من دست آنها را خوانده بودم .

انتشار:26 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.