karnaval.ir

سارا ذابح جمشیدی

انتشار

27 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در طبیعت و جهان زیبای ما همواره مکان هایی وجود دارد که می توان از آنها با عنوان تکه و یا دری از بهشت یاد کرد . این مکان ها چنان دلفریبند که مدهوشمان می کنند .

در ذهن آدمی همیشه جهنم در نقطه مقابل بهشت بسیار هراس آور و وحشتناک بوده است . حالا در همین طبیعت شگفتی آفرین ، مکانی وجود دارد که از آن با عنوان دروازه جهنم یاد می شود که با توجه به شکل و ظاهر آن چندان هم بی ارتباط به نظر نمی رسد .

سری خواهیم زد به دروازه جهنم در کشور ترکمنستان که در تاریکی شب بسیار زیبا و البته کمی شیطانی است .

همراه کارناوال باشید تا سفری به این دروازه داشته باشیم .

محل قرار گیری دروازه جهنم | Door to Hell

می گویند در روستایی بنام دروازه در قره قوم ار توابع استان آخال کشور #ترکمنستان دروازه ای وجو دارد به جهنم. محلیان  و #ترکمن زبان ها آن را " جهنم دروازسی" یا Jähennem derwezesi می گویند که می شود همان دروازه جهنم یا دروازه دوزخ.

با هم می رویم تا این دروازه ی جهنمی را از نزدیک ببینیم...

داستان بازگشایی دروازه جهنم

محققین شوروی سابق در سال 1971 میلادی در کشور #ترکمنستان ودر صحرای کرکوم ( Karakum ) که در فاصله هفت کیلومتری روستای دروازه قرار و منابع نفت و گاز طبیعی فراوانی دارد ، به دنبال کشف نفت ، به میدان گازی دست یافتند و تصمیم به استخراج گاز از این میدان بزرگ گرفتند . اما از بد حادثه ، تجهیزات و تاسیسات نصب شده توسط آنها ، به داخل گودالی بزرگ فرو رفته و از دیده ها پنهان شد .

پدید آمدن حفره آسیبی به محققین و کارگران میدان گازی وارد نکرد اما باعث نشت گاز متان شد که بسیار برای محیط زیست و سلامت ساکنین منطقه مضر بود .

برای حل این مشکل می بایست این مخزن گازی با صرف هزینه های گزاف مورد کنترل و بهره برداری قرار می گرفت اما محققین در آن زمان چاره ای دیگر اندیشیدند . آنها تصمیم گرفتند که با پرتاب نارنجک به درون حفره و آتش زدن گازهای متصاعد شده در منطقه ، تمام ذخیره حفره را در طی نهایت چند هفته بسوزانند . البته پیش بینی آنها درست از آب در نیامد و حرفه کشف شده در حال حاضر بیش از 40 سال است که شعله ور است و هنوز دارد می سوزد .

ابعاد دروازه جهنم

حفره ای که بنام دروازه جهنم مشهور شده است گودالی است به قطر تقریبی 70 متری و ارتفاع آن در گود ترین منطقه تقریبا 20 متر گزارش شده است و در کل مساحتی بالغ بر 5,350 متر مربع دارد.

میزان گرمای دروازه دوزخ به حدی است که محدوده حرارت قابل تحمل آن تا حدود 60 متری لبه حفره می رسد و این محدوده دمایی در منطقه ای که دمای هوایی بیابانی آن بدون اشتعال گاز درون حفره ، در حدود پنجاه درجه سانتیگراد است ، بسیار زیاد به نظر می رسد .

دروازه جهنم و تاثیرات زیست محیطی

مطمئنا وجود این همه گاز متان و البته ترکیبات گوگرد دار برای اهالی منطقه مضر است . حتی با وجود مشتعل بودن این حفره نیز بوی این گازها تا کیلومتر ها به مشام می رسد . بعلاوه اینکه سوختن این حجم عظیم گاز در طی چهل سال بطور حتم در گرم تر شدن زمین قابل تامل است .

مضاف بر همه اینها اکنون نگرانی هایی از جانب مقامات ترکمنستانی مبنی بر آسیب دیدن ذخایر گاز این کشور وجود دارد که البته با توجه به عدم امکان مهار این آتش ، راه حلی عملی برای خاموش کردن دروازه جهنم تا کنون ارائه نشده است .

در آوریل 2010 رئيس جمهور کشور ترکمنستان ، قربانقلی بردیمحمدف ،از این منطقه بازدید و دستور بسته شدن این گودل را صادر کرد ؛ اما هنوز این دستور عمل نشده است.

دروازه جهنم و جذب توریست

با توجه به نزدیکی حفره مشتعل به روستای دروازه محلی ها به آن دروازه جهنم گفتند و بر همین منوال گردشگران نیز ان را Gate of Hell نامیدند . با توجه به کم بودن مکان های جذب توریست در کشور ترکمنستان ، این نام گذاری و البته شکل خاص و زیبای دروازه جهنم ، به تدریج باعث ورود گردشگران برای مشاهده این مکان شد و اکنون جزو جاذبه های گردشگری ترکمنستان به شمار می رود .

بازدید از دروازه جهنم 

امکان بازدید از این دروازه ی جهنمی وجود دارد و می توانید با رفتن به ترکمنستان آن را ببینید و گرمای آن را حس کنید.

در 5 سال گذشته چیزی در حدود 50.000 نفر از این مکان بازدید کرده اند و این یعنی این دروازه ی جهنمی توانسته تاثیر خوبی در جذب گردشگر در منطقه داشته باشد.

این مکان در حدود 260 کیلومتری شمال عشق آباد ، پایتخت ترکمنستان واقع شده است.

آدرس : ترکمنستان ، روستای دروازه ، دره جهنم

Address: Gas Crater, Darvaza, Turkmenistan

ویدئویی از این منطقه

اولین مردی که بر فراز دروازه جهنم رفت

George Kourounis ( جورج کورونیس ) که یک شهروند اهل تورنتو #کانادا است ، اواین مردی است که توانسته خود را بر فراز دروازه جهنم برساند و دقایقی آن جا باشد.

داستان این چالش او از آن جا آغاز شد که اطلاعاتی پیرامون اقدامات دولت ترکمنستان مبنی بر بستن دروازه جهنم را شنید. پس تصمیم گرفت قبل از آن که دروازه ی جهنم بسته شود خود را به آن برساند و چالشش را در زمستان 2013 انجام دهد.

او قبلا هم تجربه ی چنین کارهایی را داشته؛ به عنوان مثال بر روی سطح آتشفشان قدم گداشته و نمونه هایی برای تحقیق جمع آوری کرده است.

در این پروژه او به دروازه جهنمی می رود و با استفاده از تجهیزاتی مثل لباس ضد حریق و ... 15 دقیقه بر فراز دروازه جهنم می ماند .

وقتی از او در مورد این اقدامش سوال می کنند او به سوالات این گونه پاسخ می دهد :

من در جایی که انسان های دیگر نبوده اند ، رفتم ، مثل این بود که به یک سیاره ی دیگر رفته باشم .

این حرکت بسیار برای من بسیار هیجان انگیز و جالب بود و من عاشق کاری هستم که انجام می دهم.

تصاویری از George Kourounis بر فراز دروازه جهنم

کلام پایانی

 

آیا تجربه ی بازدید از این دروازه ی جهنمی را دارید ؟ یا این که چیزی مشابه به این پدیده را جایی قبلا دیده اید ؟ نظرات و تجربیات خو را با ما به اشتراک بگذارید .

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

به نظر من هیچ واقعی نیست همش الکیه

نظر خودته خب

13 دی 1402

انتشار:20 بهمن 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شهره

واییییییییی خدای من

انتشار:17 مرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.