karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از رویترز، قضات دیوان عالی آمریکا در مورد مصادره اشیای باستانی ایران موجود در این کشور برای پرداخت غرامت به مجروحان حادثه انفجار 1997 میلادی در بیت المقدس ابراز تردید کردند. در این حادثه 5 تن کشته و 8 آمریکایی زخمی شدند و مقام های این کشور مدعی هستند که دولت ایران در این حادثه دخالت داشته است. امری که همواره از سوی مقام های رسمی کشورمان رد شده است. غرامتی که حادثه دیدگان به دنبال دریافت آن از ایران هستند بیش از 71 میلیون دلار تخمین زده شده و پس از سال 1997 بعد از جریان بمب گذاری در خیابانی در بیت المقدس تحت نام پرونده شیکاگو به جریان افتاد. در حکم های اولیه ایران به پرداخت غرامت به حادثه دیدگان محکوم شد. کشورمان اما این احکام را رد کرد و آنها را غیرقانونی دانست.

پس از آن شاکیان پرونده هدف خود را تصاحب کلکسیون اشیای باستانی ایران که در دانشگاه شیکاگو و در موزه شرق شناسی این کشور نگه داری می شود قرار دادند و درخواست مصادره این اموال را کردند. یک دادگاه تجدید نظر فدرال اما در حکمی رای به مصادره این اشیای باستانی نداد و تصمیم را به دانشگاه شیکاگو واگذار کرد. 

کلکسیون اشیای باستانی ایران از جمله کلکسیون تخت جمشید که در موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو نگه داری می شود قدمت و ارزش بسیاری داشته و از گذشته محل مناقشه ایران و آمریکا بوده است. برخی از این اشیا تابلوهای گلی مکتوبی است که از نخستین تابلوهای خطی در جهان به شمار می رود و ارزش بسیاری دارد.

بر اساس استدلال قضات دیوان عالی آمریکا و بر پایه قانون مصوب کنگره این کشور تنها اموال تجاری کشورهای دیگر قابل مصادره است. در همین راستا و بر اساس این قانون آنها در مورد تجاری بودن اشیای باستانی که در موزه دانشگاه شیکاگو نگهداری می شود ابراز تردید کردند. 

 اما چرا ایران دچار این مشکل شده است؟ بر اساس قانون مصونیت دولت خارجی در آمریکا، دولتهای خارجی تا حد زیادی از حکم هایی که منجر به نگه داشتن و مصادره اموال و دیون آن کشور می شوند مصون هستند. این قانون اما شامل کشورهایی که حامی تروریسم هستند نمی شود و در حال حاضر نام ایران در این فهرست وجود دارد. بر همین اساس دادگاه های آمریکا به خود اجازه می دهند تا در مورد اموال توقیف شده ایران در این کشور تصمیم بگیرند. 

در همین زمینه "زاکری تریپ"، یک مقام وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که اگر کنگره می خواست اجازه مصادره اموال با ارزش تاریخی و فرهنگی را صادر کند این موضوع را به صراحت در قانون ذکر می کرد. جالب اینکه دولت آمریکا پیش از این هشدار داده بود که اگر آمریکا علیه کشورهای خارجی ادعای قضایی کند باید منتظر واکنش متقابل دادگاه های بین المللی باشد. تذکری که به نظر می رسد چندان توسط دادگاه های این کشور جدی گرفته نمی شود. 

در نهایت این قضات دادگاه عالی آمریکا هستند که باید تصمیم بگیرند بر طبق قوانین فدرال آیا امکان مصادره دارایی های دولتی خارجی برای پرداخت خسارات به قربانیان حملات نظامی وجود دارد یا خیر؟ نکته جالب در مورد این پرونده امانت بودن اشیای باستانی ایران نزد دانشگاه شیکاگو و موسسه شرق شناسی این دانشگاه است که تنها برای مطالعات بیشتر این اموال به آمریکا فرستاده شده بود. باید دید آیا دیوان عالی آمریکا رای به خیانت در امانت می دهد یا حق مردم ایران را برای بازپس گیری اموال باستانی خود محفوظ می دارد؟ نتیجه نهایی این پرونده خرداد ماه سال آینده مشخص می شود. 

دیوان عالی آمریکا

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.