karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سیدمجتبی محمودزاده، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید:

تبدیل واحد پول ملی به «تومان» در کوتاه‌مدت و از نظر روانی در گردشگران خارجی اثر منفی دارد، اما در بلندمدت با روشن شدن واقعیت‌ها، تاثیرات منفی آن به مراتب کمتر و حتی مثبت خواهد شد.

سید مجتبی محمودزاده در گفت و گویی که با خبرگزاری ایسنا پیرامون تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان در ابتدا گفت این تغییر واحد تاثیر چندانی بر پول ملی نخواهد داشت و حذف تنها یک صفر می تواند تاثیری روانی در مردم داشته باشد و آن ها فکر کنند که پول ملی تقویت شده است. اما همین اثر روانی اگر به درستی کنترل نشود می تواند باعث افزایش نرخ تورم شود. به همین دلیل است که در اکثر کشورها زمانی یک صفر را حذف می کنند که نرخ تورم کنترل شده باشد.

او در ادامه این طور سخنانش را ادامه داد:

البته از این منظر که نرخ تورم در ایران درحال کنترل است، موقعیت برای تبدیل واحد پولی و حذف یک صفر مناسب بود، اما به لحاظ توسعه اقتصادی اگر از رکود خارج نشویم، این وضعیت پایدار نخواهند ماند.

او سپس گفت:

در چنین شرایطی اثرگذاری منفی تغییر واحد پولی بر گردشگری "کوتاه‌مدت" خواهد بود، چرا که گردشگری از جنس صادرات و وابسته به نرخ ارز است و تغییر واحد پولی تاثیری بر مبادلات ارزی ندارد و به لحاظ اقتصادی تاثیری در میزان گردشگران ورودی نخواهد داشت.

محودزاده، در ادامه به این موضوع که تبدیل واحد پولی ایران به تومان بر گردشگران خارجی به صورت موقتی اثر منفی دارد گفت:

گردشگر خارجی قبلا یک دلار می‌داد و ۳۵۰۰۰ ریال می‌گرفت، همین برای سفر انگیزه ایجاد می‌کرد، چرا که در باور ذهنی، ارزش پول کشورش را چند برابر می‌دید، اما حالا با عدد کوچک‌تری روبه‌رو می‌شود که آن اثر روانی ارزان بودن سفر ایران را در "باور اولیه‌اش" کمتر می‌کند.

‌لازم به ذکر است که این استاد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی، می گوید تبدیل واحد پول ایران به تومان می تواند گردشگران را از سردرگمی خارج کند. همچنین او معتقد است این تغییر تاثیری بر مبادلات اقتصادی ندارد و در این باره می گوید:

آنچه گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، واحد پول ملی ما نیست، بلکه تسهیل نرخ ارز است که روی ورود گردشگران خارجی اثر می‌گذارد.

محمودزاده همچنین یادآور شد:

نرخ مبادله ارز تنها عامل اثرگذار در جذب گردشگر نیست، چرا که مسائل سیاسی ـ امنیتی و تبلیغات جهانی به نسبت اثرگذاری بیشتری دارد، همانطور که در سال ۹۱ شاهد این اتفاق بودیم، وقتی نرخ ارز افزایش یافت و به مز ۴۰۰۰ تومان رسید، ورود گردشگران خارجی افزایش چشمگیری نداشت، چون دلایل دیگری در این فرایند دخیل است.

اثر توامن بر صنعت گردشگری

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.