karnaval.ir

بیتا عزیزی

انتشار

22 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تا به حال دنیا را بدون وجود مخلوقاتش تصور کرده اید؟ دنیایی بدون گیاه و هیچ گونه ای از حیوان؟ حتی تصور وحشتناک و غیرقابل تحملی است. این که صبح ها را بدون شنیدن صدای پرندگان آغاز کنیم و اینکه درختان سبز و پرباری نباشند تا تابستان ها در زیر سایه شان بنشینیم و از خوردن میوه هایشان لذت ببریم و در زمستان دیگر خبری از درخت های عریان که با لباسی از برف پوشیده شده اند، نباشد. واقعا دنیای ترسناکی می شود!

شاید این تصورات بسیار تلخ و حتی غیر ممکن باشد اما بعید نیست با جفایی که آدمی به محیط پیرامونش می کند، روزی بیاید که فرزندان ما، در اسارت مطلق ساختمان ها و ماشین ها درآمده باشند و دیگر خبری از همزیستی مسالمت آمیز با آفریدگان دیگر خداوند نیست. اگر به یاد داشته باشید به تازگی مطلبی درباره حیوانات در حال انقراض را با شما به اشتراک گذاشتیم و از روزهایی حرف زدیم که فرزندان ما هرگز نمی توانند شاهد حضور این حیوانات در محیط طبیعی زندگی باشند و فقط باید به تماشای تصاویرشان در کتاب ها و فضاهای مجازی اکتفا کنند. هرچند که هنوز هم راهکارهای بسیاری برای نجات بقای این حیوانات وجود دارد و افراد بسیاری هستند که برای حفظ جان تک تک این موجودات تلاش های فراوان می کنند اما متاسفانه بشر بی توجه به این امر، از هیچ گونه ظلمی نسبت به محیط اطراف دریغ نمی کند و جان و زندگی گونه های بی شماری از حیوانات و گیاهان به دلیل شکار، آلودگی های زیست محیطی، تخریب زیست بوم و ده ها دلیل دیگر در معرض جدی نابودی است.

پیش از این با سری اول تصاویر حیوانات در حال انقراض همراهتان بودیم:

حیوانات در حال انقراض | جفای آدمی و حسرت آیندگان

امروز نیز در ادامه مطلب فوق با بخش دیگری از این تصاویر آشنا خواهیم شد، اما پیش از آغاز سفر غم انگیزمان به خانه حیوانات بی پناه و ستم دیده مطالعه مطالب زیر را در مورد پرندگان از دست ندهید:

عادات بدی که در برخورد با پرندگان باید ترک کنیم

و اگر دوست دارید با پرندگان طبیعت ارتباطی صمیمانه و مسالمت آمیز داشته باشید نگاهی به مطلب زیر بیاندازید:

پرنده نگری | تفریحی مسئولانه و آرامش بخش

همچنین با مطالب دیگری درباره گونه های در معرض خطر انقراض آشنا شوید:

لاکپشت پوزه عقابی | از عجایب هفتگانه جزیره قشم

گرگ یالدار | گونه ای در حال انقراض از سگ سانان

شکار کرگدن برای تجارت شاخ | کمین انقراض

نگاهی به بقایای حیوانات منقرض شده تا به امروز

حیواناتی که طعمه ی حماقت توریست ها شده اند

و در ادامه همراه کارناوال باشید با سری دوم مجموعه تصاویر حیوانات در حال انقراض:

حیوانات در معرض خطر انقراض

1- اُکاپی

زرافه گردن کوتاه یا اکاپی (Okapi)، آمیزه ای از زرافه و گورخر است. این حیوان سُم شکافته و گیاهخوار از خانواده زرافگان است و نخستین بار در قرن هجدهم توسط سیاحان بریتانیایی یافت شده است. این پستاندار، بومی جنگل های بارانی شمال کشور کنگو (Congo) می باشد و به دلیل تخریب زیستگاه بر اثر جنگل زدایی و گسترش سکونت گاه های انسانی و از همه این ها مهم تر شکار بی رویه در معرض خطر جدی انقراض قرار دارد و گفته می شود تنها حدود 10 تا 20 هزار نمونه از آن ها در طبیعت باقی مانده اند.

حیوانات در معرض خطر انقراض

2- میمون عنکبوتی

میمون عنکبوتی (Spider Monkey) در جنگل های گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می شوند و برای زندگی به جنگل های بزرگ نیاز دارد اما امروزه به دلیل جنگل زدایی و تخریب زیستگاهشان به دست بشر با خطر انقراض مواجهند. 

حیوانات در معرض خطر انقراض

3- خرچنگ نارگیل

خرچنگ نارگیل (Coconut crabs) را با نام های خرچنگ دزد یا دزد نخل هم می شناسند و دلیل آن، بالا رفتن این خرچنگ از درخت نارگیل و چیدن و تغذیه از نارگیل است. خرچنگ های نارگیل بزرگترین سخت پوستان و بندپایان زمین محسوب می شوند و وزنشان تا 9 کیلوگرم نیز می رسد، همچنین قادرند تا وزن 30 کیلوگرم را بلند کنند و قدرت چنگک هایشان برای گاز گرفتن و نیرو وارد کردن از هر حیوان دیگری روی زمین بیشتر است. این جانور سخت پوست در جزیره های اقیانوس هند و بخشی از اقیانوس آرام و نواحی ژاپن یافت می شود و متاسفانه به دلیل گوشت بسیار لذیذ و خوشمزه ای که دارد، شکار بی رویه این حیوان سبب تهدید بقای آن شده است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

4- شاخ دوکی

شاخ دوکی (Saola) حیوانی از تیره گاوان است و به ندرت در طبیعت مشاهده می شود و هیچ نمونه ای از آن ها در اسارت به سر نمی برند. در حال حاضر جمعیت این حیوان را در طبیعت حدود 12 عدد تخمین زده اند و به دلیل تامین نیازهای فزاینده در چین، ویتنام و لائوس شکار می شوند، همچنین به دلیل تخریب زیستگاه و کاهش تنوع ژنتیکی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

5- کرگدن جاوه ای

 کرگدن جاوه ای (Javan Rhinoceros) یکی از پنج گونه کرگدن های در معرض خطر انقراض در دنیاست. این حیوان بومی قاره آسیاست و در گذشته پراکندگی آن دامنه وسیعی از جزایر اندونزی، هند و چین را شامل می شد اما امروزه به عنوان نادرترین حیوان پستاندار بزرگ جثه در کره زمین شناخته می شود و با خطر انقراض بسیار جدی رو به رو است. عمر طبیعی آن ها 30 تا 40 سال است و به جز انسان دشمن دیگری در طبیعت ندارند و شکار بی رویه این حیوان به دلیل شاخ کوچک اما بسیار ارزشمندش تهدید اصلی برای انقراض آن است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

6- عقاب فیلیپینی

عقاب فلیپینی (Philippine Eagle) پرنده ملی کشور فیلیپین است و با نام عقاب میمون خور هم معروف است. این روزها به دلیل جنگل زدایی و فعالیت غیر قانونی انسان در حوزه قطع درختان، ادامه حیات این گونه در معرض خطر قرار دارد و در حال حاضر تعداد این گونه عقاب را در طبیعت حدود 500 عدد تخمین زده اند.

حیوانات در معرض خطر انقراض

7- میمون دماغ دراز

میمون دماغ دراز (Proboscis Monkey) یا پوزه دراز، رنگ قهوه ای مایل به قرمز دارد و حیوان درخت زی محسوب می شود و محیط زندگی آن جزیره بورنئو (Borneo) سومین جزیره بزرگ جهان در جنوب شرقی آسیا است.

این حیوان با دماغ عجیب و غریب و شکم بسیار بزرگش به راحتی قابل تشخیص است و با نام مستعار میمون هلندی نیز شناخته می شود. متاسفانه در 40 سال گذشته جمعیت این میمون ها 50 درصد کاهش یافته است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

8- آرمادیلوی غول پیکر

آرمادیلوی غول پیکر (Giant Armadillo) نام گونه ای از خانواده آرمادیلوهاست. این حیوان نمونه عظیم الجثه پستانداران کوچکی است که پوست سخت و زرهی دارند و آرمادیلو نیز به زبان اسپانیایی به معنای زره دار کوچک است. این حیوانات به دلیل ارزش غذایی و پروتئین موجود در گوشتشان بسیار شکار می شوند و در سه دهه ی اخیر با کاهش 30 تا 50 درصدی جمعیتشان مواجه شده اند. بیشتر این حیوانات در جریان داد و ستد و در حال اسارت و حمل و نقل کشته می شوند.

حیوانات در معرض خطر انقراض

9- چشم گرد گریزان

چشم گرد یا لوریس گریزان (Loris Elusive) با چشم های قهوه ای بزرگ، قدرت دید فوق العاده ای در شب دارد. این حیوان گرفتار خرافات های بسیاری شده است. مثلا معتقدند گوشت این حیوان می تواند درمانگر جذام باشد. با توجه به استثمار و شکار و اسارت بی رویه، این حیوانات بین سال های 1939 تا 2002، به طور کامل ناپدید شدند و در حال حاضر نیز بسیار کمیاب و محدود هستند و به صورت جدی با خطر انقراض مواجهند.

حیوانات در معرض خطر انقراض

10- فک سرپوش دار

فک سرپوش دار (Hooded Seal) نام گونه ای از فک است که به دلیل ظاهر بینی و نوع حفره های منحصر به فردش شناخته می شود. این حیوان هنگام شنا کردن مدام این حفره ها را از هوا پر و خالی می کند. این گونه از فک ها تنها در بخش کوچکی از اقیانوس اطلس شمالی یافت می شود و به دلیل شکار فراوان در آستانه نابودی قرار دارند.

حیوانات در حال انقراض

11- کاکاپو

کاکاپو (Kakapo) نام پرنده ای است که بومی جزیره نیوزیلند است و تنها گونه طوطی است که پرواز نمی کند و معمولا شب ها از لانه بیرون می آید. این پرنده را با نام طوطی شب یا جغد طوطی نیز می شناسند. این پرنده ها غالبا توسط گربه ها شکار می شوند و امروز تنها 128 عدد از آن ها در مناطق آزاد نیوزیلند شمارش شده اند.

حیوانات در معرض خطر انقراض

12- سمندر سفید

سمندر سفید (Olm) یکی از معدود دو زیستانی است که به طور کامل آبزی است. این جانور در آب تغذیه می کند، می خوابد و تخم گذاری می کند. این جانوران عمدتا در غارهای مرکزی و جنوب شرقی اروپا یافت می شوند و متاسفانه امروزه به دلیل آلودگی های وحشتناک منابع آبی جمعیتشان به شدت رو به کاهش است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

13- گرازماهی کالیفرنیا

گرازماهی ها را با نام واکیتا (Vaquita) می شناسند که در زبان اسپانیایی به معنای گاو کوچک است. گرازماهی ها پستاندارانی با درجه هوشی بالا هستند و به دلیل جثه نسبتا کوچکشان بارها در تور شکار ماهی و میگو گیر افتاده اند و سبب اصلی کاهش جمعیتشان همین مسئله است. این گونه در بخش محدودی از شمال خلیج کالیفرنیا یافت می شود و در حال حاضر تنها 300 عدد از آن ها در طبیعت به صورت آزادانه باقی مانده است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

14- فک راهب مدیترانه

فک راهب مدیترانه (Mediterranean Monk Seal) مرتبط به گونه فک راهب هاوایی است و تنها تفاوتشان در انتخاب زیستگاهشان است. فک مدیترانه به دلیل زندگی در زیستگاه متفاوت با خطر انقراض بسیار جدی تری مواجه است و حدود 500 تا از این گونه فک در طبیعت باقی مانده است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

15- سمندر مکزیکی

سمندر مکزیکی یا اکسولوتل (Axolotl) از دسته جانوران دو زیست است و به ماهی راه رونده مکزیکی نیز معروف است. از ویژگی های منحصر به فرد این جانور احیا و بازسازی قسمت های آسیب دیده و یا قطع شده بدنش است و هر دو سه روز یک بار به خوراک احتیاج پیدا می کند. این دو زیست کوچک و بامزه بیشتر در دریاچه های آمریکای مرکزی یافت می شود و در سال 2010 به فهرست گونه های در معرض خطر انقراض اضافه شد اما سال 2013 اعلام شد در حال حاضر  موردی از آن ها در طبیعت یافت نمی شود.

حیوانات در معرض خطر انقراض

16- گوریل کوهی

گوریل های کوهی (Mountain Gorilla) تنها در دو منطقه از جهان یاقت می شوند. گروهی در کوه های آتشفشانی ویرونگا (Virunga) در مرکز آفریقا و در مرز اوگاندا، رواندا و جمهوری دموکراتیک کونگو و گروهی دیگر در پارک محافظت شده بویندی (Bwindi) در اوگاندا. شکار غیر قانونی، تخریب زیستگاه، بیماری و قطع بی رویه درختان زیستگاه این گوریل ها به منظور تهیه زغال چوب دلایل اصلی تهدید زندگی این گونه از گوریل ها است و امروزه جمعیتشان به 880 عدد در محیط طبیعی رسیده است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

17- پلنگچه

پلنگچه (Ocelot) گونه ای از گربه سانان وحشی است که در آمریکای شمالی و مرکزی یافت می شود و جثه آن دو برابر یک گربه معمولی است. متاسفانه این حیوان خیره کننده به دلیل پوست زیبا و منحصر به فردش بسیار شکار می شود و هر چند که در حال حاضر در فهرست گونه های در حال انقراض قرار نمی گیرد اما جمعیت آن ها به شدت رو به کاهش است و ممکن است در آینده نزدیک نام آن هم به این فهرست اضافه شود.

حیوانات در معرض خطر انقراض

18- ماکائو آبی سنبلی

ماکائو سنبلی یا هایسینث (Hyacinth Macaw) پرنده بومی در شرق و مرکز آمریکای جنوبی است و با طول 100 سانتی متر بلندترین گونه از خانواده طوطی ها است. متاسفانه حدود 3000 ماکائو آبی رنگ در طبیعت باقی مانده و دلیل اصلی آن انسان و خطرات مشابهی از جمله تله گذاری های غیر قانونی، شکار بی رویه و تخریب زیستگاه این موجودات است.

حیوانات در معرض خطر انقراض

19- کوئوکا

کوئوکا (Quokka) پستانداری از تیره کیسه داران است و جثه ای به اندازه یک گربه خانگی دارد. هرچند که این موجودات بامزه و به ظاهر ساده لوح از خانواده کانگوروها هستند اما بیشتر به موش ها شباهت دارند. آن ها عمدتا توسط روباه ها و گونه ای سگ وحشی به نام دینگو که بومی استرالیا است شکار می شوند. اغلب آن ها را می توان در جزایر کوچک کرانه استرالیای غربی، به ویژه در جزیره روتنست یافت.

حیوانات در معرض خطر انقراض

20- کانگوروی درختی

کانگورو درختی (Tree Kangaroo) گونه ای از کیسه داران درازپا است و بیشتر در جنگل های گینه نو و در نواحی کوهستانی کوئینزلند (Queensland) ایالتی در شمال شرقی استرالیا یافت می شود. متاسفانه امروز تنها یک درصد از این گونه حیوانی در طبیعت باقی مانده است و کانگوروهای درختی نیز قربانیان دیگر شکار و تخریب زیستگاه در جهان هستند که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند.

حیوانات در معرض خطر انقراض

سخن آخر؟

نظرتان راجع به تماشای تصاویر حیواناتی که بقایایشان در حال نابودی است چه بود؟

آیا تا به حال هیچ یک از این گونه ها را از نزدیک ملاقات کرده اید؟

چه راه حل هایی را برای حفظ زندگی این حیوانات پیشنهاد می کنید؟

خود شما رفتار مسالمت آمیزی به حیوانات و پرندگان اطرافتان دارید؟

کارناوال پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان است.

آیا این مطلب مفید بود؟

14 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خیلی عالی بودممنونم. ببخشیدکه این موضوع رومیگم چون درموردحیوانات هست.خواهش میکنم هروقت میخواین ماشینتونو روشن کنیدیه نگاه به زیرماشین بندازین تایه وقت گربه یا سگی زیرش نباشه تاموقع رانندگی خدایی نکرده زیرگرفته بشن واگرحیوانی زیرماشینتون بودفراریش بدین واونوقت حرکت کنید

انتشار:29 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالی عاشق مطلب های عالیتون هستم

انتشار:24 تیر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

asal

ببخشید یه سوال داشتم : اینکه پاندا هم در معرض خطر انقراض هست یا نه؟

انتشار:01 خرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.