karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 به نقل از ایسنا، در بین ۱۰ کشوری که بیشترین مسافر را به ایران می‌فرستند، نام هیچ یک از کشورهای اروپایی دیده نمی‌شود و به جای آن کشورهای همسایه،از افغانستان گرفته تا عراق و جمهوری آذربایجان، بیشترین گردشگر را راهی ایران می کنند؛ حتی در این میان افغانستان، به نسبت گردشگر، نیروی کار بیشتری را روانه‌ی ایران می‌کند و تقریبا سهمی در درآمد گردشگری ندارد.

با وجود رشد 50درصدی سفر اروپایی ها به ایران در یک سال و نیم اخیر، سفر گردشگران عرب و همسایه به واسطه ی بحران‌های سیاسی و بی‌ثباتی منطقه کاهش داشته و در سه ماهه اول امسال، عرب‌ها و همسایگان، ۹ درصد کمتر به ایران سفر داشته اند.

درست است که آمارها از رشد فزاینده‌ی سفر گردشگران اروپایی از سال ۹۴ تا کنون خبر می دهند اما شمار آنها در مقایسه با اعراب و همسایه‌ها همچنان پایین می باشد؛ به طوری که بعد از ۱۰ کشور و البته با شمارش سفر ایرانیان مقیم خارج، تازه نوبت به اروپایی ها می‌رسد. در ر رتبه‌بندی گردشگران ورودی، آلمانی ها، بعد از گردشگران کشورهایی چون عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، کویت، هند و چین و ایرانیان مقیم خارج، در جایگاه یازدهم قرار دارند و در ادامه‌ نیز شهروندان لبنانی، فرانسوی و ایتالیایی هستند که سهمی از گردشگران ورودی به ایران را به خود اختصاص داده اند.

این وضعیت، باعث شده تا ابهامی از سوی برخی منتقدان مطرح شود؛ مبنی بر این که توراپراتورهای ایرانی به جای آنکه به فکر جذب گردشگران کشورهای عرب و همسایه باشند که بر اساس قاعده‌ی جهانی، معمولا ۸۰ درصد از جمعیت گردشگران هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهند، به دنبال سهم خود از گردشگران اروپایی هستند که با وجود رشد ۵۰ درصدی از سال گذشته تا کنون، همچنان سهم بسیار کمی از ۵ میلیون توریست ورودی ایران را دارند.

هرچند عبدالرضا مهاجری‌نژاد، مدیرکل پیشین دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری، پیش از این اعلام کرده بود که جذب گردشگران اروپایی و آمریکایی به واسطه ی حجم درآمدی که برای ایران دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است اما لیلا اژدری، سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، در تکمیل این نظر گفته است:

تمام کشورها برای ایران ظرفیت جذب دارند و ما براساس محصولِ متناسب با سلیقه و نیاز آن‌ها، جذب گردشگر داریم.

اژدری در پاسخ به انتقادهایی که اخیرا به اولویت بخشی در جذب ملیت های اروپایی در مقایسه با عرب‌ها شنیده می شود، اظهار داشت:

این دیدگاه درست نیست، چون تمام این بازارها برای ایران ظرفیت دارند و ما از تمام این کشورها ورود گردشگر داریم، چه کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و چه اروپایی و آمریکایی.

او درباره این که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی کدام یک از این بازارها سرمایه‌گذاری بیشتری کرده و یا متمرکز شده است، گفت:

ما تقریبا روی هر یک از این کشورها براساس ضریب اهمیت‌شان و با توجه به نوع محصول گردشگری‌مان، کار می‌کنیم. عرب‌ها و گردشگران حوزه خلیج فارس برای ما خیلی مهم‌اند، چون محصول زیارتی، سلامت و طبیعت ایران را می‌خرند. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نیز برای ما مهم‌اند، چون محصول فرهنگی و تاریخی ایران را می‌خرند.

هرچند که مدیرکل پیشین دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری، وضعیت سیاسی و اقتصادی منطقه را دلیل کاهش سفر گردشگران عرب به ایران در فاصله سال‌های ۹۴ تا کنون دانسته و گفته بود:

شمار سفر مردم این منطقه به ایران تحت تاثیر روابط سیاسی کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران پس از جریان سفارت عربستان، ناامنی در کشورهای پیرامونی و وضعیت نامناسب اقتصادی در عراق و سوریه، نزولی شده است.

سیدهادی شیرازی، دبیر جامعه تورگردانان نیز، غفلت توراپراتورهای ایرانی از بازارهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس را رد نموده و بیان داشت:

اتفاقا توراپراتورها روی تمام بازارهای هدف که مقرون به صرفه و انبوه باشد، کار می‌کنند، ولی بعضی‌ها بازارهای تخصصی دارند، مثلا برخی توراپراتورها فقط روی ژاپن کار می‌کنند که این رویکرد خوبی در گردشگری می باشد و آن را علمی و تخصصی کرده است. قرار نیست که روی همه بازارها کار کنیم، چون اینطوری نمی‌توانیم ذائقه و سلیقه‌ها را بدست آوریم.

او، ‌تخصصی شدن بازارهای هدف گردشگری را مورد تاکید این صنعت دانست و گفت:

 ‌اصلا اینطور نیست که توراپراتورها از بازارهای عربی و حوزه خلیج فارس غافل شده باشند، موضوع این است که گردشگران عرب بیشتر به انگیزه‌ی زیارت و در کنار آن سیاحت و استفاده از طبعیت به ایران سفر می‌کنند و برخلاف گردشگران اروپایی کمتر به آثار تاریخی و فرهنگی توجه دارند، درحالیکه خواستگاه گردشگران اروپایی و آمریکایی، آثار و جاذبه‌های تاریخی ایران است.

شیرازی که هم از کشورهای عربی گردشگر وارد ایران می‌کند و هم فعالیت هایی در بازارهای اروپایی دارد، نکته ای را مطرح کرد که شاید به این خاطر بازارهای اروپایی و آمریکایی نسبت کشورهای عربی جذاب‌تر جلوه می کنند. او اظهار داشت:

برخلاف نظر و دیدگاه‌های رایج، بازارهای منطقه (کشورهای عربی، همسایگان و حوزه خلیج فارس) درآمد ارزی فردی کمتری دارند، ممکن است تعدادشان بیشتر باشد و به شکل کلی، درآمد بیشتری را تولید کنند، اما به صورت فردی، درآمد ارزی پایین‌تری به نسبت سایر بازارها دارند.

وی در ادامه افزود:

البته این مدل هزینه‌کرد مطلق نیست، چون ممکن است گردشگر اروپایی که بک‌پکر به ایران سفر کرده، کمترین هزینه‌کرد را داشته باشد و یک گردشگر عرب درآمد ارزی بالایی را عاید کند، ولی این شرایط کلی و قابل تعمیم به همه نیست. چرا که وضعیت حال حاضر تحقیقا اثبات کرده گردشگران اروپایی و آمریکایی به نسبت گردشگران همسایه، عرب‌ها و حوزه خلیج فارس، درآمد فردی بیشتری برای ایران دارند.

لیلا اژدری، سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز درباره درآمد ارزی هر یک از این بازارها برای ایران، بیان کرد:

تا زمانی که نظام TSA یا حساب اقماری گردشگری نداشته باشیم، نمی‌توانیم در این باره آمار و اطلاعات علمی بدهیم. در حال حاضر محاسبه درآمد گردشگران ورودی به ایران براساس رنج هزینه‌ای است که سازمان جهانی جهانگردی برای قسمت جنوب غرب آسیا ـ که براساس تعریف و تقسیم بندی این سازمان، ایران نیز در این منطقه قرار دارد ـ تعیین کرده است.

وی افزود:

براساس آخرین آمار سازمان جهانی جهانگردی، متوسط درآمدی که هر گردشگر برای کشورهای حوزه جنوب غرب آسیا دارد، حدود ۱۳۰۰ دلار است که رقم کلی است و تکفیک نشده هر ملیت چقدر عادت به هزینه دارد.

اژدری درباره بودجه تبلیغات و هزینه‌ای که ایران برای جذب هر گردشگر اختصاص داده است، نیز گفت:

ما برای بازاریابی و جذب هر گردشگر ۸ سنت می‌توانیم هزینه کنیم، فرقی هم نمی‌کند از کدام بازار یا کشور باشد. برای بدست آوردن بودجه تبلیغات هم می‌توانید این ۸ سنت را در ۵ میلیون گردشگر ورودی محاسبه کنید.

او در پاسخ به اینکه آیا اندک اعتبار تبلیغات به این بخش تخصیص داده می‌شود چرا که در برخی سال ها، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسما اعلام کرده که بودجه تبلیغات گردشگری صفر بوده است، گفت:

اینطور نیست که اصلا بودجه‌ای داده نشود، ولی تخصیص بودجه مکانیزم خودش را دارد که خیلی در اختیار ما (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری) نیست، در واقع دولت براساس برنامه‌های خود این بودجه را اختصاص می‌دهد و سازمان هم در واحد مدیریت بودجه، این تفکیک را انجام می‌دهد.

ورود به صفحه اختصاصی ایران از نگاه گردشگران خارجی

گردشگران خارجی در ایران

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حمید

سلام در امر گردشگری همه مهم هستند و لذا اهم ومهم کردن انسانها و کشورها به این صنعت اسیب می رساند ما باید تحملمان در برخورد با گردشگران بالا ببریم شاید بعضی از رفتار آنها مورد پسند ما نباشد و فکر کنیم رفتار آنها توهین آمیز است ولی باید بیایند  و فرهنگ ما را ببینند و با تعلقات فرهنگی ما اشنا شوند و سپس حتما به آن احترام خواهند گذاشت باید فکر کنیم چند درصد از توریست هایی که به ایران می آیند با انجام هزینه هایی که برای انها دارد به قصد توهین به کشور ما می آید طی روزهای گذشته خبر توهین گردشگران خارجی در مسجد کبود تبریز پخش شد این تفکر از نظر ماست ولی از نظر گردشگران خارجی، مشاهده نماز جماعت با ارزش است و تا کنون شاهد چنین مراسمی از نزدیک نبوده اند .مشاهده این صحنه زیبا می تواند اثر های خود را بگذارد و برای انه گرفتن عکس با این مراسم یادگاری خوبی است . باید تحمل کنیم تا بتوانیم فرهنگمان و دینمان را به انها بشناسانیم.ولی باید به آنها آموزش داده شود در زمان ادای فرایض دینی می توانند بازدید کنند ولی سکوت و سایر مساتلی که برای ما مهم هست را رعایت نمایندو و این به زمان احتیاج دارد

انتشار:17 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.