karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از روستای کلپورگان به‌ عنوان نخستین روستای کاندیدای ثبت جهانی صنایع دستی و کارگاه سفال آن بازدید کردند و جویای چگونگی فعالیت زنان سفالگر در این روستا شدند.

غدا هیجاوی، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بازدید از این روستا چنین گفت:

خیلی خوشحالم که کلپورگان را دیدم، اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر این روستا ثبت جهانی شد، چه اقداماتی می‌توانید برای زنانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، انجام دهید؟

درویش نارویی، فرماندار سروان، به هیجاوی اینگونه پاسخ داد:

ما به‌عنوان مسئولان استان سیستان و بلوچستان دغدغه داریم و برای حفظ این میراث از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، کما این‌که اقداماتی هم برای ماندگاری این صنعت انجام داده و اعتبارات قابل توجهی به کلپورگان اختصاص داده‌ایم.

او افزود:

حدود یک میلیارد تومان هزینه کردیم تا شرایط حضور گردشگر و انگیزه برای صنعتگران ایجاد کنیم. شرایط امروز سفال کلپورگان با چند سال پیش متفاوت است و جهشی در راستای رونق این منطقه ایجاد شده است. بازاریابی‌هایی نیز انجام شده تا سفال کلپورگان در دیگر استان‌ها و کشورهای مختلف به فروش برسد.

وی در ادامه اظهار داشت:

این اتفاق و حفظ مظهر فرهنگی، برای مردم مهم است. به همین دلیل، از شما به خوبی استقبال کردند. ما نیز موظفیم به مطالبات مردم پاسخ دهیم. اگر شما با ثبت جهانی روستای کلپورگان موافقت کنید، تردید نکنید که ما نیز هر کاری از دست‌مان برآید، انجام می دهیم.

کامبیز مشتاق گوهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، نیز در این باره گفت:

حدود یک‌ماه است که تلاش کرده‌ایم تا کارگاه سفال کلپورگان را راه‌اندازی و دوباره آن را مدیریت کنیم. بنابراین اراده‌ای جدی برای این کار داریم.

او ادامه داد:

نمایندگان مردم این منطقه در مجلس نیز می‌دانند که ما برای انجام این کار تا چه اندازه مبارزه کرده‌ایم و این موضوع نشان می‌دهد که ما اراده‌ای جدی برای انجام این کار داریم. خوشبختانه با اجماعی که بین مقامات وجود داشت، انحصار کارگاه سفال کلپورگان که پیش از این در اختیار یک نفر بود، شکسته و به این اتفاق منجر شد.

محمد باسط درازهی،نماینده مردم سراوان، سیب سوران و مهرستان در مجلس، نیز با اشاره به اختصاص بودجه ویژه به کلپورگان، گفت:

البته که کلپورگان برای ما مهم است و برای ارتقای سفال کلپورگان تلاش خواهیم کرد. بسیاری معتقدند ایران، کشور خطرناکی است، اما این‌طور نیست و ایران، مردم مهربانی دارد.

کلپورگان روستایی از توابع شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان است که از موزه زنده سفال آن به عنوان تنها موزه زنده سفال در جهان یاد می شود و قدمت آن به هفت هزار سال پیش باز می گردد. ساخت سفال بدون استفاده از چرخ سفالگری، ویژگی جالب توجه سفال های کلپورگان است و ساخت تمام سفالینه ها با روش های سنتی ابتدایی و توسط زنان بلوچ صورت می گیرد.

بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از روستای کلپورگان

روستای کلپورگان

روستای کلپورگان

سفال روستای کلپورگان

سفال کلپورگان

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.