karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

خبرگزاری یورو نیوز گزارش داد، دو کوزه آبخوری و یک کوزه قلیان سفالی لعابدار از دوره قاجار در موزه‌ کنفلوانس (Musée des Confluences) شهر لیون به نمایش درآمدند. میناکاری هر سه اثر نقشی شبیه به هم دارد. به گفته کارشناسان کوزه قلیان متعلق به شخص ناصرالدین شاه است. این اشیای تاریخی با ارزش را ژوزف دزیره تولوزان (Joseph Désiré Tholozan) -پزشک فرانسوی- در سال 1884 میلادی (1263 خورشیدی) به موزه کنفلوانس شهر لیون هدیه داده است. این موزه که در تقاطع دو رود بزرگ «رون» و «سون» قرار دارد، موزه‌ای بسیار قدیمی است که پیش‌تر موزه تاریخ طبیعی لیون نام داشت؛ اما امروزه در بنایی با معماری مدرن و جذاب در جنوب شهر خودنمایی می‌کند. تولوزان که در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه در ایران می‌زیست بیش از 30 سال به عنوان پزشک مخصوص ناصرالدین شاه در دربار ایران کار کرد.

نمایشگاه موقتی که کوزه‌های قاجاری در آن به نمایش درآمده، شامل عتیقه‌جات و آثار طبیعی است که مجموعه‌داران در طول سال‌ها به موزه کنفلوانس هدیه کرده‌اند. کوزه‌های ایرانی نیز به همراه این اشیا موقتا از خزانه موزه بیرون آمده و در معرض نمایش قرار داده شده‌اند.

قلیان ناصرالدین شاه در فرانسه

Masood Salari

آثار قاجاری در موزه لیون

تولوزان کیست؟

تولوزان به سبب آزمایش‌ها و پژوهش‌های علمی زیادی که در زمینه طاعون و وبا انجام داد به عنوان یکی از پیش‌کسوتان پژوهش در زمینه بیماری‌های همه‌گیر در جهان شناخته می‌شود. وی بنیان‌گذار مجلس حافظ‌الصحه در ایران بود که بعدها به وزارت بهداری تغییر نام پیدا کرد. دکتر تولوزان همچنین با راه‌اندازی مدرسه طب در دارالفنون نسل نخستین پزشکان تحصیل‌کرده ایران مانند میرزا علی اکبر خان نفیسی ناظم الاطباء را پرورش داد.

دکتر تولوزان ۱۲۱ سال پیش در چنین روزی، یعنی ۳۰ جولای ۱۸۹۷ (۸ مرداد ۱۲۷۶) در تهران درگذشت و در گورستان کاتولیک‌ها در محله دولاب تهران به خاک سپرده شد. از آنجا که پیش از مرگش نامه‌ای مبنی بر تمایل به بازگشت فرانسه به دلیل احساس عدم امنیت نوشته بود برخی مرگ او در 77 سالگی را مشکوک می‌شمرند و شایعات تاریخی می‌گویند به دلیل نامعلومی به دستور مظفرالدین شاه مسموم و کشته شده است.

دکتر تولوزان

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.