karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

دست هنرمند طبیعت هر گوشه ی این کره خاکی را به گونه ای آراسته و اثری چشم نواز را به نمایش گذاشته است. برای دیدن همه ی این آثار باید صدها بار زندگی و به سفر پرداخت تا بتوان تک تک انها را لمس کرد. تعدادی از این دیدنی ها از شهرت بیشتری برخوردارند و خیلی ها علاقه مند به دیدنشان هستند.

یکی از جاذبه هایی که در سراسر دنیا زبانزد خاص و عام است دره گرند کانیون (Grand Canyon) می باشد که در ایالت آریزونا آمریکا قرار دارد. این دره اثری حیرت انگیز از طبیعت به شمار می رود که در دو میلیارد سال پیش و در اثر فرسایش سنگ ها توسط آب به وجود آمده است. دره ای خیره کننده با عمق تقریبی حدود ۱۶۰۰ متر که بسیاری از گردشگران و به ویژه علاقه مندان به طبیعت را به سوی خود می کشاند تا شگفتی آن را به چشم ببینند و مبهوت زیبایی های آن شوند.

شاید بسیاری از شما نیز دلتان بخواهد ساعاتی را در این دره بگذرانید اما نه وقت این سفر طولانی را دارید و نه توان پرداخت هزینه های سنگین آن را...

گرچه که هر جاذبه جلوه های منحصر به فرد خودش را دارد اما اگر نتوانستید برای دیدن گرند کانیون راهی آمریکا شوید، در همین نزدیکی ها به جستجوی آن بپردازید. حالا کیلومترها دورتر از آمریکا و در کشور خودمان ایران طبیعت دست به کار شده و آثاری همانند گرند کانیون را آفریده است. این آثار در نقاط مختلفی در کشورمان قرار دارند و همانند گرند کانیون در طول سال های دراز و بر اثر فرسایش به شکل امروزی خود در آمده اند و حتی گردشگران را از آن سوی مرزها به ایران می کشانند.

می خواهیم به جای جای ایران سفر کنیم و این مکان ها را با یکدیگر بشناسیم.

با کارناوال به گرند کانیون های ایران قدم بگذارید...

تصاویری از گرند کانیون آمریکا

گرند کانیون
گرند کانیون
گرند کانیون

1- تنگه شیرز | لرستان

در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان تکه ای از سرزمین ایران به نام تنگه شیرز همچون بهشتی گمشده خودنمایی می کند. این مکان توسط دیواره هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده است و  ۵ کیلومتر طول دارد. بر روی دیواره ها نقش و نگار هایی از فرسایش دیده می شوند که شما را غرق در خود می کنند. در میان دره رودخانه ای در جریان است که جلوه ی خاصی را به منطقه می بخشد.

آبشارها ی کوچک و بزرگ، چشمه های زلال، سنگ ها و صخره های تند و تیز کهن، غار پل خدا به طول ۱۵۰ متر و مناره سنگی با ارتفاع 80 و قطر 10 متر گوشه ای از جاذبه هایی هستند که در شیرز انتظار شما را می کشند.

بهترین فصل سفر: بهار و تابستان

آدرس: استان لرستان، ۵۵  کیلومتری شهر کوهدشت

راه دسترسی: بهترین مسیر برای دسترسی به تنگه از طریق جاده اولادقبا می باشد. دو کیلومتر انتهایی مسیر یک خاکی مناسب است و در نهایت به پارکینگی می رسید که در کنارش یک مجتمع شیلات قرار دارد. حالا وقت آن است که از ماشین پیاده شوید و به داخل تنگه بروید.

برای آشنایی بیشتر با این تنگه زیبا، مطلب زیر را بخوانید:

تنگه شیرز لرستان | دره شگفت انگیز کوهدشت

تنگه شیرز
تنگه شیرز
photo by Amin Abedini

2- کال جنی | طبس

کال جنی یکی از پدیده های منحصر به فرد طبیعت ایران و یکی از رمز آلوده ترین آنها به شمار می رود. این دره ی 16 کیلومتری با دیواره های بلند و پرشیب شما را احاطه می کنند و تنها ذره ای از آسمان را در فاصله ی دو دیواره ی بلند می توانید ببینید که آن هم در جاهایی به دلیل نزدیک شدن دو دیواره به یکدیگر ، دیده نمی شود.

این دره ی عمیق گاهی شکل U به خود می گیرد و در جایی دیگر مانند V به نظر می رسد. وزش نسیم خنک در طول دره موجب می شود تا در میانه ی یک سرزمین بیابانی از گرما در امان باشید. آبشارهای کوچک، حوضچه هایی با عمق 1.5 متر و تونل ها و حفره هایی به نام گبر که محل سکنی و چله نشینی زرتشتیان و یکتا پرستان بوده، از جمله دیدنی های این دره ی زیبا به شمار می روند. نام این پدیده ی طبیعی منحصر به فرد در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

بهترین فصل سفر: پاییز و زمستان

آدرس: استان خراسان جنوبی، 35  کیلومتری شهر طبس

راه دسترسی: برای رفتن به کال جنی به سوی شهرستان طبس بروید و ازطریق جاده طبس _بشرویه از آن خارج شوید. بعد از جاده ی آسفالته در دوراهی استخرِ شاعر وارد جاده ی خاکی صاف و بدون پیچ و خم می شوید که به روستای زیبای فشاه می رسد. نشانی آن همان چشمه و نخلستانی است که به آن اشاره کردیم. تنها ساکنان روستا که یک خانواده ی خادم امامزاده حسین بن جعفر صادق(علیه السلام) هستند راهنمای خوبی برای شما خواهند بود.

از همین جا که ابتدای دره و متصل به کوه است می توانید وارد دره شوید. همچنین می توانید به راه خود ادامه داده و در میانه های جاده ی خاکی از طریق یک شکاف در دیواره ی دره وارد آن شوید.

برای آنکه بیشتر از این جاذبه بدانید، مطلب زیر را بخوانید:

کال جنی طبس | دره ای مرموز و اسرارآمیز

کال جنی طبس
کال جنی طبس

3- تنگه هایقر | فارس

تنگه هایقر یکی از شگفت انگیز ترین و فوق العاده ترین و زیباترین تنگه ها در ایران و حتی دنیا می باشد که میان شهرهای قیر و کارزین در جنوب غربی جهرم واقع شده است. عمق این دره در جاهایی از آن به 450 متر می رسد و فضایی شگفت انگیز را ایجاد می کند. دیواره هاى بلند دره با نقش و نگار های ناشی از فرسایش، رودخانه پرآب به همراه صدای پرندگان گوناگون و طبیعت بکر از جمله دیدنی های هایقر می باشند.

به دلیل خطرات ناشی از حضور جانورانی مثل مار، رتیل و عقرب در دره، بهتر است با یک راهنمای محلی به آن سفر کنید.

بهترین فصل سفر: بهار و پاییز

آدرس: استان فارس، 35  کیلومتری شهرستان فیروزآباد

راه دسترسی: بعد از فیروزآباد وارد جاده قیر شوید. پس از طی 40 کیلومتر و بعد از روستای عرب فتح آباد در سمت راست جاده تابلوی تاسیسات سد هایقر را خواهید دید. راه سد را در پیش بگیرید تا پس از عبور از روی آن به هایقر برسید.

تنگه هایقر
photo by Arman Jalali
تنگه هایقر

4- تنگه چاهکوه | قشم

تنگه چاهکوه، دره ای به عمق ۱۰۰ متر در قسمت شرقی جزیره قشم است که دنیای جدیدی را برایتان رقم میزند و گویی شما را به سرزمینی دیگر فرا می خواند. از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره ی آب بوده است. در این تنگه اشکالی شگفت انگیز همچون شیارها و خطوط فرسایش موازی و عمیق و انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی به استقبال شما می آیند و خودنمایی می کنند. وجود چهار چاه که برای ذخیره ی آب و هدایت آن برای استفاده ساکنان روستاها کاربرد داشته است از دیگر زیبایی های این تنگه به شمار می رود.

بهترین فصل سفر: پاییز و زمستان و ایام نوروز

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی

راه دسترسی: برای رسیدن به این پدیده طبیعی از میدان درگهان قشم ، وارد جاده ی غربی شوید. بعد از طی ۲۰ کیلومتر به یک دو راهی موسوم به دو راهی دیرستان می‌رسید که باید راه مستقیم را انتخاب کنید. بعد از ۱۱ کیلومتر و رسیدن به یک میدان باید وارد اولین جاده سمت راست شوید. پس از ۳۹ کیلومتر قبل از آنکه به روستای چاهوی شرقی برسید، وارد راه سمت چپ شوید. بعد از حدود ۷/۱ کیلومتر تنگه چاهکوه را خواهید دید.

راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالت شده و تنها دو کیلومتر پایانی آن همچنان خاکی است اما برای عبور و مرور ماشین مناسب می باشد.

بیشتر از تنگه چاهکوه بدانید:

تنگه چاهکوه | یکی از عجایب هفتگانه قشم

چاهکوه
تنگه چاهکوه قشم
photo by Milad Rafaat

5- کلوت شهداد | کرمان

کلوت ها از بزرگترین عارضه های طبیعی دنیا هستند که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر شهداد و در قلب کویر واقع شده اند. کلوت شهداد طولی در حدود ۱۴۵ کیلومتر و عرضی در حدود ۸۰ کیلومتر دارد.

باد و آب مهمترین عامل شکل گیری این سازه های زیبای طبیعی هستند و زمین پوشیده از ماسه بادی فاصله میان کلوت ها را پوشانده است. شهداد را گرم ترین نقطه زمین می دانند اما این مسئله به صورت مکتوب در جایی عنوان نشده است.در حال حاضر گرم ترین نقطه ای که برروی زمین ثبت شده صحرای آریزونای آمریکا با دمای ۶۳درجه سانتیگراد  می باشد اما دمای کویر شهداد، عددی بالاتر از این را نشان می دهد.

به گردشگران توصیه می شود که بدون همراه داشتن راهنمای محلی و اطلاع دادن به دستگاه های مربوطه، وارد کویر شهداد نشوند.

بهترین فصل سفر: پاییز و زمستان و ایام نوروز

آدرس: استان کرمان، 40 کیلومتری شمال شرق شهر شهداد

راه دسترسی: از کرمان باید در جهت شرق حدود ۹۰ کیلومتر بروید تا به شهداد برسید( جاده قدیم کرمان_ بم. جاده سیرچ.  جاده شهداد.)

مسیر تا جاده سیریچ دوبانده و امن است، اما از اینجا به بعد وارد جاده ای کوهستانی و یک بانده می شود و بسیار باید احتیاط کرد. بعد از طی تقریبا ۳۵ کیلومتری به سیریچ خواهید رسید. چندکیلومتر دورتر از سیریچ ، دوراهی شهداد و گلباف را خواهید دید، که سمت چپ شما را به کلوت شهداد خواهد رساند.

کویر شهداد به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز مرزبندی شده است؛ منطقه سبز که برای گردشگران قابل تردد است از جاده‌ی شهداد ـ نهبندان تا عمق ۲ کیلومتری کویر وسعت دارد. ورود گردشگران به منطقه نارنجی و قرمز بدون همراه داشتن راهنما و  اطلاع دادن به دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر نیست؛ چرا که به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گمشدن گردشگران وجود دارد. این دو منطقه بلافاصله بعد از منطقه سبز آغاز می شوند.

برای آشنایی بیشتر با کلوت شهداد مطلب کلوت شهداد | گرم ترین نقطه زمین در کرمان را از دست ندهید.

کلوت شهداد

6- دره راگه | رفسنجان

 دره راگه یکی دیگر از پدیده های طبیعی ایران می باشد که در اثر پدیده فرسایش آبی در میان دشت رفسنجان به وجود آمده است. این دره عمقی برابر ۷۰ متر دارد و با عرض 180 متری منظره ای خارق العاده را در قلب کویر به تصویر می کشد. در این دره که 120 کیلومتر امتداد دارد، چشمه سارهای متعددی نیز به چشم می خورد و نکته ی جالب توجه در این دره، جاری بودن رودخانه دایمی گیودری در آن می باشد.

بهترین فصل سفر: پاییز و زمستان و ایام نوروز

آدرس: استان کرمان، 20 کیلومتری رفسنجان

راه دسترسی: در جاده رفسنجان به کرمان، پس از عبور از پل کمربندی و پشت سر گذاشتن روستای ناصریه، یک خروجی آسفالته را در سمت راست خود خواهید دید که شرکت فرمولیبدن کویر رفسنجان درست در روبروی آن و در آن طرف جاده قرار دارد. پس از ورود به جاده و طی 10 کیلومتر که بیشتر قسمت های آن خاکی است دره راگه در سمت راست شما قابل مشاهده خواهد بود.

دره راگه
دره راگه
photo by Majid Baghinipour

7- دره خزینه | لرستان

 یکی از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت را می توان در پل دختر لرستان جستجو کرد و از دیدن آن لذت برد. نام این جاذبه، دره خزینه است که به سبب داشتن منطقه ای موسوم به نعل اسبی از شهرت بسیاری برخوردار می باشد. دیواره های بلند این دره و آب جریان یافته در آن یکی از زیباترین تصاویر طبیعت را خلق کرده اند و وجود پل معلق بر فراز آن، امکان تماشای این شاهکار را از ارتفاع به شما می دهد. عرض دهنه‌ی این پل معلق 80 سانتی متر و طول دهنه ی آن 112 متر و ارتفاع آن بیش از 85 متر می‌باشد و برخی آن را مرتفع ترین پل معلق خاورمیانه می پندارند.

بهترین فصل سفر: بهار و تابستان

آدرس: استان لرستان، شهرستان پل دختر، روستای دره خزینه

راه دسترسی: به شهرستان پل دختر بروید. از آنجا با طی 47 کیلومتر، به سمت اندیمشک به روستای دره خزینه می رسید. با طی 2 کیلومتر از این روستابه محل کارگاه سدسازی کرخه‌ی 2 را خواهید دید که پس از عبور از آن و طی 3 کیلومتر به بالای پل معلق خواهید رسید.

دره خزینه
دره خزینه
دره خزینه

سخن آخر

از آشنایی با این جاذبه های حیرت انگیز لذت بردید؟

تا به حال به کدام یک از آنها سفر داشته اید؟

آیا گرند کانیون دیگری را در ایران می شناسید؟

منتظر نظرات، تجربیات و پیشنهادات شما هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

همشون زیبا هستن ولی هیچ کدومش هایقر فیروز اباد نمیشه زیبا ترین گرند کانیون ایرانه

انتشار:07 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

تنگه هایقر مال فیروزاباد هست اصلا ربطی به جهرم نداره و نیاز نیست بگید جنوب غربی فلان شهر  همین طور که در آدرس اومده ۳۵کیلومتری فیروزاباد نزدیک روستای فتح آباد من نمیدونم چرا اینقدر در مورد شهرستان فیروزآباد اجهاف میکنن با این همه قدمت و آثار باستانی 

انتشار:01 اسفند 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سپهر

سلام و سپاس فراوان از خانم فلاح بابت تهیه این گزارش بسیار خوب.با وجود معرفی دره شیرز کوهدشت لرستان اما جای گرند کانیون اول ایران در این فهرست کماکان خالیه.دره خزینه پلدختر در استان لرستان بیشترین شباهت ممکنو با گرند کانیون داره و مرتفع ترین پل معلق خاورمیانه در این دره واقع شده.در یک گزارش ویژه به معرفی کامل این منطقه بی نظیر بپردازید

انتشار:27 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.