karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 به نقل از ایسنا، پنجمین نشان دکتر عزت الله نگهبان، پدر باستان‌شناسی ایران، به "وستا سرخوش"، موزه‌دار ایرانی موزه‌ی بریتانیا اهدا شد.

در چهارمین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانیان در موزه ملی ایران، دکتر وستا سرخوش، موزه‌دار بخش سکه در موزه بریتانیا و پژوهشگر دوره‌های ساسانی و اشکانی، پنجمین تندیس پدر باستان شناسی ایران را دریافت نمود و دو بانوی دیگر سازمان میراث فرهنگی حمیده چوبک، رئیس سابق پژوهشکده باستان‌شناسی و فریده شیرخدایی، مدیر کتابخانه موزه ملی ایران، نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران، در سخنانی کوتاه به تقدیر از این سه بانوی میراث فرهنگی ایران، اشاره کرد و  روز یکشنبه را روز "موزه ملی ایران" دانست.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نیز با اشاره به تندیس دکتر نگهبان گفت:

همه ما مدیون زحمات دکتر نگهبان هستیم. او از افراد برجسته‌ای بود که با انجام  کارهای میدانی کمک زیادی به علم باستان‌شناسی کرد.

وی همچنین به تقدیر از سه بانویی اشاره نمود که در زمینه باستان‌شناسی فعالیت کرده و هر یک به نوعی به موزه ملی ایران خدمت کرده‌اند و در ادامه افزود:‌

این رویداد نشانه خوبی از سهم بانوان در انجام کارهای بزرگ خواهد بود.

باستان‌شناس و رئیس سابق موزه ی مقدم، هایده لاله، در سخنانی، از "وستا سرخوش" با عنوان سفیر علمی و فرهنگی ایران در انگلیس یاد کرد که در طول دوران زندگی‌اش در شرق و غرب و با غرق شدن در بررسی اندیشه‌ها و تجربه‌ها به درستی دریافته است که شناساندن ریشه های فرهنگی و دفاع درست و عقلانی از منافع ملی و فرهنگی ایران، در عرصه ی پرچالش جهانی امروز، باعث می شود تا امکان بالفعل نمودن توان بالقوه ی مردم، برای حضور و تاثیر در عرصه‌های ملی، جهانی به وجود آید.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه این قدم‌ها، گفتمان و مشارکت فرهنگی و اجتماعی خلاق و سازنده‌ای را رقم می زند، اظهار داشت:

او در این راه هر دو رسالت علمی و اجتماعی‌اش را برای شناساندن فرهنگ و تمدن ایران در هر دو عرصه‌ی ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی با موفقیت تمام به پیش می‌برد و در این راه از هر گونه تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی، سرخوش، را فرزند خلف خانواده‌ای با ریشه های قوی و آشنا با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی معرفی نمود که با وجود آنکه راهی غرب شد و با پشتوانه‌ی تحصیلات درخشان در بهترین مراکز و دانشگاه‌های اروپایی به ویژه در آلمان و انگلیس درحوزه باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و مطالعات شرق‌شناسی و ایران‌شناسی پرداخت. وی با فعالیت مستمر علمی اصلی‌اش در موزه بریتانیا، نقشی اساسی در شناساندن جایگاه ایران در حوزه فرهنگی و تمدنی ایفا کرد و با حضور موثر در این نهاد معتبر و دیگر مراکز، چه در ایران سیاسی و ایران فرهنگی و سطح جهانی، توانست زمینه ارتباطات بین‌الملل درست و درخور ایران، در حوزه علمی و فرهنگی مرتبط با شرق شناسی و ایران‌شناسی در سطحی وسیع فراهم نماید.

لاله معتقد است:

"وستا سرخوش" جایگاه ایران را در عرصه‌ی بزرگ فرامنطقه‌ای می‌بیند و به خوبی به این امر واقف است که شناخت دقیق آثار و پهنه‌ی فرهنگی خلق آثار و سیر تحول و شناساندن این مهم به جامعه علمی و فرهنگی و رکن اصلی حفاظت میراث فرهنگی و در نهایت پایداری و آبادانی سرزمین و حفظ هویت فرهنگی و ملی در عرصه‌ی پرچالش جهانی است، بنابراین یکی از وجوه بارز و مهم در تحقیقات علمی وی بررسی روشمند و همسنگ داده‌ها در هر دو حوزه میراث مکتوب و غیرمکتوب و سنجش و تحلیل آن در بستر جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی است.

او اظهار کرد: 

نگاهی گذرا به انتشارات و فعالیت‌های وی که اهداف علمی او را در حوزه فعالیت‌اش آشکار می‌کند، نشان می‌دهد که او چگونه با وسواس و دغدغه فراوان رویکرد جهانیان را به ایران رصد می‌کند و مراقب جایگاه ایران و نشر واقعیت و حفظ منافع ملی و فرهنگی کشور در عین احترام به دیگر فرهنگ‌هاست.

وی، وستا سرخوش را فعال در حوزه میراث فرهنگی و در مقابل چالش‌های داخلی و خارجی معرفی کرد و گفت:

او دل در گرو شناساندن هویت فرهنگی به مردم و توجیه تاثیر مثبت حفظ آن در زندگی روزمره مردم دارد، بنابراین او از رسالت اجتماعی‌اش فروگذار نیست و در فهم اصالت فرهنگ و سیر تحول فرهنگ بشری شرق و غرب را در نظر می‌گیرد و به دور از نگرش های یک جانبه از روزنه مواد و میراث فرهنگی به نتایج تاریخی و درخور توجهی می‌رسد.

مهدی رهبر، باستان‌شناس پیشکسوت نیز در سخنان کوتاهی از حضور موثر وی در حوزه میراث‌فرهنگی تقدیر نمود و بیان کرد:

ویژگی‌های دکتر سرخوش به عنوان یک ایرانی همیشه مورد احترام بوده است، مهربانی، سادگی و بی توقع بودنِ او برای ما مثال‌زدنی است.

او از سرخوش با عنوان "سفیر ایرانی برای میراث فرهنگی" یاد کرد و ادامه داد:

با وجود سال‌ها زندگی در غرب، زمانی که به ایران می‌آید نه تنها هیچ لهجه‌ای ندارد بلکه فارسی سلیس صحبت می‌کند و حتی فرزندانش فارسی را به خوبی مادر خود می‌دانند. اینکه او ایرانی مانده است برای ما جای افتخار دارد.

وستا سرخوش، در زمان دریافت لوح نگهبان، اظهار داشت:

این تندیس برای من تا پایان عمر یک افتخار محسوب می‌شود، هر چند بزرگان زیادی هستند که باید قبل از من این لوح را می‌گرفتند.

همچنین در چهارمین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانیان مقالاتی با عناوین "منظر باستان شناسی فارس، اهمیت، حفاظت و چالش‌های پیش رو" توسط محمد حسن طالبیان، "تاریخ‌گذاری سه بنای ساسانی فارس براساس سن‌سنجی رادیوکربن" توسط علی‌رضا عسگری چاوردی و مرتضی جمالی، "نگاهی به ریشه‌های هنر ساسانی" توسط شاهرخ رزمجو ، "از ورثرغنه تا وهران و بهرام" توسط وستا سرخوش و "سبک شناسی نقوش برجسته ساسانی نیز توسط میلاد وندایی نیز ارائه گردید.

پیش از این نیز نشان دکتر عزت‌الله نگهبان به افرادی چون تورج دریایی -کارشناس دوره‌ی ساسانی و رئیس مرکز ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا- و صادق ملک شهمیرزادی -باستان‌شناس محوطه سیلک- اهدا گردیده بود.

تقدیر از فعالان میراث فرهنگی

موزه دار ایرانی موزه بریتانیا

پدر باستان شناسی ایران

تقدیر از بانوان فعال میراث فرهنگی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.